![]() |
وضع موسیقی در دوره قاجار - نسخهی قابل چاپ +- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum) +-- انجمن: علم، فرهنگ، هنر (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=40) +--- انجمن: تاریخ (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=34) +--- موضوع: وضع موسیقی در دوره قاجار (/showthread.php?tid=251807) |
وضع موسیقی در دوره قاجار - ÆҐÆŠĦ - 28-12-2015 وضع موسیقی در دوره قاجار موسیقی در عصر قاجار به چه وضعی درآمد و نگاه ها به آن چگونه بود؟ در دوران ناصرالدین قاجار، چهارمین فرد از سلسله ی قاجاریه (1264 تا 1314 هجری قمری) موسیقی درباری و به تعبیری موسیقی مجلسی، گسترش کم نظیری پیدا کرد ولی ارزش هنر تا آن حد کاستی گرفت که به موسیقیدان «مطرب» می گفتند و موسیقیدانان یا نوازندگان درباری را که ظاهرا اعتبار بیشتری داشتند «عمله طرب خانه» نامیدند. موسیقی در قاجار در سال 1226 ش. (1847 م.) با همت میرزا تقىخان امیرکبیر، مدرسه دارالفنون تأسیس شد. در شعبه نظامى آن براى اولین بار دروس موسیقى نظامى گذاشتند که بهکوشش ژنرال فرانسوى 'آلفرد ژان باتیست لومر' راه افتاد. لومر از 1248 ش. در ایران به تربیت شاگردان موسیقى نظامى پرداخت. این دسته جدید موزیک جانشین موسیقى قدیمى نقارهخانه شد. هدف لومر، تربیت نوازنده و آهنگساز و معلم موسیقى نظامى بود و در این راه بهخوبى توفق یافت. این آموزشگاه شاگردان را با اصول و قواعد تئوریک و پراتیک (نظرى و عملی) موسیقى غربى آشنا مىکرد و در مناسبات رسمى به اجراى موسیقى مىپرداخت. در سال 1252 ش متن اولین سرود ملى و مارش تاجگذارى ناصرالدینشاه بهدست لومر ساخته و در حضور شاه اجرا شد. در دوره ی ناصرى از موزیک نظام در ایام عید، سفرهاى ییلاقى شاه، آئینهاى رسمى دربار، تعزیه تکیه دولت، هنگام غروب، جشنهاى عروسى دربار و مسابقات کُشتى استفاده مىشد. لومر در 1288ش. در تهران درگذشت و غلامرضاخان سالار معزز جانشین وى شد. ناصر الدین شاه که خوابگاهش دارای چهار در بود و یکی از آنها به اطاق رامشگران باز میشد،عادت داشت هنگام خوابیدن به نوای ساز گوش کند شعبه ی موزیک نظام در ایران تأثیر بسیارى گذاشت. در حقیقت آشنایى موسیقىدانهاى ایرانى با موسیقى غرب از طریق موسیقى نظام بود و تحصیلکردگان این مدرسه بعدها از چهرههاى نامآور موسیقى ایران در نهضت تغییر و تجدد آن بهشمار آمدند و براى اولین بار دربار یک پادشاه ایرانى به یک سیستم موسیقى نظامى به شیوه اروپایى مجهز شد. اصطلاح موزیک در زبان فارس از همین زمان بهوجود آمد. جایگاه رامشگران در دربار قاجار پادشاهان قاجار نیز در ادامه راه و رسم پیشینیان خود موسیقی را به صورت عنصری از زندگانی دربار درآورده بودند و این هنر در دربار آنان ارج و اعتبار خاصی داشت.موسیقی نه تنها در جشنها و میهمانیهای رسمی نواخته میشد بلکه در زندگانی روزمرّه آنان نیز همواره حضور داشت،چنانکه حتی هنگام خوابیدن و غذا خوردن و سوار کاری نیز از شنیدن آن نمیآسودند.برای مثال آغا محمد خان را عادت این بوده که هنگام خوابیدن نقّالی از برای او شاهنامه بخواند. او خود هرگاه سرخوش و سرحال بود دو تار مینواخت. موسیقی در قاجار ناصر الدین شاه که خوابگاهش دارای چهار در بود و یکی از آنها به اطاق رامشگران باز میشد،عادت داشت هنگام خوابیدن به نوای ساز گوش کند. «عملهء طرب خاصه»مانند سرور الملک(نوازنده ی سنتور)و آقا غلامحسین(نوازنده ی تار)و اسماعیل خان(کمانچه کش)هرکدام به نوبت برای شاه مینواختند تا اینکه او به خواب میرفت و زمانی از نواختن باز میایستادند که دیگر نشانی از بیداری در او نمیدیدند. سرور الملک در لحظههایی که خواب اندکاندک بر شاه چیره میشد.دستمالی به روی سنتور پهن میکرد تا نوای ساز ملایمتر به گوش شاه برسد. اعتماد السلطنه،وزیر انطباعات دربار ناصری،در خاطرات خود درباره پانزده سال آخر عمر ناصر الدین شاهمینویسد که«عمله طرب»بیشتر اوقات در هنگام صرف غذا حضور داشتند و برای شاه مینواختند،به ویژه هنگام،پختن آش سالانهکه گویا آیینی در دربار ناصر الدین شاه بود،همیشه چند تن از خواص نوازندگان حاضر بودند و در کنار وزیران و رجال دربار بر سر سفره مینشستند. در حقیقت آشنایى موسیقىدانهاى ایرانى با موسیقى غرب از طریق موسیقى نظام بود و تحصیلکردگان این مدرسه بعدها از چهرههاى نامآور موسیقى ایران در نهضت تغییر و تجدد آن بهشمار آمدند رامشگران زن در اندرون دربار موسیقی در قاجار جدا از موسیقی«عمله طرب»و نوازندگان مرد،موسیقی دیگری نیز در مجالس بزم شاه به دست زنان نواخته میشد.نقش زنان در دربار شاه یکی این بود که مجالس روضه خوانی ترتیب دهند و دیگر برگزاری برخی مجالس بزم بود که شاه مسئولیتش را بر عهده ی آنان گذاشته بود.برای مثال،گلبخت خانم ترکمانیو کوچک خانم تبریزیکه هر دو از زنان حرم حضرت خاقان(فتحعلی شاه)بودند، هریک مسئولیت دستهای از زنان نوازنده و رامشگر را به عهده داشتند.در تاریخ عضدی از دو دسته زن یاد شده است که عده ی هرکدام به پنجاه نفر می رسید و مجهز به«تمام اسباب طرب از تار و سه تار و کمانچه و سنتور زن و چینی و زن و ضرب گیر و خواننده و رقاص»بودند. هریک از این دستهها سردستهای داشت که او را استاد مینامیدند.یکی از آنان استاد مینا بود و دیگری استاد زهره که هر دو به گفته عضدی«در علم موسیقی بینظیر بودند.» آنان گرچه در حرم زندگی میکردند.امّا در زمره ی زنان شاه نبودند و شاه«مقرّری و مواجب و همه ی اسباب تجمّل به جهت آنان مقرّر»کرده بود.دسته ی استاد مینا را به دست گلبخت خانم سپرده بودند و دسته ی استاد زهره را به دست کوچک خانم.این دو دسته همیشه باهم رقابت میکردند و همچشمی آنان زبانزد درباریان بود،چنانکه وقتی در دربار میان دو نفر دشمنی بر میخاست، میگفتند:«مثل دسته استاد مینا و استاد زهره منازعه مینمایند.» منابع:1- ویستا / 2- زنان موسیقی / 3- مجله ایران |