انجمن های تخصصی  فلش خور
چگونه در برف و یخ رانندگی کنیم ؟ - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum)
+-- انجمن: مسائل متفرقه (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=18)
+--- انجمن: ماشین ها و موتور های روز دنیا (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=21)
+--- موضوع: چگونه در برف و یخ رانندگی کنیم ؟ (/showthread.php?tid=1630)



چگونه در برف و یخ رانندگی کنیم ؟ - hossein. - 03-01-2012

قطعا برای همه پیش اومده که روزهایی از سال رو در برف و یخ به همراه خودروی شخصی خودمون سپری کنیم . و گاهی این لحظات زیبا و بعضی اوقات تلخ هست ! قبل از اینکه راه هایی که میشه در برف و یخ توسط ابزار هایی رانندگی کرد رو براتون توضیح بدم بهتره بدونیم که باید کاملا از حرکت خودرو مایوس شده باشیم و اگر با کارهایی از قبیل :

کم کردن باد لاستیک ها / حرکت با دنده دوم از نقطه سکون . فشار گاز بسیار ملایم در حد خاموش نشدن خودرو / انتخاب مسیر های بدون شیب و ... نتیجه نگرفتیم اون وقت میشه به یکی از گزینه های زیر فکر کرد :

1- زنجیر چرخ :

شاید ارزان ترین وسیله برای سفر های داخل و خارج زنجیر چرخ باشه . برای هر خودرو بر حسب ارتفاع رینگ زنجیر چرخ مخصوص مورد استفاده قرار میگیره . مثلا زنجیر چرخ پژو 405 با رینگ 14 با زنجیر زانتیا با رینگ 15 متفاوت هست .

زنجیر چرخ رو به چه شکل میشه بست ؟

الف ) به صورت درجا : میتونید زنجیر رو در امتداد لاستیک ها به درازا پهن کنید و به طوری که میخ های اون به سمت اسفالت و یخ ها باشه ( در غیر این صورت لاستیک ها پاره میشه ) سپس با خودرو در خئی حرکت میکنید که لاستیک ها وسط زنجیر قرار بگیرند و بعد توقف و سپس زنجیر ها رو از 2 طرف میکشید و به هم قلاب میکنید و از کش یا فنر برای محکم کردن محیط لاستیک ها استفاده میکنید

ب) زیر لاستیک جک بزنید و بیارید بالا و در حالتی که چرخ به راحتی در فضا میچرخه زنجیر رو به دورش بپیچید و سپس با کمک کش یا فنر یا طناب محکمش کنید .


ج) لاستیک خودرو رو باز کرده و به راحت ترین شکل ممکن زنجیر را به دورش میبندیم و سپس با طناب و یا فنر آن را محکم میکنیم .


مزایا : در واقع در بدترین شرایط میتونید از کولاک و یخبندان نجات پیدا کنید . و اطمینانی ترین وسیله محسوب میشه .


معایب : لرزش بسیار زیاده خودرو - در همه جا نمیشه از اون استفاده کرد مثلا در جاهایی که برف ان چنانی نیست و یا مخصوصا در روی اسفالت فوق العاده چرخ ها و سیستم انتقال نیرو رو مختل میکنه . به ماشین در کل فشار زیادی وارد میکنه .محدودیت سرعت به شکلی که در 90 درصد انواع زنجیر چرخ بیش از 20 تا 30 کیلومتر در ساعت نمیشه راه رفت و نصب بسیار سخت و طاقت فرسا مخصوصا اگر که در یخبندان بخوای بیای پاینن و زنجیر ببندی که دستات یخ میزنه و قفل میشه این بلا سر من اومد و بهتون یه راه معرفی میکنم که من رو دعا کنید :

در شرایط برف و یخ میشه با یک لاستیک که زنجیر داره از معرکه در رفت . خوب بهترین کار ممکن اینه که شما قبل از حرکت در روز هایی برفی و جاهایی که احتمال وجود برف داره در خونه لاستیک زاپاس رو باز کنید و به راحتی زنجیر رو به دور اون ببندید . و زاپاس رو سر جای خودش بگذارید . کافیه احساس کنید جایی گیر کردید . فقط کافیه اون لاستیک زاپاس رو با --- از لاستیک های محور اصلی خودرو عوض کنید .

2- زنجیر چرخ پلاستیکی :

نحوه کارکردش مانند زنجیر چرخ معمولی هست منتهی یه سری مزایایی بیشتر داره :

نصب راحت تر / امکان حرکت با سرعتب یشتر / فشار کمتر به محور انتقال نیرو

و اما معایب هم میشه به قیمت بیشتر ( ر حدود 4 برابر زنجیر چرخ ) اشاره کرد .


3-لاستیک های یخ شکن :

لاستیک هایی هستند که توسط کارخانه سازنده مخصوص مناطق کوهستانی ساخته شده اند که به صورت فابریک میخ هایی بر روی چرخ تعبیه شده . اون لاستیک ها قیمتی بیشتر از قیمت لاستیک های عادی دارند .از مهمترین مزایای این مورد میشه به فابریک بودن و فشار تیامدن به محور انتقال نیرو و همچنین توانایی رسیدن به سرعت های زیاد اشاره کرد / بنا به گفته بعضی ها در بعضی از این مدل های لاستیک میشه در مواقع غیر ضروری اون میخ ها رو بیرون کشید .

در نهاین بهترین انتخاب برای مناطق کوهستانی و برف خیز محسوب میشه و در اتوبان هایی که برف اومده هم بهترین محسوب میشه چون میشه با بیشترین سرعت رانندگی کرد - میخ های یخ شکن


یه سری میخ های مخصوص هست که بعضی لاستیک فروش ها دارند و اون میخ ها رو به لاستیک میزنند تا به فرم لاستیک های یخ شکن در بیاد و اون میخ ها رو میشه مجددا از میخ بیرون کشید ( اما خیلی کمتر در ایران پیدا میشه )

5- جوراب !! لاستیک !




این مورد از اختراعات یک مازندرانی بوده اما شرکت ایران خودرو تر زد به تولید اون از لحاظ کیفی و پیشنهاد میکنم اصلا نخرید مگر جز ایران خودرو : قیمت 85 هزار تومن !

این هم خبری در اون مورد :

اختراع جوراب چرخ به جای زنجیر چرخ در ایران!!!
اين يك بخش از موضوع اختراع جوراب چرخ به جای زنجیر چرخ در ایران!!! است كه در انجمن خبرهاي داخلي خودرو مطرح گرديده و اين انجمن نيز زير مجموعه‌ي اخبار جهان خودرو است: جوراب چرخ خودرو به جاي زنجير چرخ به همت يك دانش آموخته دانشگاه مازندران طراحي و ساخته شد. به گزارش ايسنا منطقه خزر، حسن باقر نيا جلودار، مخترع جوراب چرخ خودرو درباره اختراع خود گفت: نتايج حاصل از تحقيقات انجام شده نشان داد كه الياف طبيعي به خصوص مو داراي جذب سطحي آب به مقدار زياد است به همين دليل در ساخت جوراب چرخ از موي طبيعي كه داراي قدرت جذب بالايي بوده استفاده شده است. وي خاطرنشان كرد: يكي از مهم ترين عوامل سر خوردن خودرو در جاده هاي برفي عدم جذب آب توسط لاستيك خودرو است چرا كه مولكول‌هاي آب بر روي هم لغزيده و اصطكاك كاهش مي يابد، درنتيجه تماس لاستيك با كف جاده اصلي كم و موجب سرخوردگي مي‌شود، ولي با استفاده از جوراب خودرو، پوششي را كه داراي سطح جذب سريع آب است ايجاد و اين مشكل برطرف مي شود. باقرنيا در مورد اجزا تشكيل دهنده و مزاياي استفاده از اين وسيله گفت: براي استحكام و جلوگيري از باز شدن موي طبيعي الياف آن، با استفاده از نخهاي بسيار قوي پلي استر به هم بافته شده اند و از مزاياي آن مي توان به وزن كم، نصب آسان، نرمي درحركت، عدم لغزش خودرو اشاره كرد. وي گفت: با جوراب خودرو مي توان با سرعت 30 تا 40 كيلومتر درسطوح به نرمي حركت كرد. باقرنيا درباره بعضي معايب زنجير چرخهاي فعلي اظهار داشت: ضخامت حلقه هاي فلزي زنجير چرخهاي معمول در كشور باعث صدمه زياد به لاستيك مي شود همچنين در بسياري از موارد، ضربه هاي وارده به لاستيك در طول حركت باعث خارج شدن رينگ و جلو بندي خودرو از حالت بالانس مي‌شود؛ علاوه بر آن به دليل مشكلات بستن زنجير چرخ در هواي سرد بسياري از رانندگان از بستن آن امتناع مي كنند كه حوادث بسياري را بدنبال دارد....



و اما پیشنهاد من !

یا یک جفت لاستیک یخ شکن بخرید بزارید تو انباری خونتون و زمستون ها در بیارید جای لاستیک اصلی ببندید و حالش رو ببرید .

با تشکر از شما


RE: چگونه در برف و یخ رانندگی کنیم ؟ - sepehr 82 - 19-09-2014

:229: