انجمن های تخصصی  فلش خور
به راستی عقل چیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟ - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum)
+-- انجمن: علم، فرهنگ، هنر (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=40)
+--- انجمن: دانستنیها و موضوعات علمی (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=33)
+--- موضوع: به راستی عقل چیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (/showthread.php?tid=247542)



به راستی عقل چیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟ - ترنج 15 - 21-10-2015

عقل در لغت:
معنی اصلى عقل، «منع کردن»، «بستن» و «نگه‌داشتن» است؛ «عقال» شتر را به این جهت عقال گفته ‏اند که با بستن پاى شتر، مانع حرکت آن مى‏شوند یعنى کار آن طنابِ مخصوصِ «پابند» یا «زانوبند»، جلوگیرى از جابه‏جایى شتر، در دشت و صحرا است؛ تا صاحب آن بتواند وقتى به آن نیاز دارد، از دسترس‌اش دور نشده باشد و با «عقال»، آن حیوان را مهار کند و در سیطره و تحت سلطه‏‌ى خود نگه‌دارد.

از این معناى اصلى عقل و کاربرد «پابندِ شتر» در مى‏یابیم که عقل وسیله و ابزارى در وجود انسان است تا مانع از انجام کارهاى نادرست و بر خلاف سرشت و فطرت انسان گردد.

غیر از معناى اصلى، معانى دیگرى که براى عقل مطرح شده، جدا از معناى اصلى آن نیست و عبارتند از:

۱- درک کامل چیزى
۲- حقیقتى که خوب و بد، راست و دروغ، حق و باطل را با آن تشخیص مى‏دهند

ابن فارس در کتاب خود آورده‏است: “این ماده داراى یک معناى اصلى است که بیشتر دلالت بر بستگى و گرفتگى در چیزى مى‏کند و از آن است عقل که از گفتن و انجام دادن هر قول و فعل زشت و ناپسند جلوگیرى مى‏کند”. (التعریفات جرجانى: ص ۶۵)

فرهنگ لغات قرآن، دکتر محمد قریب، ذیل واژه‏ى عقل. اساس البلاغه عقل را معرفت، بستن و قراردادن چیزى گرفته است ،ذیل واژه‏ى عقل.

عقل در قرآن
در قرآن ۴۹ بار از ماده‏ى عقل استفاده شده که همه آنها حالت فعلى دارند، ۴۸ بار آن فعل مضارع و یکبار فعل ماضى آمده است. بسیارى از آیات براى وادار کردن و تحریض مخاطبان قرآن به اندیشیدن براى درک و فهم بیشتر و بهتر، و پذیرش سخن حق از غیر آن است، و باید گفت هر کجا قرآن مى‏فرماید: [اَفَلایَعْقِلون] {آیا عقل‌شان را به کار نمى‏بندند یا تعقُّل نمى‏کنند؟} یا مى‏فرماید: [اَفَلاتَعقلون] {آیا تعقل نمى‏کنید؟}، با آیاتى که از ماده‏ى فکر استفاده کرده، هم مفهوم و هم معنا مى‏باشند و همان درخواست را مطرح مى‏کنند: [اَفَلاتَتَفَکَّرون] {آیا فکر نمى‏کنید؟}

از «عقل»، «فکر» و «فقه» برداشت مى‏شود و آن درک کردن، تشخیص دادن و شناخت سره از ناسره مى‏باشد؛ لذا عقل در قرآن به معناى وسیله‏اى براى درست اندیشیدن و به شناخت حق از باطل رسیدن است. به عبارت دیگر عقل، قوه‏اى سنجش، و کارش راه‌گشایى براى انسان است تا راه را از چاه تشخیص دهد.

با توجه به مجموعه‏ى آیات قرآن درباره‏ى «تعقل»، «تفکر»، «تدبر» و «تَفَقُّه» که انسان را به این سمت و سو مى‏کشاند، از او مى‏خواهد زندگى را بر اساس عقل و اندیشه بنا نهد تا بتواند خود را از ورطه‏‌ى هلاکت در دنیا و آخرت، برهاند.

البته فراموش نباید کرد که عقل یک امر موهوبی (بخشیده شده) است و قاصر می‌باشد و بدون وحی به واسطه عقل نمی‌توان به مقصود منزل خویش رسید؛ زیرا عقل در مواقعی مانند: خشم و غضب، وقت تطبیق رواج‌ها، در هنگام وهم و ترس و در وقت غلبه شهوت از کار می‌افتد.




خب اینم یه کتاب که روی من خیلی تاثیر داشن.




برای اینکه بدونیم تو زندگی، درست پیش می‌ریم یا نه، تصمیم گیری‌هامون درسته یا نه، به سعادت می‌رسیم یا نه، فقط کافیه ببینیم چقدر از عقل‌مون استفاده می‌کنیم. این کتاب به شما کمک می‌کنه بفهمین چقدر عاقلین و چطور می‌تونین عاقل تر بشین.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://dl.akskhor.ir/uploads1/www-mohammadivu-org-Agl.jpg