انجمن های تخصصی  فلش خور
درمان چاقی شکمی در کودکان - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum)
+-- انجمن: علم، فرهنگ، هنر (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=40)
+--- انجمن: پزشکی (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=57)
+--- موضوع: درمان چاقی شکمی در کودکان (/showthread.php?tid=295331)



درمان چاقی شکمی در کودکان - Emmɑ - 10-03-2021

درمان چاقی شکمی در کودکان 1





راه حل "مری" برای مقابله و رفع چاقی شکمی کودکانش با توجه به توصیه های متخصص تغذیه
"مری"می گوید :من دو پسر 6 و 8 ساله دارم که هر دو به نوعی در حال چاق شدن از ناحیه شکم هستند و در آینده ممکن است با وزنشان مشکل داشته باشند ، این مسائل به من ربط دارند ؛ در کنار دوری از اضافه وزن ، می خواهم که آن ها سالم باشند و از دیابت و بیماری ها به دور و پر از انرژی باشند. هر دوی آنها به غذا ناخنک می زنند، ولی هر کدام به چیز های مختلف ناخنک می زنند. من به قوانین مخصوص بچه ها تکیه نمی کنم. ولی تقریبا در مورد تمام وعده های غدایی به آن نزدیک هستم غذایی را که می خورند دنبال نمی کنم یا میزان کل غذایی که در روز می خورند را محاسبه نمی کنم ؛ در مورد هر چیزی که در ادامه خواهم گفت ، استثناهایی نیز وجود دارد. پدرشان پیتزاها و پن کیک های عالی در آخر هفته ها می پزد و ما هیچ محدودیتی برای آن ها نداریم ما هرگز به همراه پن کیک ، شربت یا شیره سرو نمی کنیم ،ولی آن ها می توانند چیپس شکلات نیمه شیرین به همراه پن کیک بخورند.

جلوگیری از چاقی شکمی کودکان

روش های جلوگیری از چاقی شکمی کودکان
یک بازی مورد علاقه خانواده این است که، میزان قند چیزهای جدید را حدس بزنیم ، و همه ی ما تقریبا چیز های خوبی از آن یاد گرفته ایم این کار فقط به دلیل آگاه بودن است، نه اینکه سخت گیر باشیم یا از غذاهای مورد علاقه مان صرف نظر کنیم.

توصیه ها و پاسخ کارشناس تغذیه کودکان به مری برای جلوگیری و درمان چاقی شکمی کودکان
پایه های تغذیه ای را در نظر بگیرید این ها چیزهایی هستند که کودکان در طول روز می خورند این سه خوراکی را آگاهانه انتخاب کنید تا از پیش ،نصف بازی را برنده شده باشید.

نان های کم شکر:

تنها با تغییر نوع نان، تغییر بزرگی در چیزی که فرزندتان می خورد ،ایجاد خواهد شد. ساندویچ بوقلمون یا ژامبون با پنیر، پنیر کبابی یا حتی تست فرانسوی همگی انتخاب های خوبی هستند.اگر با نان درستی همراه باشد؛ شما می توانید به راحتی از قند زیاد و کربوهیدراتهای بدون فیبر به سمت انتخاب های عالی تر بروید.

چاقی شکمی کودکان

چگونه از چاقی شکمی کودکان جلوگیری کنیم
بهترین راه حل برای درمان چاقی کودک
غلات کم شکر:

این گزینه ها خیلی دوست دارِ کودکان هستند، مانند کورن فلکس و گندم خورد و برشته شده.اگر چه این ها ،صبحانه های خوبی هستند ، می توانند خوراکی خوبی برای بعد از ظهر هم باشند من یک کیسه از غلات خشک در کیف بچه ها گذاشته ام،تا زمانی که گرسنه بودند ، بخورند و الان عاشق این خوراکی هستند.

شیر:

تعداد زیادی از کودکان شیر می نوشند و این مورد واقعا سخت است.مری می گوید :من خیلی سعی کردم که بچه ها را به سمت شیر بادام کم شیرین ببرم، ولی ناموفق بودم. این ها کارهایی هستند که انجام دادم:پسرم که با لاکتوز شیر مشکل دارد از شیرهای شیرین و طعم دار به سمت شیرهای بدون طعم و غیر شیرین سویا ، برای نوشیدن و خورن با غلات رفت .پسر دیگرم که عاشق شیر است نوشیدن شیر را از 3 لیوان شیر که معمولا می نوشید به یک لیوان شیر در روز کاهش داد. ما در این مورد صحبت کردیم و آنها فهمیدند که برای چه این کار را می کنیم. هنگام آشپزی از شیر بادام یا سویای غیر شیرین استفاده می کنم و آن ها نمی دانند که من این تغییر را داده ام.

رفع چاقی شکمی کودکان

کدام غذاها برای رفع چاقی شکمی کودکان مفید است
بهترین مواد غذایی برای کودکان چاق
خوراکی ها و غذاهای جانبی:

مواد اصلی را با استفاده از خوراکی ها و غذاهای کناریِ هوشمندانه ،کامل کنید ؛این کمک می کند که بچه های شما شیر بنوشند و راضی باشند توجه کنید به جای چیز هایی که از برنامه غذاییشان حذف می کنید ، چه چیز هایی می توانید برایشان داشته باشید.

کرفس:

ساده یا همراه با پنیر خامه ای، کره بادام زمینی کم شکر، سسِ رَنچ کم شکر ،فرقی ندارد، فقط بخورید .

کودکان چاق

مواد غذایی مفید برای رفع چاقی شکمی کودکان
خیار:

سعی کنید به جای شیرینی و چیپس، تکه های خیار به کودکان پیشنهاد دهید تا بخورند.

مواد غذایی عالی برای از بین بردن چاقی شکمی کودکان
آجیل:

خانواده ی من عاشق همه ی انواع آجیل هستند. بعضی از آجیل ها کم شیرین تر هستند ، ولی در کل همه آنها از چیپس و کلوچه بهتر هستند.من (عضو سابق چاق خانواده) از بادام، ماکادامیا و آجیل سویا استفاده می کنم ، برای اینکه بیشتر باید مراقب باشم ولی برای آنها همه مدل آجیل خوب است.

بیسکوییت های نمکی:

ما عاشق چوب های بافته شده از گندم و عسل هستیم ،که به طور شگفت انگیزی کم شکر هستند.

چاقی شکمی کودکان

رفع چاقی شکمی کودکان
جایگزین کردن غذاهای چرب با مواد غذایی مفید برای کودکان چاق
ذرت و برنج بو داده:

همه ی خانواده عاشق این خوراکی کم شکر هستند این انتخاب بهتری از چیپس است ولی مواظب مقداری که می خورید باشید.

غلات خشک:

برای اجتناب از میزان شکر بالای موجود در شیر، بچه ها می توانند با خوردن غلات به صورت خشک و بدون شیر ، خوراکی با فیبر بالا و شکر پایین داشته باشند. گندم خورد و برشته شده ،خوراکی مورد علاقه خانواده است که با دست خورده می شود!

پنیر محلی:

برچسب پنیر را چک کنید تا پنیر کم شکرتر را انتخاب کنید ، پنیر محلی بهترین انتخاب برای کودکان است.

پنیر محلی

پنیر محلی یک غذای مفید برای رفع چاقی شکمی کودکان
برای رفع چاقی کودکتان این مواد غذایی را جایگزین کنید
وعده های غذایی:

موارد بالا را در نظر بگیرید و آنها را با هم ترکیب کنید تا وعده های غذایی تیزهوشانه تری تهیه کنید ،که هم آن ها را سیر کند و هم راضی.اگر غذا سیر کننده باشد، بچه ها در طول روز دنبال هله هوله نمی روند ممکن است یک مقدار طول بکشد تا شما عادت های قبلی را محو کنید، ولی به این موارد بچسبید و مطمئن باشید که موفق می شوید. تخم مرغ هم زده و بیکن انتخاب خوبی برای شروع روز است.

جو دو سر:

جو دو سر واقعی ،نه مدلهای بسته بندی شده، آماده شده با آب یا شیر بادام یا سویای کم شیرین و دارچین ، دارچین رمز کار است، زیرا باعث می شود شیرینی بیشتر خودش را نشان دهد اگر مزه ی بیشتری می خواهید از تمشک یا کدو حلوایی اضافه مانده از جشن هالویین استفاده کنید.

چاق شدن کودکان

رفع چاقی شکمی کودکان با جوجه کباب
جوجه کبابی:

برای یک کباب جوجه ی ساده، ما از ناگت مرغ استفاده می کنیم، حتی ناخنک زن های من هم این غذا را دوست دارند.

بهترین مواد غذایی برای درمان چاقی کودکان
تاکو:

نان های تاکو به طرز شگفت انگیزی کم شکر هستند از هر برندی می توانید سه تاکو برای یک وعده بخورید. همچنین می توانید همبرگر ساده یا ساندویچ بوقلمون ساده را به همراه چیز های معمول مانند:پنیر ، کاهو، گوآکامولی، مقدار کمی خامه ترش یا سالسا نوش جان کنید.

کسادیای مرغ یا ترتیلای خانگی:

یک سری از افراد فکر میکنند که این همان تاکو است. بیشتر انواع ترتیلا ها برای درمان چربی شکمی خوب هستند؛ ولی سعی کنید مدلی را انتخاب کنید که فیبر بیشتری دارد و فرزند شما هم می تواند بخورد.

غذاهایی خوب برای از بین بردن اضافه وزن و چاقی در کودکان
اضافه وزن و چاقی شکمی کودکان

رفع اضافه وزن و چاقی شکمی کودکان با تغذیه
پاستا:

مقدار کمتر و مدل هایی که با گندم کامل درست شده اند ، بهترینند ، پاستا را به همراه سبزیجات سرو کنید .

کیک برنج:

کیک برنج یک غذای عالی برای ظرف ناهار یا خوراکی است ؛ کره بادام زمینی کم شکر یا پنیر خامه ای چیزهای خوبی هستند، که به همراه کیک برنج خورده می شود و یا می توانید ساده مصرف کنید. اگر بچه ها از طعم تکراری خسته شدند ، کیک های برنجی با طعم چدار و سایر مزه ها نیز وجود دارد.

لقمه ی بوقلمون:

این نوع لقمه با هر نوع گوشتی می تواند آماده شود و خیلی هم ساده و عالی برای ظرف غذا است فقط در صورتی که بچه ها دوست دارند، یک لایه پنیر در میان لقمه اضافه کنید و لقمه را بپیچید. با یک خلال دندان به هم بچسبانید تا در ظرف غذا، قرار گیرد.

برای درمان چاقی شکمی در کودکان از چه چیز هایی اجتناب کنیم
مری می گوید :این فقط، یک لیست نا تمام است و لطفا توجه کنید که من دکتر ، پرستار و متخصص تغذیه نیستم من فقط یک مادر هستم که سعی دارم خانواده ام سالم باشد. پس مطمئن شوید که با دکتر خانواده خودتان در مورد نیازهای تغذیه ای فرزندانتان مشورت کرده اید.

کنترل و رفع چاقی شکمی کودکان

نکات تغذیه ای برای رفع چاقی شکمی کودکان
درمان چاقی کودکان با قرار دادن فیبر در برنامه غذایی
من در جایی خوانده ام که بچه ها باید تقریبا مطابق سنشان از فیبر استفاده کنند ؛ اگر در حال حاضر کمبود فیبر دارند، ورودی فیبر را کم کم افزایش دهید. تغییرشدید، ممکن است معده را اذیت کند و موجب یبوست بشود من فیبر را با تغییر نان به ترتیلا و غلات، وارد رژیم بچه ها کردم.

جایگزین کردن آب میوه طبیعی به جای مصنوعی راه حلی برای درمان چاقی کودکان
اگر شما واقعا می خواهید که فرزندتان از مزایای میوه بهره مند شود، میوه ی کامل با فیبر بالا را به او بدهید از آب میوه (مصنوعی ) صرف نظر کنید و اگر خیلی روی این مسئله اصرار دارید، نصف آب و نصف آب میوه بریزید.

اجتناب کودکان از آب نبات، کلوچه، شیرینی برای رفع چاقی شکمی
بچه های من به طور کلی محروم نیستند ولی می دانند چه میزان شکر دارند ؛ آنها هرروز دسر می خورند، ولی تنها یک مرتبه. اگر برای خوردن بستنی بیرون برویم معمولا یک اسکوپ سایز کودک که کوچکتر است می خورند. اگر شما مطمئن باشید که بچه ها سیر هستند، آن ها در خوردن چیز های بد زیاده روی نمی کنند. کاری کنید که گیلاس در صدر رژیم غذاییتان باشد.

چاقی کودکان

رفع چاقی شکمی کودکان با نخوردن شیرینی
شیرین کننده های مصنوعی یکی دیگر از مواد غذایی چاق کننده برای کودکان
من 100 درصد از این نوع شیرین کننده ها در رژیم بچه ها دوری می کنم. بیشتر چیز هایی که رویشان عبارت بدون قند یا کالری نوشته شده است ،از این نوع شیرین کننده ها و همچنین مواد دیگر دارند من در خانه بر سر این موضوع، مستبد هستم و این موارد نیز ممنوع هستند:سوکرالوز و ساخارین.

نوشابه از مواد غذایی چاق کننده برای کودکان
زمانی که من کوکاکولا زیرو را سر می کشیدم، پسرهای من به سودا علاقه مند شده بودند ، آن ها نوشابه می خواستند و 90 درصد مواقع ،من نه می گفتم. فهمیدن این موضوع که چه تاثیر بدی روی آن ها دارم ،باعث شد که این کار را کنار بگذارم. زمانی که بیرون هستیم ،به آنها اجازه می دهم یک نوشیدنی شیرین بنوشند ولی ما فقط دو بار در ماه بیرون غذا می خوریم.

من دوست دارم برای آنها حق انتخاب بگذارم" شما می توانید یک نوشیدنی بنوشید یا دسر بخورید " ولی نمی توانید هر دو را داشته باشید.

چاقی کودکان

مضرترین غذاها برای چاقی کودکان

راه های لاغر کردن کودکان چاق
پدر و مادر در لاغر کردن کودکان و رسیدن آن ها به وزن ایده آل می توانند بسیار تاثیر گذار باشند و با چند راه حل ساده به کاهش وزن کودکان کمک کنند زیرا چاقی کودکان بیماری های زیادی را در بزرگسالی به همراه دارد و هیچ والدینی دوست ندارد که دلبندش بیمار شود و از اضافه وزن و چاقی رنج ببرد.

باید و نبایدهای والدین برای کاهش وزن کودکان
نه گفتن به رژیم های غذایی نامناسب

اگرکودکان با محدودیت های غذایی روبرو شوند در رشد و سلامت جسمی شان تداخل ایجاد می شود ،زیرا آن ها نیازمند تغذیه مناسب برای رشدشان هستند پس لازم است فرزند خود را از گرفتن رژیم غذایی نامناسب منع کنید.

توصیه به کودک در رابطه با آرام غذا خوردن

وقتی کودک آرام غذا می خورد ، زودتر زمان سیر شدن خود را درک می کند و زودتر دست از خوردن غذا می کشد .

رفع چاقی شکمی کودکان

برای رفع چاقی شکمی کودکان چه کنیم

خوردن وعده های غذایی کنار خانواده

خوردن وعده های غذایی کنار خانواده این امکان را به کودک می دهد که طرز صحیح و مقدار صحیح غذا خوردن را از والدین بیاموزد .

درمان چاقی در بچه ها، توصیه به والدین

برنامه ریزی برای خوردن تنقلات

لازم است به کودکان تنقلات کم چرب بدهید زیرا این تنقلات دارای کالری کم تری هستند و مانند یک میان وعده کودک را تا زمان رسیدن غذای اصلی سیر نگه می دارند.

آگاهی از وعده ناهار کودکان

برای کودکان وعده ناهار مغذی در نظر بگیرید زیرا بسیاری از کودکان در مدرسه ناهار می خورند.

نقش والدین درپیشگیری وکنترل چاقی کودکان

آیا غذاهای شما هوس انگیز نیستند؟

اعتدال را در خوردن خوراکی های نظیر آب نبات و شیرینی رعایت کنید و اجازه دهید کودک از خوردن آن ها لذت ببرد و این خوراکی ها را به طور کامل حذف نکنید.

کنترل چاقی شکمی کودکان

باید و نباید های والدین در کنترل چاقی شکمی کودکان

نخوردن غذا روبروی تلویزیون

محل غذا خوردن بسیار مهم است و نباید کودکان جلوی تلویزیون غذا بخورند و باید برای صرف غذا محل مناسبی مانند (میز ناهارخوری در اتاق ناهارخوری و یا آشپزخانه ) تعیین کرد.

استفاده نکردن از غذا به عنوان تنبیه و پاداش

از خوراکی ها و آب نبات در برابر پاداش و تنبیه و مجازات کودکان استفاده نکنید وهنگام برخورد جدی با مشکلات تغذیه کودکان به پزشک مراجعه کنید.

جلوگیری از چاقی مفرط کودکان با این قوانین
درمان چاقی شکمی کودکان

توصیه هایی برای درمان چاقی شکمی کودکان

در صبحانه از جودوسر و نان سبوس دار به جای برشتوک و ماست میوه ای استفاده کنید.
برای ناهار از فست فود یا نان سفید استفاده نکنید و به جای آن از نان سبوس دار، گوشت، ماهی و سبزیجات استفاده کنید.
سرو غذا دربشقاب باشد و ظرف اصلی غذا روی میزنباشد .
در صورت تمایل کودک به خوردن غذای اضافه 20دقیقه پس از خوردن به او غذا بدهید تا احساس سیری پیدا کند.
دادن غذای سالم به جای هله هوله به کودک
روزی تنها 2 تکه میوه به کودک بدهید.
ماهی یک بار به کودکتان فست فود بدهید .
هفته ای یک بار به کودکتان شیرینی بدهید.
هفته ای یک بار به کودکتان اسنک بدهید .
نیم لیتر در هفته به کودکتان آب میوه، چای سرد (آیس تی)، شیرکاکائو، نوشابه یا لیموناد بدهید.
طی کردن مسیر مدرسه با دوچرخه یا پیاده
کوکتان باید فعالیت های جسمی برنامه ریزی شده مانند والیبال و ژیمناستیک انجام دهند.
کودکتان باید فعالیت هایی مانند راه رفتن و دوچرخه سواری پس از مدرسه انجام دهد.
زمان تماشای برنامه تلویزیونی و استفاده از رایانه را به روزی 2 ساعت محدود کنید.
دسترسی به تلویزیون و رایانه تا ساعت 5 بعد از ظهر نباشد .