![]() |
علی مغازهای: نگرشی که به ضرر موسیقی نواحی است - نسخهی قابل چاپ +- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum) +-- انجمن: مسائل متفرقه (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=18) +--- انجمن: آهنگ و موسیقی (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=26) +--- موضوع: علی مغازهای: نگرشی که به ضرر موسیقی نواحی است (/showthread.php?tid=275282) |
علی مغازهای: نگرشی که به ضرر موسیقی نواحی است - ƁяιƖƖιαηт - 17-03-2019 دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید. ![]() «ایرادی که من به جشنوارههای موسیقی وارد میدانم این است که گروهنوازی و تشکیل گروه را به موسیقی نواحی تحمیل کردهاند.» اینها اظهارات علی مغازهای، پژوهشگر موسیقی نواحی است که در گفتوگویی با ایسنا درباره گروهنوازی موسیقی نواحی در جشنواره موسیقی فجر میگوید: به هر نوع نگاهی در حوزه موسیقی نواحی که مبتنی بر گروهنوازی هنرمندان این بخش است، ایراد وارد است. او میگوید: ما در گذشتههای نه چندان دور و در مناطق مختلف ایران هیچوقت نمیدیدیم شش نفر نوازنده با هم بنوازند اگر هم گروهنوازی وجود داشته باشد متعلق به سازهای همگن و محدود به دو، سه یا تعدادی ساز کوبهای در برخی آئینهای خاص است. وی میافزاید: ما چون اشاعه و ترویج گروهنوازی را نادرست و مخرب میدانیم فستیوال موسیقی آینهدار را به گونهای طراحی کردیم که در بیشتر گونههای موسیقی اقوام، یک نفر روی صحنه نوازندگی و خوانندگی میکند. مغازهای که در آخرین دوره جشنواره موسیقی فجر مسؤولیت بخش موسیقی نواحی را بر عهده داشته است، تاکید میکند «ذات موسیقی قومی ایران گروهنوازی نبوده و نیست» و ادامه میدهد: گروهنوازی موسیقی اقوام در جشنواره موسیقی فجر به این دوره و دوره پیشین برنمیگردد بلکه از بنا اینگونه چیده شده و در جشنواره همچنان روی یک پاشنه نادرست میچرخد. او در ادامه پیشنهاد میدهد باید جشنواره فجر بسط پیدا کرده و یک هفته به هر بخش از جمله موسیقی نواحی اختصاص پیدا کند. او معتقد است اینگونه میشود برنامهریزی بهتری داشت و اجراهای سنتی و آئینی موسیقی نواحی را با بخشهای جنبی و فنی بیشتری برگزار کرد. این پژوهشگر موسیقی نواحی با بیان اینکه هنرمندان موسیقی نواحی برنامهمحور و کارکرد محور هستند، اظهار میکند: گروهنوازی در جشنواره فجر و تمام جشنوارههای دولتی از جشنواره نواحی کرمان گرفته تا جشنوارهها نواحی در استانها و شهرهای مختلف موجب میشود این هنرمندان هم به سوی گروهنوازی هدایت شوند و چون فکر میکنند گروهنوازی توسط مدیران و برگزارکنندگان جشنوارهها خواهان دارد در نتیجه هنرمند موسیقی اقوام مختلف ایران به سمت موسیقی بازاری و سرگرمکننده و چیزی که منطبق بر قواعد موسیقی پاپ است با اسانس سازهای سنتی نواحی ایران هدایت میشود یا به سمت آن سوق پیدا میکند. چنین موضوع و چنین نگرشی بدون تردید به ضرر موسیقی نواحی است و تاکنون هم ضربههای فراوانی به ساختار و کیفیت واقعی موسیقی اقوام زده است. او اضافه میکند: تغییرات سبک زندگی به گونهای است که نمیشود جلوی آن ایستاد. اگر بخواهیم سد ایجاد کنیم نمیشود زیرا جوانهای موسیقی نواحی، رسانه را میشناسند و صحنه را میبینند، آنها اجرای صحنهای میخواهند. مغازهای با این حال میگوید: این موضوع باید اصلاح شود و قصد دارم به زودی پیشنهادی در این خصوص تهیه و تعریف مشخصی را به جامعه موسیقی ارائه کنم باشد که مورد توافق و قبول جمعی واقع شود. |