انجمن های تخصصی  فلش خور
داستان فتح ایران به دست اعراب - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum)
+-- انجمن: علم، فرهنگ، هنر (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=40)
+--- انجمن: تاریخ (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=34)
+--- موضوع: داستان فتح ایران به دست اعراب (/showthread.php?tid=278826)



داستان فتح ایران به دست اعراب - (ʂէεllმ(R - 25-02-2020

تاریخ ایران بعد از اسلام، از فتح مداین به دست اعراب آغاز می شود که در دنباله ی آن دولت عظیم کهنسال ساسانی انقراض یافت و سراسر ایران بدست اعراب افتاد. این حادثه عظیم که سر فصل تاریخ جدید ایران و پایان عهد باستان آن بشمار می رود داستانی شگفت و حیرت انگیز می نماید و هر کس به تاریخ ایران می نگرد می خواهد سر این نکته را کشف کند و معلوم بدارد که دولت عظیم ساسانی به چه سبب با سرعتی چنان شگفت انگیز سقوط کرد و قوم گمنام عرب چگونه در عرصه ی تاریخ جهان ناگهان چنان عظمت و قدرتی شگرف به دست آورد. فتحی که اعراب در حتی خواب هم نمی دیدند.

سقوط ساسانیان البته از ضربت عرب بود لیکن در واقع از نیروی عرب نبود. چیزی که مخصوصاً آن را از پا در آورد غلبه ی ضعف و فساد بود. می توان گفت که مقارن هجوم عرب، ایران خود از پای در آمده بود و شقاق و نفاق بین طبقات و اختلافات و رقابتهای میان نجبا بعلاوه ی تفرقه و تشتت در امر دیانت آن را به کنار ورطه ی نیستی کشانیده بود و در چنان حالی، بی آنکه معجزه یی لازم باشد، هر حادثه یی ممکن بود ان را از پای در آورد. دولت عظیم و کهنسال ساسانی در آن روزگاران فترت و نکبت چون سلیمان مرده یی بود که تکیه بر عصای بر پا مانده اما موریانه خورده ی خویش داشت و هر تند بادی که از کران صحرایی بر می خواست می توانست آن پیکر فرتوت بی رمق را خاک خور کند و به مغاک هلاک بسپارد و پیداست که قومی گرسنه و تازه نفس اما حادثه جو و بی باک، که خود را مظهر مشیت خداوند و واسطه ی نشر پیام و اراده ی او می دانست، بخوبی می توانست این نقش ظاهر و هیکل آراسته را به یک ضربت از پای در افکند و آن را در زیر تفرقه و تشتت و فسادی که آن را از درون می خورد مدفون نماید و با این احوال دیگر چه جای آنست که مورخ سقوط چنین دولتی را به بازی تقدیر یا معجزه ی خدایی منسوب بدارد؟

سپاس بدید


RE: داستان فتح ایران به دست اعراب - ☪爪尺.山丨几几乇尺☪ - 25-02-2020

منکه چیز خاصی از متنت متوجه نشدم

ای کاش کلا فتح ایران به دست اعراب رو مثل ویکی پدیا کامل توضیح میدادی


RE: داستان فتح ایران به دست اعراب - پسر شاد - 18-04-2020

(25-02-2020، 21:19)s҉a҉d҉r҉a҉ w҉i҉n҉n҉e҉r҉ نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
منکه چیز خاصی از متنت متوجه نشدم

ای کاش کلا فتح ایران به دست اعراب رو مثل ویکی پدیا کامل توضیح میدادی
میگه داستان فتح ایران به دست اعراب برای این جالبه که به دست اعراب فتح نشد یعنی زیاد به خاطر زور بازوی این اعراب نبوده بلکه به خاطر سستی ،فساد اللخصوص غفلت ساسانیان بود که سقوط کرد
نمونش زمانی که پادشاهان ساسانی  قبل خسرو پرویز یک حکومت عرب نشین  جنوب ایران درست کردند تااگر  اعراب  حمله کردن این از ایران دفاع کنه اماخسرو پرویز اومد این حکومت برکنار کرد که یکی از عوامل ضعف اخرای پادشاهی ساسانیه