![]() |
نقش تربیتبدنی در تعلیم و تربیت - نسخهی قابل چاپ +- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum) +-- انجمن: مسائل متفرقه (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=18) +--- انجمن: فوتبال و سایر ورزش ها (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=20) +--- موضوع: نقش تربیتبدنی در تعلیم و تربیت (/showthread.php?tid=159573) |
نقش تربیتبدنی در تعلیم و تربیت - bOoOoOy - 15-08-2014 مفهوم تعلیم و تربیت دیدگاه دیویی در تعلیم و تربیت در چند عبارت قابل تعریف است: شخص براساس تجارب پیشین فکر می کند، و یا تربیت فرد عبارت است از تمام اعمال از بدو تولد تا لحظه مرگ. تعلیم و تربیت یک پدیده عملی است، فرد با عمل یاد می گیرد. تعلیم و تربیت در کلاس درس، کتابخانه، زمینبازی، ورزشگاه، مسافرت و خانه بهوقوع می پیوندد و محدود به کلیسا یا کلاس درس نیست، بلکه هر جا که افراد جمعی را تشکیل دهند تربیت تحقق خواهد یافت (بوچارد ۱۳۷۴). استاد مطهری درباره تربیت می نویسد: تربیت عبارت است از پرورش دادن، یعنی به فعلیت در آوردن استعدادهای درونی فرد. بدین جهت تربیت باید تابع و پیرو فطرت باشد، یعنی تابع و پیرو طبیعت و سرشت آدمی باشد. اگر بخواهیم یک فرد استعدادهایش شکوفا شود، باید کوشش کرد همان استعدادهایی که در او هست بروز و ظهور کند.امروزه، تعلیم و تربیت بهمعنی پرورش فرد بهعنوان یک موجود هدفدار، مستقل، معنویت خواه و خداجوست. برای اینکه قشر جوان برای نیل به چنین هدفی مهیا شوند باید موارد زیر را درک کنند: ۱- شناسایی فطرت خویش و دیگران و ظرفیت ادامه خود تکاملی و ارتباط با دیگران. ۲- درک میراث های فرهنگی و توانایی ارزیابی آن ها. ۳- درک مظاهر اجتماعی، مهارت و ارزش های ضروری برای شرکت مؤثر در فعالیت ها. ۴-درک نقش ارتباط و مهارت در برقرار کردن ارتباط. ۵- شناخت جهان مادی و توانایی سازگاری با آن. ۶- شناخت نقش جلوههای زیبایی شناسی در زندگی انسان، ظرفیت بیان و اظهار احساسات خود از طریق این جلوهها (بوچارد ۱۳۷۴). ۷- کاوش در جهانبینی ها بهمنظور انتخاب برترین جهانبینی و ایدئولوژی برای آگاهی کامل بر غایت هستی و روش صحیح زندگی. ۸- درک فواید تزکیه و تهذیب نفس برای دستیابی به سعادت و قربالی الله (اشرفی ۱۳۶۴) که غایت هستی است. قلمروهای تعلیم و تربیت قلمرو های تعلیم و تربیت عبارتند از : یادگیری شناختی حوزه شناختی، قابلیت های عقلانی و هوشی مرکب از معرفت، شکلگیری ایدهها، مفاهیم، قدرت حل مسأله، تجزیه و تحلیل و ارزیابی اطلاعات را در برمی گیرد. احساسی (عاطفی) قلمرو احساسی و عاطفی بر تکامل علائق، عقاید، آرمان ها رفتارها و ارزش ها متمرکز است. روانی ـ حرکتی حوزه روانی ـ حرکتی، تکامل و توسعه آمادگی جسمانی و کسب مهارت های حرکتی و هماهنگی عصبی عضلانی را شامل می شود. تربیتبدنی و ارتباط آن با تعلیم و تربیت برای تشریح کامل نقش تربیتبدنی در فرایند تعلیم و تربیت، باید توانایی تربیتبدنی در سه حوزه تربیتی مورد بحث قرار گیرد. یادگیری شناختی قلمرو احساسی (عاطفی) حوزه روانی ـ حرکتی حوزه شناختی هدف از تکامل شناختی، توسعه معرفت و بالا بردن فهم و ادراک است. تربیتبدنی بهطرق مختلف در این روند تکاملی مؤثر است. این راه ها عبارتاند از: ۱-تربیتبدنی در موفقیت تحصیلی و فرهنگی مؤثر است. ۲- فعالیت حرکتی با جریان فکری پویا و متعالی در ارتباط است. 3- تربیتبدنی موجب شناخت تمرین و ورزش، تندرستی و بیماری می شود. ۴- تربیتبدنی موجب شناخت بدن انسان است. ۵- تربیتبدنی روشنگر نقش فعالیت جسمانی و ورزش در فرهنگ ملل است. ۶- تربیتبدنی و ورزش به مصرف معقول و استفاده مطلوب از خدمات و تسهیلات کمک می کند. قلمرو احساسی (عاطفی) ۱- در این قلمرو علائق، نظرات و رفتار، احساسات و ارزش ها مد نظر هستند. در این قلمرو بر سیستم ارزشی و فلسفهای که پایه و اساس بلوغ و تکامل فرد است تأکید می شود. موارد تأثیر تربیتبدنی در این قلمرو عبارتاند از: تربیتبدنی به خودشکفتگی عزتنفس و واکنش سالم واصولی در مقابل فعالیت جسمانی کمک می کند. ۲- تربیتبدنی موجب باور و تصدیق زیبایی است. ۳- تربیتبدنی در جهت دادن زندگی به سوی اهداف ارزشمند سهیم است. فرد تربیت یافته باید هوشیارانه زندگی را در جهت صحیح هدایت کند. ۴- برنامههای تربیتبدنی دارای اهداف انسان دوستانه هستند. ۵- برنامههای تربیتبدنی از طریق بازی، لذت از تجارب غنی اجتماعی را فراهم می سازد. ۶- برنامههای تربیتبدنی فرصت بازی گروهی را فراهم می آورد. ۷- تربیتبدنی تواضع، بازی عادلانه و خصایل پهلوانی را می آموزد. حوزه روانی ـ حرکتی در تربیتبدنی حوزه روانی ـ حرکتی با مهارت های حرکتی در ارتباط است. فعالیت های سازمان یافته در مدارس اساس و مبنای بهینهسازی عملکردهای جسمانی قشر جوان در طول دوران رشد و تکامل است. تربیتبدنی بهطرق مختلف در حوزه روانی ـ حرکتی مؤثر است. این راه ها عبارتاند از: ۱- تربیتبدنی مهارت های حرکتی را در ورزشکاران و تماشاگران بهبود می بخشد . ۲- تربیتبدنی به کسب مهارت های استفاده از اوقات فراغت پس از اشتغال ذهنی کمک می کند. ۳-تربیتبدنی مهارت های اساسی حفاظت از محیط زیست را توسعه می دهد |