انجمن های تخصصی  فلش خور
تعداد تانک های ایران چقدر است؟ بهترین تانک ایران کدام است؟ - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum)
+-- انجمن: مسائل متفرقه (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=18)
+--- انجمن: مسائل نظامی (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=44)
+--- موضوع: تعداد تانک های ایران چقدر است؟ بهترین تانک ایران کدام است؟ (/showthread.php?tid=281870)



تعداد تانک های ایران چقدر است؟ بهترین تانک ایران کدام است؟ - Medusa - 20-04-2020

در جنگ های امروزی ادوات زرهی مثل تانک و نفربرها نقش زیادی در پیش برد جنگ و همچنین حفظ جان سربازان دارد. از این رو کشورها سرمایه گذاری زیادی رو تانک ها و زره پوش ها می کنند.

در این پست قصد داریم به تعداد تانکهای ارتش ایران و رزه پوش های موجود در ارتش و سپاه جمهوری اسلامی ایران بپردازیم.

سوال: کل تعداد تانک های ایران چقدر است و کدام تانک بهترین تانک ایران است؟

بر اساس آخرین آمار سایت گلوبال فایر پاور که سایت معتبری در مورد تعداد و نوع تسلیحات در کشور های مختلف است،

تعداد مجموع تانک ها و نفربرها و زره پوش های ایران ۲۹۳۱ عدد است.
که از این رقم تعداد تانکهای ارتش ایران ۲۰۵۶ عدد و ۱۳۱۵ عدد زره پوش و نفربر می باشد.

طبق این آمار ایران در رتبه ۱۳ رده بندی کشورهای دارای بیشترین تانک قرار دارد. ولی با توجه به نبود شفافیت در تعداد تانک های ایران و همچنین عدم تمایل فرماندهان ایرانی برای رسانه ای کردن تعداد تانک های فعال و در حال خدمت در ارتش ایران این رده بندی معیار دقیق سنجش تعداد و کیفیت تانک های ایران نیست.

تعداد تانک های ایران چقدر است؟ بهترین تانک ایران کدام است؟ 1

در ادامه به مدل و ویژگی های بهترین تانک های ایران می پردازیم.

تانک ام۴۷ پاتون 

یک تانک متوسط آمریکایی بود که با پیشرفت طرح تانک ام۴۶ پاتون در اوایل دهه ۱۹۵۰ ساخته شد. این تانک به عنوان تانک اصلی نیروی زمینی و تفنگداران دریایی و جایگزین تانک‌های ام۴۶ و ام۴ شرمن وارد ارتش آمریکا شد اما در این ارتش در هیچ جنگی شرکت نکرد.

تعداد تانک های ایران چقدر است؟ بهترین تانک ایران کدام است؟ 1

نام خانواده این تانک که Patton می باشد، از نام ژنرال جرج اس پاتن( General George S. Patton )، گرفته شده است. این تانک برای جانشین شدن به جای تانک های M-4 Shermans و M-46 patton طراحی شد. و اگرچه این تانک با تانک های بعدی خود، M-48 و M-60 ،از نظر ظاهری شباهت زیادی داشت اما این دو تانک طراحی نسبتا جدیدی داشته و تفاوت هایی بین آنان وجود دارد.


مشخصات کلی


نوع: تانک میدان نبرد اصلی
کشور سازنده: ایالات متحده آمریکا 
تولید کننده: کارخانه های Detroit Arsenal Tank و American Locomotive 
تعداد تولید شده: ۸۶۷۶ 
وزن: ۴۶ تن 
طول: ۵۱/۸ متر 
عرض: ۵۱/۳
خدمه: ۵ نفر 
زره: ۱۰۱ میلیمتر 
سلاح اصلی: یک قبضه توپ ۹۰ میلیمتری M36 
نیروی محرکه: ۸۱۰ اسب بخار(۶۰۴ کیلووات)
میزان حمل سوخت: ۸۷۸ لیتر 
برد: ۱۳۰ کیلومتر 
سرعت: ۴۸ کیلومتر بر ساعت.

تعداد تانک های ایران در مدل ام۴۷ پاتون ۱۶۰ عدد براورد می شود.

تانک ام۴۸ پاتون 

یک تانک متوسط آمریکایی بود که سومین و آخرین تانکی به شمار می‌رفت که به نام ژنرال جرج پاتون فرمانده سپاه سوم ایالات متحده در جنگ جهانی دوم و از هواداران کاربرد تانک در میدان نبرد، نامگذاری شد. البته ام۶۰ تانکی که بعد از ام۴۸ طراحی و تولید شد هم به طور غیر رسمی ام۶۰ پاتون نامیده می‌شود. طراحی ام۴۸ بر اساس پیشرفت و توسعه ام۴۷ پاتون تانک متوسط قبلی آمریکایی ها صورت گرفت و شباهت ظاهری زیادی با آن دارد اما از نظر ساختار کلی تانکی متفاوت و مستقل است.

تعداد تانک های ایران چقدر است؟ بهترین تانک ایران کدام است؟ 1

تانک ام-۴۸ پاتن آخرین تانک آمریکایی می باشد که مجهز به توپ ۹۰ میلیمتری شده است. این کالیبر ۱۰ م م کمتر از رقیب شرقی آن یعنی تی ۵۴/۵۵ می باشد. اما در ازای آن از سامانه کنترل آنش قویتر با دقت شلیک اول بالا بهره می برد. به طوری که با خدمه ی با تجربه می توانست از ۲ کیلومتری در عرض ۷ ثانیه هدف را با احتمال ۹۰ درصد مورد اصابت قرار دهد. اما این ویژگی در جنگ ویتنام کاملا بی فایده بود. زیرا برد درگیریها به علت بافت جنگلی و ناهمواری زمین به ندرت در این فاصله قرار می گرفت و بیشتر نبردها از نزدیک صورت می گرفت. این تانکها تا دهه ی ۸۰ همچنان در ارتش آمریکا به خدمت خود ادامه دادند و امروزه در چندین کشور دیگر همچون ایران، ترکیه، اسراییل، یونان و … با انجام بهسازیهایی در حال انجام خدمت هستند.


تعداد تانک های ایران در مدل ام۴۸ پاتون ۲۱۰ عدد براورد می شود.

تانک ام۶۰ پاتون 

نخستین تانک رزمی اصلی آمریکایی بود که در سال ۱۹۶۰ تولید شد و سال‌ها مورد استفاده آمریکا و متحدان آن در جنگ سرد قرار داشت. ام۶۰ هرچند در ارتش آمریکا با ام۱ آبرامز جایگزین شده اما استفاده از آن هنوز در بسیاری از کشورها ادامه دارد.

تعداد تانک های ایران چقدر است؟ بهترین تانک ایران کدام است؟ 1

تانک ام ۶۰ پاتن یک خوردو تمام شنی با توپ ۱۰۵ میلی متری است.تانک ام ۶۰ یک MBT تانک اصلی نبرد نسل ۱ است که در دسامبر ۱۹۶۰ برای اولین بار معرفی شد.این تانک به طور گسترده توسط آمریکا و متحدان جنگ سرد این کشور استفاده شد،مخصوصا آنهایی که عضو ناتو نیز بودند. ام۶۰ هرچند در ارتش آمریکا با ام۱آ۱ آبرامز جایگزین شده اما استفاده از آن هنوز در بسیاری از کشورها ادامه دارد. مصر در حال حاضر بیشتر از همه کشورها از این تانک با تعداد ۱۷۱۶ عدد M60A3 استفاده میکند.ترکیه با ۸۶۶ ام ۶۰ ارتقا یافته در رده دوم و بعد از آن اسرائیل با ۷۰۰ ام۶۰ در رده سوم قرار میگیرد.



تعداد تانک های ایران در مدل ام۶۰ پاتون ۱۷۰ عدد براورد می شود.


تانک تایپ ۶۹

از نام آن اینطور به نظر می آید که در سال ۱۹۶۹ توسعه یافته اما برای اولین بار در سال ۱۹۸۲ عملا وارد عرصه شده است. 
تانک تایپ ۶۹ در ابتدا همچون تایپ ۵۹ از توپ بدون خان ۱۰۰ میلیمتری استفاده می کرد اما در مدل دوم از توپ خان دار ۱۰۰ میلیمتری که نسب به قبلی دقیق تر نیز است استفاده می شود. 
وزن این تانک ۳۷ تن است و از یک موتور دیزلی V-12 با قدرت ۵۸۰ اسب بخار بهره می برد.
همچنین به غیر از توپ ۱۰۰ میلیمتری این تانک مثل تایپ ۵۹ دارای دو تیربار یکی ۱۲٫۷ میلمیتری ضد هوایی و دیگری ۷٫۶۲ میلیمتری هم محور با توپ است.

تعداد تانک های ایران چقدر است؟ بهترین تانک ایران کدام است؟ 1


مشخصات کلی


تاریخ تولید: ۱۹۸۰
تولید کننده: کارخانجات دولتی چین
تعداد خدمه: ۴ نفر
تسلیحات: یک توپ ۱۰۰ میلیمتری بدون خان در نمونه اول یک توپ خان دار ۱۰۰ میلیمتری در نمونه دوم دو مسلسل یکی ۱۲٫۷ میلیمتری ضدهوایی و دیگری ۷٫۶۲ میلیمتری هم محور با توپ
وزن: ۳۶٫۷ تن 
طول: ۶٫۲۴ متر
عرض: ۳٫۳ متر 
ارتفاع: ۲٫۸۰ متر 
زره: نامشخص


تعداد تانک های ایران ایران در مدل تایپ ۶۹ تقریبا ۲۵۰ عدد براورد می شود.


تانک چیفتن 

(به انگلیسی: Chieftain) نوعی تانک اصلی میدان نبرد بریتانیایی است که از سال ۱۹۶۵ وارد ارتش بریتانیا شد.


چیفتن که در زمان ورود خود قوی‌ترین توپ و مقاوم‌ترین زره را در بین تمامی تانک‌های دنیا در اختیار داشت تا سال ۱۹۹۵ در ارتش بریتانیا فعال بود و هنوز نیز در نیروهای مسلح اردن و ایران از آن استفاده می‌شود.


تانک “چیفتن (Chieftain Tank)” با طول بیش از ۷ عرض بالغ بر ۳ متر، ارتفاع قریب ۳ متر و ظرفیت ۴ خدمه، ۵۶ تن وزن دارد و دارای تسلیحاتی همچون “توپ ۱۲۰میلی متری”، “تیر بار ۷٫۶۲ میلی متر”، بردی معادل ۵۰۰ کیلومتر دارد و سرعت آن ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر در ساعت است.


تعداد تانک های ایران چقدر است؟ بهترین تانک ایران کدام است؟ 1



اخیرا تانک “چیفتن (Chieftain Tank)” توسط نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران بهینه سازی شده و چند دستگاه با حضور امیر سرتیپ “احمد رضا پوردستان” فرمانده نزاجا در اختیار “لشکر ۱۶ زرهی قزوین” قرار گرفت.


تعداد تانک های ایران در مدل تایپ ۶۹ تقریبا ۲۳۰ عدد براورد می شود.



تانک سفیر-۷۴ یا تایپ-۷۲زد 


بهینه‌سازی تانک تایپ-۵۹، تی-۵۴ و تی-۵۵؛ تانک‌های دهه ۱۹۵۰ کشورهای عضو پیمان ورشو در ایران است.
تایپ-۵۹ مدل تولید چین تانک تی-۵۴ شوروی است و تانک سفیر در سال ۱۳۷۴ برای افزایش قابلیت‌های و طول عمر تانک‌های تایپ-۵۹، تی-۵۴ و تی-۵۵ ایران طراحی شد.

عملکرد تانک سفیر ۷۴ در تیراندازی و سرعت و دقت در هدف‌گیری در حالات سکون و حرکت یک تحول بزرگزرهی برای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود. این تانک قادر است با تجهیزات اضافه تا عمق ۵ متری آب و بدون تجهیزاتتا .۵۱ متری آب حرکت کرده و عمل کند.

تعداد تانک های ایران چقدر است؟ بهترین تانک ایران کدام است؟ 1

افزایش قدرت موتور، قابلیت‌های زرهی، واکنش سریع و دقت و سرعت در تیراندازی، از امتیازهای بالای این تانک است.


تانک تی-۶۲ 

نوعی تانک رزمی اصلی ساخت شوروی است که بر اساس پیشرفت طرح تانک‌های خانواده تی-۵۴/۵۵ طراحی شده و تولید آن از سال ۱۹۶۱ آغاز شد.

این تانک به تدریج جای تانک‌های تی-۵۴ را در واحدهای زرهی و موتوری ارتش سرخ گرفته و تولید آن در شوروی تا سال ۱۹۷۵ ادامه یافت، تا اینکه در دهه ۱۹۸۰ با تانک‌های مدرن‌تر تی-۶۴، تی-۷۲ و تی-۸۰ در خطوط مقدم ارتش شوروی جایگزین شد.

تی-۶۲ نخستین تانکی بود که از توپ بدون خان استفاده می‌کرد.

تعداد تانک های ایران چقدر است؟ بهترین تانک ایران کدام است؟ 1

تفاوت‌های اصلی این تانک با تی-۵۴ شامل شاسی طولانی‌تر و عریض‌تر، توپ بلندتر و پرقدرت‌تر و بدون خان ۱۱۵ میلی‌متری می‌شوند.


تانک تی-۷۲ 

تانک روسی تی ۷۲ پر تعداد ترین و بهترین تانک ایران است.

تی ۷۲ تانک اصلی میدان نبرد است که تولید آن از اوایل دهه ۱۹۷۰ در شوروی آغاز شد.

این تانک شباهت‌هایی با تانک قدیمی‌تر اما پیشرفته‌تر تی-۶۴ دارد. تی-۷۲ پس از تانک دیگر شوروی‌ها؛ تی-۵۴/۵۵ پرتیراژترین تانک تولیدشده پس از جنگ جهانی دوم است و در مجموع بیشتر از ۲۵ هزار دستگاه از آن ساخته شده و کماکان برای مشتریان خارجی تولید می‌شود که توسط ده‌ها کشور مورد استفاده قرار گرفته‌است.

تانک تی-۹۰ مدل توسعه‌یافته تی-۷۲ و جدیدترین تانک ارتش روسیه محسوب می‌گردد.
سلاح اصلی این تانک، یک قبضه توپ بدون خان کالیبر ۱۲۵ میلیمتری از نوع ۲A46M است.

تعداد تانک های ایران چقدر است؟ بهترین تانک ایران کدام است؟ 1

یکی از ویژگی‌های تانک تی-۷۲ قابلیت‌های جنگی کاملا متفاوت مدل‌های اصلی و مدل‌های صادراتی آن است. در حالی‌که ارتش شوروی و کشورهای عضو پیمان ورشو و متحدین اصلی آن‌ها مدل‌های اصلی این تانک را دریافت می‌کردند. کشورهای دیگر (عمدتاً کشورهای خاورمیانه) تنها امکان خرید مدل‌های صادراتی بسیار نامرغوب‌تر آن را داشتند.

تی-۷۲ام مدل صادراتی «تی-۷۲آ» و تی-۷اس مدل صادراتی «تی-۷۲بی» است که زره، سیستم کنترل آتش، تجهیزات هدف‌گیری و مهمات و گلوله‌های آن بسیار ضعیف‌تر از مدل‌های اصلی است. همچنین سیستم حفاظتی اتمی-میکروبی-شیمیایی در تی-۷۲ام وجود ندارد و در تی-۷۲اس بسیار ساده است.


تانک ذولفقار۱

تانک ذولفقار۱ برنامه ذولفقار۱ بر میگردد به اوائل دهه ۱۳۷۰ شمسی و تلاش ایران برای ساخت یک تانک بومی.


 این برنامه با ترکیبی هر چیزی که در دسترس بود ایجاد شد. 


شاسی ام ۴۸، توپ ۲ای ۴۶ تانک تی ۷۲، موتور ۷۸۰ اسب بخاری تی ۷۲ ام۱ که از روسیه خریداری شد و سامانه اتش ای‌اف‌سی‌اس-۳ ساخت اسلوانی که در ایران با نام کت ۷۲ تولید شد.


تعداد تانک های ایران چقدر است؟ بهترین تانک ایران کدام است؟ 1



تانک دارای برجکی است که در ایران طراحی شده و دارای سه خدمه است که گلوله گذار نیز مانند تانک های روسی خودکار است.


این تانک دارای زره کامپوزیت و یا به گفته برخی منابه فولادی بود ولی هر چه بود فاقد زره واکنشی بود ولی از نظر سامانه اتش از تی ۷۲ اس ایرانی برتری زیاد داشت.


این که چه تعداد از این تانک ساخته شده مشخص نیست. ایران ۱۰۴ موتور خرید ولی مشخصا این تانک هرگز به شکل فراگیر تولید نشد زیرا هرگز در یگان های زرهی ایرانی به شکل گسترده استفاده نشد و تنها در رژه نیروی های مسلح دیده می شود و به بجز برخی عکسها از ازمایشات ان در دهه ۱۳۷۰ و برخی نمایشگاه ها تصویر زیادی از ان نیست. برنامه این تانک با ساخت بین۵ تا ۱۰ عراده رها شد.



تانک ذوالفقار ۳ 


تاکنون ۳ نمونه از تانک ذوالفقار توسط ارتش ساخته شده و غیر از این سه نمونه، یک نمونه هم که به‌عنوان آخرین نسخه از این تانک شناخته می‌شود با نام ذوالفقار به‌روزرسانی و رونمایی شده است.

باعث شده است تا ایران به عنوان تنها کشور منطقه با فناوری بومی تولید تانک شناخته شود. سامانه کنترل آتش این تانک موسوم به ” EFCS3 ” یک سیستم چند منظوره است که توانایی قابل توجهی چون ایجاد امکان درگیری با اهداف ثابت و یا متحرک در حال حرکت، قابلیت انتقال اطلاعات به کامپیوتر محاسبات، قابلیت شبکه شدن با سامانه‌های دید در شب را دارد.سلاح اصلی تانکهای سری ذوالفقار توپ‌های ۱۲۵ میلی متری بدون خان مدل ۲A46 است که نسبت به سلاح اصلی سایر تانک‌های برتر جهان از ابعاد بزرگتر و به تبع آن دارای قدرت انفجاری بالاتری است.



تعداد تانک های ایران چقدر است؟ بهترین تانک ایران کدام است؟ 1



تانک ذوالفقار ۳ یکی دیگر از بهترین تانک ایران است که از جمله مهمات قابل استفاده در تانک ذوالفقار ۳ گلوله های انرژی جنبشی (KE) یا پرتابه های ضد زره تثبیت شده با کفشک (APFSDS) است که در ایران با نام مهمات ضد زره ثاقب (نفوذگر) شناخته میشوند.


دو نمونه روسی از این مهمات در ایران به تولید میرسد که گلوله های ۳VBM-9 و ۳VBM-17 را شامل میشود.


گلوله ۳VBM-9 از پرتابه ۳BM-22 بهره میبرد که این پرتابه با سرعت خروح از دهانه ۱۷۶۰ متر بر ثانیه دارای شکافنده ای با هسته ای از جنس کاربید تنگستن (WC) است و در برد ۲۰۰۰ متر توان نفوذ به ۳۸۰ میلیمتر زره را دارد.



تانک کرار 


تانک کرار بهترین تانک ایران است که ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ رونمایی و همزمان خط تولید انبوه در صنایع زرهی بنی‌هاشم دورود در استان لرستان افتتاح شد.

این تانک در مدت سه سال توسط متخصصان سازمان صنایع دفاعی ایران طراحی و ساخته شده است.

تانک کرار از موتوری جدید با ساختار بهینه شده استفاده می‌کند که توانی بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ اسب بخار از آن انتظار می‌رود.


این احتمال وجود دارد که موتور این تانک از سوی روسیه تأمین و پشتیبانی شود. (تانک تی-۷۲ ایرانی از ۸۴۰ اسب بخار قدرت استفاده می‌کند).


همچنین احتمال استفاده از موتور دیزل ملی با قدرت ۱۳۰۰ اسب بخار هم وجود دارد که چندی پیش خط تولید آن افتتاح شد.



تعداد تانک های ایران چقدر است؟ بهترین تانک ایران کدام است؟ 1



سامانه کنترل آتش الکترواپتیکی، سامانه فاصله‌یاب لیزری، رایانه بالستیک و قابلیت شلیک به اهداف ثابت و متحرک در شب و روز، قابلیت شلیک موشک و هدایت لیزری بسیار دقیق و امکان شلیک توپچی و فرمانده از دو سایت موازی از ویژگی‌های تانک کرار است؛ همچنین این تانک مجهز به سامانه اتوماسیون تیربار برای شلیک از داخل دهلیز جنگی، توانایی عبور از مناطق ذو عارضه، گودال، رودخانه و حرکت در زیر آب بوده و قابلیت استتار مقابل سلاح‌های ضد زره را دارا است.


RE: تعداد تانک های ایران چقدر است؟ بهترین تانک ایران کدام است؟ - AMIRMAHDI_AEZAZI - 20-04-2020

دمت گرم بابا خیلی خفنن Heart Heart Heart Heart Heart Heart Heart


RE: تعداد تانک های ایران چقدر است؟ بهترین تانک ایران کدام است؟ - BIG-DARK - 20-04-2020

عالی بود


RE: تعداد تانک های ایران چقدر است؟ بهترین تانک ایران کدام است؟ - سهَ‌ند - 18-10-2021

ای کاش منم تانک داشتم Telegh_25


RE: تعداد تانک های ایران چقدر است؟ بهترین تانک ایران کدام است؟ - ☪爪尺.山丨几几乇尺☪ - 18-10-2021

اینا اکثرشون سازندش کشورای دیگه هستن که ایران کپیشو با کمی تغییر ساخته


RE: تعداد تانک های ایران چقدر است؟ بهترین تانک ایران کدام است؟ - same man - 14-12-2021

تانک کرار تقریبا قدیمی به نظر میاد


RE: تعداد تانک های ایران چقدر است؟ بهترین تانک ایران کدام است؟ - مـ༻؏☆جـےـیــّ◉ـב - 15-12-2021

تانك ها به دنباله جنگ هايي هستند كه قدرت زميني هارا ناديده ميگيرند.