انجمن های تخصصی  فلش خور
دانشمندان مزه ششم را کشف کردند! - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum)
+-- انجمن: علم، فرهنگ، هنر (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=40)
+--- انجمن: دانستنیها و موضوعات علمی (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=33)
+--- موضوع: دانشمندان مزه ششم را کشف کردند! (/showthread.php?tid=273699)



دانشمندان مزه ششم را کشف کردند! - ßяɪcε - 18-02-2019

شور، شیرین، ترش، تلخ، اومامی و … نشاسته ای؟ دانشمندان شواهدی را کشف کرده اند که نشان می دهد انسان می تواند یک مزه ششم را از غذاهای غنی از کربوهیدرات دریافت کند. این کشف نه تنها می تواند نشان دهنده یک طعم جدید اضافه شده به لیست مزه ها – که در حال حاضر شامل شور، شیرین، ترش، تلخ و اومامی می باشد – باشد، بلکه می تواند توضیح دهد که چرا ما غذاهای نشاسته دار را آنقدر دوست داریم.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دانشمندان مزه ششم را کشف کردند! 1

جویون لیم سرپرست تحقیقات می گوید:« من باور دارم که به همین دلیل است که مردم کربوهیدرات های پیچیده را ترجیح می دهند. شیرینی در کوتاه مدت طعم عالی ای دارد، اما اگر به شما شکلات و نان پیشنهاد شود، احتمالا مقداری کمی شکلات می خورید اما مقدار بیشتری نان انتخاب خواهید کرد.» لیم و همکارانش ۲۲ نفر را گرد هم آوردند و از آنها خواستند تا گروهی از محلول های مختلف که از سطوح مختلف کربوهیدرات تشکیل شده بودند را مزه کنند. سپس از آنها خواسته شد تا ارزشیابی کنند که هر کدام چگونه مزه ای را داشته است.

لیم گفت: « آنها طعم را نشاسته ای نامیدند. آسیایی ها گفتند که طعم آن شبیه برنج است، در حالی که سفید پوستان آن را طعمی شبیه به برنج یا پاستا توصیف کردند. این مثل خوردن آرد است.» در مرحله ی بعد، به افراد ترکیبی داده شد که به طور خاص گیرنده های دریافت کننده شرینی زبان را مختل می کرد، سپس ترکیبی دیگر داده شد که کار آن مختل کردن آنزیمی بود که کربوهیدرات های بلند زنجیره ای را تجزیه می کند.

این مرحله بسیار حائز اهمیت بود. به دلیل آنکه تاکنون، نظر عموم بر این بود که انسان ها نمی توانند طعم کربوهیدرات ها را شناسایی کنند. تصور بر این بود که به دلیل آنکه کربوهیدرات ها بسیار سریع تجزیه می شوند، تنها طعمی شیرین از مولکول های قندی باقی می مانند که آنها را ساخته است.

بعد از آنکه مختل کننده ها به کار گرفته شدند، افراد هنوز هم قادر به مزه کردن و توصیف طعم نشاسته ای بودند، که لیم را بر این داشت تا نتیجه بگیرد که انسان ها می توانند به طور خاص کربوهیدرات ها را مزه کنند. لیم می گوید: «هر فرهنگی دارای منبع مهمی از کربوهیدرات پیچیده می باشد. این نظر که ما نمی توانیم آنچه می خوریم را مزه کنیم، منطقی نمی باشد.» نتایج همچنین اشاره دارند که طعمی جدید را کشف کرده ایم که می تواند دلیلی باشد بر علاقه ای که بسیاری که مردم به خوردن غذاهای غنی از کربوهیدرات مثل نان و برنج دارند. علاقه ای که تاریخچه دور و درازی به عنوان بخشی از فرهنگ بشریت دارد.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دانشمندان مزه ششم را کشف کردند! 1

حال، با استفاده از نظریه ای محکم، این تیم امیدوار است که بتواند گیرنده های خاص روی زبان که دریافت مزه ششم را بر عهده دارند را شناسایی کنند. “نشاسته ای” تنها مزه ای نیست که دانشمندان بررسی می کنند. سال ۲۰۱۵، محققان در کشور آمریکا مدارکی مبنی بر این که چربی می تواند یک مزه خاص باشد را کشف کردند. آنها گفتند که چربی به طور جداگانه، مزه ای نسبتا راکد است، اما کار آن تقویت دیگر مزه ها به شیوه ای که تلخی آن را انجام می دهد، است.

یک تیم دیگر نیز در حال بررسی این امکان است که مزه هایی مانند کلسیم، خون و آمینو اسیدها مزه های جداگانه هستند. صرف نظر از اینکه آیا این “مزه” های جدید وارد لیست رسمی می شوند یا خیر، واضح است که ما هنوز هم دانش کمی نسبت به دهان و حس هایمان داریم. می توان امیدوار بود که روزی به طور کامل، همه چیز را درباره یکی از اساسی ترین بخش های زندگی مان بدانیم: خوردن!