انجمن های تخصصی  فلش خور
آیا حوری بهشتی فقط برای مردان است؟ پس نعمت های بهشتی برای زنان چیست؟ - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum)
+-- انجمن: علم، فرهنگ، هنر (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=40)
+--- انجمن: مذهبی (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=41)
+--- موضوع: آیا حوری بهشتی فقط برای مردان است؟ پس نعمت های بهشتی برای زنان چیست؟ (/showthread.php?tid=275801)



آیا حوری بهشتی فقط برای مردان است؟ پس نعمت های بهشتی برای زنان چیست؟ - م‍حمّد - 23-05-2019

نقل قول:
براي مردان در بهشت حوري است آن وقت براي زنان چه امکاناتي وجود دارد؟

در اين باره بايد گفت:
۱. قرآن نعمت هاي بهشت را براي ترغيب انسان ها به عمل تشريح کرده و بهشت هم متعلق به همه مردان و زنان صالح است . خدا در پاداش دادن هيچ تفاوتي بين زن و مرد قرار نداده است. آنچه در وصف همسران بهشتي در آيات قرآن آمده ،تنها بخشي از نعمت هاي بهشتي است ، گرچه حتي همين مورد اختصاص به مردان ندارد.

طبق آموزه‌هاي وحياني در بهشت هر کدام از مرد و زن از نعمت و لذات مناسب خود از جمله همسران پاکيزه برخوردارند و اين موهبت اختصاص به مردان ندارد، مثلاً قرآن کريم فرمود:
«و لهم فيها ازواج مطهره؛(۱) براي بهشتيان در آن جا همسراني پاک و پاکيزه است».
ضمير «هم» در آيه به همه بهشتيان اعم از زن و مرد برمي‌گردد، نه فقط به مردان بهشتي.
ازواج جمع زوج به معناي همسر است ،نه زوجه به معناي زن. در آيه ديگر هم مي‌فرمايد:
«و زوجناهم بحورعين؛(۲) آنها را با همسراني درشت و زيبا چشم تزويج گردانيم»
در اين آيه هم ضمير به همه بهشتيان برمي‌گردد. «حورعين» وصف زيبايي همسران بهشتي اعم از زن و مرد است، زيرا واژه «حور» جمع احور (مرد سياه چشم) و جمع حوراء (زن سياه چشم) است. واژه «عين» جمع اعين (مرد درشت چشم) و جمع عيناء (زن درشت چشم) است.(۳) پس داشتن همسر در بهشت براي مرد و زن مطرح است.
بنا بر اين تا اينجا وعده همسران پاک و زيبا چشم بود هم براي زناني که بهشتي مي شوند و هم براي مرداني که بهشتي مي شوند.
۲. اما چرا بيشتر به توصيف زنان بهشتي پرداخته؟
شايد يکي از علت هايش اين باشد که معمولا زنان دنبال زيبايي جسمي مردان نيستند بلکه بيشتر مردانگي و قدرتمندي آنان را مي خواهند از اين رو بيشتر از اين به توصيف مردان بهشتي نپرداخته است و اينها در روايات آمده است از جمله در روايات راجع به مردان بهشتي فرموده:
إن أهل الجنة جرد مرد مكحلين ، مكللين ، مطوقين ، مسورين مختمين ، ناعمين ، محبورين ، مكرمين ، يعطى أحدهم قوة مائة رجل في الطعام والشراب والشهوة والجماع ، قوة غذائه قوة مائة رجل في الطعام والشراب ويجد لذة غدائه مقدار أربعين سنة ، ولذة عشائه مقدار أربعين سنة ، قد ألبس الله وجوههم النور وأجسادهم الحرير بيض الألوان ، صفر الحلي ، خضر الثياب(۴)
مردان بهشت جواناني هستند که بدنشان موي زايد ندارد و سرمه کشيده اند و تاج بر سر دارند و طوق هاي زينتي بر گردن و دست بندها بر دست و انگشتر هاي زيبا بر انگشت و چهره اي شاداب و مسرور و با کرامت دارند و هر کدام قوه خوراک و نوشيدن و جماع ده نفر را دارد و چهره اشان نراني است و بر اندامشان لباس هاي حرير سفيد و زيرهاي طلايي و پوشش هاي سبز است.
اما زيبايي زنان بهشتي را هم در قرآن توصيف نکرده و اجمالا زيبايي آنها در همان توصيف به "حور عين" آمد و ذکر شد ولي در زن چند چيز مطلوب جامعه و افراد است که قرآن روي آنها مانور داده است:
الف. پوشيده بودن زن، زن به مثابه گوهري درخشان مي ماند که زيبايي و جلاي اين گوهر در آن است که پوشيده باشد و با بهاي فراوان ديده شود و اين زيبايي و درخشاني در سفره عام گذاشته نشود و قرآن روي اين ويژگي تاکيد مي کند:
حور مقصورات في الخيام(۵)
حوريانى كه در خيمه‏هاى بهشتى مستورند!
كَأَنَّهُنَّ بَيْضٌ مَكْنُونٌ(۶)
گويى از (لطافت و سفيدى) همچون تخم‏مرغهايى هستند كه (در زير بال و پر مرغ) پنهان مانده (و دست انسانى هرگز آن را لمس نكرده است)!
ب. زني مطلوب است که فقط دلبسته شوهر باشد و به هيچ مرد ديگري دل نبسته و نبندد و اين ويژگي هم در زنان بهشتي تاکيد شده است:
َو عِِنْدَهُمْ قاصِراتُ الطَّرْف عينٌ‏(۷)
و نزد آنها همسرانى زيبا چشم است كه جز به شوهران خود عشق نمى‏ورزند.
لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَ لا جَانٌّ(۸)
هيچ انس و جنّ پيش از ايشان با آنها تماس نگرفته (و دوشيزه‏ اند)!
ج. معمولا زناني که يک بار ازدواج کرده و شوهر مرده يا طلاق گفته باشند، به دلايل مختلف کمتر از دوشيزگان مورد توجه اند و قران بر اين نکته تاکيد مي کند که:
فَجَعَلْناهُنَّ أَبْكاراً(۹)
و همه را دوشيزه قرار داديم‏.
براي زنان اهميت چنداني ندارد که مردشان قبل از آنها با زن ديگري ازدواج نکرده باشد يا بسياري از آنان وجود همسري ديگر را ناپسند نمي دانند از اين رو اين ويژگي ها براي مردان بهشت ياد نشده است.
بنا بر اين در قرآن هم شوهران بهشتي توصيف شده اند و هم زنان بهشتي و در هر دو به ويژگي هايي که از نظر جنس مخالف اهميت دارد اشاره شده است.
البته قرآن در بيان اين مسائل حيا را تا حد لازم رعايت کرده و لذا با توجه به روحيه زنان کمتر به توصيف مردان بهشتي پرداخته است.
۳.. اگر در قران حور العين بيشتر به عنوان همسران بهشتي بيشتر مورد توجه واقع گرديده ولي شوهران بهشتي کمترمعرفي شده اند ، نه از آن روست که خدا براي ترغيب زنان اهميتي قائل نبوده ونه بدان جهت است که بهشت مردانه است ونه جهات غلط ديگري که ممکن است به ذهن آيد ، بلکه اين، ريشه در روحيات زن و مرد دارد.
روحيه زن اين است که مطلوب و شکار باشد بر عکس روحيه مرد که بر طالب بودن و شکارچي بودن است. زن مي خواهدزيبا و مهوش و ماهپاره باشد تا ناز کند و عشوه بفروشد تا براي تصاحب او مسابقه بگذارند و نبرد کنند و زحمت بکشند و بها بدهند ؛بر عکس مرد که مي خواهد تصاحب کند و بها بدهد وعشوه بخرد . معمولا خريدار را توصيف نمي کنند بلکه جواهر پنهان و مطلوب و قيمتي را معرفي مي کنند و توصيف مي نمايند تا خواهندگان براي تصاحبش مسابقه بگذارند و مجاهده کنند و...؛و چون زن مطلوب و خواستني است و برايش مسابقه داده مي شود ، معرفي مي گردد. مرد جسم و زيبايي و لطافت و رعنايي زن را طالب است و زن وجود مرد و سايه او و تسلطش را مي خواهد از اين رو زنان غالبا دنبال قد و قامت مردان نيستند . البته مردان بهشتي در کمال زيبايي و تناسب هستند و زن بهشتي مردش را به هر صورتي بخواهد مي يابد ولي اصولا اين مسائل در خواست زن زياد لحاظ نمي شود.
بنا بر اين همچنان که مردان بهشتي از حوريان بهشتي و مصاحبت با آنها لذت مي برند، زنان بهشتي هم که همان حوريان و برتر از حوريان هستند ، به مردان بهشتي عشوه مي فروشند و آنها را به وصال خويش مي خوانند واز زناشويي و تصاحب مردان بهشتي لذت مي برند.
زنان صالح که مشرف به ورود به بهشت مي شوند ، از حوريان بهشتي برتر بوده و همسر مردان صالح بهشتي مي شوند.
براي زنان بهشتي نيز هر چه بخواهند هست و در بهشت زن و مرد طهارت طلبند و پليدي و ناپاکي نمي طلبند و از اين رو زنان طاهر بهشتي اصلا طالب مردان متعدد نيستند بلکه همان مرد خود را در هر چهره و به هر هيئت که بخواهند ، مي يابند و از مصاحبت با او لذت مي برند.
/۳۴۲۸۷۰/
پي نوشت ها:
۱. بقره(۲) آيه ۲۵.
۲. دخان(۴۴) آيه ۵۴.
۳. ناصر مکارم، پيام قرآن،اول ، تهران ، دارالکتب الاسلاميه، ۱۳۷۷ ش ، ج۶، ص ۲۶۱ .
۴. مفيد ، اختصاص ، - ، بيروت ، اعلمي ، ۱۴۰۲ق ، ص۳۵۸.
۵. رحمن(۵۵)آيه۷۲.
۶. صافات(۳۷)آيه۴۹.
۷. همان،آيه۴۸.
۸. رحمن(۵۵)آيه۷۴.

و با تشکر از شهر سوال