انجمن های تخصصی  فلش خور
ماش بخورید تا بیماری های مزمن نگیرید - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum)
+-- انجمن: علم، فرهنگ، هنر (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=40)
+--- انجمن: پزشکی (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=57)
+--- موضوع: ماش بخورید تا بیماری های مزمن نگیرید (/showthread.php?tid=291150)



ماش بخورید تا بیماری های مزمن نگیرید - جاویدم - 09-11-2020

ماش بخورید تا بیماری های مزمن نگیرید 1


ماش جزو گروه حبوبات است و گروه حبوبات سرشار از پروتئین هستند. خرودن ماش برای تمام گروه سنی مناسب است. در این مطلب در مورد خواص ماش و خاصیت ان در پیشگیری از بیماری های می نویسیم.
پیشگری از بیماریهای مزمن با ماش
ماش ارزش تغذیه ایی بالایی داردو در گروه حبوبات است . ماش مواد مغذی فراوانی در خود نهفته دارد . خوردن ماش در کودکان وبزرگسالان به سلامت آنها کمک فراوانی می کند .وجود برخی مواد مغذی در ماش خواص ویژه ای به این ماده غذایی می دهد که در ادامه با این خواص آشنا می شویم.
خواص شگفت انگیز خوردن ماش
خوردن ماش باعث پیشگیری از بیماری های مزمن شده که به دلیل خواص ان میتوان در دسته گیاهان دارویی را قرار داد و ایرانیان قدیم ماش را « مِچ » می گفتند و زمانی که به زبان عربی وارد شد ماش نام گرفته شد و در اکثر جوامع منبع عمده تامین پروتئین به ویژه برای گیاه خواران است.
دانه این حبوبات غنی ، حاوی بسیاری از مواد مورد نیاز بدن میباشد و در عین حال کالری کمی داشته یعنی پرخاصیت و غیر چاق کننده است.از این رو بهتر بوده که در دوران رژیم لاغری حداقل هفته ای یک بار از ماش استفاده گردد چون بسیار زود هضم و غیر نفاخ میباشد و به دلیل دارا بودن ویتامین A و D نیازهای بدن ما را تأمین کرده و برای تقویت اعصاب و بینایی مفید بودهاگر ماش را با پوست بپزید و بخورید، برای درمان اسهال مفید میباشد ،
ولی برای لینت مزاج دانه های پوست کنده ی آن را مصرف کنید و خواص ماش مصرف آش ماش سردردهای شدید و آبریزش بینی ناشی از سرماخوردگی را درمان می کند وسرفه و تب را تسکین می دهد.
میزان اسیدفولیک آن بسیار بالاست بنابراین خوردن ماش برای پیشگیری از بیماری های قلبی-عروقی بسیار مفید میباشد و پتاسیمماش نیز فراوان بوده و مصرفش به کسانی که مبتلا به پرفشاری خون هستند، توصیه شده و همچنین ماش از نظر منگنز و سلنیوم که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند نیز غنی است و خوردن آن باعث پیشگیری از بیماری های مزمن می شود.
ماش، یکی از مواد غذایی است که در گروه حبوبات جای گرفته شده و همان طور که می دانید، در برنامه غذایی روزانه، حبوبات مهم ترین منبع تأمین پروتئین گیاهی بحساب امده و ماش نیز ارزش تغذیه ای بسیار بالایی دارد و دارای تقریباً 3/16 گرم پروتئین در هر پیمانه میباشد و در اکثر جوامع منبع عمده تأمین پروتئین به ویژه برای گیاه خواران میباشد.
مطالعات انجام شده از سوی انجمن دیابت آمریکا نشان داده که ماش برای درمان اسهال نیز مفید است؛ ضمن اینکه زودهضم هم هست و از آنجا که ماده غذایی متعادلی است، مصرفش به دیابتی ها هم توصیه می شود.
جوانه ی ماش حاوی فیتواستروژن میباشد که اثری شبیه به استروژن دارد. به همین دلیل در کاهش نشانه های یائسگی در زنان (مانند گرگرفتگی و تپش قلب) مفید واقع خواهد بود که در نتیجه ی کمبود استروژن هست و فیتواستروژن موجود در جوانه ی ماش در به تعویق انداختن پوکی استخوان ناشی از یائسگی نیز نقش دارد.
جوانه ماش سرشار از ویتامین C است که این مقدار در ماش پخته وجود نداشته و جوانه ماش انرژی زای واقعی بوده و مملو از مواد مغذی میباشد و میتوانید از ان در سالاد و یا خام مصرف کنید.شکنندگی مو و ناخن نیز اغلب در نتیجه ی کمبود مواد مغذی به ویژه پروتئین، ویتامین و روی است. جوانه ی ماش شامل مقدایر بالایی از این مواد مغذی میباشد و از این رو در پیشگیری و درمان مشکلات مو و ناخن بسیار مفید میباشد.
ماش بخورید تا بیماری های مزمن نگیرید 1
جوانه ی ماش خواص فراوانی دارد.
جوانه ی ماش به دلیل دارا بودن فیبر فراوان، حرکات روده را بهبود خواهد بخشید و اثرات و علائم یبوست را از بین می برد.
دارای خواص غذایی کاهش دهنده قند و چربی خون بوده و پژوهش های انجام شده از سوی انجمن دیابت آمریکا نشان داده که ماش برای درمان اسهال نیز مفید بوده و زودهضم هم هست و از آنجا که ماده غذایی متعادلی است، مصرفش به دیابتی ها هم توصیه می شود. البته بهتر است که این ماده غذایی به صورت جوانه مصرف گردد.بهتر است که این ماده غذایی به صورت جوانه مصرف گردد زیرا فرآیند جوانه زدن سبب می شود همه مواد مغذی به خصوص آهن در دسترس، افزایش یابد پس برای مبتلایان به کم خونی بسیار مفید است.
جوانه ی ماش سرشار از انرژی و مواد غذایی است که به رفع نشانه ها و علائم استرس و خستگی روحی و جسمی کمک خواهد کرد.جوانه ماش منبع غنی لسیتین میباشد و سبب کاهش کلسترول خون نیز می شود در نتیجه به کاهش چربی کبد کمک می کند و از کبدچرب پیشگیری می نماید.
ماش و دیگر حبوبات ماده ای به نام مهار کننده پروتئاز دارند که می تواند در برابر سرطان سینه اثر محافظ داشته و مهار کننده پروتئاز تقسیم سلول های سرطانی را کند کرده و به این ترتیب از تشکیل تومور جلوگیری خواهد کرد.
روش آماده سازی جوانه ماش
* ماش ها را ابتدا خوب بشویید، سپس آن ها را درون آب خیس کرده و به مدت 12 ساعت در جای تاریک و خنک قرار دهید.
همچنین بخوانید : افشاگری مهدی هاشمی نسب از کتک خوردن مادرش
* سپس آن ها را مجدداً بشویید و به مد
ت 12 ساعت دیگر در جای تاریک و خنک قرار دهید.
* جوانه های ماش پس از 12 ساعت دوم آماده می شوند.
* دانه های ماش معمولاً طی 24 ساعت جوانه می زنند و اگر می خواهید حداکثر استفاده را از آن ها ببرید بهتر است آن ها را به صورت خام مصرف کنید.
توصیه امام رضا (علیه السلام) به خوردن ماش:
امام رضا (علیه السلام) در پاسخ به یکی از یارانش درباره ی بهق (شبیه برص، لکه های روی پوست ) فرمودند :ماش تازه رادرفصل نوبر خودش بردار و همراه با برگش بکوب و آب آن را بگیر و ناشتا بخور و بر روی بهق بمال .

منبع تاپ ناز