![]() |
«کوروش بزرگ» و «ذوالقرنین» - نسخهی قابل چاپ +- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum) +-- انجمن: علم، فرهنگ، هنر (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=40) +--- انجمن: تاریخ (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=34) +--- موضوع: «کوروش بزرگ» و «ذوالقرنین» (/showthread.php?tid=212945) |
«کوروش بزرگ» و «ذوالقرنین» - tyjtfhdhr - 26-02-2015 کی از پُر گفتگوترین موضوعات تاریخ ، کیستی « ذوالقرنین » است. در میان شخصیتهای تاریخی ، 2 تن بیشترین طرفدار را برای از آن خود کردن این فرانام(=لقب) ، دارا هستند : « کوروش بزرگ » و « اسکندر » ( که به نادرست با « الکساندر مقدونی » ، داستانش در آمیخته.) -------------------------------------------------------------------------------------------------------- واژهی « ذوالقرنین » از لحاظ لغوی به معنی « صاحب دو شاخ » است. در زبان عربی واژهای داریم به نام « قرن » به معنی « شاخ ». واژهی انگلیسی « Horn » و واژهی فرانسوی « Corne » و واژههای پارسی « سرو » و « کرنا » نیز با این واژه ، همریشه هستند. علت نهادن چنین لقبی بر روی پادشاهان بزرگ این است که گوشههای جهان را « قرن » میگویند. و « صاحب دو شاخ » به معنی « دارندهی شرق و غرب » است. به معنی دقیقتر ، آن پادشاهانی که دارای قلمروی بزرگی بودند را « ذوالقرنین » نامیدهاند. بنابراین بسیاری از پادشاهان تاریخ جهان را میتوان « ذوالقرنین » خواند. تمام پادشاهان هخامنشی و اشکانی و ساسانی و خلیفههای اسلامی و غیره. اما موضوعی که توجه بسیاری از تاریخشناسان را به خود جلب کرده ، آن ذوالقرنینیست که در کتاب « قرآن »(=کتاب مقدس مسلمانان) از او یاد آمده است. بنابراین قبل از هرچیز به قرآن مینگریم: { و از تو ای رسول ، سؤال از « ذوالقرنین » میکنند. پاسخ بده که من به زودی ، حکایت او را بر شما تذکر خواهم داد. ما او را در زمین ، تمکن و قدرت بخشیدیم و از هر چیزی رشتهای به دست او دادیم. او هم از آن رشته و وسیلهی حق پیروی کرد. تا هنگامی که ذوالقرنین به مغرب رسید جایی که خورشید را چنین مییافت که در چشمهی آب تیرهای غروب میکند و از آنجا قومی را یافت که ما به ذوالقرنین دستور دادیم که تو دربارهی این قوم یا قهر و عذاب یا لطف و رحمت ( اگر ایمان آرند ) به جای آور. ذوالقرنین گفت اما هر کس ستم کرده ، او را به کیفر خواهم رسانید و سپس هم که ( بعد از مرگ ) به سوی خدا باز گردد ، او را به عذابی بسیار سخت کیفر خواهد کرد. و اما هر کس به خدا ایمان آورد نیکوترین اجر برای او باشد و هم ما امر را بر او سهل و آسان گیریم. ( ذوالقرنین ) باز با همان وسایل و اسباب و تعقیب کرد تا آنکه به مشرقزمین رسید. آنجا قومی را یافت که ما میان آنها و آفتاب ، ساتری(=پوششی) قرار ندادیم. همچنین و البته ما از احوال آن کاملاً باخبر هستیم. باز با وسایل تعقیب میکرد تا رسید میان 2 سد. آنجا قومی را یافت که سخنی فهم نمیکردند. آنان گفتند ای ذوالقرنین ، یأجوج و مأجوج فساد میکنند. آیا چنانکه ما خرج آن را به عهده گیریم ، سدی میان ما و آنها میبندی؟ ذوالقرنین گفت تمکن و ثروتی که خدا به من عطا فرموده از هزینه شما بهتر است ؛ اما شما با من به قوت بازو کمک کنید تا سدی محکم برای شما بسازم که به کلی مانع دستبرد آنها شود. و گفت قطعات آهن بیاورید ، آنگاه دستور داد که زمین را تا به آب بکَنَند و از عمق زمین تا مساوی 2 کوه از سنگ و آهن دیواری بسازند و سپس آتش افروخته تا آهن گداخته شود. آنگاه مس گداخته بر آن آهن و سنگ ریختند. از آن پس ، آن قوم ، نه هرگز بر شکستن آن سد و نه بر بالای آن شدن توانایی یافتند. ذوالقرنین گفت که این از لطف و رحمت خدای من است و آنگاه که وعدهی خدا فرا رسد ، آن سد را متلاشی و پاره پاره گرداند و البته وعدهی خدا محقق و راست خواهد بود. } [ سورهی کهف ▬ آیات 83 تا 98 ] در کتاب « زکریای نبی » میخوانیم : { ... اینک شخصی که اسمش « شاخ »(=ذوالقرنین) است که او از جایش خواهد رویید و هیکل خداوند را بنا خواهد کرد نمایان است. و او هیکل خداوند را بنا خواهد ساخت و با عزت در تختش جلوس نموده ، سلطنت خواهد نمود و نیز در تختش کهانت(=کاهنی) خواهد کردو عهد سلامت در میان هر دوی ایشان خواهد بود. } [ تورات ▬ زکریا ▬ فصل 6 ▬ آیهی 12 تا 14 ] « دانیال نبی » نیز در خواب خود ، قوچی 2 شاخ میبیند که به 4 گوشهی گیتی میشتافت و هیچچیز توان رویارویی با او را نداشت. « جبرئیل » اینگونه تعبیر میکند که : آن قوچ دارندهی 2 شاخ ، شاهنشاه مادها و پارسها میباشد. « ابوالفتح رازی » در « تفسیر روحالجنان » مینویسد : { خلاف کردند در آن که او را چرا ذوالقرنین خواندند. بعضی گفتند برای آنکه پادشاه « روم » و « پارس » بود. و گفتند برای آنکه بر سرش مانند 2 سُرو(=شاخ) بود. و بعضی گفتند برای آنکه بر سر او 2 گیسو بود و گیسو را به تازی : قرن خوانند. و گفتند برای آنکه او در خواب دید که سروهای آفتاب بر دست گرفته است ؛ و تأویل بر آن کردند که بر مشرق و مغرب پادشاه شود و گفتند برای آنکه کریمالطرفین بود. من قِبَلالاب و الاُمّ. } [ برداشت از « کوروش کبیر ( ذوالقرنین ) ▬ ابوالکلام آزاد ▬ ترجمهی باستانی پاریزی ▬ صفحهی 39 و 40 ▬ به نقل از تفسیر روحالجنان ] در تفسیر یاد شده ، همهچیز با « کوروش بزرگ » همخوانی دارد. او از طرف پدر(=کمبوجیهی یکم) به خاندان شاهی « پارس » و از طرف مادر(=ماندانا) به خاندان شاهی « ماد » میرسید. 2 شاخ کوروش نیزهمان تاج نامداریست که در نقش پاسارگاد میبینیم. ■ « ذبیح بهروز » : { برخی از اجداد پادشاهان قدیم ایران ، نام « دو سر » داشتهاند که به معنی « ذوالقرنین » است. « دو سر » از القاب پادشاهان قدیم بوده است و نقش چند تن از آنها تاجی 2 شاخ بر سر دارد که این نقشها قدیمتر از نقوش مصری است. } [ قصهی سکندر و دارا ▬ اصلا غفاری ▬ مقدمه ] این رسم مغانه ، در میان خاخامها مانده است و آنها موهای شقیقه را بلند کرده و در هر دو سو میبافند. ■ « ابوالکلام آزاد » : { مقصود سؤال یهود ( از پیامبر اسلام ) از ذوالقرنین ، همان کوروش بوده است ، لا غیر. یعنی پادشاهی که دانیال او را به صورت قوچ تصویر نموده و کلمهی « لوقرانائیم » را لقب او قرار داده است. کلمهی لوقرانائیم به زبان عبری ، ترجمهی همان « ذوالقرنین » عربی است ... دست راست او(=مجسمهی کوروش) کشیده است و به جلو اشاره میکند ... قوچی که در رؤیای دانیال نبی آمده ، مثل قوچهای معمولی ، 2 شاخ دارد ولی شاخ آن مثل سایر قوچها قرار نداشته بلکه یکی از آنها رو به جلو و دیگری پشت آن و رو به عقب بوده ؛ و عین این تصور را در مجسمهی فوق میبینیم. 2 بال مجسمه هم گویای همان تصوریست که در کتاب اشعیا از قول او به نام « عقاب شرق » ذکر شده است. } [ کوروش کبیر ( ذوالقرنین ) - صفحهی 195 و 196 و 198 ] RE: «کوروش بزرگ» و «ذوالقرنین» - dordaneh - 07-06-2015 ما باید به فرهنگمون وبه جد بزرگمون کورش بزرگ افتخار کنیم باسپاس از شما RE: «کوروش بزرگ» و «ذوالقرنین» - FARID.SHOMPET - 17-07-2015 واقع بین باشیم. نمیشه مطمین بود که حتما کورش هست. هرچند که ویژگی های زیادی منطبق هست. خیلی های دیگه هم ممکنه منطبق بشن (حتی پادشاهان دیگر تاریخ باستان خودمون) RE: «کوروش بزرگ» و «ذوالقرنین» - tyjtfhdhr - 18-07-2015 (17-07-2015، 21:23)F A R I D نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید. درسته ینی کاملا درسته چون هیچ دلیل ثابت و محکمی نداریم براش و فقط ب عنوان ی فرصیه تاریخی اینو قبول داریم و هنوز ب شکل ی نطریه در نیومده.. |