انجمن های تخصصی  فلش خور
مراحل نهضت عاشورا - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum)
+-- انجمن: علم، فرهنگ، هنر (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=40)
+--- انجمن: مذهبی (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=41)
+--- موضوع: مراحل نهضت عاشورا (/showthread.php?tid=182075)



مراحل نهضت عاشورا - bOoOoOy - 09-10-2014

حماسه حسینى،تنها در روز عاشورا جلوه نكرد،بلكه از ماهها قبل و پس از مرگ‏معاویه آغاز شد و ماهها پس از عاشورا(بلكه سالها)ادامه یافت.در یك نگاه تاریخى،مراحل این نهضت را اینگونه مى‏توان برشمرد:

1-امتناع امام حسین‏«ع‏»از بیعت با یزید و به رسمیت نشناختن حكومت وى.دراین مقطع، فراخوانى امام از سوى والى مدینه،گفتگوهاى امام با والى و نیز بامروان قابل مطالعه است.

2-خروج از مدینه به سوى مكه به شكل هجرتى شبانه و مخفیانه،همراه‏اهل بیت‏«ع‏».

3-اقامت چهار ماهه امام در مكه،همراه با سخنرانیها،دیدارها،تبلیغات مؤثر وروشنگرى اذهان مردم علیه یزید و امویان و تبیین علت امتناع از بیعت و هدف‏از این حركت.

4-اعزام نماینده ویژه خود(مسلم بن عقیل)به كوفه،براى زمینه‏سازى نهضت وبیعت گرفتن از شیعیان هوادار،جهت تشكیل حكومت اسلامى،به دنبال‏دریافت نامه‏ها و طومارهاى مكرر از سوى كوفیان و سران شیعه و سرانجام‏قیام مسلم و شهادتش در كوفه و دگرگونى اوضاع شهر.

5-حركت از مكه به سوى عراق و پیمودن منزلگاهها،برخوردهاى میان راه،خطبه‏ها،توقفها، پیگرى اخبار كوفه،ملاقات با حر.

6-رسیدن به سرزمین كربلا و قرار گرفتن در محاصره نیروهاى دشمن،پیش ازرسیدن به كوفه در دوم محرم،تلاش چند روزه براى جلوگیرى از درگیرى و خونریزى.

7-شهادت امام حسین‏«ع‏»و فرزندان و بستگان و اصحابش در حماسه بزرگ روزعاشورا در حمله عمومى و در نبرد تن به تن با دشمن.

8-اسارت اهل بیت و بهره‏بردارى تبلیغى امام سجاد«ع‏»و حضرت زینب و عترت‏پیامبر از شهادت عاشوراییان و رساندن پیام شهادت به مردم،افشاگرى اسرا دركوفه،شام و در طول اسارت،با ایراد خطبه‏ها و سخنان مختلف.

9-پس از بازگشت به مدینه،مجالس یاد و سوگوارى،گریه‏ها و ندبه‏ها و رسواشدن یزیدیان و آغاز حركتهاى ضد حكومت در شهرها و مناطق مختلف.

مراحل دیگرى از نهضت كربلا در سالهاى بعد اتفاق افتاد و قیامهاى توابین ودیگران بر ضد حكومت اموى از آن جمله بود.در یك نگاه،همه نهضتهاى‏عدالتخواهانه و ظلم ستیز كه در طول تاریخ و با الهام از شهادت امام حسین‏«ع‏»

و حادثه عاشورا پدید آمده و خواهد آمد،از مراحل نهضت عاشورا در امتدادتاریخى آن به حساب مى‏آید،چرا كه آن قیام،تنها براى اعتراض به فسادحكومت اموى و یزید نبود،بلكه درسى براى احیاى آزادگى و شرف در همه‏زمانها بود.امروز نیز مبارزات عاشورایى مسلمانان متعهد بر ضد استكبارجهانى و طاغوتها،تداوم همان نهضت‏خونین است.