انجمن های تخصصی  فلش خور
بیوگرافی|خواجه عبدال.. انصاری| - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum)
+-- انجمن: علم، فرهنگ، هنر (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=40)
+--- انجمن: ادبیات (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=39)
+---- انجمن: بیوگرافی بزرگان ادبیات (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=62)
+---- موضوع: بیوگرافی|خواجه عبدال.. انصاری| (/showthread.php?tid=298138)



بیوگرافی|خواجه عبدال.. انصاری| - ᴠᴀᴍᴘɪʀᴇ - 24-08-2021

به نام خدا

چکیده ای از بیوگرافی خواجه عبدالله انصاری
نام: ابواسماعیل عبدالله بن ابی منصور محمد

تاریخ تولد:۳۹۶ ه‍.ق

مرگ:۴۸۱ ه‍.ق

محل زندگی: هرات

رشته فعالیت: ادبیات، شعر

علت شهرت: مناجات های لطیف

دین: اسلام

زندگینامه خواجه عبدالله انصاری
شیخ الاسلام ابواسماعیل عبدالله بن ابی منصور محمد، معروف به «پیر هرات»، «پیر انصار» و «خواجه عبدالله انصاری»، عالم و عــارف مشهور کشــــور در سال ۳۹۶ هجری قمری در کهندژ شهر تاریخی هرات از مادری که از مردم بلخ بود متولد شد. خواجه عبدالله انصاری نه تنها یک مفسر، محدث، عالم و عارف بزرگ بود، بلکه شاعر و نویسنده توانایی هم بود. از آثارش چنین برمی آید که او در علوم گوناگون دینی، متبحر و برخلاف خیلی از صوفیان، در دانش حدیث نیز صاحب نظر بود.

پدر خواجه عبدالله انصاری، ابومنصور محمد انصاری از فرزندان ابو ایوب انصاری است که در زمان خود یکی از عالمان و پزهیزگاران و حافظ قرآن وقت بود که حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) موقع هجرت به مدینه، در منزل او فرود آمدند. او از نوادگان ابوایوب انصاری، صحابه پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) بود. (ابو ایوب انصاری از صحابهٔ پیامبر بوده و رسول خدا در زمان هجرت در خانه ایشان سکنی گزیدند). از کودکی زبانی گویا و طبعی توانا داشت چنان که شعر فارسی و عربی را نیکو می سرود و در جوانی در علوم ادبی و دینی و حفظ اشعار عرب مشهور و بخصوص در حدیث قوی بود.

خواجه عبدالله انصاری سال ۳۸۴- ۳۹۶ هجری – در زمان سلطنت آلب ارسلان سلجوقی و وزارت خواجه نظام الملک وزیر دانشمند و دانش پرور و هنر شناس او در یکی از دهات طوس متولد شد و در سال ۴۸۱ هجری قمری درگذشت. خواجه عبدالله انصاری نابغه ایست که به شامخ ترین قلل انسانیت دست یافته و اگر نظم و نثر او تا به این حد دلنشین است از جادوی عشق و ایمان اوست ایمان مردی که از سر منزل طلب گذشته و هفت خوان هولناک را بدون بیم و تردید پشت سر گذاشته تا به چشمه آب حیات و به کیمیای سعادت و زندگی جاودانه رسیده است.

ابومنصور، مردی طالب دانش و معارف دینی بود، ولی بعد از آنکه به هرات آمد و تشکیل خانواده داد از دنیای مورد علاقه اش که همان عرفان بود دور افتاد و از راه کار دکانداری امرار معاش می نمود ولی با این وجود در صداقت و ایمان، اولین آموزگار فرزند خود خواجه عبدالله انصاری بود. خواجه عبدالله انصاری نخستین راهنمای زندگی و اولین مشوق خود را در راه کسب علم و معرفت، پدر خود می داند.

ادبیات برای خواجه عبدالله انصاری یک مقوله تجملی یا راهی برای ارتزاق و رسیدن به دولت و مکنت نیست. بلکه رازگوی اسراری است که سینه هایی سوخته و شرحه شرحه میتوانند آن ها را در خود بگیرند. او از این وسیله علیه غاصبین حقوق مردم نیز استفاده می کند. انصاری هروی عارفی وارسته و دشمن دغل کاری و نیرنگ و خود فروشی است و از بزرگ ترين محدثین عالم اسلام نیز شمرده می شود. قدرت او در علم و ادبیات عرب نیز بگواهی کتبی که به زبان عربی نوشته از جمله کتب: ذوالکلام و منازل السائرین برای مردی که مکتبی از صرف و نحو بطور کامل ندیده شگفت انگیز است.