انجمن های تخصصی  فلش خور
آیا ارتباط با جنیان حرام است؟ - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum)
+-- انجمن: علم، فرهنگ، هنر (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=40)
+--- انجمن: مذهبی (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=41)
+--- موضوع: آیا ارتباط با جنیان حرام است؟ (/showthread.php?tid=269340)



آیا ارتباط با جنیان حرام است؟ - م‍حمّد - 14-06-2018

درباره ارتباط با جن شایان توجه است که در عقیده اسلامی جن موجودی است مختار، مکلف، مخلوق از آتش، دارای مرگ و حیات و توالد و تکاثر و همچنین دارای شعور و اراده که به اقتضای خلقتش دارای توانائیهای بالایی است و می تواند کارهای سریع و اعمال شاقه را که از نوع بشر ساخته نیست انجام دهد .


در مورد برقراری ارتباط با اجنه، خاطرنشان می کنیم که در قرآن مجید از جن هایی صحبت به میان آمده است که خدمت حضرت رسول (ص) می آمدند و در نتیجه گوش دادن به آیات قرآن به پیامبر ایمان آوردند[1] و همچنین از جن هایی صحبت شده که در خدمت حضرت سلیمان بوده اند[2] و نیز از انسانهایی صحبت شده که به جن پناه می بردند[3].

 

در روایات اهل بیت “علیهم السلام“ نیز به روایاتی برمی خوریم که حاکی از خدمت نمودن برخی از طایفه جن به افراد صالح است[4].

 

بنابراین به نظر می رسد اصل ارتباط با جن های مسلمان با رعایت موازین شرعی و به شرطی که فرد دارای ظرفیت و توان لازم باشد و برایش ضرر نداشته باشد، مانع شرعی نداشته باشد[5] و در واقع باید با اجنه همان تعامل انسان ها را داشت بدین گونه که اگر جن کافر باشد نمی توان با او هم غذا شد و یا ازدواج نمود و یا از ذبیحه او خورد و مانند این ها ولی اگر جنی مسلمان بود می توان همانند یک انسان مسلمان البته با رعایت مطالب فوق الذکر تعامل داشت.اما با توجه به تبعات این ارتباط و مشقت هایی که دارد و همچنین برای پرهیز از ضررهای احتمالی به هیچ وجه برقراری ارتباط توصیه نمی شود و بجای آن، تاکید می کنیم که: انسان در خود نیروی عظیمی که از خدای تعالی به ودیعه دارد، شکوفا نماید این نیروی عظیم همان توانایهای روح او می باشد که اگر درست مورد تعلیم و ممارست قرار گیرد، قدرتی بس فراتر از بقیه موجودات خواهد یافت و این امر کاملاً ممکن است و در این صورت دیگر ما احتیاجی به شاگردی جن نداریم چرا که روح تربیت شده به آداب الهی بسی قوی تر و شریف تر از جن است.در این البته شما بادی حتما از مرجع تقلید خود استفتا نمایید و هرآنچه فرمودند را عمل کنید.

برای مطالعه بیشتر به لینک های زیر مراجعه نمایید :

ارتباط با جن

جن یک واقعیت است یا افسانه

ضمنا می توانید به کتاب های زیر نیز مراجعه بفرمایید :

جن و شیطان ،علیرضا رجالی تهرانی

دانستنیهایی درباره جن ،ابو علی خدا کرمی

[1] سوره جن، آیات 171.

[2] سوره نمل، آیه 39.

[3] سوره جن، آیه 6.

[4] مراجعه کنید به:

الکافی  1 باب أن الجن یأتیهم فیسألونهم عن معالم دینهم و یتوجهون فی أمورهم ... ص : 394.

الکافی 167 2 باب أخوة المؤمنین بعضهم لبعض ... ص: 165.

وسائل الشیعة 24، 5 باب کراهة الصلاة فی وادی الشقرة...ص: 157.

وسائل الشیعة 5 ،  5 باب کراهة رفع بناء البیت أکثر من سبعة أذرع أو ثمانیة ... ص: 310

وسائل الشیعة 6 ،  5 باب استحباب کتابة آیة الکرسی دورا علی رأس ثمانیة أذرع من الجدار إذا زاد ارتفاعه عنها...

وسائل الشیعة 53،11 باب استحباب التیامن لمن ضل عن الطریق و أن ینادی یا صالح أرشدونا و فی البحر یا حمزة...ص443

وسائل الشیعة 16،25 باب استحباب الشرب من ماء زمزم و الاستشفاء به من کل داء و کراهة الشرب و من ماء برهوت الذی…ص261.

[5] تحرم الکهانة و السحر بالکلام و الکتابة، و الرقیة و الدخنة بعاقیر الکواکب و تصفیة النفس، و التصویر، و العقد و النفث، و الأقسام و العزائم بما لا یفهم معناه و یضر بالغیر فعله. و من السحر الاستخدام للملائکة و الجن و الاستنزال للشیاطین فی کشف الغائب و علاج المضار، و منه الاستحضار بتلبس الروح ببدن منفعل کالصبی و المرأة و کشف الغائب عن لسانه، و منه النیرنجات و هی إظهار غرائب خواص الامتزاجات و أسرار النیرین و یلحق بذلک الطلسمات، و هی تمزیج القوی العالیة الفاعلة بالقوی السافلة المنفعلة لیحدث عنها فعل غریب. فعمل هذا کله و التکسب به حرام، أما علمه لیتوقی أو لئلا یعتریه فلا، و ربما وجب علی الکفایة لیدفع المتنبی‏ء بالسحر، و یقتل مستحله، و یجوز حله بالقرآن و الذکر و الأقسام لا به، و علیه تحمل روایة العلاء بحله.

الدروس / الینابیع ج:35 ص: 396.

و تعلم الکهانة حرام، و الکاهن هو الذی له رئی من الجن یأتیه بالأخبار و یقتل ما لم یتب، و التنجیم حرام و کذا تعلم النجوم مع اعتقاد تأثیرها بالاستقلال.

قواعد الأحکام / الینابیع ج: 14 ص: 497.

الغنیة ج 12 ص 208 ابن زهره اصباح الشیعه ج 13 ص 275 ، السرائر ج 14 ص 402 ابن ادریس شرائع الاسلام ج 14 ص 414 محقق، مختصر النافع ج 14 ص 450 محقق قواعد الاحکام ج 14 ص 497 علامه، اللمعة الدمشقیة ج 14 ص 557 شهید اول الجامع للشرائع ج 17 ص 363 یحیی بن سعید- ارشاد ج 35 ص 312 علامه الدروس ج 35 ص 396 شهید اول.