انجمن های تخصصی  فلش خور
بهترین تغذیه برای سالمندان مبتلا به کرونا - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum)
+-- انجمن: مسائل متفرقه (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=18)
+--- انجمن: گفتگوی آزاد (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=19)
+--- موضوع: بهترین تغذیه برای سالمندان مبتلا به کرونا (/showthread.php?tid=298125)



بهترین تغذیه برای سالمندان مبتلا به کرونا - valahomecare - 22-08-2021

یکی از مهم‌ترین نکات هنگام بروز بیماری، داشتن تغذیه مناسب برای حفظ عملکرد طبیعی بدن است. در بیماری کووید ۱۹ بویژه در سالمندان که به طور طبیعی هم مستعد کم آبی هستند، باید مراقب کم آبی بدن بود و به بر طرف کردن مشکلات تنفسی نیز توجه کرد.

سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای بیش از سایر افراد در خطر ابتلا به ویروس کرونا هستند و در صورت ابتلا به این بیماری ممکن است بیش از سایر گروه‌ها با عوارض ناشی از آن دست و پنجه نرم کنند.

یکی از مهم‌ترین نکات هنگام بروز بیماری، داشتن تغذیه مناسب برای حفظ عملکرد طبیعی بدن است. در رژیم غذایی بیمار سالمند، به مصرف انواع غذاهای حاوی آنتی اکسیدان‌ها و ویتامینA، C، E که در انواع میوه و سبزی تازه وجود دارد تاکید کنید.

روغن های گیاهی مایع مثل روغن ذرت، آفتابگردان، سویا، کلزا، کنجد و زیتون منابع خوبی از ویتامین E هستند و مصرف متعادل آنها به تامین این ویتامین کمک می‌کند. باید برای بیمار اهمیت مصرف مایعات و رژیم غذایی مناسب پر فیبر را توضیح داد تا همراهی لازم را با مراقبان خود داشته باشد.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، توصیه‌هایی به شکل کلی در تغذیه سالمندان مبتلا به کووید ۱۹ وجود دارد که عبارتند از:

مصرف روزانه ۳ تا ۳.۵ لیتر مایعات و پایین آوردن درجه حرارت بدن برای پیشگیری از کم آبی بدن
مصرف رژیم غذایی پرکالری و مواد غذائی نرم مگر اینکه بیمار دچار اضافه وزن یا چاقی باشد
مصرف غذهای کم حجم و در تعداد وعده های غذایی بیشتر
تاکید به دریافت بیشتر مواد غذایی پر فیبر مثل نان سنگک، نان جو، غلات سبوس‌دار و انواع سبزی و میوه تازه به منظور جلوگیری از یبوست
استفاده از آب میوه‌ها و آب سبزیجات مانند آب هویج و آب گوجه فرنگی که سبب دریافت بیشتر مایعات، کالری و تا حدودی فیبر غذایی می‌شود
توصیه به نوشیدن مایعات گرم نظیر چای کم رنگ به مقدار فراوان بویژه در صورت وجود احتقان و گرفتگی بینی و حلق
تا حد امکان پرهیز از مصرف کربوهیدرات‌ها از جمله قند، شکر و روغن‌های جامد، کره و چربی‌های حیوانی موجود در گوشت، لبنیات پرچرب، خامه و … در برنامه غذایی بیمار
مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین های E،C ،B6 ،سلنیوم و روی برای تقویت سیستم ایمنی و مقاومت در برابر عفونت‌ها. منابع غذایی ویتامین E عبارت اند از تخمه آفتابگردان، جوانه گندم، سیب زمینی و میگو. منابع غذایی ویتامین C عبارتند از خربزه، کلم بروکلی، گل کلم و انواع میوه‌ها. منابع غذایی ویتامین B6 عبارتند از جگر گوساله، سیب زمینی، موز، عدس و اسفناج
استفاده از مکمل‌های مولتی ویتامین مینرال خصوصا ویتامین‌های A و C
چگونه ریه ها را با سیر تمیز و پاکسازی کنیم

مواد غذایی مهم سیر توسط مصرف خام آن، جذب بدن می شود. سیر در رفع سموم بدن حتی ناشی از مصرف دخانیات کمک شایانی می کند. برای بهبود وضعیت بیماران تنفسی همچون کرونا- ذات الریه- احتقاق ریوی-برونشیت-آسم-سرما خوردگی-سل و غیره از سیر می توان بهره برد.

ترکیب سیر و آویشن برای پاک سازی ریه ها
ترکیب این دو باعث می شود سموم ریه ها از بین برود.آویشن اثرات ضد عفونی کنندگی دارد.
برای درست کردن این ترکیب ۱۰ حبه سیر را با سه شاخه آویشن تازه و روغن زیتون نیاز داریم. ابتدا سیرها را در هاون کوبیده سپس آویشن را اضافه کرده تا یکدست ترکیب شوند و خمیری شکل شوند سپس در ظرف شیشه ای تمیز ریخته و روی آن را با روغن زیتون طبیعی بپوشانید بعد از یک شب از این ترکیب مصرف کنیم.

این ترکیب مواد زائد جمع شده در ریه ها را از بین می برند.
شربت سیر-زنجبیل-پیاز-زرد چوبه و شکر قهوه ای
سیر ۳ حبه-۱ تکه ریشه زنجبیل تازه-نیم کیلو پیاز-۲۰۰ گرم شکر قهوه ای-نیم لیتر آب-۱ قاشق غذاخوری زرد چوبه
آب و شکر را روی حرارت ملایم با یکدیگر مخلوط کرده سپس پیازهای پوست کنده را اضافه کرده و هم بزنید. بعد از آن زنجبیل و سیرهای له شده را نیز اضافه کرده و هم می زنیم بعد از جوشیدن شربت، شعله را کمتر کرده و مدام آن را هم زده تا آب ترکیب به نصف برسد بعد از خاموش کردن شعله، ترکیب را از صافی عبور داده و می گذاریم خنک شود، در یخچال باید نگهداری شود.

تغذیه سالمندان مبتلا به کووید ۱۹

روش مصرف
هر روز صبح به صورت ناشتا یک قاشق غذاخوری را با یک لیوان آب ولرم ترکیب کرده و میل نمایید. دو هفته مصرف هر روز و بعد از آن یک هفته استراحت و دوباره مصرف آن را آغاز کنید.

چای سبز و ده ها خاصیت و بهترین زمان مصرف برای لاغری
اگر برای کاهش وزن به دنبال راه مطمئن و صد البته پر خاصیتی هستید به شما چای سبز را پیشنهاد می کنیم. بعد از گذشت ۲ ساعت از هر وعده غذایی یک فنجان چای سبز بنوشید تا هم جذب آهن غذایتان مختل نشود و هم چربی بیشتری از دست خواهید داد.

دیگر خواص چای سبز:
کاهش فشار خون- کاهش قند خون- تقویت سیستم ایمنی بدن و تخفیف علایم و نشانه های بیماری هایی مانند پارکینگسون، آلزایمر و بیماری مفصلی استخوانی مانند آتریت روماتوئید
هم چنین مصرف چای سبز می تواند تاثیر بسیار چشمگیری در کاهش بیماری های قلبی عروقی پیشگیری از بروز سرطان هایی مانند کولون و تحفیف علایم و نشانه های افسردگی داشته باشد.

چهار گیاهی که خستگی را در می کند

چایی از برگ های گیاهی ماته (یا چای پاراگوئه)
این چای خواص مهمی مانند تقویت سلول های مغزی دار و از خستگی بدن جلوگیری می کند.
آویشن
گیاهی که علیه خستگی و بی خوابی خوب عمل می کند و در ضمن به تقویت اعصاب و درمان افسردگی نیز می پردازد.
سنبل الطیب
گیاهی آرامش بخش، کمک می کند که بهتر استراحت کرده و بر تفکرات منفی یا خستگی های جسمی فائق آییم. از بی خوابی جلوگیری کرده، ضد هیجان، علیه میگرن، برطرف کردن تشویش و اضطراب نیز هست.
جینسینگ
جینسینگ باعث کاهش حواس پرتی و فراموشی می شود همچنین باعث تقویت فعالیت های سلول مغزی، افزایش انرژی و قدرت فیزیکی بدن، کاهش استرس و تاثیر آرامش بخشی آن به سیستم عصبی اشاره کرد.
خواص بابونه:
گیاهی ضد درد-ضد التهاب-ضد اسپاسم عضلات
این گیاه از خانواده کاسنی بوده و طبعی گرم و خشک دارد.

مهمترین خواص درمانی بابونه!

خواص گوارشی: رفع سوء هاضمه-ضد اسپاس
م گوارشی-تقویت معده-تقویت اشتها-ضد نفخ و بادشکن-جلوگیری از زخم معده-کمک درمان مسمومیت های غذایی-درمان ورم کبد و طحال
خواص مغزی بابونه: تقویت حافظه-تقویت اعصاب و مغز-آرام بخش-ضد میگرن-خواب آور-ضد اضطراب- ضد بیقراری-درمان سرگیجه
خواص قلبی و عروقی: گشاد کننده عروق-کاهنده فشار خون-درمان کم خونی
خواص پوستی: ضد التهاب پوستی-درمان اگزما-کمک به درمان جوش و آکنه-ضد ورم و قرمزی پوست-ترمیم سوختگی-تقویت کننده پوست-تنگ کننده منافذ پوست-ضد عفونی کننده پوست
توجه: استفاده بیش از حد از بابونه موجب تعریق زیاد، ورم چشم، سقط جنین، سر درد و سنگینی سر، پیدایش زخم در دهان، کاهش شیر مادران و ورم پروستات می شود.

پرستاری از سالمند آوای زندگی والا


RE: بهترین تغذیه برای سالمندان مبتلا به کرونا - سهَ‌ند - 24-08-2021

حلوا‌‌‌