![]() |
آشنایی با هلیکوپتر چند منظوره ی Ka-27 - نسخهی قابل چاپ +- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum) +-- انجمن: مسائل متفرقه (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=18) +--- انجمن: مسائل نظامی (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=44) +--- موضوع: آشنایی با هلیکوپتر چند منظوره ی Ka-27 (/showthread.php?tid=157546) |
آشنایی با هلیکوپتر چند منظوره ی Ka-27 - τοxικ - 12-08-2014 روند طراحی این هلیکوپتر از 1969 آغاز شد و در ساخت این هلیکوپتر نیز همانند بقیه ی هلیکوپترهای این شرکت ، از تکنولوژی ملخی Contra rotating معروف کاموف که در تستها و شرایط واقعی کارایی خود را نشان داده است ، استفاده شده .
هلیکوپتر Ka-27 که نسبت به مدل قبلی خود یعنی Ka-25 دارای قدرت دو برابر بوده و دارای بدنه ی بزرگتر ، کارایی بالاتر ، سیستم کنترل پرواز پیشرفته تجهیزات الکترونیکی ارتقا یافته بود و چنانکه گفته خواهد شد ، این هلیکوپتر بستر انواع مختلف مدلها با ماموریتهای مختلف ، از جنگ ضدزیردریایی تا نقش تهاجمی و آواکس است . Ka-27 در حالت پایه دارای دو موتور توربوشافت کلیموف مدل TV3-117VMA با قدرت 2400 اسب بخار و مصرف سوخت ویژه ی 215 گرم بر اسب بخار.ساعت بوده . این موتور یکی از قویترین موتورهای مورد استفاده در هلیکوپترهای روسی است که در مدلهای دیگر از جمله Ka-50 و Mi-28A/N نیز از آن استفاده شده ، این موتور همچنین دارای Certificate از IAC Aviation و اداره ی ترابری کانادا است . کا-27 میتواند با کمک ای موتورها تا 5 تن بار حمل کند . حداکثر ظرفیت بار آن 5 تن بوده و سقف پروازی 5000 متر دارد . سرعت این هلیکوپتر در سطح دریا 290 کیلومتر بر ساعت است . ![]() اولین مدل عملیاتی این هلیکوپتر در ارتش سرخ که با ماموریت ضد زیردریایی (Anti Submarine) وارد خدمت شد مدل Ka-27PL Helix-A بود که در سال 1982 وارد خدمت شد . این هلیکوپتر دارای هدایت آسان ، سیستم حفظ ارتفاع خودکار ، انتقال قدرت خودکار از Hover و Autohover در هر شرایط آب و هوایی است . Ka-27PL به منظور جستجو ، ردیابی و حمله به زیردریایی های دشمن که در عمق 500 متری دریا هستند ،ساخته شده . این هلیکوپتر قابلیت حرکت تا سرعت 75 کیلومتر بر ساعت و تا برد 200 کیلومتری است . این هلیکوپتر برای کشف و ردیابی زیردریایی ها و اهداف سطحی در هر شرایط آب و هوایی از رادار Octopus با برد حداکثر 180 کیلومتر در مقابل یک کشتی با ابعاد بزرگ ، سونار و کشف کننده ی هیدروآکوستیکی استفاده میکند . ![]() هلیکوپتر Ka-29TB مدل تهاجمی ترابری بر پایه ی هلیکوپتر Ka-27 است که برای تامین نیاز ارتش روسیه برای هلیبرد کماندوهای نیروی دریایی و پوشش هوایی نزدیک عملیات آبی خاکی نیروی دریایی ساخته شد . ناظران غربی اولین بار در سال 1987 این هلیکوپتر را روی عرشه ی کشتی تهاجمی ایوان روگوف مشاهده کردند . این مدل فاقد رادار بود ، بدنه ی آن پهن تر شده بود و 4 جایگاه تسلیحات برای نصب راکتهای غیرهدایت شونده ، موشکهای ضد تانک AT-6 Spiral و پاد های تیربار داشت و در حالت عادی مجهز به یک توپ 4 لول
علاوه بر این ، Ka-29TB مجهز به یک سنسورهای الکترواپتیک و پاد هدایت موشک/TFR بود . ![]() هلیکوپتر Ka-31 ، یکی دیگر از هلیکوپترهای موفق بر گرفته از طرح کا-27 است که وظیفه ی اخطار زودهنگام و AWACS را بر عهده دارد . برخلاف ناوهای آمریکایی که از آواکسهای E-2D hawkeye برای ماموریت نظارت و کشف دوربرد استفاده میکنند ، ناوهای روسی از مدل هلیکوپتر پایه ی آواکس یعنی Ka-31 استفاده میکنند . لازم به ذکر است که Ka-31 بعنوان یک هلیکوپتر آواکس همتای دیگری در جهان ندارد .
نام اصلی ای هلیکوپتر Ka-29RLD است و ماموریت اصلی آن کشف دوربرد اهداف زمینی و هوایی است که برای انجام این ماموریت ، Ka-31 به یک رادار قدرتمند 1 در 6 متر ازنوع E-801 Oko استفاده میکند که این رادار با پوشش 360 درجه امکان ردیابی همزمان 40 هدف در ابعاد جنگنده در برد 150 کیلومتری را داشته و برد کشف اهداف دریایی بزرگ آن به 250 کیلومتر میرسد . اطلاعات جمع آوری شده توسط رادار همزمان از طریق دیتالینک مخصوص برای پردازش ثانویه به کشتی مادر فرستاده میشوند . ![]() کا-31 همچنین تجهیزات هدفگیری الکترواپتیکی مدل پایه را با سیستم هدایت ماهواره ای 12 کاناله Kronstadt Kabris منطبق بر سیستم مکانیابی جهانی GlONASS ، سیستم تغذیه ی الکتریکی TA-8Ka ، سیستم کشف عوارض زمینی و سیستم ارتباطی دیجیتالی 16 کاناله با برد 400 کیلومتر تعویض نموده و حتی برای کارایی بیشتر ، موتورهای نمونه ی اولیه نیز با موتورهای پرقدرت تر TV3-117VMAR تعویض شده اند . هلیکوپتر کا-31 برای چرخیدن آنتن E-801 فاقد هر 4 قسمت فرود (Landing gear) خود است ، آنتن این هلیکوپتر در حالت عملیاتی ، هر دقیقه 6 بار یک دور کامل میزند ، همچنین اتصالات آنتن به بدنه ی هلیکوپتر مجهز به کمربندهای انفجاری برای جدا شدن در حالت اضطراری هستند . ![]() کاربران نظامی
الجزایر چین هند روسیه شوروی سابق اوکراین ویتنام کره جنوبی ![]() کاربران غیر نظامی
کانادا
اندونزی ایران پرتغال روسیه کره جنوبی اسپانیا افریقای جنوبی سویس تایوان ترکیه ![]() مشخصات
نقش : هلیکوپتر ضد زیردریایی
تولید کننده: Kamov اولین پرواز 24 دسامبر 1973 مقدمه 1982 کاربران اولیه : نیروی دریایی شوروی
نیروی دریایی روسیه
نیروی دریایی اوکراین
نیروی دریایی هند هزینه تولید : 1.500.000 دلار ویژگی های عمومی
خدمه : 1-3 ، به علاوه 2-3 متخصص
طول : 11.30 متر روتور با قطر : 15.80 متر
ارتفاع : 5.50 متر
وزن خالی : 6500 کیلوگرم وزن بارگیری شده : 11،000 کیلوگرم
بار قابل حمل : 4،000 کیلوگرم حداکثر وزن برخاست : 12000 کیلوگرم موتور : 2 × موتورهای Isotov تربوشفت ،کارایی هر یک 1660 کیلو وات
حداکثر سرعت : 270 کیلومتر / ساعت
کروز سرعت : 205 کیلومتر / ساعت محدوده : 980 کیلومتر سقف پرواز : 5،000 متر اویونیک رادار ،MAD یا سونار فرو برده شده در اب ، sonobuoys |