انجمن های تخصصی  فلش خور
منتخب کتابهای پاییزی که گذشت [98] - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum)
+-- انجمن: علم، فرهنگ، هنر (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=40)
+--- انجمن: ادبیات (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=39)
+--- موضوع: منتخب کتابهای پاییزی که گذشت [98] (/showthread.php?tid=283499)



منتخب کتابهای پاییزی که گذشت [98] - sober - 04-05-2020

بهار کتاب، چند مقطع است؛ مقاطعی که کتاب‌فروشی‌ها و ناشران چشم به آن دارند و می‌توانند بخشی از هزینه فعالیت خود را در این دوره‌ها جبران کنند، اولی در روز‌های منتهی به سال و پیش از نوروز است که بازار کتاب تا حدودی جان می‌گیرد و مردم برای تعطیلات‌شان خرید می‌کنند یا کتاب به همدیگر هدیه می‌دهند.
دوم اردیبهشت ماه که مقارن است با ایام برگزاری نمایشگاه کتاب و سوم هم پاییز. با شروع سال تحصیلی، بازار کتاب جانی دوباره می‌گیرد. به هر حال بازگشایی دانشگاه‌ها در این وضعیت تأثیر مستقیمی دارد و شور و هیجانی که با خود می‌آورد، در چرخه صنعت نشر هم مؤثر است.
با این مقدمه سراغ بعضی کتاب‌هایی رفته‌ایم که یا به‌تازگی منتشر شده‌اند و آثار مهم و خواندنی هستند و یا اینکه در ماه‌های گذشته چاپ شده‌اند و همچنان می‌توانند پیشنهاد‌های خوبی برای خوانندگان باشند، به‌خصوص آن‌ها که ممکن است در روز‌های پایانی هفته، بنا به تعطیلات، فراغتی داشته باشند.
۱. در کشاکش دین و دولت
محمدعلی موحد - انتشارات ماهی
منتخب کتابهای پاییزی که گذشت [98] 1
استاد محمدعلی موحد، پژوهشگر، عرفان‌پژوه، مورخ و حقوق‌دان برجسته، به‌تازگی کتابی منتشر کرده با عنوان "در کشاکش دین و دولت". این کتاب، پژوهشی علمی - انتقادی است در باب دین و دولت و رابطه آن‌ها بعد از اسلام.
در واقع گزارشی فشرده است که از دوران ۳۰ ساله پس از رحلت پیامبر (ص) آغاز می‌شود و می‌کوشد با دقت در مضمون روایت‌های مورخان، تصویری قابل اعتماد از آن دوران به‌دست دهد. این دوره ۳۰ ساله که تا صلح امام حسن (ع) ادامه یافت، آبستن وقایع شگرفی بود که سرنوشت حکومت زیر پرچم اسلام را رقم زد.
مورخان اسلام آن را نمونه‌ای نادر از حکومتی می‌دانند که قدرت و قداست را در خدمت خود داشت؛ هر چند به‌زعم نویسنده، تاریخ سخن دیگری می‌گوید.

۲. تفریحات ایرانیان
رودی مته - انتشارات نامک
منتخب کتابهای پاییزی که گذشت [98] 1
رودی مته، ایران‌شناس و خاورشناس آمریکایی، اصالتاً اهل هلند است. جالب اینجاست از خانواده‌ای در طبقات پایین جامعه به دنیا آمده، اما سرنوشت او را به‌سمت یادگیری زبان فارسی کشاند.
بعد از آن هم به‌تدریج به دوره صفویه علاقه‌مند شد و کتاب‌هایی هم در این زمینه نوشته؛ از جمله "تاریخ پولی ایران؛ از صفویه تا قاجاریه" و "زوال صفویه و سقوط اصفهان". حالا هم سراغ موضوعی رفته که با عنوان "تفریحات ایرانیان" چاپ شده است.
این کتاب را انتشارات نامک به‌تازگی با ترجمه مانی صالحی علامه چاپ کرده است. کتاب به روند شیوع توتون، تنباکو، چای، قهوه و ... در دوران صفویه و قاجار می‌پردازد و تحقیقاتی مفصل و جامع در این‌باره است.

۳. بازداشتگاه صورتی
آدام آلتر - انتشارات ترجمان علوم انسانی
منتخب کتابهای پاییزی که گذشت [98] 1
اغلب ما فکر می‌کنیم انتخاب‌های‌مان در زندگی کاملاً در اختیار خودمان هستند، اما هیچ می‌دانید رنگ‌ها چه تغییراتی در حالات درونی ما دارند؟ یا باور می‌کنید نام‌تان می‌تواند چگونه سرنوشت‌تان را عوض کند؟ آب و هوای هر روز، نگرش کلی ما را در آن روز جهت می‌دهد و انواع عوامل محیط پیرامونی، می‌توانند تأثیراتی عجیب روی ما داشته باشند.
آدام آلتر در کتاب "بازداشتگاه صورتی" برای اثبات حرف خود، آزمایش‌های اعجاب‌آور بسیاری انجام داده است و آن‌ها را با زبانی ساده و گیرا و گاهی حتی طنزآمیز توضیح می‌دهد. کتاب او هم برای تأثیر گذاشتن بر دیگران به کار می‌آید و هم برای آگاه شدن به اینکه چقدر تحت تأثیر عوامل بیرونی هستیم.

۴. دوربین مؤلف
حسین جعفریان - انتشارات چشمه
منتخب کتابهای پاییزی که گذشت [98] 1
حسین جعفریان، فیلمبردار آثاری نظیر "چهارشنبه‌سوری"، "درباره الی"، "فروشنده"، "رستاخیز" و ... در کتاب "دوربین مؤلف"، پشت صحنه فیلم‌هایی را روایت می‌کند که در آن‌ها حضور داشته. البته بسیاری از مطالب از دریچه تخصص جعفریان بیان می‌شود، اما مطالعه آن برای تمام خوانندگان جذاب است؛ اینکه بر یک فیلم سینمایی چه می‌گذرد تا ما آن را روی پرده ببینیم.
کتاب در واقع شامل تمام گفتگو‌هایی است که در این سال‌ها جعفریان با مطبوعات انجام داده و روایت‌هایی پراکنده هم از نکات جالب این فیلم‌ها دارد؛ از وضعیت سختی که بر گروه فیلمبرداری موقع فیلمبرداری زیر آب "درباره الی" گذشته تا حرف‌های بین خودش و حاتمی‌کیا در فیلم "چ" و از آن‌سو درگیر شدن در پروژه عظیم "دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
رستاخیز ".

۵. بذر‌های نابودی
ویلیام انگدال - انتشارات ققنوس
منتخب کتابهای پاییزی که گذشت [98] 1
این کتاب محققانه به این موضوع می‌پردازد که چطور گروه نخبه اجتماعی - سیاسی کوچکی در آمریکا به‌دنبال اعمال کنترل بر غذای انسان‌ها و حتی تدارک نان روزانه‌شان هستند.
در واقع "بذر‌های نابودی" صرفاً به خطرات محصولات تراریخته اشاره ندارد، بلکه پا را فراتر می‌گذارد و پشت پرده‌های دست‌های قدرت برای رواج این محصولات را افشا می‌کند؛ اینکه در آزمایشگاه‌های علم یچه می‌گذرد و چگونه اصحاب قدرت در طول این دهه‌ها، یافته‌های دانشمندان را تغییر داده‌اند یا از انتشار یافته‌ها بین مردم ممانعت کرده‌اند.
اگر مردم جهان از طریق مصرف غذا‌های تراریخته هر روز جان بدهند، عده‌ای چقدر سود می‌برند؟ این کتاب همان‌قدر که آگاهی‌بخش و مفید است، به همان میزان هم تراژیک به‌نظر می‌رسد.

۶. زندگی رازآمیز درختان
پتر وول‌لبن - انتشارات فرهنگ معاصر
منتخب کتابهای پاییزی که گذشت [98] 1
"زندگی رازآمیز درختان" یکی ازدیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 پرفروش‌های کتاب  سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی در آلمان بوده که به ۲۵ زبان دنیا هم ترجمه شده. این کتاب نوشته جنگلبانی است که سال‌ها در کنار درختان زندگی کرده و راز‌هایی از این موجودات زیبا می‌گوید؛ راز‌هایی که شاید تا به حال نشنیده باشید.
البته اطلاعاتی که پتر وول ارائه می‌دهد صرفاً بیان احساسات نیستند. ارزش کتاب اینجاست که نویسنده دائم به تازه‌ترین یافته‌های دانشمندان درباره درختان و گیاهان ارجاع می‌دهد و ابعاد مختلف زیست آن‌ها را بررسی می‌کند.
به‌عنوان مثال، احتمال شنوایی درختان، فرضیه‌ای است که نویسنده آن را به تازه‌ترین تحقیقات دانشمندان در دانشگاه استرالیا ارجاع می‌دهد و نکات جالبی درباره آن مطرح می‌کند.

۷. پطرزبورگ
آندره بیه‌لی - نشر مرکز
منتخب کتابهای پاییزی که گذشت [98] 1
ولادیمیر ناباکوف، چهار رمان را برجسته‌ترین آثار منثور قرن بیستم دانسته؛ "در جست‌وجوی زمان از دست رفته"ی پروست، "مسخ" کافکا، "اولیس" جیمز جویس و "پطرزبورگ" نوشته آندره بیه‌لی.
او در این رمان فضای شگفت‌انگیزی از روسیه اوایل قرن بیستم ارائه می‌دهد، هر چند رمانی است که در مقاطعی دشوارخوان به‌نظر می‌رسد و برای هر گروه خواننده‌ای پیشنهاد نمی‌شود. طاهری، اما برای ترجمه این کتاب، سال‌ها زحمت کشیده و حالا بعد از گذشت چندین سال بالاخره این ترجمه را منتشر کرده.
نویسنده در این رمان با خلق فضایی وهم‌آلود، در شهری که پایه‌هایش بر آب است و اقلیمی مه‌آلود دارد، جهانی سیال آفریده تا زندگی خود و انسان معاصر روس را، نوعی زندگی میان سایه‌ها و اشباح تعبیر کند.

۸. چون بوی تلخ خوش کندر
وحید کهندل - نشر ماهی
منتخب کتابهای پاییزی که گذشت [98] 1
فرهاد شروع به یادگیری ویولنسل می‌کند و به‌سرعت خودش را از نوآموزی مبتدی به سطحی بالاتر می‌رساند، اما مادرش ویولنسل را می‌شکند! ساز از بالای پله‌ها در مقابل چشمان وحشت‌زده فرهاد به پایین پرت می‌شود و تمام!
خودش در این‌باره می‌گوید: "ساز صد تکه و روح من هزار تکه شد". بعد از این اتفاق، اعضای خانواده رفتار کودکی را می‌بینند که به‌سرعت تغییر می‌کند؛ او از کودکی پرنشاط تبدیل به فرزندی افسرده می‌شود که دیگر روحیه سابق را ندارد.
وحید کهندل در کتاب "چون بوی تلخ خوش کندر" تلاش کرده بار دیگر نگاهی داشته باشد به زندگی فرهاد مهراد. او جعلیات مطرح شده در زندگی فرهاد را کنار زده تا خوانندگان با روایتی واقعی از این موزیسین روبه‌رو شوند.

۹. ماهی‌ها نگاهم می‌کنند
ژان پل دوبوآ - انتشارات افق
منتخب کتابهای پاییزی که گذشت [98] 1
ژان پل دوبوآ اولین رمانش را در سال ۱۹۸۴ چاپ کرد. او تا به‌حال نزدیک به ۲۰ کتاب منتشر کرده و تحت تأثیر چند نویسنده آمریکایی از جمله جان فانته، کورک مک‌کارتی، فیلیپ راث، چارلز بوکوفسکی و جان آپدایک است.
او آپدایک را به‌عنوان استاد خود معرفی می‌کند و می‌گوید: "نویسنده‌ای که بیشتر از هر کس دیگری نوشتن را به من یاد داد و باعث شد به روش نوشتن یک داستان فکر کنم.
" این نویسنده در رمان "ماهی‌ها نگاهم می‌کنند"، روزمرگی‌های روزنامه‌نگاری ورزشی را روایت کرده که نظم زندگی‌اش، ناگهان با ورود پدری الکلی به‌هم می‌خورد. پدر این روزنامه‌نگار سال‌ها پیش، با مرگ همسرش ناپدید شده و حالا پس از سال‌ها دوباره وارد زندگی پسرش شده است.

۱۰. سلول شیشه‌ای
پاتریشیا های‌اسمیت - انتشارات چترنگ
منتخب کتابهای پاییزی که گذشت [98] 1
پاتریشیا های‌اسمیت یکی از نوابغ جنایی‌نویس است که با آثاری نظیر "معمای آقای ریپلی" جایگاهی قابل اهمیت در این ژانر دارد. از این نویسنده به‌تازگی رمانی در ایران منتشر شده با عنوان "سلول شیشه‌ای" که یکی دیگر از آثار خواندنی های‌اسمیت است.
ماجرای رمان از این قرار است که فیلیپ کارتر، مهندسی ساده‌اندیش، قربانی رأی نادرست دادگاه می‌شود و به زندان می‌افتد. شکنجه‌های نگهبانان سادیستی و بدگمانی کارتر به دوست وکیلش که برای آزادی او تلاش می‌کند، به‌شدت روانش را تحت تأثیر قرار داده.
آزادی کارتر با مهلکه‌ای پیچیده‌تر همراه می‌شود و او ناچار است با مسائل مربوط به همسرش و افرادی که او را در این گرداب رها کرده‌اند، دست و پنجه نرم کند.

۱۱. دیگر ماجرا‌های اتفاقی مرد صد ساله
یوناس یوناسون - انتشارات چترنگ
منتخب کتابهای پاییزی که گذشت [98] 1
"مرد صد ساله‌ای که از پنجره فرار کرد و ناپدید شد"، نامی طولانی داشت و همین اسم بود که خیلی‌ها را به‌سمت خواندنش کشاند. رمانی که در ایران با ترجمه فرزانه طاهری منتشر شد و خوانندگان زیادی داشت. حالا بعد از چند سال، یوناس یوناسون، دنباله‌ای برای آن رمان نوشته با عنوان "دیگر ماجرا‌های اتفاقی مرد صد ساله" که با ترجمه زهرا باختری منتشر شده.
خود یوناسون درباره این رمانش می‌گوید: "اصلاً قرار نبود قصه "مرد صد ساله‌ای که از پنجره فرار کرد و ناپدید شد"، دنباله‌ای داشته باشد. خیلی‌ها دنباله‌اش را می‌خواستند، مخصوصاً قهرمان داستان، آلن کارلسن، که مدام در مغز من رژه می‌رفت و هر وقت دلش می‌خواست توجه‌ام را به خود جلب می‌کرد. "

۱۲. تو بالاتر از عشقی
لیلاز طا‌ها - انتشارات کتابسرای تندیس
منتخب کتابهای پاییزی که گذشت [98] 1
"تو بالاتر از عشقی"، سرگذشت عدنان، پسر یتیمی است که مقارن با اشغال فلسطین در سال ۱۹۴۸ متولد می‌شود. او در جوانی، در سال ۱۹۶۷ به ارتش سوریه می‌رود و در خلال سال‌های زندگی‌اش، اتحادیه کشور‌های عربی به رهبری جمال عبدالناصر شکل می‌گیرد.
با این‌حال همه چیز با جنگ مصیبت‌بار شش روزه بین اعراب و رژیم صهیونیستی رنگ می‌بازد. عدنان در فلسطین به دنیا می‌آید و پدرش پیش از تولد، می‌میرد. مادر هم چند ساعت بعد از زایمان در مسیر فرار به سوریه جانش را از دست می‌دهد.
به این ترتیب بازی سرنوشت، عدنان و خواهر پنج ساله‌اش فاطمه را به خانواده‌ای می‌سپارد که در همسایگی آن‌ها در بیت‌المقدس زندگی می‌کنند؛ خانواده‌ای که معجزه‌آسا از کشتار سال ۱۹۴۸ جان سالم به‌در می‌برند.

۱۳. زنبور‌های خاکستری
آندری کورکوف - انتشارات افق
منتخب کتابهای پاییزی که گذشت [98] 1
"زنبور‌های خاکستری"، جدیدترین رمان آندری کورکوف، نویسنده سرشناس اوکراینی است. کورکوف، متولد سال ۱۹۶۱ است و در رمان‌هایش به اتفاقات و واقعیت‌های بلوک شرق پس از فروپاشی شوروی می‌پردازد.
از این نویسنده پیش‌تر رمان "مرا به کنگاراکس نبر! " در سال ۹۵ با ترجمه گلکار چاپ شده بود. "مرا به کنگاراکس نبر! " در سال ۲۰۰۸ منتشر شد و در آن تصویر تکان‌دهنده‌ای از دوران مذکور ارائه می‌شد.
در "زنبور‌های خاکستری" کورکوف ماجرای چالش‌های داخلی اوکراین را بر سر موضوع شبه‌جزیره کریمه روایت کرده است. او در این کتاب، مردی را که از همه چیز ناامید شده به تصویر کشیده است. مرد مورد اشاره در این رمان، از همه چیز ناامید است، جز زنبور‌هایی که باید از ماجرای شبه‌جزیره کریمه، سربلند بیرون بیایند.

۱۴. تابستان مرگ و معجزه
ویلیام کنت کروگر - انتشارات افق
منتخب کتابهای پاییزی که گذشت [98] 1
ماجرا به سال ۱۹۶۱ برمی‌گردد؛ زمانی که یک مرگ سرآغازِ تابستانی داغ و دردناک می‌شود، تابستانی که مرگ به شکل‌های مختلف به شهر سر می‌زند؛ تصادف، مرگ طبیعی، خودکشی و سر آخر، قتل. پسربچه‌ای در آستانه نوجوانی می‌خواهد سر از کار جهانی در بیاورد که در اطرافش رو به فروپاشی است.
نویسنده این رمان، ویلیام کنت کروگر را بیشتر به‌خاطر رمان‌های جنایی و مجموعه‌های پلیسی می‌شناسند. او که در ایالت وایومینگ آمریکا متولد و بزرگ شده، می‌گوید از سوم دبستان می‌دانسته می‌خواهد نویسنده بشود. چهل ساله بود که اولین رمانش را نوشت و همان سال برنده جایزه آنتونی، جایزه ادبی مینه‌سوتا و جایزه باری شد. "تابستان مرگ و معجزه" در سال ۲۰۱۴، برنده جایزه ادگار آلن‌پو هم شد.

۱۵. ذن، گوشت و استخوان
پال رپس - انتشارات فرهنگ نشر نو
منتخب کتابهای پاییزی که گذشت [98] 1
"ذن، گوشت و استخوان" یکی از مشهورترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های ذن در زبان انگلیسی است و چهار بخش دارد. بخش اول داستان‌هایی واقعی از تجربه‌های استادان چینی و ژاپنی در طول پنج قرن است.
بخش دوم به مجموعه سؤالاتی برمی‌گردد که به آن‌ها "کوآن" می‌گویند؛ آنچه استادان ذن برای راهنمایی مرید‌ها به سوی رهایی، از آن استفاده می‌کردند. بخش سوم، ترجمه‌ای است از رساله تصویری مشهور چینی که به مراحل آگاهی می‌پردازد؛ نوعی آگاهی که به روشنی ذهن منتهی می‌شود.
بخش چهارم نیز، بازنویسی دست‌نوشته‌های کهن و نمایانگر مکتب دیرینه‌ای است که بعد از گذشت چهار هزار سال در کشمیر و مناطقی از هندوستان، هنوز زنده است و به‌احتمال زیاد می‌تواند ریشه ذن باشد.

۱۶. فلسفه در ۵۲ قصه
ارمانو بنچی ونگا - انتشارات کتابسرای تندیس
منتخب کتابهای پاییزی که گذشت [98] 1
برای نمایش و توضیح موضوعات کلیدی که فلسفه همیشه آن‌ها را مورد سؤال قرار داده، ارمانو بنچی ونگا، زبانی غیرمعمول انتخاب کرده؛ زبان قصه. فیلسوف ایتالیایی، بنچی ونگا، پروفسور فلسه در دانشگاه کالیفرنیا است. او مقالات زیادی در حوزه منطق، فلسفه و تاریخ فلسه نوشته.
مدیر نشریه بین‌المللی "توپوی" نیز هست و "انقلاب بدون آینده"، "منطق عشق"، "اثبات خدا" و ... از جمله آثارش هستند. در بخشی از کتاب "فلسفه در ۵۲ قصه" می‌خوانیم: "روزی، در دنیایی دور افتاده، دستگاه‌ها طرح و ساخت و پاخت هولناکی را ریختند.
نقشه ساده بود: از این قرار که همیشه کار کنند، بدون سانحه، بدون خرابی و بدون رحم. ماشین‌های رختشویی باید می‌شستند، ماشین‌های حساب باید حساب می‌کردند، یخچال‌ها باید سرد نگه می‌داشتند و ... "

۱۷. ژن‌های کثیف
بن لینچ - انتشارات رویان پژوه
منتخب کتابهای پاییزی که گذشت [98] 1
خیلی‌ها گمان می‌کنند ژن‌ها، ما را به اختلالاتی محکوم کرده‌اند که همچون تقدیری غیرقابل تغییر در جریان است. اما دکتر لینچ می‌گوید، ما با توجه به کُد ژنتیکی منحصربه‌فردمان می‌توانیم با اتخاذ تصمیمات هدفمندی که متضمن تغذیه سالم، خواب خوب و کافی، تحرک و وزن متناسب، پرهیز از تنش و اضطراب و ... است، ژن‌های کثیف خود را پاکسازی کنیم.
ما قادریم با روش‌های طبیعی، سرنوشت وراثتی خود را بازنویسی کرده و تا واپسین دم حیات، از زندگی لذت ببریم. این کتاب با مبنای اپی‌ژنتیک (ورای ژنتیک) در سه فصل ضمن پاسخ به این پرسش که "آیا می‌توان ژن‌های خود را کنترل کرد؟ "، به دو موضوع محوری درباره آشنایی با ژن‌های کثیف و برنامه پاکسازی ژن‌ها می‌پردازد.

۱۸. دختران مطرود
سایمون سنت جیمز - انتشارات سنگ
منتخب کتابهای پاییزی که گذشت [98] 1
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
رمان  "دختران مطرود"، سال ۲۰۱۸ منتشر شد و به داستان دخترانی می‌پردازد که هیچ‌کس آن‌ها را نمی‌خواهد و به همین علت در مدرسه‌ای شبانه‌روزی زندگی می‌کنند.
این رمان سال گذشته میلادی یکی از ۱۰ رمان برگزیده سایت گودریدز در ژان رتریلر بود و نویسنده‌اش را به شهرت رساند. سایمون سنت جیمزِ کانادایی، دو جایزه ریتا (RITA) را از نویسندگان عاشقانه‌نویس آمریکا و جایزه آرتور الیس را از نویسندگان جنایی‌نویس کانادا دریافت کرده.
داستان‌های او عموماً ترکیبی از عشق، دلهره و وحشت است و روایتگر رنج‌ها و تصویرگر زخم‌های زنان و دختران. سایمون سنت جیمز به عنوان یک نویسنده زن، در همه آثارش، از جمله همین کتاب، توجه ویژه‌ای به مسائل و مشکلات قهرمانان زن دارد.

۱۹. مرگ با سیاهچاله
نیل دگراس تایسن - انتشارات ارشدان
منتخب کتابهای پاییزی که گذشت [98] 1
سقوط درون یک سیاهچاله چگونه است؟ کجای جهان هستی را سراغ دارید که با از هم جدا شدن اتم به اتم بدن‌تان، زندگی خود را از دست بدهید؟ واقعاً سیاهچاله با بدن انسانی که به آن نزدیک می‌شود، چه می‌کند؟ اگر انسان به سیاهچاله‌ای برخورد کند، ابتدا سقوط مطلق اتفاق می‌افتد و هر چه به مرکز آن نزدیک‌تر شود، نیروی گرانش سیاهچاله به‌طور نجومی رشد می‌کند.
عجیب اینجاست که انسان ابداً این نیرو را احساس نخواهد کرد، چون مثل هر چیز دیگری که در حال سقوط آزاد باشد، بی‌وزن می‌شود. کتاب "مرگ با سیاهچاله و دیگر معما‌های کیهانی" نوشته نیل دگراس تایسن، اخترفیزیکدان آمریکایی و دانشیار تحقیقاتی در بخش اخترفیزیک موزه تاریخ طبیعی آمریکا، به همین موضوعات پرداخته است.

۲۰. رود‌های ارغوانی
ژان کریستف گرانژه - انتشارات جهان کتاب
منتخب کتابهای پاییزی که گذشت [98] 1
ژان کریستف گرانژه یکی از چیره‌دست‌ترین نویسندگان فرانسوی در نوشتن داستان‌های پلیسی است و "رود‌های ارغوانی" از کار‌های مهم اوست. عباس آگاهی پیش از این از ژان کریستف گرانژه رمان "پرواز لک‌لک‌ها"‌را هم ترجمه کرده بود.
اما درباره گرانژه باید گفت او روزنامه‌نگار، نویسنده و فیلمنامه‌نویس متولد ۱۹۶۱ است که آثارش به بیش از ۳۰ زبان ترجمه شده‌اند. "رود‌های ارغوانی" ۱۲ فصل اصلی دارد.
جالب است بدانید "رودخانه‌های سرخ" ساخته ماتیو کاسویتز، فیلم معروفی است که در سال ۲۰۰۰ با اقتباس از این کتاب با بازی ژان رنو ساخته شد. ماجرای "رود ارغوانی" با پیدا شدن جسد مردی جوان در شهری کوچک و دانشگاهی آغاز می‌شود؛ مردی که آثار شکنجه روی بدنش آشکار است...

۲۱. زنی در آینه
ربکا جیمز - انتشارات ققنوس
منتخب کتابهای پاییزی که گذشت [98] 1
خانه‌های قدیمی همیشه داستان‌هایی برای گفتن دارند، داستان عشق‌های به ثمر رسیده و نرسیده، راز‌های آشکار شده و راز‌هایی که تا ابد پوشیده خواهند ماند. ماجرای "زنی در آینه" هم در یکی از این خانه‌ها می‌گذرد؛ خانه‌ای که نفرینی در آن نهفته و با خشت و خاک آن درآمیخته.
همه چیز به عشقی نافرجام برمی‌گردد که در هر نسل یکی از اعضای خانه به آن گرفتار است. در این رمان داستان سه زن روایت می‌شود از سه نسل؛ زنانی با نقش‌های اجتماعی مختلف که هر کدام به روش خود با ترس و عشق و رازهایش روبه‌رو می‌شود. فضای ربکا جیمز، نویسنده استرالیایی در این رمان، فضایی گوتیک است و خواننده را وامی‌دارد تا پیگیر اتفاق‌های آن باشد.

۲۲. باشگاه پنج صبحی‌ها
رابین شارما - ترجمه رضا اسکندری
منتخب کتابهای پاییزی که گذشت [98] 1
نکات ارائه شده در این کتاب کاملاً ساده و قابل اجرا هستند و پائولو کوئلیو درباره آن گفته: "کتاب‌های رابین شارما به مردم در سراسر دنیا کمک می‌کند زندگی شگفت‌انگیزی داشته باشند. "، اما "باشگاه پنج صبحی‌ها" در واقع شامل برنامه صبحگاهی متحول‌کننده‌ای است که مردم را قادر می‌سازد میزان بهره‌وری‌شان را افزایش دهند و در زمینه‌های کار، زندگی شخصی، سلامتی و روحیه بهبود پیدا کنند.
رابین شارما در این کتاب داستان دو غریبه را روایت می‌کند که با یک میلیاردر بزرگ آشنا می‌شوند و پیشنهاد‌هایی برای موفقیت در زندگی مطرح می‌کنند. شارما، نویسنده و سخنران انگیزشی اهل کانادا است که کتاب پرفروشش، "راهبی که فِراری‌اش را فروخت"، به بیش از ۷۰ زبان ترجمه شده است.

۲۳. جایی که خرچنگ‌ها آواز می‌خوانند
دیلیا اوئینز - انتشارات آموت
منتخب کتابهای پاییزی که گذشت [98] 1
دیلیا اوئینز، جانورشناس و نویسنده آمریکایی متولد ۱۹۴۹ است. او در مناطق روستایی ایالت جورجیا بزرگ شده و از کودکی همیشه طبیعت را بهترین دوست خود معرفی کرده است.
دیلیا که در حال حاضر در آیداهو زندگی می‌کند، به همراه همسر خود سه کتاب مستند درباره طبیعت آفریقا نوشته، مقالات معتبری در نشریات طبیعت‌شناسی منتشر کرده و برنده جایزه "جان باروز" شده است.
"جایی که خرچنگ‌ها آواز می‌خوانند" نخستین رمان این نویسنده است. ماجرای آن هم از این قرار است که جسدی در شهری ساحلی پیدا می‌شود و همه به کلارک، معروف به دختر مرداب، مشکوک می‌شوند. او دختری حساس و باهوش است که سال‌ها در مردابی که آن را خانه می‌نامد، زنده مانده...

۲۴. زندگی پنهان
سوزان ورمیر - انتشارات کتاب پارسه
منتخب کتابهای پاییزی که گذشت [98] 1
سوزان ورمیر یکی از معمایی‌نویسان کشور هلند است که کتاب "زندگی پنهانی" او در سال ۲۰۱۰، نامزد دریافت جایزه Nspublic شد. روز اهدای جایزه، غیبت سوزان، حرف و حدیث‌ها و شایعاتی را در فضای چاپ و نشر کتاب به وجود آورد و یک سال بعد وقتی نویسنده از دنیا رفت، تازه مشخص شد نام اصلی سوزان ورمیر، پائول گوکن بوده.
اما "زندگی پنهانی" داستان زوجی است به نام فرانک و هلن که سالروز ازدواج‌شان را جشن می‌گیرند. فرانک، اما پس از چند روز ناگهان غیبش می‌زند. تلاش هلن برای جستجوی همسرش آغاز می‌شود که در نهایت نتیجه‌ای ندارد. او بعد از چند ماه بالاخره اخباری درباره همسرش می‌شنود و متوجه زندگی رازآلود فرانک می‌شود...

۲۵. نقاش سکوت
الکس میکلیدس - انتشارات خزه
منتخب کتابهای پاییزی که گذشت [98] 1
آلیسیای نقاش، شوهر عکاسش را در خانه‌شان در یکی از محله‌های خوب لندن به قتل می‌رساند و تصمیم می‌گیرد دیگر کلامی حرف نزند. زنی عجیب که از طرح کشیدن و نقاشی، سیر و راضی نمی‌شود و مسئله ساده‌ای مثل خرید یک پنکه ذهنش را مشوش می‌کند.
راه ارتباط مستقیم روان‌پزشک با این زن، از طریق نوشته‌های دفتر خاطراتش برقرار می‌شود. در بخشی از رمان می‌خوانیم: "لامپ اتاق معالجه را روشن کردم و در را پشت سرم بستم.
وقتی برگشتم، دیدم آلیسیا در آن فاصله نشسته، اما روی صندلی من! در حالت عادی باید جویای دلیل این کارش می‌شدم، اما چیزی نگفتم. اگر نشستن روی صندلی من به او قدرت می‌داد، لایقش بود. به پایان داستان نزدیک شده بودیم. "

۲۶. سال تفکر جادویی
جوآن دیدیون - انتشارات کتاب کوله‌پشتی
منتخب کتابهای پاییزی که گذشت [98] 1
جوآن دیدیون تجربیاتش را در مورد زندگی‌اش در سالی که ناگهانی و غیرمنتظره، همسرش را که یک نویسنده پر افتخار است از دست می‌دهد، به اشتراک می‌گذارد.
دیدیون با نثری ساده، اتفاقات و احساساتش را بیان می‌کند. او بعد از فوت همسرش شروع به نوشتن کرده و تمام آنچه را که در درونش می‌گذرد می‌نویسد، زیرا هر کسی که عزیزی را از دست داده، متوجه این واقعیت است که دیر یا زود چنین تجربه‌ای بخشی از زندگی‌اش خواهد شد.
"سال تفکر جادویی" برنده جایزه کتاب ملی آمریکا در سال ۲۰۰۵ بوده و همچنین نامزد جایزه پولیتزر در سال ۲۰۰۶ شده است. خواننده همراه این اثر، هراس، درد، رنج و اندوهی را که نویسنده صمیمانه با آن در تماس بوده تجربه می‌کند.

۲۷. اینک خزان
اویگن روگه - انتشارات تو
منتخب کتابهای پاییزی که گذشت [98] 1
این رمان در یک نگاه به این پرسش پاسخ می‌دهد که چگونه کمونیسم یک نسل را به زوال کشاند؟ اویگن روگه، نویسنده روس‌تبار آلمانی در "اینک خزان" داستان زوال خانواده‌ای را پس از کمونیسم روایت می‌کند.
این رمان که برای نخستین بار به زبان فارسی ترجمه شده، برنده جوایز معتبری در ادبیات داستانی بوده که از جمله آن‌ها می‌توان به جایزه کتاب سال آلمان اشاره کرد. "اینک خزان" را هم‌تای "بودنبروک‌ها: زوال یک خاندان" اثر سترگ توماس مان دانسته‌اند و تاکنون به بیش از ۳۳ زبان ترجمه شده است.
حوادث این رمان از سپتامبر ۲۰۰۱ آغاز می‌شود و روگه از این چشم‌انداز در تاریخ آلمان شرقی و سوسیالیسم جلو می‌رود تا بخشی از حقایق آن دوره را روایت کند.

۲۸. تنهایی الیزابت
ویلیام ترور - انتشارات بیدگل
منتخب کتابهای پاییزی که گذشت [98] 1
در عظمت ویلیام ترور، نویسنده ایرلندی همین بس که آلیس مونرو (برنده جایزه نوبل) خود را وام‌دار او می‌دانست. فقط اگر چند داستان از "مجردان تپه" یا "جنون دو نفره" را خوانده باشید، به مهارت ترور در نویسندگی پی خواهید برد.
داستان‌های دیگری هم از او به فارسی ترجمه شده که شاید یکی از بهترین‌های‌شان "پیانوکوک‌کن" باشد. حالا هم انتشارات بیدگل کتابی از این نویسنده فقید منتشر کرده با عنوان "تن‌هایی الیزابت".
ماجرا از این قرار است که الیزابت، در بیمارستانی بستری شده است؛ در حالی که همسرش، دوست کودکی‌اش، دختر بزرگش و به عبارتی هویتش را از دست داده. الیزابت و سه زن دیگر هم‌اتاقی‌اش، واسطه‌هایی هستند که نویسنده از طریق آنها، جهان یأس‌آلود بشری را روایت کند.

۲۹. جامه کتاب‌ها
جومپا لاهیری - انتشارات جهان کتاب
منتخب کتابهای پاییزی که گذشت [98] 1
جومپا لاهیری خالق چهار رمان "ترجمان دردها"، "هم‌نام"، "خاک غریب" و "گودی" است که این آخری در فهرست نهایی نامزد‌های چند جایزه از جمله "من‌بوکر" بوده است.
لاهیری تاکنون جایزه‌های بسیاری مانند پولیتزر، جایزه قلم همینگوی و جایزه داستان کوتاه بین‌المللی فرانک اوکانر را دریافت کرده. اما در "جامه کتاب‌ها" که انتشارات "جهان کتاب" به‌تازگی آن را منتشر کرده، نگاهی دیگر دارد و می‌نویسد: "این را به‌سختی دریافتم که لباسی که به تن می‌کنیم، مانند زبانی که به آن سخن می‌گوییم و غذایی که می‌خوریم بیانگر هویت ما است...
زمانی که اولین کتاب‌هایم منتشر شد، سی و دو ساله بودم و آن‌وقت بود که فهمیدم بخش دیگری از وجودم قرار است لباس بپوشد و به دنیا ارائه شود. "

۳۰. خانه‌ای در شن
ماگزنس واندرمرش - انتشارات امیرکبیر
منتخب کتابهای پاییزی که گذشت [98] 1
رمان "خانه‌ای در شن" ماجرای نبرد بین قاچاقچیان و مقامات گمرک در مرز فرانسه است. ابتدای رمان، ماجرای تلاش دو قاچاقچی مواد در تربیت و آموزش سگ‌ها برای حمل و نقل دخانیات را می‌خوانیم.
همچنین شاهد ترفند‌های قاچاقچیان برای فریب آداب و رسوم و دام مقامات برای متوقف کردن قاچاقچیان نیز هستیم. پیر بیلون کارگردان و فیلمنامه‌نویس فرانسوی سال ۱۹۳۴ دو سال بعد از انتشار اولین نسخه رمان با اقتباس از این اثر فیلمی به‌نام "خانه‌ای روی تپه" ساخت.
۲۰ سال بعد در ۱۹۵۲ نیز ژرژ لامپین با بهره‌برداری از همین رمان واندرمرش، فیلم "خانه‌ای روی شن" را کارگردانی کرد. سال ۱۹۸۸ نیز سومین اقتباس از این رمان انجام شد.