انجمن های تخصصی  فلش خور
7 درمان خانگی کیست مویی با استفاده از داروهای گیاهی موثر - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum)
+-- انجمن: علم، فرهنگ، هنر (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=40)
+--- انجمن: پزشکی (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=57)
+--- موضوع: 7 درمان خانگی کیست مویی با استفاده از داروهای گیاهی موثر (/showthread.php?tid=298682)



7 درمان خانگی کیست مویی با استفاده از داروهای گیاهی موثر - yegane@27 - 21-02-2022

کیست مویی چیست؟ بیماری کیست مویی به ایجاد یک کیست یا برجستگی حاوی مو بر روی پوست ناحیه کمر گفته میشود. برگشتن مو به داخل پوست باعث میشود، کیسه ای حاوی مو روی پوست ایجاد شود و در آن عفونت تجمع کند. این بیماری علائمی از جمله درد، سوزش، خارش، التهاب و خونریزی را به همراه دارد.

درمان خانگی و گیاهی کیست مویی، درمان قطعی این بیماری نیستند، این روشها در بهترین حالت می تواند به بهبود التهاب و عفونت کمک نمایند، اما به هیچ وجه نمی توانند کیست مو را از بین ببرند.

بهترین راه قطعی برای درمان کیست مویی لیزر درمانی است. لیزر سرپایی، بدون درد و در کمتر از نیم ساعت این بیماری را برای همیشه از بین می برد.
1.درمان کیست مویی با نمک
درمان خانگی کیست مویی با نمک اپسوم
نمک اپسوم به عنوان ماده ای ضد میکروب عمل می کند. این نمک به علت دارا بودن مقادیر زیادی منیزیم می تواند در بهبود التهاب موثر باشد. در ضمن اگر درد زیادی دارید و یا چرک کیست تخلیه نمیشود. استفاده از نمک اپسوم می تواند برای شما موثر باشد.

برای انجام این درمان خانگی کیست مویی لازم است یک لگن (یا وان) را از آب گرم پر کنید و یک قاشق از این نمک را به آن اضافه کنید. برای 15 الی 20 دقیقه در این آب گرم بنشینید.

2.کمپرس گرم
استفاده از گرما در کاهش درد موثر بوده و به تسکین التهاب کیست نیز کمک می کند. اما مهمترین تاثیر گرما، کمک به تخلیه چرک و عفونت کیست مویی است. با تخلیه عفونت، درد بیمار نیز کاهش می یابد.

برای این منظور می توانید از کمپرس های گرم آماده در بازار استفاده کنید. همچنین در صورتی که کمپرس گرم ندارید، میتوانید یک پارچه استریل را در آب گرم خیس کرده و برای چند دقیقه بر روی موضع قرار دهید. این روش را می توانید 2 الی 3 بار در روز تکرار کنید.

مشاوره با پزشک در واتساپ
جهت ارتباط و مشاوره رایگان و پرسش سوالات به این شماره در واتساپ پیام دهید.


3.روغن درخت چای
درمان خانگی کیست مویی با روغن درخت چای
روغن درخت چای ضد میکروب بسیار قوی است. این عصاره قدرت مند می تواند التهاب و عفونت موضع را به سرعت از بین ببرد. این روغن بسیار قوی است پس نباید آن را به تنهایی استفاده کنید. برای این منظور روغن را به نسبت 1 به 10 با آب مخلوط کرده و بر روی موضع استعمال نمایید. پس از خشک شدن با آب گرم شستشو دهید. این روش را می توانید تا 3 بار در روز تکرار کنید.

4.روغن کرچک
روغن کرچک از گیاهی به همین نام به دست می آید. این  روغن حاوی ماده ای به نام اسید ricinoleic است. این ماده با خاصیت ضدالتهابی خود به درمان این بیماری کمک ویژه ای می نماید.

برای استفاده از روغن کرچک کافی است توپ پنبه ای را به این روغن آغشته کرده و برای 20 الی 30 دقیقه و یا حتی یک شب تا صبح بر روی موضع کیست قرار دهید. انجام این درمان تا 3 بار در روز منعی ندارد.

بیشتر بخوانید : درمان کیست مویی با طب سنتی




5.چای کیسه ای
محتویات چای موجب شده این خوراکی خواص ضد التهابی داشته باشد. بنابراین استفاده از آن می تواند به کاهش تورم کمک نماید. برای این منظور یک چای کیسه ای را برای 5 الی 6 دقیقه در آب گرم خیس کنید و پس از خنک شدن برای 10 دقیقه بر روی موضع مورد نظر قرار دهید. این درمان خانگی کیست مویی را می توان 3 الی 4 بار در روز تکرار کرد.

6.آلوئه ورا داروی گیاهی برای کیست مویی
حتما می دانید ژل آلوئه ورا تا چه اندازه مفید است. یکی از خاصیت هایی این ژل خواص ضد التهابی آن است که می تواند در برطرف کردن عفونت و التهاب کیست موثر باشد. برای این منظور یک برگ تازه آلوئه ورا را تهیه کرده و ژل آن را خارج کنید. این ژل را برای حداقل 20 دقیقه بر روی موضع قرار دهید تا به طور کامل خشک شود. سپس موضع را بشویید. تکرار این درمان تا 4 مرتبه در روز هم منعی ندارد.

7.ریشه بورداک
درمان گیاهی کیست مویی با ریشه بورداک
ریشه بورداک می تواند عفونت را از بین ببرد و به دفع سموم بدن نیز کمک کند. مصرف این داروهای گیاهی می تواند به کاهش علائم کیست مویی کمک نماید.

برای انجام این درمان پودر ریشه بورداک را با یک قاشق عسل مخلوط کنید تا خمیری از آن حاصل شود. این خمیر را بر روی کیست استعمال نمایید و اجازه دهید تا کاملا خشک شود. این درمان را می توانید تا 2 الی 3 بار در روز تکرار کنید.

بیشتر بخوانید : پماد برای کیست مویی، داروها و آنتی بیوتیک ها

تخلیه کیست مویی در خانه
بیماران باید از تخلیه کیست مویی در خانه به شدت پرهیز کنند. اقدام خودسرانه برای تخلیه یا ترکیدن این زائده نه تنها به درمان آن کمک نمیکند، بلکه می تواند با تشدید بیماری وضعیت را وخیم تر نماید. در ضمن تخلیه عفونت کیست به معنی درمان آن نیست. حتی اگر زخم برای مدت کوتاهی بهبود یابد، بعد از طی چند روز شدیدتر از مرتبه قبل عود خواهد کرد.

آیا درمان خانگی کیست مویی روش قطعی است؟
خیر، درمان های خانگی یا گیاهی قدرت برطرف کردن این عارضه را ندارند. درمان های خانگی در بهترین حالت می توانند در بهبود علائم بیماری موثر باشند. یعنی می توانند درد و عفونت حاصل از کیست را تسکین دهند نه خود آن را. بهتر است از این درمان ها در کنار سایر روشهای موثر استفاده نمود تا سریع تر به نتیجه دلخواه و درمان کامل بیماری رسید. اگر برای درمان کیست تنها از روشهای خانگی و دارویی استفاده کنید. بیماری شما مکرراً عود خواهد نمود.

برای از بین بردن کیست مویی می بایست این موضع به طور کامل تخلیه شود. روشهای جراحی می توانند به درمان این بیماری کمک کنند. اما جراحی عوارض و مشکلات خاص خود را داشته و می تواند عفونت، خونریزی و درد را به همراه داشته باشد. امروزه به ندرت توصیه میشود.

بهترین روش موثری که در حال حاضر برای درمان کیست مویی وجود دارد، لیزر درمانی است. لیزر سرپایی انجام شده و با یکبار انجام آن می توان بدون ایجاد درد و خونریزی برای همیشه از شر این عارضه خلاص شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه صفحه درمان کیست مویی با لیزر را مطالعه نمایید.