![]() |
آسیب شناسی تعجیل - نسخهی قابل چاپ +- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum) +-- انجمن: علم، فرهنگ، هنر (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=40) +--- انجمن: مذهبی (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=41) +--- موضوع: آسیب شناسی تعجیل (/showthread.php?tid=159441) |
آسیب شناسی تعجیل - キム尺刀ム乙 - 15-08-2014 آسیب شناسی تعجیل در ظهور یکی از آسیبها در عرصه مهدویت، عجله داشتن در تحقّق امر ظهور است. شتابزدگی یا استعجال به معنی خواستن چیزی قبل از رسیدن وقت آن و قبل از تحقّق زمینههای لازم برای آن است. منشأ تعجیل در ظهور این است که شخص عجول نمیداند ظهور از سنتهای الهی است و مانند همهی سنتها باید پس از تحقّق همهی شرایط و زمینهها، صورت گیرد بنابراین برای وقوع آن عجله میکند. در حالیکه شتابزدگی در این امر در روایات ما بسیار نکوهش شدهاست: امام جواد (علیه السلام) میفرمایند: «... یَهلِکُ فیها المُستعجلون و یَنجُوا فیها المسَلِّمون»؛(1) »[در دورهی غیبت]، شتابزدگان در امر ظهور هلاک میشوند و اهل تسلیم نجات مییابند.» گرچه نزدیک شمردن ظهور، مهیای ظهور بودن و کوشش برای زمینهسازی ظهور، بسیار مفید و پر ثمر است، اما نباید در این راه شتابزده بود. شتابزدگی حاکی از درک نکردن حکمت و مصلحت خدا در این زمینه است و پیامدهای گوناگونی دارد که به چند مورد اشاره میگردد: 1- ناشُکری و اعتراض و عدم رضایت به مصلحت الهی، 2- رویکرد به منحرفان و مدّعیان دروغین مهدویّت، 3- یأس و ناامیدی در اثر عدم تحقّق ظهور، 4- استهزا و تمسخر آیات و روایات و معتقدان به غیبت و ظهور، 5- شک و تردید. گرچه نزدیک شمردن ظهور، مهیای ظهور بودن و کوشش برای زمینهسازی ظهور، بسیار مفید و پر ثمر است، اما نباید در این راه شتابزده بود. شتابزدگی حاکی از درک نکردن حکمت و مصلحت خدا در این زمینه است و پیامدهای گوناگونی دارد تعجیل یکی از آفتها و آسیبهایی است که فراروی منتظر قرار دارد، اما برخی در نقطهی مقابل نیز دچار آسیب شدهاند که آن دور شمردن وقت ظهور است و نتیجهی آن، بیاعتنایی و قساوت قلب است. در روایتی آمده است که: «لا تُعاجلوا الامرَ قبلَ بلوغِه فََتـَندِمُوا و لایَطولَنَّ علیکم الأمرَ فتقسّوا قلوبَکم»؛[2] «پیش از رسیدن این امر شتاب نکنید که پشیمان میشوید و آن را دور نشمارید که دلتان دچار قساوت میشود.» پی نوشتها: 1- شیخ صدوق، کمالالدین و تمام انعمة، ج 2 ، ص 73 . 2- الخصال، ج 2، ص 622 . منبع: اندیشه قم |