انجمن های تخصصی  فلش خور
خطرهای برگزاری ادامه لیگ نوزدهم از نگاه یک پزشک ورزشی - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum)
+-- انجمن: مسائل متفرقه (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=18)
+--- انجمن: فوتبال و سایر ورزش ها (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=20)
+--- موضوع: خطرهای برگزاری ادامه لیگ نوزدهم از نگاه یک پزشک ورزشی (/showthread.php?tid=284045)



خطرهای برگزاری ادامه لیگ نوزدهم از نگاه یک پزشک ورزشی - ρσєѕɪ - 11-05-2020

خطرهای برگزاری ادامه لیگ نوزدهم از نگاه یک پزشک ورزشی 1

یک پزشک ورزشی معتقد است ادامه یافتن لیگ نوزدهم می‌تواند احتمال مبتلا شدن بازیکنان به ویروس کرونا را افزایش دهد.

دکتر مجید صادقی، پزشک ورزشی و دکتر پیشین تیم فوتبال تراکتور در گفت‌وگو با ایسنا درباره ادامه پیدا کردن لیگ نوزدهم و خطرهایی که بازیکنان را تهدید می‌کند گفت: به هر حال شروع دوباره در این شرایط یک سری خوبی‌ها و یک سری بدی‌ها دارد اما از نظر پزشکی و با توجه به وضعیت ایران، برگزاری ادامه لیگ نوزدهم می‌تواند ریسک بزرگی باشد.

او ادامه داد: سازمان لیگ وقت کمی برای برگزاری ادامه بازی‌ها دارد و در نتیجه فشرده شدن برنامه تیم ها امکانات مصدومیت را افزایش می‌دهد. البته حدود یک ماه تا شروع لیگ فرصت است و تیم‌ها می‌توانند بدنسازی نسبتا خوبی داشته باشند اما استراحت زیاد بازیکنان در این مدت و بهداشتی نبودن فضای تمرینی باشگاه‌ها می‌تواند خطر مصدومیت‌های عضله‌ای و مبتلا شدن به ویروس کرونا را افزایش دهد. من همیشه به بازیکنان توصیه می‌کردم که در صورت وجود تعطیلی طولانی در زمان بین پایان لیگ و شروع لیگ بعدی، حدود ۱۰ روز استراحت کامل کنند و سپس با شیب ملایمی تمرینات خود را آغاز کنند و با پزشک و مربی بدنساز به صورت آنلاین هماهنگ باشند.

صادقی اضافه کرد: تیم‌ها و بدنسازها اگر بتوانند بازیکنان را با شیب ملایمی به سطح آمادگی برسانند، احتمال ایجاد مصدومیت‌های عضله‌ای را کاهش می‌دهند اما باشگاه‌ها باید حواس‌شان به نکایت بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی بین بازیکنان برای مبتلا نشدن به ویروس کرونا باشند. خدایی ناکرده اگر بازیکنانی به این ویروس مبتلا شود، با توجه به ارتباط با سایر بازیکنان و اعضای باشگاه می‌تواند برای کل جامعه فوتبال ایران خطرساز باشد. پس بهتر است تا جایی که می‌شود بازیکنان انفرادی و به دور از یکدیگر تمرین کنند و سعی کنند روی نیمکت‌ها هم با فاصله از یکدیگر بنشینند.

او درباره بروز مشکلات ریوی توسط این ویروس گفت: اگر بازیکنی به کرونا مبتلا شود، حداقل ۱۴ روز باید قرنطینه شود و اگر این ویروس با ریه آن بازیکن وارد چالش شود، او به احتمال زیاد تا ماه‌ها نتواند بازی کند. بازیکنان و ورزشکاران شاید از نظر عضله‌ای قوی باشند اما پس از هر تمرین سیستم ایمنی بدن آن‌ها به خاطر فعالیت زیاد کاهش پیدا می‌کند و این می‌تواند خطر مبتلا شدن به ویروس کرونا را افزایش دهد. به همین خاطر برگزاری ادامه لیگ برتر ریسک بزرگی است و باید کوچکترین نکات بهداشتی هم رعایت شود تا قشر عظیمی از جامعه ما دچار مصدومیت و ویروس کرونا نشود.