انجمن های تخصصی  فلش خور
ژانر «نو شگفت» New Weird - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum)
+-- انجمن: علم، فرهنگ، هنر (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=40)
+--- انجمن: ادبیات (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=39)
+--- موضوع: ژانر «نو شگفت» New Weird (/showthread.php?tid=268698)



ژانر «نو شگفت» New Weird - Actinium - 21-02-2018

«نو شگفت» ژانری ادبی است که از دهه 1990 آغاز شد و در قالب مجموعه ای از داستان ها و رمان ها توسعه یافت. نویسندگان این ژانر اکثرا رمانویس هایی هستند که به عنوان خالق آثار ژانر وحشت و ذهنی که مرزهای ژانر را پشت سر گذاشته اند شناخته می شوند. از نویسندگان این ژانر می توان به چینا مِلویل، جف واندرمیر، کی. جی بیشاب و استف اِسوِینستُن اشاره کرد. 

از آثاری که معمولا به عنوان نوشته های متاثر از نو شگفت مورد استناد قرار می گیرد، می توان به داستان های اچ. پی لاو کرافت، رمان های "گورمنگاست" از مروین پیک، و داستان های "ویریکونیوم" از جان هریسون اشاره کرد. 

تعریف

تعریف های گوناگونی از این ژانر شده است. جف واندر میر و آن واندرمیر در مقدمه خود بر "گلچین آثار نو شگفت" درباره این ژانر می نویسند «نوعی ژانر شهری که اندیشه های رومانتیک درباره موقعیت را که در فانتزی های سنتی می بینیم، دگرگون می کند؛ این کار با انتخاب اَشکال رئال و پیچیدۀ جهان واقع به عنوان نقطۀ پرش برای آفرینش موقعیت هایی که بتواند عناصر داستان علمی را با فانتزی ترکیب کند، صورت می پذیرد».

از سوی دیگر گاردنر دوزوئیست درباره گلچین "واندرمیر"ها می گوید «دست آخر وقتی آن را به پایان رساندم در اینکه دقیقا نو شگفت چیست به همان اندازه گیج بودم که وقتی آن را شروع کردم». رابین آنه رید متذکر می شود که هر چند در تعریف نو شگفت اخلافاتی وجود دارد اما «در توافقی کلی می توان قصه هایی را گفت که کلیشه های فانتزی را به منظور ایجاد پایانی ناراحت کننده به جای پایانی خوش می شکنند». رید اضافه می کند که این ژانر بر آن است تا مرز میان فانتزی، داستان های علمی و ژانر وحشت ِ ماورائی را بردارد. رُز اُکیف از نشریه "اِریزِر هِد" با مقایسه ژانر نو شگفت و "بیزارو" با یکدیگر، بیان می کند «مردم نو شگفت می خرند چون می توانند با تورُّبی ادبی از حدود قصۀ ذهنی بگذرند؛ چیزی از نوع جریان سیال (Slipstream) با جنبه ای از غرابت و شگفتی». 

ریشۀ این ژانر را می توان در آثار نویسندگان ژانر وحشت دنبال کرد که داستان هایشان گاهی با عنوان نو شگفت تعریف می شود. «حکایت شگفت» نیز عنوانی است که یادآور «حکایت های شگفت» نشریات است؛ داستان هایی که اغلب در آن عناصر فانتزی، هستی گرایانه و قصه های علمی و ترسناک ِعینی با یکدیگر امتزاج پیدا می کنند.