انجمن های تخصصی  فلش خور
تلسکوپ گانیمد آغاز به‌کار کرد - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum)
+-- انجمن: علم، فرهنگ، هنر (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=40)
+--- انجمن: دانستنیها و موضوعات علمی (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=33)
+---- انجمن: هوا فضا و نجوم (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=78)
+---- موضوع: تلسکوپ گانیمد آغاز به‌کار کرد (/showthread.php?tid=275220)



تلسکوپ گانیمد آغاز به‌کار کرد - ßяɪcε - 15-03-2019

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
تلسکوپ گانیمد آغاز به‌کار کرد 1

گانیمد، یکی از چهار تلسکوپ رباتیک در جدیدترین رصدخانه‌ی «SPECULOOS»، شکارچی سیاره‌های فراخورشیدی، اولین عکسِ مهندسی شده و درجه‌بندی شده‌اش را گرفته است؛ این فرآیند «اولین نور» نامیده می‌شود. SPECULOOS بر کشف سیارات فراخورشیدی به اندازه‌ی زمین که در نزدیکی ستارگان فوق‌العاده خنک و کوتوله‌های قهوه‌ای گردش می‌کنند، تمرکز دارد. هرچند، این عکس جدید به سیارات فراخورشیدی ربطی ندارد و به کهکشانی به‌نام «NGC6902» تعلق دارد.

SPECULOOS بر جستجوی سیارات زیست‌پذیر که ستارگان فوق‌العاده خنک را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند، تمرکز دارد و پروژه‌ای است که در رصدخانه‌ی پارانال ESO در صحرای آتاکامای شیلی، قرار گرفته است. این مجموعه تلسکوپ، متشکل از چهار تلسکوپ با طرحِ ریچی‌کرتین است که هر یک دارای یک آینه‌ی اصلی ۱ متری و دوربین‌هایی است که در نزدیکی نور مادون‌قرمز حساسیت بالایی دارند. این تلسکوپ‌ها بر اساس نام چهار قمر مشتری نام‌گذاری شده‌اند؛ آیو، اروپا، گانیمد و کالیستو.

هدف SPECULOOS کشف مناسب‌ترین سیارات فرازمینی برای شرح دقیق شرایط جوی، توسط رصدخانه‌های غول‌آسای آتی مثل تلسکوپ بسیار بزرگ ۳۹ متری ESO و تلسکوپ فضایی جیمز وب است. قبل از اینکه این تلسکوپ اولین ماموریت اصلی‌اش را آغاز کند، باید با موفقیت رویداد «اولین نور» را پشت سر بگذارد؛ یعنی اولین باری که از یک مشاهده‌ی علمی استفاده می‌کند. ستاره‌شناسان معمولاً اشیاء شناخته شده‌ای را برای آزمایش اولیه‌ی قابلیت‌های یک تلسکوپ انتخاب می‌کنند.

در اینجا، گروه SPECULOOS تصمیم گرفت 6902NGC را به‌عنوان اولین هدف برای عکاسی تلسکوپ گانیمد در نظر بگیرد. نتیجه‌ی این ماموریت، این عکس حیرت‌انگیز از این کهکشان مارپیچی است که حدود ۱۲۰ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد و در صورت فلکی قوس واقع شده است. بازوهای مارپیچی این کهکشان از مرکز درخشان به سمت بیرون پیچ خورده‌اند و در جریانات هاله‌ی آبی در لبه‌ی کهکشان محو می‌شوند.