انجمن های تخصصی  فلش خور
بررسی آلبوم جدید بیلی آیلیش (Happier than ever) - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum)
+-- انجمن: مسائل متفرقه (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=18)
+--- انجمن: گفتگوی آزاد (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=19)
+---- انجمن: تصاویر دیدنی (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=61)
+---- موضوع: بررسی آلبوم جدید بیلی آیلیش (Happier than ever) (/showthread.php?tid=298195)



بررسی آلبوم جدید بیلی آیلیش (Happier than ever) - _mahi_ - 21-09-2021

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بررسی آلبوم جدید بیلی آیلیش (Happier than ever) 1
دادگاه نظرسنجی اجتماعی هیچ‌وقت از کار نمی‌افتد مخصوصا وقتی جامعه با یک زن جوان و باهوش طرف است. آلبوم دوم بیلی آیلیش (Billie Eilish) چند هفته پیش (30 جولای 2021) منتشر شد و واکنش‌های بسیار زیادی دریافت کرد. بیلی در دو سال اخیر افتخارات زیادی کسب کرد. او در یک شب هفت جایزه گرمی را به خانه برد و اکنون دومین آلبوم او بیش‌ترین تعداد ذخیره شخصی را در تاریخ اپل موزیک (Apple Music)‌ داشته. کاربران اپل موزیک معمولا آلبوم یا آهنگی را خریداری می‌کنند. آن‌ها ممکن است موسیقی مورد نظرشان را قبل از پخش عمومی خریداری و در پلی لیست‌های خود ذخیره کنند. این آلبوم بیش‌ترین ذخیره قبل از پخش را در بین تمام آلبوم‌های اپل موزیک دارد.
بیلی در دو سال اخیر توجهات زیادی را به خود جلب کرده. مردم او را به نژاد‌پرستی و حمایت نکردن از جامعه همجنس‌گرایان متهم کردند. از طرف دیگر او رنگ موهایش را تغییر داد. او موهایش را برای آلبوم When We All Fall Sleep Where Do We Go به رنگ سبز و سیاه در‌آورد. اما تصمیم گرفت برای آلبوم جدیدش موهای بلوند را امتحان کند. به‌هر‌حال او یک ستاره هالیوودی‌ست و طرز راه‌ رفتنش‌ هم مورد توجه قرار می‌گیرد. اما بیلی برای بار دیگر نشان داد این مطالب و شایعات برایش مهم نیست. برای درک بهتر این موضوع باید به ترک Overheated و Not My Responsibility مراجعه کنید.

فضای آلبوم:

همان‌طور که گفته شد بیلی برای این آلبوم مدل و رنگ موهای خود را عوض کرد. عکس جلد آلبوم صورت او را درحال گریه کردن نشان می‌دهد. منتقدان و افراد زیادی به یاد لانا دل ری (Lana Del Rey) افتادند. نقطه اشتراک کمی وجود دارد اما همان نقاط مشترک بسیار پررنگ و واضح هستند. ویژگی‌های آلبوم چیست؟ اگر از هواداران بیلی باشید متوجه می‌شوید که صدای برادر او فینیس اوکانل (Finneas O’Connell) به‌صورت مبهم و با درجه صدای کمی پشت صدای بیلی قرار می‌گیرد. فینیس آهنگ‌ساز و تهیه‌کننده آهنگ‌های بیلی‌ست. این دو تصمیم گرفتند صدای‌های مدرن و دیجیتال را وارد فضای کلاسیک کنند. از طرف دیگر حال‌و‌هوای آلبوم کلاسیک است. فضای سر‌سبز، لباس‌های ساتن و رنگ کرمی و سفیدی که در عکس‌ها و ویدیو‌ها به‌کار رفته همگی فضای کلاسیکی را ارائه می‌کنند. بیلی در سال 2020 آهنگ اصلی فیلم جیمزباند (James Bond) را خواند. در موزیک‌ ویدیو این آهنگ نیز فضای به‌کار رفته کلاسیک است. هیچ‌کدام از این جزئیات بدون برنامه‌ریزی شکل نگرفته‌اند.

آهنگ های آلبوم:
Getting Older:
اولین آهنگ آلبوم Getting Older‌ است. بیلی درباره خودش صحبت می‌کند. او می‌گوید اکنون 19 سال دارد اما از لحاظ احساسی و عقلی پخته‌تر شده است. او اکنون می‌تواند دنبال عشق بگردد و می‌خواهد با کسی ملاقات کند که افکار و رفتارش شبیه خودش باشد. او در بخشی از آهنگ می‌گوید: “من در قبول کردن اشتباهاتم بهتر شدم.” یکی از کلیدی‌ترین جمله‌های آهنگ درباره علایق بیلی‌ست. او می‌گوید: “چیزهایی که قبلا از آن‌ها لذت می‌بردم اکنون باعث درآمدم هستند.” بیلی نمی‌داند چه حسی به این موضوع دارد. اما از این‌که در اخلاق و رفتارش تغییرات مثبتی ایجاد کرده خوشحال است.

Billie Bossa Nova:
آهنگ Billie Bossa Nova حال‌و‌هوای هاوایی (Hawaii) را تداعی می‌کند. یک آهنگ دهه پنجاهی که توانسته توجهات زیادی را به خود جلب کند. در آهنگ‌سازی آن از گیتار جاز استفاده شده است. بیلی حوصله خجالتی بودن را ندارد. او خواسته‌هایش را خیلی صریح بیان می‌کند. بیلی در قسمتی از آهنگ می‌گوید: “بهتر است تلفنت را خاموش کنی و زمان‌هایی که تنها هستیم حواست به من باشد.”


My Future:
در نوامبر سال 2021 بیلی آهنگی با نام My Future منتشر کرد. این آهنگ از سبک کلاسیک و فانک-پاپ پیروی می‌کند. اکنون My Future در آلبوم Happier Than Ever قرار گرفته است. تعداد زیادی از آهنگ‌های آلبوم از همین سبک پیرویی می‌کنند. My Future ترانه‌ای خوش‌بینانه دارد. متن آن مانند نسیمی از جنس ابریشم است که در باد‌های بهاری تکان می‌خورد. بیلی درباره آینده خود نگران نیست و می‌داند با گذر زمان اتفاق‌های خوبی خواهد

Everybody Dies:
آهنگ Everybody Dies موضوع جدی‌تری را دنبال می‌کند. بیلی از این‌که چرا همه می‌خواهند در برابر مرگ عزیزانشان خونسرد و متواضع باشند ابراز تعجب می‌کند. او در بخشی از آهنگ می‌گوید: “اگر همه بمیرند تو باز هم تنها می‌مانی.” او نمی‌فهمد چرا آدم‌ها آن‌قدر از مرگ می‌ترسند. این ترک نقطه متقابل My Future است. بیلی و فینیس در برابر ایده‌های جدید سخت‌گیرانه عمل نمی‌کنند. آن‌ها اجازه می‌دهند یک ایده ساده بسط پیدا کند و به چند ایده متفاوت تبدیل شود.

Halley’s Comet:
هنگ Halley’s Comet یاد‌آور موسیقی دهه 60 و والس (Waltz)‌ است. یک آهنگ عاشقانه که ساز اصلی آن پیانو است. بیلی عشق را پیدا کرده و عاشق شدن خود را به ستاره کیهانی تشبیه می‌کند. هر فرد فقط می‌تواند یک‌بار ستاره دنباله‌دار هیلی (Hally’s Comet) را در طول زندگی‌اش ببیند. منظور بیلی این است که عاشق شدن برایش سخت بوده است. به‌لطف برادرش فینیس آهنگسازی این ترک بسیار دقیق و زیباست.

Your Power:
آهنگ Your Power‌ درباره روابط غلط و سوءاستفاده‌های احساسی‌ست. بیلی بین تجربیات خودش و تجربیات مردان بزرگ‌تر از خوش گیر کرده است. او در بخشی از آهنگ به مشکلات احساسی خودش می‌پردازد و در بخش دیگر به روابط مردان بالغ با دختران جوان اشاره می‌کند. او این دو موضوع را ادغام کرده و جدا کردن آن‌ها کار دشواری‌ست. بیلی تمام حرف‌هایش را با صدای گیتار آکوستیک تطبیق داده است. او در بخشی از آهنگ می‌گوید: “آیا با نگه داشتن آن دختر در قفس حالت بهتر می‌شود؟” آهنگ‌های آلبوم قبلی به هیولاها، خودکشی و… اشاره می‌کردند برای همین ترک Your Power مانند یک پله ترقی عمل می‌کند. اکثر آهنگ‌های این آلبوم درباره رشد و ترقی‌ست. این‌که چه‌طور می‌توان از اشتباهات و غفلت‌های گذشته درس گرفت.

I Didn’t Change My Number:
برسیم به آهنگ I Didn’t Change My Number. بیلی در بخشی از آهنگ می‌گوید: “من شماره‌ام را عوض نکردم فقط طرز برخوردم و جواب دادنم را عوض کردم” و در ادامه می‌گوید: “تقصیر من نیست. من دیگر حوصله همدردی ندارم.” او نشان می‌دهد از روابط قبلی خود بسیار ناراضی‌ست. این ترک مانند آهنگ Lost Couse است. هر دو آهنگ به روابط گذشته بیلی اشاره می‌کنند.

Lost Couse:
آهنگ Lost Couse قبل از آلبوم منتشر شد. در موزیک ویدیو آن بیلی و دوستانش درحال خوش‌گذرانی هستند. درکل متن و موزیک ویدیو این آهنگ نسبت به بقیه آلبوم سطحی‌ست.

Goldwing :
بیلی در آهنگ Goldwing بخشی از ارکسترای آهنگ ریگ‌ودا (Rigveda) اثر گوستاو هولست (Gustav Holst) را می‌خواند. Rigveda یکی از چهار قانون مطرح شده در کتاب مقدس هندو‌ است. وداها به زبان سانسکریت (Sanskrit) نوشته شده‌اند. او در اوایل آهنگ چند خط از آهنگ Rigveda را می‌خواند و بعد از آن سبک آهنگ عوض می‌شود.

Oxytocin:
یکی از جنحالی‌ترین آهنگ‌های آلبوم Oxytocin است. در این ترک او خشن و بی‌پروا عمل می‌کند. حال‌و‌هوا و آهنگسازی آن مثل آهنگ Bad Guy‌ است. بیلی می‌گوید: “می‌خواهم کار‌های بدی انجام دهم.” او به معشوقه‌اش می‌گوید فرار کردن بهترین راه‌ حل است. درکل با توجه به سبک آلبوم این ترک مانند صاعقه عمل می‌کند.

Happier Than Ever:
رسیم به آهنگ اصلی و کلیدی آلبوم. بیلی آهنگ را با ملایمت و خونسردی شروع می‌کند. اما در اواسط آهنگ شنونده به آتش کشیده می‌شود. او با استفاده از یک موضوع ساده بهترین آهنگ آلبومش را ساخته. بیلی درباره رفتار دوست‌پسر سابقش صحبت می‌کند. او می‌گوید: “دیگر درکت نمی‌کنم. حتی خودم هم آن‌قدر بد با خودم رفتار نکردم. تو باعث شدی از این شهر متنفر باشم.” او صدای گیتار الکتریک را دنبال می‌کند و فریاد می‌زند. بیلی از ته دلش فریاد می‌زند و مخاطب او را همراهی می‌کند. او در انتهای آهنگ ابراز پشیمانی می‌کند و می‌گوید: “من به مادر و دوستانم توجه نکردم و به‌خاطر تو همه‌شان را ساکت کردم چون بچه بودم.” و آهنگ را با جمله “لعنتی فقط دست از سرم بردار” تمام می‌کند.

Not My Responsibility:

در سال 2020 بیلی درحال برگزاری تور بود و ویدیویی از خودش را پخش کرد. اسم ویدیویی که در کنسرت او پخش شد Not My Responsibility بود. این ویدیو به یکی از ترک‌های این آلبوم تبدیل شد. چرا؟ بیلی می‌خواست همه بدانند که نظرات دیگران درباره کارش، بدنش و اخلاقش برایش بی‌اهمیت است. او در بخشی از این ویدیو می‌گوید: “می‌فهمم که به من زل زدی. من نارضایتی و آه کشیدن تو را می‌فهمم. اگر می‌خواستم به آن‌ها توجه کنم نمی‌توانستم حرکت کنم. من مسئول هیچ‌کدامشان نیستم.” این تنها آهنگ آلبوم نیست که درباره حواشی بیلی صحبت می‌کند.

Overheated:
آهنگ Overheated درباره عکاسان هالیوودی یعنی پاپاراتزی (Paparazzi) است. آن‌ها در مقابل خانه بیلی از او عکس گرفتند. بیلی لباس‌های همیشگی‌اش را نپوشیده بود برای همین این عکس مانند بمب ترکید و مطبوعات را پر کرد. حالا بیلی بعد از یک سال در Overheated به آن عکس می‌پردازد. آهنگ خوبی‌ست اما گذاشتن آن در آلبوم Happier Than Ever خیلی کار درستی نبود.

NDA:
ر آهنگ NDA بیلی درباره شهرت و عدم اعتماد صحبت می‌کند. او می‌گوید یک بار پسری به خانه‌اش آمده و بیلی او را مجبور کرده قرارداد عدم افشا (NDA) را امضا کند. از این قرارداد به منظور عدم افشای اطلاعات شخصی، مراودات، تجربیات و… استفاده می‌شود. او می‌گوید شهرتش او را به جایی رسانده که مجبور شده از دوستش امضا بگیرد. از طرف دیگر در قسمتی از آهنگ می‌گوید: “شاید باید به فکر شغل دیگری باشم. به جایی بروم که بتوانم محو شوم. جایی در کویت.” درنتیجه این آهنگ درباره مضرات شهرت است

Therefore I Am:
ترک Therefore I Am از آن آهنگ‌هایی‌ست که به واسطه آلبوم به آن توجه می‌شود. این ترک یک سال پیش یعنی (12 نوامبر 2020) منتشر شد. این آهنگ و موزیک ویدیو آن بازخورد خوبی را دریافت کرد. اما زمانی که بیلی آن را در آلبوم گذاشت بازخورد خاصی دریافت نکرد. بهتر بود آهنگ جدیدی به‌جای این آهنگ در آلبوم قرار گیرد.

Male Fantasy:
در ترک Male Fantasy بیلی دو موضوع متفاوت را مطرح می‌کند. اول این‌که صنعت فحشا چطور ذهن جوانان را تحت‌تاثیر باور‌های غلط قرار می‌دهد و این‌که بیلی دیگر رابطه‌ای با دوست صمیمی خود ندارد. این دو موضوع هیچ ربطی به هم ندارند. اما غم و ناراحتی بیلی برای هر دو موضوع یکسان است.