انجمن های تخصصی  فلش خور
آداب و رسوم کشور اسپانیا - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum)
+-- انجمن: علم، فرهنگ، هنر (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=40)
+--- انجمن: فرهنگی (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=35)
+--- موضوع: آداب و رسوم کشور اسپانیا (/showthread.php?tid=219384)



آداب و رسوم کشور اسپانیا - L²evi - 09-04-2015


کشور پادشاهي اسپايا با مساحت 505955 کيلومتر مربع، پنجاه و دومين کشور جهان و دومين کشور اتحاديه اروپائي بعد از فرانسه به لحاظ مساحت به شمار مي‌آيد.

پايتخت اسپايا شهر مادريد، زبان رسمي اين کشور اسپانيائي و شهرهاي مهم آن بارسلونا، سويا، مالاگا، گرانادا، زاراگوزا، تولدو، سن سباستيان، والنسيا و بيلبائو است.

بر اساس قانون اساسي اسپانيا هيچ مذهبي دين رسمي اين کشور نيست ولي آزادي مذهبي تا حدودي که نظم اجتماعي شناخته شده در اين قانون را به خطر نياندازد تضمين شده است. بيش از 96% از مردم اين كشور کاتوليک هستند.

اين کشور در کناره‌هاي درياي «کانتابريا» (در شمال) اقيانوس اطلس (در غرب) و درياي مديترانه (در شرق و جنوب) واقع شده و مجموعا 5755 کيلومتر مربع ساحل دارد و با كشورهاي پرتغال و فرانسه هم مرز است.

آب و هوا در شمال اسپانيا معتدل و در بخشهاي مرکزي؛ جنوبي و شرقي هواي مديترانه‌اي است.
اسپانيا با 40 ميليون نفر، پنجاه و ششمين کشور جهان و پنجمين کشور اتحاديه اروپااست.

اين کشور به موجب قانون اساسي به 17 ايالت خود مختار تقسيم مي‌شود. هريک از ايالتهاي هفده‌‌گانه مذکور داراي مجلس ايالتي و دولت محلي است.

1- اسپانيا از جمله کشورهاي اروپائي است که در سالهاي اخير از حملات گروههاي تندرو در امان نمانده است. يکي از شديدترين انفجارها در 11 مارس 2004 در قطار شهري مادريد اتفاق افتاد و منجر به 192 نفر کشته و 1400 نفر زخمي شد.

به دنبال اين گونه حملات دولت اسپانيا تدابير شديد امنيتي را در اين کشور اعمال كرده و بر اين اساس تمامي رفت‌و‌آمدها در مبادي ورودي شديدا مورد کنترل قرار مي‌گيرد. عليرغم موارد فوق و وجود جرائم مختلف در اين کشور، اسپانيا در مجموع کشوري با امنيت قابل قبول است.

2- وقوع جرايم خياباني در تعدادي از شهرهاي اين کشور گزارش شده و بر اين اساس توصيه مي‌شود شهروندان ايراني در صورت سفر به اين کشور از مدارک مسافرتي، اقلام ارزشمند و قيمتي خود از جمله دوربين، جواهرآلات و . . . مراقبت كرده و از به نمايش گذاشتن آن در انظار عمومي اجتناب كنند.
3- اقدامات امنيتي در اين کشور در سيستم حمل و نقل در حال افزايش است و جهانگردان بايد اين اقدامات را پذيرا باشند.
4- از نزديکي به افراد بيگانه چنانچه از شما درخواست راهنمائي كنند پرهيز كنيد.
5- جرايم خياباني مشکلي جدي در بعضي از شهرهاي اسپانيا به شمار مي‌آيد خصوصا در مادريد و بارسلونا، به اين صورت که گروه‌هاي خلافکار با قصد فريب جهانگردان و با اجراي نمايشهاي دروغين به دنبال طعمه مي‌گردند.
6- از قدم زدن تنها در تاريکي شب و مراکز آرام و ساکت اکيدا خودداري كنيد. به خصوص در خيابانهايي که در اطراف شهرهاي قديمي واقع شده است.
7- رواج بليطهاي بخت آزمايي در اين کشور گاهي منجر به خسران و يا حتي کلاهبرداري از اتباع خارجي شده است.
8- در بزرگراههاي اين کشور سارقين به بهانه اينکه ماشين آنها خراب يا پنجر است از افراد درخواست کمک كرده و با پياده شدن قرباني مدارک وي را به سرقت برده‌اند و گاهي نيز پس از پنچر کردن وسائل نقليه افراد تحت عنوان کمک، اقدام به سرقت اموال و مدارک موجود در ماشين كرده‌اند.
9- سارقان حرفه‌اي تحت پوشش پليس و نيروي امنيتي در مبادي ورودي و خروجي و به‌ويژه مرکز شهرهاي بزرگ مانند مادريد مترصد فرصت سرقت از مسافران خارجي هستند.
10- گروههاي مافيايي در فرودگاه با ظاهري آراسته و خودروهاي گران قيمت به مسافران پيشنهاد جابجايي بجاي تاکسي را مطرح مي‌كنند. در اين كشور فقط از تاکسيهاي رسمي هر شهر استفاده كنيد.

قوانين
1- طبق قوانين اين کشور حمل و استفاده از مواد مخدر حتي به صورت تفريحي، عملي غير قانوني است و به طور کلي قوانين اين کشور در خصوص مواد مخدر بسيار سختگيرانه است و چنين جرائمي محکوميت زندان را به دنبال خواهد داشت.
2- براي رانندگي در اين کشور بايد گواهينامه ملي آن کشور يا يک گواهينامه بين المللي (I D P) در اختيار داشته باشيد. (I D P) مجوز بين‌المللي براي رانندگي است که دارندگان آن قادر خواهند بود بدون نياز به گذراندن دوره‌هاي آموزش رانندگي يا شرکت در امتحانات راهنمايي و رانندگي در بيش از 160 کشور جهان رانندگي كنند، مضاف بر اينکه اين مجوز به عنوان يک سند معتبر بين‌المللي، مي‌تواند تعيين و تأييد کننده هويت دارنده آن به شمار آيد. اضافه مي‌شود متقاضيان اين نوع گواهينامه مي‌توانند در داخل کشور با مراجعه به نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران معاونت راهنمايي و رانندگي و با ارائه گواهينامه ايراني معتبر خود، نسبت به دريافت آن اقدام كنند. در ضمن گواهينامه بين‌المللي براي افرادي كه رواديد جهانگردي دارند تا شش ماه معتبر و قابل قبول است.

3- به علت عدم وجود قرارداد انتقال محکومين به حبس ميان دو کشور، در صورتي که فرد به هر عنوان توسط مقامات قضايي اين کشور به زندان محکوم شود، بايد دوران محکوميت خود را در زندانهاي محلي سپري كند.

4- چنانچه به هر دليل توسط پليس محل بازداشت شديد بلافاصله از مامورين بخواهيد به استناد ماده 36 کنوانسيون وين ناظر بر امور کنسولي، مراتب را سريعا به سفارت يا نزديکترين سرکنسولگري جمهوري اسلامي ايران اطلاع دهند و چنانچه زبان محلي را نمي‌دانيد از امضاء هرگونه اوراق و اسناد خودداري كنيد. بايد مطلع باشيد شما در اين کشور تحت حاکميت قوانين و مقررات محلي بوده و وظايف نمايندگي جمهوري اسلامي ايران مبني بر ارائه خدمات کنسولي به معناي نقض مقررات کشور اسپانيا نيست.

5- اسپانيا داراي قوانين سخت مهاجرتي است. درصورت سفر به اين کشور نبايد بيش از مدت تعيين شده در ويزاي اين کشور، در اين کشور اقامت داشته باشيد.
رواديد

1- در کشورهاي عضو پيمان شنگن و از جمله اسپانيا، قانون شنگن حاکم است و بر اين اساس صدور رواديد خصوصا براي اتباع کشورهاي آسيائي با تاخير و حساسيت بيشتري انجام مي‌پذيرد.

2- صدور و تحصيل رواديد به دو صورت انجام مي‌شود:
الف: دريافت دعوت‌نامه از سوي اقوام فرد متقاضي رواديد که به صورت قانوني در اين کشور اقامت دارند و در صورت لزوم وي را از نظر مالي پشتيباني خواهند كرد.
ب: فرد تقاضاي خود را شخصا يا از طريق آژانسهاي مسافرتي به نمايندگي اين کشور در تهران ارائه کرده و نمايندگي اسپانيا پس از احراز شرايط عمومي، تمکن مالي و عدم سوء پيشينه متقاضي در بانک اطلاعات اتحاديه اروپا در اين زمينه و با اخذ گرو (سند منزل و...) براي فرد رواديد مورد درخواست را صادر خواهد كرد.
3- هموطنان در صورت تحصيل رواديد شنگن مي‌توانند به تمام کشورهاي عضو اتحاديه مسافرت كنند و در اين خصوص با مشکل مواجه نخواهند شد. لازم به ذکر است چنانچه دولت اسپانيا با صدور رواديد شنگن فردي مخالفت كند يا فرد را پس از ورود به اين کشور به دلائلي اخراج كند، فرد مذکور با توجه به همکاريهاي اطلاعاتي دول عضو اتحاديه اروپا در قالب سيستم Euro Doc از سفر به ديگر کشورهاي عضو اين پيمان محروم خواهد بود.
4- صدور رواديد جعلي براي سفر به اتحاديه اروپا از جمله مواردي است که در حال حاضر رايج است و بر اين اساس ضروري است حتما در انتخاب شرکت مسافرتي با سفارت اين کشور در تهران مشورت كنيد.
5- حداقل زمان لازم براي تحصيل رواديد دو ماه است که ضروري است مدت تعيين شده در برنامه ريزي مورد توجه قرار گيرد.
توضيح:
شنگن عنوان توافقات ميان تعدادي از کشورهاي اروپايي است که با هدف کنترل بهتر مرزي و همکاري در اين رابطه به امضا رسيده است اين کشورها عبارتند از آلمان، اتريش، اسپانيا، ايسلند، ايتاليا، بلژيک، پرتغال، دانمارک، سوئد، فرانسه، فنلاند، لوکزامبورگ، نروژ، هلند و يونان. دولتهاي نروژ و ايسلند بدون اينکه در عضويت اتحاديه اروپايي باشند از مقررات شنگن تبعيت مي‌کنند و بالعکس انگلستان عليرغم عضويت در اتحاديه اروپايي متعهد به مقررات شنگن نيست. اين دولتها بر اساس مقررات شنگن ضمن تسهيل تردد اتباع خود در محدوده شنگن، ورود و خروج اتباع خارجي را نيز به اين محدوده به صورت مشترک مديريت مي‌كند.
علاوه بر کشورهاي فوق، ده کشور استوني، اسلواکي، اسلووني، چک، قبرس، لتوني، لهستان، ليتواني، مالت و مجارستان که در مي 2004 به عضويت اتحاديه در آمده اند موظف هستند مقررات شنگن را در قوانين ورود و خروج خود وارد كنند.

بهداشت
1- بنابراعلام سازمان بهداشت جهاني امکان ابتلا به بيماريهاي زير در اين کشور وجود دارد

هپاتيت A
انسفاليت (تورم مغزي)
2- امکانات بهداشتي، تجهيزات بيمارستاني، دارو و درمان در کشور اسپانيا مناسب و در دسترس است. مشکل اساسي در اين زمينه هزينه بالاي دارو و مراحل مختلف درمان است که در اين خصوص توصيه مي‌شود در صورت سفر به اين کشور از تسهيلات مربوط به بيمه مسافر استفاده كنيد. البته بايد گفت بيمه‌هاي موجود تنها براي موارد پيش بيني نشده بوده و نمي‌توان از تسهيلات آن براي درمان بيماريهاي خاص بهره برد.

3- لازم است قبل از سفر به اين کشور کنترل كنيد واکسنهاي چهارگانه (کزاز، ديفتري، فلج اطفال و سرخک) خصوصا اطفال را در تاريخ مقرر زده باشيد. همچنين بهتر است قبل از مسافرت خود را در برابر بيماريهاي تب زرد، تب تيفوئيد و هپاتيت نوع A و B واکسينه كنيد.
4- با توجه به وجود بيماريهاي مسري نظير هپاتيت B و ايدز، لازم است ضمن رعايت نکات بهداشتي، از هرگونه ارتباطات غير مطمئن پرهيز كنيد.
5- سعي كنيد در تهيه خوراک و آب مناسب ( آب بسته بندي) دقت كنيد.
6- جهت کسب اطلاعات بيشتر و آگاهي از جدول مربوط به بيماري هاي موجود در اين کشور مي‌توانيد به سايت بهداشت جهاني: شما قادر به مشاهده لينک ها نمي باشيد .
رفتار

1- خريد کالا و استفاده از سرويسهاي عمومي با يورو انجام مي‌گيرد، البته مي‌توان دلار و يا ديگر ارزهاي موجود را در بانکها، صرافيها يا هتلهاي اسپانيا تبديل كرد. هنگام تبديل پول بايد با هوشياري عمل كنيد.
2- در بدو ورود به اين کشور چنانچه در مادريد اقامت كرديد، سعي کنيد در اولين زمان ممکن آدرس نمايندگي جمهوري اسلامي ايران را که به همين منظور در اختيار شما قرار گرفته است، پيدا كنيد تا در صورت وقوع حادثه و يا نياز به مراجعه، دچار مشکل نشويد.
3- درخصوص خريد از فروشگاههاي بزرگ اين کشور توصيه مي‌شود هنگام خروج نهايي از فروشگاه، رسيد خريد را دراختيار داشته باشيد تا درصورت کنترل امنيتي و تقاضاي رسيد بتوانيد آن را در اختيار مأمورين فروشگاه قرار دهيد.
4- چنانچه در اين کشور دچار حوادثي مثل سرقت پول يا مدارک مسافرتي شديد، ضروري است قبل از هر کار موضوع را به اطلاع پليس محلي برسانيد و گزارش پليس را در اين رابطه دريافت كنيد. بديهي است گزارش رسمي پليس، به شما امکان خواهد داد موضوع را در نهادهاي مربوطه به نحو موثرتري پيگيري كنيد.



RE: آداب و رسوم کشور ایتالیا - پسرشاعر - 09-04-2015

یه چیز روی عنوان موضوع نوشتید آداب و رسوم کشور ایتالیا

بعدش توی متن  مورد کشور اسپانیاست؟؟ Big Grin


RE: آداب و رسوم کشور اسپانیا - I Lvoe Justin - 18-01-2017

(09-04-2015، 18:38)پسرشاعر نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
یه چیز روی عنوان موضوع نوشتید آداب و رسوم کشور ایتالیا

بعدش توی متن  مورد کشور اسپانیاست؟؟ Big Grin

نه اون بالا نوشته اسپانیا و متن ر مورد اسپانیا است. Sleepy