انجمن های تخصصی  فلش خور
اعلام برنامه‌های مهرواره‌ شعر «آفرینش» - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum)
+-- انجمن: علم، فرهنگ، هنر (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=40)
+--- انجمن: ادبیات (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=39)
+--- موضوع: اعلام برنامه‌های مهرواره‌ شعر «آفرینش» (/showthread.php?tid=273629)



اعلام برنامه‌های مهرواره‌ شعر «آفرینش» - ♱ ᴠɪᴄᴛᴏʀ ♱ - 18-02-2019

اعلام برنامه‌های مهرواره‌ شعر «آفرینش» 1

سودابه امینی با اعلام برنامه‌های نخستین مهرواره شعر «آفرینش» می‌گوید: بعد سال‌ها این اولین همایشی است که کانون پرورش فکری به این شکل برگزار می‌کند، ۲۰ سال است که این‌گونه همایش‌ها در کانون برگزار نشده و این اتفاق مبارکی است.
مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گفت‌وگو با ایسنا درباره برنامه‌های نخستین مهرواره‌ شعر آفرینش، اظهار کرد: چهارشنبه، یکم اسفندماه، روز کارگاه، پنج‌شنبه، دوم اسفندماه، روز شعرخوانی اعضای انجمن‌ها و روز جمعه، سوم اسفندماه، اختتامیه این برنامه است.
امینی در توضیحی درباره چگونگی شکل‌گیری انجمن‌های ادبی کانون نیز گفت: در دوران اخیر دوباره انجمن‌های ادبی در دو رشته شعر و داستان برای دختران و پسران در استان‌ها فعال‌سازی شدند و هر استان به فراخور شرایط بومی و منطقه‌ای در نقاط مختلف استان، انجمن‌ها را تشکیل دادند. در استان‌های وسیع به‌خصوص در نقاط مختلف آن‌ها، انجمن‌های متفاوت و متنوعی وجود دارند که خاص بچه‌های همان منطقه در آن استان است ولی در استان‌های کوچک‌تر ممکن است که یک انجمن کوچک داشته باشند که در مرکز استان واقع شده باشد.
او با بیان این‌که هدف برگزاری انجمن‌ها ایجاد محیط امن برای کودکان و نوجوانان و بالا بردن سن کانون پرورشی فکری از نظر مخاطبان است، گفت: متناسب با شرایطی که جوانان می‌خواهند، ما برای‌شان جلسه برگزار می‌کنیم و بچه‌ها می‌توانند تا سن ۲۱ یا ۲۲ سال هم در انجمن‌ها حضور پیدا کنند و آثارشان را در معرض نقد و بررسی توسط استادان بنام کشور بگذارند. هدف ما این بوده است که شاعران و نویسندگانی که در کانون حضور پیدا نمی‌کنند در جلسات انجمن‌ها حاضر شوند و مباحث تخصصی را مطرح کنند، ولی بر محور ادبیات خلاقی که خوانده می‌شود، جلسه اداره شود.
مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان افزود: در واقع اصل ماجرا این است که ما خودمان چهره‌هایی را در حوزه شعر و داستان به جامعه ادبی معرفی کنیم و آینده ادبیات خلاق کشور را با حضور اعضای انجمن‌ها پررونق‌تر از گذشته رقم بزنیم.
سودابه امینی با اشاره به این‌که انجمن‌ها در رشته‌های شعر و داستان فعال هستند، اظهار کرد: این کار در سطح کشور هم به طور جدی پیگیری شده‌ است و به همین ترتیب استان‌ها انجمن‌های ادبی‌شان را افتتاح کردند. در ایام دیگر هم استان‌ها مهرواره‌های استانی خود را برگزار می‌کنند و عنوان آن برنامه و کتابی که از آن برنامه به چاپ می‌رسد که حاوی آثار برگزیده انجمن‌های ادبی است، «آهنگ بهاران» است. علت این نام‌گذاری هم این است که ما در پایان هر سال، گامی به سمت بهار برمی‌داریم که با شکوفا کردن استعداد نوجوانان و جوانان در حوزه ادبیات همراه است. ولی این نخستین مهرواره کشوری انجمن‌های ادبی آفرینش‌های ادبی است که حاوی شعرهای برگزیده بچه‌ها و در واقع اعضای انجمن‌ها است. نخستین مهرواره را ما به شعر اختصاص دادیم تا داستان را هم در سال ۹۸ برگزار کنیم و بچه‌های داستان‌نویس را هم وارد عرصه کنیم تا آن‌ها هم مورد تقدیر قرار گیرند.
او با بیان این‌که از برنامه‌های این نشست دیدار با شاعران مطرح کشور است، گفت: شاعران در برنامه حضور پیدا می‌کنند و در کنار اعضای انجمن‌های ما هستند و آثار آن‌ها را می‌خوانند که من فکر می‌کنم این یک اتفاق بزرگ است برای نوجوانانی که از اقصا نقاط کشور به تهران می‌آیند و دیداری با شاعران دارند. این دیدار می‌تواند برای آن‌ها انگیزه‌بخش باشد تا مسیر شعر را در زندگی‌شان به طور جدی و به‌عنوان یک هدف تعریف کنند. هدف ما این است که بچه‌ها ادب نقد کردن و نقد شدن را فرابگیرند. البته که در طول این مدتی که انجمن‌ها تشکیل شده است و تداوم پیدا کرده، منتقدان خوبی هم تربیت کرده‌ایم. علاوه بر این‌که خلاقیت آن‌ها را در زمینه شعر و داستان پرورش داده‌ایم، منتقدان خوبی هم در جمع بچه‌ها داریم که در آینده کشور می‌توانند تاثیر خیلی خوبی بر ادبیات بگذارند.
به گفته امینی، در کارگاه‌های این دوره از مهرواره، آثار خود بچه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و همچنین مباحث نظری در حوزه شعر کلاسیک، نیمایی، سپید، آزاد و ترانه‌های فاخر و معیارهای انتخاب ترانه‌های فاخر در این کارگاه‌ها مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد.
او همچنین بیان کرد: یکی از کارگاه‌ها هم به بررسی آثار مربیانی که در آن‌ها شرکت می‌کنند اختصاص دارد و یک مسابقه برای شرکت‌کنندگان نوجوان‌مان داریم که بر اساس انیمیشن‌های انگیزه‌بخش برای نوشتن است و به عنوان یک منبع الهام از این انیمیشن‌ها استفاده می‌کنیم. مسابقه‌ای هم برای مربیان داریم که هر کدام از این مربیان شرکت‌کننده می‌توانند مستندنگاری کنند و احساس خودشان را نسبت به این همایش بنویسند و آن‌ها را هم مورد تقدیر قرار می‌دهیم.
او در پایان نیز به برنامه‌هایی که قرار است با محوریت ارتباط اعضای انجمن‌ها با شاعران و نویسندگان مطرح و نقد غیرحضوری آثار برگزار شود اشاره کرد.



اعلام برنامه‌های مهرواره‌ شعر «آفرینش» 1