انجمن های تخصصی  فلش خور
کیست مویی چیست و چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟ - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum)
+-- انجمن: علم، فرهنگ، هنر (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=40)
+--- انجمن: پزشکی (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=57)
+--- موضوع: کیست مویی چیست و چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟ (/showthread.php?tid=298486)



کیست مویی چیست و چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟ - medicaldarman - 07-12-2021

کیست مویی چیست و چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟ 1

بیماری کیست مویی یا سینوس پیلونیدال یک عفونت پوستی مزمن در چین باسن و نزدیک به دنبالچه است. بر اساس آمار این عارضه سالانه حدود ۷۰،۰۰۰ نفر در ایالات متحده را مبتلا می کند و در مردان کمی شایع تر از زنان است. کیست مویی به دو شکل حاد و مزمن نمایان می شود که در نوع مزمن ترشحات به صورت متناوب و مداوم است. این عارضه با علائم آزاردهنده دیگری هم همراه است و به همین دلیل بیماران به دنبال راه درمان سریع کیست مویی هستند.

به گزارش واحد تبلیغاتی آسیانیوز؛ این بیماری معمولا بدون جراحی درمان نمی شود اما توصیه می کنیم قبل از انتخاب روش درمان حتما به دکتر کیست مویی که تجربه و تخصص کافی در زمینه درمان این عارضه را داشته باشد مراجعه کنید.

در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی کامل این بیماری؛ علائم، دلایل و زمان مراجعه به پزشک بپردازیم:



تعریف کیست مویی

در یک تعریف ساده تر، کیست مویی نوعی سوراخ یا حفره است که در قسمت بالای خط باسن و در بالای مقعد ایجاد می شود و علت آن بازگشت مو به لایه های زیرین پوست است. زمانی که مو به لایه های زیرین پوست بر می گردد، بدن آن را به عنوان یک عامل ناشناخته تشخیص می دهد و به آن واکنش نشان می دهد.

این واکنش به شکل عفونت و تشکیل آبسه حول این موی برگشتی اتفاق می افتد و در نهایت حفره سینوس پر از چرک، مو و مواد زائد می شود. احتمال بروز کیست مویی در نواحی دیگر بدن هم وجود دارد، اما شایع ترین نوع این عارضه در بالای باسن و دقیقا روی آخرین مهره ستون فقرات ایجاد می شود.

بیماری کیست مویی معمولاً در سنین ۱۵ تا ۳۰ سالگی رخ می دهد و افرادی که اضافه وزن و موهای ضخیم و سفت دارند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری سینوس پیلونیدال هستند.



آیا شما کیست مویی دارید؟

اکثر افراد مبتلا به سینوس پیلونیدال متوجه آن نمی شوند مگر اینکه عفونی شود و علائم ایجاد کند.

می توان اینگونه اظهار داشت که در صورت عدم بروز عفونت به طور کلی این بیماری با هیچ علائمی همراه نخواهد بود و شاید تنها به هنگام لمس آن ناحیه، تنها توده ای سفت قابل باشد، اما این در حالی است که به هنگام بروز عفونت علایم کیست مویی به شرح زیر خواهد بود:


. ایجاد التهاب
. ایجاد احساس درد
. ایجاد قرمزی بر روی پوست
. ایجاد حفره های زیر پوستی در فاصله بین دو باسن و یا کمی بالاتر از مقعد
. تب و لرز
. ترشح عفونت
. احساس درد به هنگام نشستن: در این صورت می توان از بالشتک های مخصوص به هنگام نشستن استفاده نمود.


چرا به کیست مویی مبتلا می شوید؟

علت بیماری کیست مویی یا سینوس پیلونیدال هنوز به طور کامل شناخته نشده است. اما عوامل تاثیرگذار در ایجاد این عارضه به شرح زیر است:



. ژنتیک و سوابق خانوادگی
. پرمویی و داشتن موهای ضخیم
. نشستن زیاد و نداشتن تحرک
. پوشیدن لباس های تنگ که باعث ایجاد اصطکاک در این ناحیه می شوند
. چاق بودن و اضافه وزن
. تعریق زیاد و عدم رعایت بهداشت این ناحیه
. مشکلات پوستی

چه زمانی با پزشک تماس بگیرید؟


همانطور که در بالا علائم سینوس پیلونیدال را بطور کامل شرح دادیم، اگر توده کوچکی در انتهای ستون فقرات و بالای باسن (بین باسن) دارید که دردناک، قرمز، خونریزی یا چرکی است، با پزشک تماس بگیرید.

این علائم که نشانه عفونت هستند، می توانند به سرعت و اغلب در طی چند روز ایجاد شوند و نیاز به درمان دارند. همچنین مسئله ای که باید حتما به آن توجه کنید این است که کیست مویی فقط با روش‌های جراحی و لیزر و بعد از تخلیه سینوس درمان می شود و راه دیگری برای درمان آن وجود ندارد.

بنابراین بهتر است برای صرفه جویی در وقت و هزینه، از همان ابتدا به دکتر جراح عمومی که تجربه و تخصص کافی در زمینه درمان کیست مویی را دارد، مراجعه کنید. در صورت نیاز پزشک انجام عکس، اسکن و سونوگرافی را برای شما تجویز می کند.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
yun.ir/4lkhx6


RE: کیست مویی چیست و چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟ - مـ༻؏☆جـےـیــّ◉ـב - 07-12-2021

كيست به طرز خلاصه رعايت نكردن در كوتاهي موهاي زائد باسن است كه دراين بيماري موهاي زائد به لبه داخلي باسن فرو مي رود و عوارض ناگواري كه منجربه عمل برداشت كيست مويي مي باشد رخ مي دهد.
 بهترين راه رعايت بهداشت فردي و ازبين بردن به موقع موهاي زائد است.