انجمن های تخصصی  فلش خور
آیا استفاده از وازلین روی پلک ها خطرناک است؟ - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum)
+-- انجمن: علم، فرهنگ، هنر (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=40)
+--- انجمن: پزشکی (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=57)
+--- موضوع: آیا استفاده از وازلین روی پلک ها خطرناک است؟ (/showthread.php?tid=294010)



آیا استفاده از وازلین روی پلک ها خطرناک است؟ - Emmɑ - 13-02-2021

آیا استفاده از وازلین روی پلک ها خطرناک است؟ 1


وازلین، می تواند پوست خشک را در سراسر بدن ، از جمله پلک ها مرطوب کند. وازلین یا ژله نفت یک ژله غلیظ است که با ایجاد یک مانع رطوبت ، به دام انداختن رطوبت در

پوست و محافظت از پوست کمک می کند. تا زمانی که شخصی حساسیت نداشته باشد یا ژله نفتی برای شما ناراحت کننده باشد ، استفاده از وازلین روی پلک ها بی خطر

است.

آیا وازلین روی پلک های خشک تاثیر دارد؟
وازلین می تواند به برخی از خشکی های پلک کمک کند. افرادی که در ماه های خشک و سرد زمستان متوجه خشک یا تحریک شدن پوست خود می شوند می توانند از آن برای جلوگیری از کاهش رطوبت پلک ها استفاده کنند. برخی از افراد همچنین از آن به عنوان مرطوب کننده برای کاهش خطر چین و چروک و یا مکمل کرم های سنتی چشم استفاده می کنند.
برخی پزشکان وازلین را برای شرایط خاص خشکی چشم نیز توصیه می کنند. وازلین ممکن است به بلفاریت کمک کند ، که باعث خشکی و تحریک پلک ها و همچنین اختلال در عملکرد غدد میبومیا می شود که تیم غده ها چشم ها را چرب می کنند.
همچنین می تواند به مرطوب نگه داشتن زخم ها کمک کند. پوست پلک ها بسیار نازک است و با قرار گرفتن در معرض آفتاب خطر زخم بیشتری دارد.
ژله نفتی مانند برخی از لوسیون ها یا سرم ها در واقع یک مرطوب کننده نیست. مانع از دست رفتن رطوبت می شود . این بدان معنی است که از خروج رطوبت از پلک ها جلوگیری می کند و می تواند عبور رطوبت را دشوارتر کند. به همین دلیل وقتی شخصی بعد از سایر محصولات مرطوب کننده آن را استفاده می کند ، بهترین نتیجه را می دهد.

وازلین برای پلک
آیا این کار امن است؟
وقتی شخصی از این ماده به درستی استفاده کند بی خطر است اما مانند همه روش های درمانی پوستی خطرات زیادی را به همراه دارد. ژل نفتی موجود در وازلین تصفیه می شود. شکل تصفیه نشده ممکن است حاوی مواد سرطان زا و سایر مواد شیمیایی سمی باشد. شخصی که این محصولات را خریداری می کند باید اطمینان حاصل کند که محصولات از یک تولید کننده قابل اعتماد ارائه می شود.

استنشاق وازلین بی خطر نیست. فرد باید بعد از استفاده از ژل نفتی از قرار دادن آن در بینی یا مالش بینی خودداری کند. استنشاق مقادیر کمی وازلین احتمالاً بی خطر است ، استنشاق طولانی مدت یا قرار گرفتن در معرض آن می تواند باعث ایجاد نوع نادری از ذات الریه بنام پنومونی لیپوئید برون زا شود.

قرار دادن وازلین در چشم می تواند باعث تاری دید موقت شود. وازلین مانع رطوبت است و ممکن است از نفوذ برخی کرم ها یا قطره ها به پلک یا چشم جلوگیری کند. افرادی که از سایر مرطوب کننده ها یا قطره های تجویز شده استفاده می کنند ، باید قبل از استفاده از وازلین ابتدا آن را استفاده کنند.
هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد ژل نفتی تصفیه شده در وازلین باعث سرطان می شود. خطر ابتلا به آلرژی در این ماده کم است.

نحوه استفاده
افرادی که به شدت پلک خشک یا پوست شکسته دارند باید قبل از امتحان وازلین با پزشک صحبت کنند. با این حال ، برای کسانی که آلرژی یا بیماری جدی خشکی پوست ندارند ، وازلین به طور کلی بی خطر است. برای استفاده از وازلین ، ابتدا موارد زیر را در نظر داشته باشید:

در صورت وجود ، قطره های چشمی یا اشک مصنوعی را ابتدا مصرف کنید
از مرطوب کننده های چشم یا سرم ها استفاده کنید.
ضد آفتاب بزنید.
وازلین را روی پلک ها قرار دهید. از یک مقدار کم استفاده کنید ، و از مالیدن وازلین در کنار مجاری اشک یا در امتداد خط مژه خودداری کنید ، زیرا این امر می تواند وازلین به چشم شما وارد شود.

بعد از استفاده از وازلین دست ها را بشویید تا خطر ورود آن به دهان یا بینی کاهش یابد. افراد با پوست بسیار حساس ابتدا باید تست پچ را بررسی کنند. برای این کار وازلین را به گوشه ای از پلک بزنید ، سپس 24-48 ساعت صبر کنید تا ببینید آیا واکنشی وجود دارد یا نه. در صورت عدم واکنش پوستی ، استفاده از آن بی خطر است.

گزینه های جایگزین برای درمان خشکی پلک
برخی از شرایط خشکی چشم و خشکی پلک ممکن است به درمان پزشکی نیاز داشته باشند. به عنوان مثال ، پزشک ممکن است برای بلفاریت دارو ، شامپوی ضد شوره یا کمپرس گرم را توصیه کند. برخی از گزینه ها برای خشکی پلک ها عبارتند از:

محافظت از چشم در برابر آفتاب با عینک آفتابی و ضد آفتاب
استفاده از مرطوب کننده های پلک یا سرم
در صورت احساس خشکی چشم ، از اشک مصنوعی استفاده کنید
اگر در طی چند هفته وازلین یا سایر درمان های خانگی باعث بهبودی پوست نشوند ، یا اگر پوست بسیار برافروخته یا دردناک است ، باید با پزشک تماس بگیرید. افرادی که پس از استفاده از وازلین یا هر نوع مرطوب کننده دیگر مشاهده می کنند که پلک هایشان خشک یا تحریک شده است ، ممکن است حساسیت داشته باشند، باید استفاده از محصول را متوقف کرده و با پزشک تماس بگیرند.

خلاصه

وازلین یک مانع از دست رفتن رطوبت ایمن و بی خطر است که می تواند به بسیاری از بیماری های جزئی خشکی پوست ، از جمله خشکی پلک ها کمک کند. افرادی که روی پلک خود از وازلین استفاده می کنند باید مراقب باشند که به چشم وارد نشود. در صورت داشتن سابقه واکنش آلرژیک به ژل نفتی یا وازلین ، فرد باید از استفاده از آن خودداری کند. در صورت بدتر شدن شرایط خشکی پوست با پزشک تماس بگیرید.