انجمن های تخصصی  فلش خور
اتفاقاتی که در سالگرد شورای کتاب کودک افتاد - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum)
+-- انجمن: علم، فرهنگ، هنر (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=40)
+--- انجمن: ادبیات (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=39)
+--- موضوع: اتفاقاتی که در سالگرد شورای کتاب کودک افتاد (/showthread.php?tid=274863)



اتفاقاتی که در سالگرد شورای کتاب کودک افتاد - ♱ ᴠɪᴄᴛᴏʀ ♱ - 11-03-2019

اتفاقاتی که در سالگرد شورای کتاب کودک افتاد 1


مراسم گرامی‌داشت پنجاه‌وششمین سالگرد شورای کتاب کودک عصر امروز (یکشنبه، ۱۹ اسفندماه) به میزبانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این مراسم نوش‌آفرین انصاری، دبیر شورای کتاب کودک در سخنانی به حاضران گفت: تأسیس شورا در سال‌شمار رسمی به تاریخ ۲۰ دی‌ماه ۱۳۴۱ برمی‌گردد.
او همچنین افزود: سلام و احترام دارم خدمت همه آنان که بنیان‌گذاران شورا بوده‌اند. در سالگرد بعدی شورای کتاب کودک تولد ۱۰۰ سالگی یکی از همین بنیان‌گذاران را خواهیم داشت.
انصاری در ادامه ضمن تشکر از دست‌اندرکاران شورای کتاب کودک، اظهار کرد: یک تجربه جالب در بخش انتشارات این است که آنان که این تجربه را طی ۱۷ سال به ثمر رسانده‌اند، دوست داشتند نام بخشی از انتشارات شورا را شورای کتاب سالمندان بگذارند. این بخش در جامعه تأثیر بسیاری داشته است.
در ادامه مراسم فیلمی از دستاوردهای شورای کتاب کودک در سال ۹۷ به نمایش درآمد. همچنین از اعضای کتابخانه تحقیقاتی شورا تقدیر شد.
از دیگر کسانی که به واسطه فعالیت در شورا یا همکاری با آن در این جشنواره مورد تقدیر قرار گرفتند، نفیسه نفیسی به پاس معرفی ادبیات کودک به جامعه اصفهان بود.
او در سخنانی اظهار کرد: در این ۱۷ سال ضمن این که با کودکان کار کرده‌ام، با سالمندان هم در یک مرکز کار می‌کردم و چیزی که دیدم و همیشه برای من موجب شگفتی و خوشحالی بود، باعث شد تا از خداوند بخواهم و البته اطمینان داشته باشم که بچه‌هایی هم که در فضای کنونی شورا فعالیت می‌کنند، سالمندی شکوهمندی داشته باشند.
در ادامه شهره اسدی برای یاری رساندن به شورا در تمام مراحل کار تدوین کتاب‌شناسی‌ها مورد تقدیر قرار گرفت. همچنین گلریز گرگانی برای طراحی گرافیکی سایت شورا و فاطمه چایکار برای برگزاری یکصد و سی و سومین کارگاه شورا که در روزهای دوشنبه برگزار می‌شود، دکتر شیخ‌رضایی برای برگزاری همایش دوسالانه ادبیات کودک و افزایش ارتباطات شورا با دانشگاه‌ها و حمیده ابراهیمی برای کمک به خانه کتابدار مورد تقدیر قرار گرفتند.
همچنین در ادامه جشن پنجاه و ششمین سالگرد شورای کتاب کودک گزارشی از فرهنگنامه کودکان و نوجوانان برای حاضران به صورت فیلم پخش شد.
در ادامه برنامه مجتبی میرطهماسب و رخشان بنی‌اعتماد برای ساخت فیلم «توران خانم» مورد تقدیر قرار گرفتند.
مجتبی میرطهماسب نیز در سخنانی اظهار کرد: سال ۹۱ که ما از توران خانم کسب اجازه کردیم، همان موقع جایزه‌مان را از ایشان گرفتیم اما این لطف شورا و فرهنگنامه بوده است.
او همچنین با اعلام خبری گفت: انتشار دی‌وی‌دی فیلم «توران خانم» دارد میسر می‌شود اما به دلایلی دو ماه است که وزارت ارشاد به این فیلم مجوز نمی‌دهد و ما داریم تلاش می‌کنیم تا مجوز را بگیریم و دی‌وی‌دی این فیلم را به نمایشگاه کتاب سال آینده برسانیم. آنچه ما انجام دادیم، از عشق به توران میرهادی و فضای کودک بود. ممنون که دوستان ما را لایق این تقدیر دانستند.
در ادامه از جلد هجدهم فرهنگنامه کودک و نوجوان رونمایی شد و ایران گرگین، مسئول این فرهنگنامه اظهار کرد: امیدوارم که همیشه جلدهای این فرهنگنامه به موقع آماده شود و بچه‌ها از آن استفاده واقعی کنند و این استفاده سودمند باشد و کاش قدر آن دانسته شود چون زحمت زیادی برای آن کشیده می‌شود. امیدوارم که نتیجه کار خوب باشد و فایده آن وقتی است که بچه‌ها از آن بهره ببرند.
سپس از ایران گرگین، شکوفه شهیدی، شهناز خانلو، پروین فخاری‌نیا، طهورا وحدتی، فاطمه عرفانیان، محمدعلی منصوری و اسفندیار معتمدی برای تدوین و تولید فرهنگنامه کودک و نوجوان تقدیر شد.
اسفندیار معتمدی پس از دریافت لوح تقدیر خود بیان کرد: فرهنگنامه کودک و نوجوان یک مکتب آموزشی و تربیتی است.
او افزود: این مقالات قبل از چاپ بارها توسط کودکان خوانده شده است. خانم میرهادی در آن زمان متوجه شده بودند که بچه‌ها و حتی معلمان خوب معنی بعضی کلمات را نمی‌دانند که همین انگیزه‌ای برای آغاز جمع‌آوری این فرهنگنامه بود. او وقتی فهمید بچه‌ها معنی کلمه پژوهش را به خوبی نمی‌دانند، یک کارگاه و یک تابستان را صرف آموزش این کلمه به بچه‌ها کرد.
لیلا کفاش‌زاده در بخش دیگر این مراسم به ارائه گزارشی از وضعیت ادبیات کودک و نوجوان در سال ۹۷ پرداخت.
او در بخشی از این گزارش گفت: جایگاه کتاب‌ها در مقایسه با سال گذشته افت کیفی داشت اما کیفیت ارائه بهتر شد و تنوع بیشتری داشت. کمبود انواع کتاب، نبود شناخت ناشران از نیازها و توانایی‌های گروه سنی خردسال، حضور اندک نویسندگان و تصویرگران نام‌آشنا، سهم اندک ناشران توانمند و دولتی و نیز حجم انبوه شعرهای کم‌مایه بر تولید کتاب برای خردسالان قابل ملاحظه بوده است.
او درباره آثار ادبیات نمایشی در سال ۹۷ نیز گفت که این آثار در سه حوزه موضوع، ساختار و مخاطب‌شناسی با چالش‌های اساسی روبه‌رو هستند.
کفاش‌زاده همچنین با بیان این که تعداد آثار بررسی‌شده در حوزه علوم نسبت به سال گذشته بیشتر شده اما کیفیت آن تغییری نکرده است، گفت: در رده سنی پیش از دبستان نسبت به گذشته شاهد رشد هستیم. توجه به محیط زیست، انتخاب موضوع‌های مناسب، روش ارائه خلاقانه و غیره از نکات مثبت کتاب‌های علوم بوده ولی ساختار غیرمنطقی آثار، اشکالات علمی و اشکال در زبان و بیان، نامناسب بودن صحافی، کاربرد واژه‌های ناشناس و غیره از نکات منفی آثار بوده است.
او در پایان افزود: برای حرفه‌ای شدن ادبیات کودک در ایران لازم است صنعت نشر در حوزه کتاب کودک به رعایت کپی‌رایت، نقش ویراستار در کنار نویسنده، نقش خلاقانه مدیر هنری و نیازهای مخاطبان کودک و نوجوان با کمک کارشناسان توجه جدی داشته باشد.
برگزیدگان پنجاه و ششمین سال شورای کتاب کودک در بخش کتاب‌های مختلف نیز به شرح زیر اعلام شدند:
علی‌اصغر صیدآبادی برای مجموعه شعر «ماه در ترک دوچرخه» جایزه عباس یمینی‌شریف را دریافت کرد.
در بخش جایزه داستان-تألیف فرهاد حسن‌زاده برای «کفشی با پروانه سفید»
علی خدایی برای «از این طرف نگاه کن»
در بخش داستان-ترجمه کیوان عبیدی آشتیانی برای «همه آنها یک گربه دیدند»
ایرج ضرغام برای نشر کتاب «همه آنها یک گربه دیدند»
عطیه الحسینی برای «اقیانوسی در ذهن»
شهلا انتظاریان برای «بندبازان»
منصور قنایی برای «دختری که ماه را نوشید»
سحر ترهنده برای «سفر» و «پر»
در بخش تصویر غزاله بیگلو برای «کفشی با پروانه‌های سفید»
ایرج ضرغام برای نشر «کفشی با پروانه‌های سفید»
حمیده خسرویان برای «ازدواج با خورشید»
محبوبه یزدانی برای «عید امسال نه مثل هر سال»
در بخش شعر افسانه شعبان‌نژاد برای مجموعه ۹ جلدی «چی بود کی بود»
در بخش غیرداستان شاخه دانش اجتماعی و زندگینامه
شبنم حیدری برای «رؤیای امانوئل» و «بچه‌ها از کجا می‌آیند»
فرمهر منجزی برای «موریس و کتاب‌های پرنده»
در شاخه هنر – بازی – سرگرمی
معصومه پورطاهریان برای «بازی‌های چوب»
اعظم اسلامی برای «زنگ آشپزی»
در شاخه مرجع (کلیات)
محمد کرام‌الدینی برای «مجموعه شش‌جلدی دانستنی‌های جانوران ایران و جهان»
در شاخه علوم
فروغ فرجود برای «دایناسورها از سر تا دم»
سیروس برزو و محمدرضا رضایی برای «سه، دو، یک پرتاب»
در شاخه آثار الکترونیکی
فاطمه محمدی (ناشر) و اعظم حبیبی (گوینده) برای «مدرسه نابودکنندگان اژدها»
آزاده محضری برای نشر کتاب‌های گویای «تینکربل»
خشایار محبی برای کتاب و بازی «قارقاری! نامه را باز نکن»