انجمن های تخصصی  فلش خور
ای وی اف چیست؟ - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum)
+-- انجمن: علم، فرهنگ، هنر (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=40)
+--- انجمن: پزشکی (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=57)
+--- موضوع: ای وی اف چیست؟ (/showthread.php?tid=296631)



ای وی اف چیست؟ - sima00 - 01-05-2021

ای وی اف (لقاح آزمایشگاهی يا لقاح خارج رحمي) نوعی تکنولوژی برای تولید مثل می باشد. این تکنولوژی دربرگیرنده بازیابی تخمک ها از تخمدان های زن و رشد آن‌ها با اسپرم می باشدناباروری یک مشکل بسیار شایع به شمار می رود حدود بیست درصد از زوجین از ان رنج می برند. به طور کلی، علل ناباروری ۴۰ درصد مربوط به زن و ۴۰ درصد مربوط به مرد است. و ناگفته نماند که ۲۰ درصد ترکیبی از هر دو عامل مردانه و زنانه است. حدودا ده درصد از زوجین نابارور متقاضی انجام لقاح ازمایشگاهی ازمایشگاهی یا آی وی اف (IVF) هستند. در بعضی از علل ناباروری، ای وی اف اولین خط درمان به شمار می اید. و در بعضی موارد در صورت شکست درمان های اولیه شامل تحریک تخمک گذاری و ای یو ای روش ای وی اف انتخاب می شود.

پروسه‌ی درمان های کمک باروری به دلیل پیچیده بودن روش درمان، استفاده از داروهای تزریقی ، نیاز به جراحی و هزینه زیاد برای زوجین نابارور یک فرآیندی استرس‌زا می باشد. اما با داشتن اطلاعات کافی در خصوص چگونگی مراحل، عوارض و خطرات جانبی درمان می‌توان مسیر را هموار و آسان‌ کرد.

ای وی اف چیست؟ تمام آنچه باید درباره آن بدانید

در این مبحث سعی داریم با توضیحات کافی در مورد روش انجام ای وی اف و مراقبت های خاص حین انجام پروسه درمان در جهت کاهش استرس و درمان موفق در زوجین یاریگر ایشان باشیم.ای وی اف یکی از شناخته شده ترین انواع فن آوری کمک باروری است. ای وی اف با استفاده از ترکیبی از داروها و روشهای جراحی برای کمک به اسپرم در باروری تخمک و همچنین به کاشت تخمک بارور در رحم شما کمک می کند.

ابتدا دارویی مصرف می کنید که چندین تخمک شما را بالغ و آماده لقاح می کند. سپس پزشک تخمها را از بدن شما خارج کرده و در آزمایشگاه با اسپرم مخلوط می کند تا به اسپرم کمک کند تخمها بارور شود. سپس آنها ۱ یا چند تخمک بارور شده (جنین) را مستقیماً وارد رحم شما می کنند. اگر هر یک از جنین ها در پوشش رحم شما کاشته شود ، بارداری اتفاق می افتد.ای وی اف مراحل زیادی دارد و تکمیل کل مراحل چندین ماه طول می کشد. گاهی اوقات در اولین تلاش موثر است ، اما بسیاری از افراد برای باردار شدن به بیش از یک دوره آی وی اف نیاز دارند. در صورت بروز مشکلات باروری ، آی وی اف قطعاً شانس بارداری شما را افزایش می دهد ، اما هیچ تضمینی وجود ندارد – بدن همه متفاوت است و IVF برای همه مفید نخواهد بود.



چه مشکلاتی را می توان با روش آی وی اف یا لقاح آزمایشگاهی درمان کرد:

۱-آندومتریوز

۲-ناباروری با علت مردانه

۳-انسداد لوله‌های فالوپ

۴-اختلالات تخمک‌گذاری

۵-عدم توانایی اسپرم در نفوذ یا زنده ماندن در مخاط دهانه رحم

۶-عدم کیفیت تخمک

۷-بیماری ژنتیکی مادر یا پدر

۸-مشکل باروری با علت ناشناخته

۹- ذخیره تخمک

مراحل ای وی اف چیست؟

مراحل تزریق ivf

اولین مرحله در شروع سیکل درمانی آی وی اف بررسی سلامت عمومی در زوجین و سپس استفاده از حضور یک روانشناس بالینی برای کمک به استرس روحی زوجین می باشد در صورتی که استفاده از تخمک یا جنین اهدایی مورد تظر باشد یا نیاز به رحم جایگزین وجود داشته حضور روان درمانگر بسیار احساس می شود.

تزریق اسپرم داخل سیتوپلاسمی

تزریق اسپرم به سیتوپلاسم تخمک: در این روش تخمک با یک اسپرم نر منفرد در یک ظرف آزمایشگاهی ترکیب می شود. پس از لقاح ، جنین حاصل در رحم زن قرار می گیرد. بهتر است مطلب لاپاراسکوپی چیست مزایا و معایب را نیز بخوانید.

انتقال ترکیبات در فالوپ

تخمک و اسپرم در آزمایشگاه ترکیب شده و سپس با جراحی لاپاراسکوپی به لوله های رحمی تزریق می شوند. باروری در بدن اتفاق می افتد و جنین به طور طبیعی در رحم کاشته می شود. منبع: ای وی اف دکتر فاطمه سروی