انجمن های تخصصی  فلش خور
آشنایی با عسل مانوکا و خواص فوق العاده آن برای بدن - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum)
+-- انجمن: علم، فرهنگ، هنر (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=40)
+--- انجمن: پزشکی (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=57)
+--- موضوع: آشنایی با عسل مانوکا و خواص فوق العاده آن برای بدن (/showthread.php?tid=294470)



آشنایی با عسل مانوکا و خواص فوق العاده آن برای بدن - Emmɑ - 23-02-2021


عسل مانوکا به دلیل داشتن خواص آنتی باکتریایی، ضد میکروبی، ضد ویروسی، آنتی اکسیدانی، ضد عفونی کنندگی، ضد التهابی و ضد قارچی برای سلامتی مفید است. مانوکا، نوعی عسل تک گل است که توسط زنبورهایی تولید می شود که شهد را از گل بوته مانوکا بومی در نیوزلند و یک منطقه کوچک در استرالیا جمع می کنند. بوته مانوکا فقط در این منطقه خاص آب و هوایی و خاک غنی نیوزیلند رشد می کند.


آشنایی با عسل مانوکا و خواص فوق العاده آن برای بدن 1

ترکیبات عسل مانوکا
عسل مانوکا غنی از پراکسید هیدروژن ( آنتی بیوتیک قوی) و حاوی متیل گلیوکسال و دی هیدروکسی استون (ضد باکتری) است که در اکثر انواع عسل به مقدار کم یافت می شود. عسل مانوکا 100 برابر بیشتر از عسل طبیعی که در جاهای دیگر یافت می شود متیل گلیوکسال دارد.

مواد مغذی، معدنی و ویتامین های موجود در عسل مونوکا
آنتی اکسیدان ها
آمینو اسید
کلسیم
فلز مس
اهن
منیزیم
منگنز
فسفر
پتاسیم
سدیم
فلز روی
ویتامین های ب (ب6 ، تیامین، نیاسین، ریبوفلاوین، اسید پانتوتنیک)

عسل مانوکا کاملاً فاقد چربی و کلسترول است!

ویتامین عسل مانوکا

فواید استفاده از عسل مانوکا برای پوست
خاصیت ضد پیری:
عسل مانوکا بدون چرب شدن پوست، رطوبت آن را حفظ می کند و رطوبت برای داشتن پوست بدون چین و چروک اهمیت زیادی دارد. این عسل با مهار گروهی از آنزیم ها که باعث از بین رفتن کلاژن پوست می شود، از پیری پوست جلوگیری می کند.

متیل گلیوکسال موجود در عسل مانوکا باعث رشد ساختاری کلاژن در سلولهای پوستی می شود. همچنین مانوکا حاوی اسیدهای آمینه است که با تجمع کلاژن به شفافیت و جوانی پوست کمک می کند.

ترمیم و پاکسازی پوست:
عسل مانوکا به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی قوی لکه ها، زخم ها و پوست ملتهب را تسکین می دهد و پوست را ترمیم می کند، pH پوست را متعادل می سازد و اسیدهای آمینه موجود در آن به پاکسازی سلول های مرده پوست کمک می کند.

پاکسازی پوست

رفع جوش و آکنه:
عسل مانوکا به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی قرمزی پوست را کاهش داده و پوست ملتهب، متورم و اگزما را التیام می بخشد. این عسل منافذ را اکسیژنه و باکتری ها را از بین می برد و باعث بهبود وضعیت پوست در مناطق حساس به آکنه در نتیجه کاهش جوش و بروز آکنه می شود.

آبرسانی:
عسل مانوکا به طور طبیعی رطوبت پوست را حفظ می کند. آبرسانی طبیعی قابلیت ارتجاعی پوست را بالا برده و به بازسازی و بهبود سلول های پوستی کمک می کند.

کاهش اسید معده و ریفلاکس:
عسل مانوکا به دلیل داشتن خاصیت آنتی بیوتیکی، دارویی عالی برای اختلالات مرتبط با باکتری است به همین دلیل اسید معده و ریفلاکس را کاهش می دهد و هضم را بهبود می بخشد.

ریفلاکس معده

درمان سندرم روده ی تحریک پذیر:
عسل مانوکا پراکسیداسیون لیپید و همچنین پارامترهای آنتی اکسیدان را بهبود می بخشد و در برابر آسیب کولون ناشی از TNBS از بدن محافظت می کند. عسل مانوکا نه تنها التهاب و درد روده را درمان می کند بلکه در برابر آسیب رادیکال های آزاد نیز از بدن محافظت می کند.

درمان گلودرد:
خواص ضد ویروسی و ضد باکتری عسل مانوکا میتواند التهاب را کاهش دهد و به باکتری هایی که باعث درد می شوند حمله کند و کمک خوبی برای کمتر شدن درد گلو باشد.

بهبود سوختگی و زخم:
طبق مطالعات انجام شده "استفاده از عسل مانوکا منجر به ترمیم زخم در موارد حاد، تسکین درد سوختگی و کاهش التهاب می شود." علاوه بر این، به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی ضد باکتری و ضد التهابی از بروز عفونت در افراد مبتلا به زخم وریدی جلوگیری می کند.

تمام اشکال عسل، اسیدی هستند و pH بین 3.2 و 4.5 دارند و این خواص اسیدی عسل و غلظت بالای قند در عسل به بهبود زخم و محافظت از زخم ها کمک می کند. عسل رطوبت کمی دارد و از زخم تازه رطوبتش را میگیرد بنابراین فرآیند بسته شدن زخم سرعت می گیرد. باکتری ها برای رشد و زنده ماندن به آب احتیاج دارند و عسل آب سلول های باکتری های مهاجم را میکشد.

سوختگی و زخم

جلوگیری از التهاب لثه و پوسیدگی دندان:
مطالعات نشان می دهد چگونه عسل مانوکا به درمان التهاب لثه و بیماری پریودنتال کمک می کند. جویدن یا مکیدن این عسل به دلیل داشتن خاصیت ضد میکروبی نه تنها پلاک، بلکه خونریزی ناشی از التهاب لثه را تا 35 در صد کاهش می دهد. گفتنی است کلسیم ، روی و فسفر موجود در آن از مواد مغذی مهم برای بهبود دندان ها هستند.

رفع آلرژی و سینوزیت:
بر اساس مطالعات انجام شده مصرف عسل مانوکا به طور منظم می تواند آلرژی های فصلی را تسکین و نیاز شما به داروهای حساسیت را کاهش دهد.

بهبود خواب:
عسل مانوکا به بهبود خواب کمک و موجب ترشح گلیکوژن مورد نیاز برای عملکردهای ضروری بدن هنگام خواب می شود. افزودن عسل به شیر هنگام خواب به بدن کمک تا ملاتونین را که برای خواب عمیق ضروری است در مغز ترشح کند.

بسیاری از بیماری ها مانند بیماری قلبی، دیابت نوع 2، سکته مغزی و آرتروز با کم خوابی مرتبط است و از آنجا که عسل به بهبود کیفیت خواب کمک می کند خطر ابتلا به این بیماری ها را کاهش می دهد.

بهبود خواب

خواص ضد ویروس:
عسل به عنوان آنتی بیوتیک های طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد زیرا عسل دارای پراکسید هیدروژن است که بوسیله آنزیم های بدن زنبور عسل تولید می شود و به همین خاطر میکروب ها را از بین می برد. عسل مانوکا با حمله به میکروب ها برای مقابله با آنها از ماده ای به نام اِم-جی-اُ استفاده می کند که در شهد برخی از گیاهان مانوکا یافت می شود.

خواص ضد باکتری:
عسل یکی از گزینه های نهایی در برابر عفونت است و عسل مانوکا عفونت هایی را هدف قرار می دهد که یک بیوفیلم یا یک لایه نازک و لغزنده از باکتری ها را تشکیل میدهند.باکتری هایی مانند استافیلوکوک اورئوس و استرپتوکوک و کلستریدیوم دیفیسیل به عسل مانوکا حساس هستند.

خاصیت عسل مانوکا

نحوه استفاده از عسل مانوکا برای پوست
چنانچه در بخش بهداشت و سلامت نمناک اشاره شده است بعد از شستن و لایه برداری ملایم، صورت را با حوله خشک کنید و یک لایه بسیار نازک از عسل مانوکا بزنید و پس از 30 دقیقه آن را با آب بشویید.

ماسک عسل مانوکا و دارچین:
1) از آب گرم برای بخار دادن پوست استفاده کنید.

2) صورت را با یک حوله تمیز خشک کنید.

3) عسل مانوکا را با دارچین مخلوط و یک لایه نازک از این مخلوط را روی صورت بزنید.

4) ماسک را به مدت 20 دقیقه روی صورت بگذارید سپس به آرامی پاک کرده و با آب سرد بشویید تا منافذ صورت بسته شود.

ماسک عسل مانوکا

پاکسازی پوست با عسل مانوکا
چند قطره آب گرم به یک قاشق چای خوری مانوکا اضافه کنید و 3 دقیقه صورت را ماساژ دهید. سپس به آرامی با یک پارچه یا اسفنج صورت را پاک کنید.

نحوه استفاده از عسل مانوکا برای درمان زخم
برای درمان خراش ها و زخم های جزئی با عسل مانوکا عسل را به یک باند استریلیزه بمالید، سپس باند را به زخم اِعمال کنید و هرگز عسل را به طور مستقیم روی زخم نزنید. مقدار عسل را با ارزیابی میزان مایعاتی که از زخم نشت می کند تعیین کنید. هر چه این میزان بیشتر باشد عسل بیشتری باید برای پوشاندن ناحیه زخم استفاده شود.

درمان زخم

نحوه استفاده از عسل مانوکا برای درمان گلو درد
اگر گلو درد هر روز نیم الی یک قاشق غذاخوری عسل مانوکا مصرف کنید زیرا عسل مانوکا می تواند علائم گلو دردتان را تسکین دهد. اگر بیمار نباشید، عسل مانوکا به تقویت سیستم ایمنی بدن شما و جلوگیری از ابتلا به بیماری کمک می کند.

نحوه استفاده از عسل مانوکا برای درمان بیماری های گوارشی
برای بهره گیری از خواص گوارشی عسل مانوکا، 1 تا 2 قاشق غذاخوری از آن را هر روز بخورید یا آن را به مواد غذایی خود اضافه کنید.

خطرات و مضرات عسل مانوکا
عسل گیاهی مانوکا، دارای قند بالایی است و ممکن است موجب افزایش سطح قند خون شما شود.

عسل مانوکا بهبودی زخم های عمیق را در افراد مبتلا به دیابت کاهش می دهد.

اگر به انواع دیگر عسل حساسیت دارید، در مورد مصرف عسل موناکو احتیاط کنید.

عسل برای کودکان کوچک تر از یک سال توصیه نمی شود زیرا ریسک بوتولیسم نوزادی، یک بیماری جدی که می تواند ناشی از مصرف عسل آلوده به نوع خاصی از باکتری باشد، را به حداقل می رساند.

خطرات عسل مانوکا

سوالات رایج درباره عسل مانوکا
آیا عسل چاق کننده است ؟
مصرف عسل در حد اعتدال چاق کننده نیست اما از آنجا که عسل حاوی قند است، در صورت مصرف بیش از حد موجب چاقی می شود.

آیا عسل مانوکا پاستوریزه است؟
عسل مانوکا ماده منحصر به فردی تولید می کند که خاصیت ضد باکتری دارد. بیشتر عسل های تجاری پاستوریزه هستند که این کار برای از بین بردن تمام باکتری ها و سموم بالقوه خطرناک موجود در عسل صورت می گیرد و ممکن است خواص مفید آن را کاهش دهد.

درباره عسل مانوکا

آیا عسل مانوکا برای بیماران دیابتی مفید است؟
در صورت ابتلا به اضافه وزن یا دیابت از مصرف هر نوع عسل بدون مشورت و اجازه ی پزشک خودداری کنید.

ارزش غذایی عسل مانوکا چقدر است؟
عسل به دلیل داشتن مواد معدنی و ویتامین های طبیعی که کلسترول نامطلوب و اسید چرب را متابولیزه می کند از چاقی جلوگیری کرده و سلامتی را بهبود می بخشد. عسل دارای شاخص گلیسمی خوبی است، به این معنی که قندهای آن به تدریج در جریان خون جذب شده و منجر به هضم بهتر می شود از این رو باید از خوردن بیش از حد غذاهای حاوی قند که منجر به افزایش ترشح انسولین در بدن می شود، خودداری کنیم.

چگونه عسل مانوکا را نگهداری کنیم؟
عسل ماندگاری زیادی دارد و می توان آن را در دمای اتاق نگهداری کرد، کافیست عسل مانوکا را داخل بطری و در مکانی خشک و خنک، دور از تابش مستقیم آفتاب نگهداری کنید.

نگهداری عسل مانوکا

نکات مهم در خرید عسل مانوکا
همه عسل های مانوکا یکسان نیستند. هنگام خرید عسل مانوکا، به دنبال نشانه ای از فعالیت ضد میکروبی غیر پراکسید (NPA) یا یک امتیاز UMF روی ظرف عسل باشید. رتبه UMF مقدار NPA موجود در عسل را نیز نشان میدهد. هرچه MGO بیشترباشد، بهتر است.