انجمن های تخصصی  فلش خور
تاکید وزیر ارشاد بر دور کردن دانشگاه از فضای امنیتی و افراد چاپلوس و غوغاسالار - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum)
+-- انجمن: علم، فرهنگ، هنر (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=40)
+--- انجمن: تحصیلات دانش آموزی و دانشجویی (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=64)
+--- موضوع: تاکید وزیر ارشاد بر دور کردن دانشگاه از فضای امنیتی و افراد چاپلوس و غوغاسالار (/showthread.php?tid=141059)



تاکید وزیر ارشاد بر دور کردن دانشگاه از فضای امنیتی و افراد چاپلوس و غوغاسالار - Mᴏsᴇs - 22-07-2014

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر دور کردن دانشگاه‌ها از جو و فضای امنیتی و افراد چاپلوس و غوغاسالار تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی جنتی با بیان این‌که وزارت ارشاد متولی فرهنگ عمومی است و وزارت علوم متولی حوزه‌های تخصصی علم و دانش است، اظهار کرد: این دو از نظر ساختاری با یکدیگر متفاوت هستند، اما در بسیاری از حوزه‌ها اهداف مشترکی با یکدیگر دارند.

وی با بیان این‌که توسعه فرهنگی شالوده توسعه سیاسی و اقتصادی کشور تصریح کرد: به فرمایش مقام معظم رهبری سیاست و اقتصاد ذیل فرهنگ تعریف می‌شود، بنابراین زمانی که به توسعه اقتصادی کشور فکر می‌کنیم می‌بینیم میان فرهنگ و اقتصاد رابطه وجود دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که اگر احساس و اندیشه جامعه را در حوزه فرهنگ سامان دهیم در حوزه اقتصادی و سیاسی نیز موفق‌تر عمل می‌کنیم گفت: اگر می‌خواهیم حرکت جدی در حوزه اقتصاد، بهره‌وری، اشتغال مولد و کارآفرینی داشته باشیم باید از فرهنگ و هنر و علم کمک بگیریم. و به مفاهیم روشن و قابل فهم دست یابیم که جامعه دانشگاهی این امر را تسهیل می‌کند.

جنتی با اشاره به نامگذاری سال جاری توسط مقام معظم رهبری به سال فرهنگ اظهار کرد: به این ترتیب علاوه بر دستگاه‌های اجرایی حوزه اقتصاد، دستگاه‌های علمی و آموزشی و فرهنگی نیز باید وظیفه ویژه‌ای داشته باشند.

وی با بیان این‌که با همکاری دانشگاه‌های کشور باید متون و منابع را که در تولید آثار فرهنگی به کار گرفته می‌شود شناسایی کنیم اظهار کرد:‌تبلیغات یکی از روش‌های شناخته شده و مبنایی برای همکاری حوزه فرهنگی و دانشگاه‌هاست.

وی با بیان این‌که در حال حاضر مشغول بررسی راه‌های اطلاعات و تحولات فرهنگی کشور هستیم که طی سال‌های اخیر مغفول مانده است، گفت: از این طریق شاخص‌های مرتبط با اقتصاد و فرهنگ تعریف می‌شوند، البته شناخت این شاخص ها سخت است؛ چرا که مسائل فرهنگی کیفی است و اندازه گیری آنها در حوزه اقتصادی دشوار است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که مسئولان فرهنگی دانشگاه ها باید بسترساز تجلی اخلاق و ارزش‌های اخلاقی در دانشگاه باشند، اظهار کرد: بارز ترین رسالتی که بر دوش ما قرار دارد، شناخت فضایل اخلاقی و تلاش برای گسترش و نشر آنهاست، اما تنها نشر کتاب،‌ پوستر و سایر ابزارهای فرهنگی مدنظر نیست. بلکه بیشتر از هر چیزی باید عمل، رفتار و منش خود ما تاثیرگذار باشد.

جنتی با بیان این‌که در دانشگاه‌ها انجام فعالیت‌های جمعی برای تقویت اندیشه کار جمعی باید مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: در حال حاضر یکی از مشکلاتی که در همه حوزه ها از آن رنج می‌بریم، موفق نبودن در کار جمعی است.

وی همچنین خواستار شد که در دانشگاه افراد بدون نگرانی و دلهره افکار و اندیشه‌های خود را بیان کنند و گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر عقب‌گرد زیادی در این زمینه نه تنها در دانشگاه ها، بلکه در حوزه‌های علمیه داشته ایم.

وی افزود: امروزه در حوزه‌های علمیه این موضوع کمرنگ شده و یک مجتهد اگر حرف نویی بزند و آن حرف براساس اجتهادی که خودش کسب کرده باشد گاهی او را متهم می‌کنیم که نظرات شازی دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که بسیاری از اندیشمندان در حوزه های علمیه جرات نمی‌کنند حرف نو بزنند، گفت:‌ باید در دانشگاه‌ها شرایطی ایجاد شود که اساتید نظرات خود را بدون دغدغه و دلهره بیان کنند و دانشجویان و اساتید در فضایی سالم همراه با همدلی و فهم متقابل نظرات خود را بگویند.

جنتی با تاکید بر این‌که آموزش غیرمستقیم نقد صحیح و سالم در دانشگاه ها ایجاد شود اظهار کرد: نبود این موضوع یکی از ضعف‌های ماست؛ چرا که نقد منصفانه می‌تواند به رشد جامعه کمک کند. بنابراین باید ابتدا نقد منصفانه در محیط علمی و پس از آن در سطح عمومی جامعه ایجاد شود. چرا که محیط دانشگاه فرصت خوبی برای تمرین انصاف و شنیدن نظرات دیگران است.

وی خاطرنشان کرد: اگر دولت خودش را مستثنی از نقد بداند دچار اشتباه فاحشی می‌شود. چرا که فرهنگ را نمی‌شود به صورت دستوری در جامعه جا انداخت، بلکه باید در سایه تبادل نظر و تضارب آرا فرهنگ رشد کند. چنانچه در حوزه هنر شاهد هستیم هرجا خواستیم هنر سفارشی و دستوری جا بیندازیم موفق نبوده‌ایم ،اما جایی که هنرمند با باور خود کاری را خلق کند آن کار فاخر شده است.

وی با بیان این‌که در حوزه فرهنگ نیاز کامل به بهره‌گیری از اساتید دانشگاه داریم، گفت:‌پژوهش‌ها و تحقیقات علمی می‌تواند در اختیار قرار گیرد. چرا که ما امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به این نوع پژوهش‌های علمی داریم درواقع ما باید بگوییم که دانشگاه مولد علم و عالمان و به نوعی تولیدکننده است و سایر دستگاه‌ها مصرف کننده علم و دانش.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: کاری که ما باید در حوزه فرهنگ عمومی و شما در حوزه تخصصی مشترکا انجام دهیم توجه به ارزش‌ها و مبانی اصیل دینی است یعنی ارزش‌های ناب، بدون خرافه و به دور از تفسیرهای ناصواب از متن دین. و دیگری الزام به واقع‌بینی و اقتضائاتی که در فرهنگ داریم.

جنتی با بیان این‌که ما باید شرایط امروز خود را بشناسیم و متناسب با آن حرکت کنیم تصریح کرد:‌امروز در دنیایی هستیم که شبکه‌هایی ارتباطی، اطلاعاتی، ماهواره و اینترنت در حال گسترش است، بنابراین باید با توجه به اقتضائات جدید حداکثر استفاده را از این امکانات بکنیم. در حالی که می‌بینیم هنوز ما درگیر بسیاری از محدودیت‌ها هستیم.

وی تصریح کرد:‌ متاسفانه همواره هر پدیده نویی که پیدا می‌شود ما ابتدا با آن مخالفت کرده و پس از آنکه فراگیر شد آن را می‌پذیریم. یعنی معمولا 10 تا 20 سال عقب‌تر حرکت می‌کنیم، بنابراین وظیفه نخبه‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها این است که جلوتر از دیگران حرکت کنند و با نوعی جمود و تحجری که برخی در جامعه دارند مقابله کنند.

وی همچنین از مسئولان دانشگاه‌ها خواست که مراسم مذهبی، غیرمذهبی و سیاسی را در دانشگاه‌ها از قشری کردن و سوال پردازی دور کنند و اظهار کرد: دور کردن دانشگاه‌ها از فضای امنیتی که برای رشد علمی و فکری دانشگاه‌ها سم محسوب می‌شود باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین باید به نیازهای کشور در برنامه‌های درسی که ما همواره این شکاف و فاصله را شاهد بوده‌ایم توجه شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که باید از ورود استادان ضعیف معارف اسلامی به دانشگاه‌ها جلوگیری شود تصریح کرد: اگر اجازه دهیم افرادی که تاریخ، فقه و معارف اسلامی را درست نمی‌شناسند وارد دانشگاه شوند قطعا ضررشان بیشتر از زمانی است که ما در دانشگاه‌ها حتی فاقد چنین دروسی باشیم.

جنتی همچنین خواستار ایجاد امید واقعی به آینده در بین دانشجویان شد و گفت:‌ باید صحنه دانشگاه از چاپلوس‌ها، متظاهرین و افراد غوغاسالار دور شود و دانشگاه‌ها به مباحثی که ما در زمینه تمدن‌سازی اسلامی داریم سوق داده شود.

وی همچنین با اشاره به نقاط مشترک وزارت علوم و فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد:‌ما آمادگی داریم در حوزه‌های سینمایی، هنری، تجسمی، موسیقی، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و قرآنی که نقاط مشترکی با وزارت علوم داریم کمک کنیم که کار مشترک صورت گیرد.

جنتی تصریح کرد:‌در این دولت وزرا از یک نوع همدلی و همکاری تنگاتنگی برخوردارند به ویژه وزرایی که در حوزه‌های فرهنگی مثل وزارت ارشاد، آموزش پرورش و علوم کار می‌کنند.



RE: تاکید وزیر ارشاد بر دور کردن دانشگاه از فضای امنیتی و افراد چاپلوس و غوغاسالار - ارسلان2 - 22-07-2014

خوب بود


RE: تاکید وزیر ارشاد بر دور کردن دانشگاه از فضای امنیتی و افراد چاپلوس و غوغاسالار - ღSηow Princessღ - 22-07-2014

آقا رضا برای یک پست گزارش نکن که...

من خودم میآم..میبینـم...

در ضمن پست اول حتی اگر اسپم بود باید بمونـه...چون موضوعت بین صفحات قدیمی گُم میشن...!!!

با تشکر...!!!