انجمن های تخصصی  فلش خور
هولتر مانیتورینگ فشار خون چیست و چه کاربردی دارد؟ - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum)
+-- انجمن: علم، فرهنگ، هنر (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=40)
+--- انجمن: پزشکی (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=57)
+--- موضوع: هولتر مانیتورینگ فشار خون چیست و چه کاربردی دارد؟ (/showthread.php?tid=299029)



هولتر مانیتورینگ فشار خون چیست و چه کاربردی دارد؟ - 1sogand - 14-02-2023

فشار خون شریانی در طول روز تغییر می کند. معمولاً در هنگام خواب کمترین میزان است. وقتی صبح از خواب بیدار می شویم، اولین مقادیر فشار خون را به عنوان مقدار پایه در نظر می گیریم. تغییرات را در طول روز نشان می دهد. با هیجان، استرس، فعالیت ها بالا می رود و با استراحت پایین می آید. این تغییرات در محدوده فیزیولوژیکی خاصی در افراد سالم متفاوت است. با کمک دستگاه فشار خون سیار متصل به بیمار که به آن هولتر فشار خون می گوییم، فشار خون در زمان ها و فرکانسی که قبلاً برنامه ریزی کرده ایم اندازه گیری و در حافظه دستگاه ثبت می شود. در حالی که دستگاه متصل است، به بیمار دستور داده می شود که به فعالیت های عادی روزانه و سبک زندگی معمول خود ادامه دهد. ضمناً در صورتی که بیمار شکایت خاصی داشته باشد قید می شود که زمان را در دفترچه یادداشت روزانه ارائه شده می نویسد. سپس اندازه گیری فشار خون بیمار در دستگاه در رایانه خوانده می شود و فشار خون و تغییرات روزانه بیمار مشخص می شود.

هولتر مانیتورینگ فشار خون چیست و چه کاربردی دارد؟ 1

هولتر فشار خون برای چه کسانی اعمال می شود؟
هولتر فشار خون آزمایشی است که ممکن است در پایش فشار خون مورد نیاز باشد. فشار خون بالا (فشار خون) یا بسیار پایین (هیپوتانسیون) که دارای حد پایین و بالایی مشخصی است، با اندازه گیری آن با دستگاه های فشار خون قابل درک است. در برخی موارد علاوه بر اندازه گیری هایی که در بیمارستان انجام می شود، لازم است از اندازه گیری های فرد در محیط خود در زندگی روزمره و حتی هنگام خواب نیز اطلاع داشته باشیم.

چرا از هولتر فشار خون استفاده می شود؟


در تأیید تشخیص فشار خون بالا (فشار خون)
در صورت مشکوک بودن به فشار خون کت سفید
برای ارزیابی اثر و موفقیت درمان در بیماران تحت درمان فشار خون بالا
در افرادی که مشکوک به فشار خون بالا در شب ساعات خواب هستند
هنگامی که در مقادیر فشار خون در اندازه‌گیری‌های مختلف تغییرات شدید وجود دارد
در ارزیابی بیمارانی که به درمان مقاوم هستند و فشار خون آنها در بیمارستان اندازه گیری می شود
استفاده از هولتر فشار خون در ارزیابی تأثیر اختلالات سیستم عصبی همراه با برخی بیماری های سیستمیک (مانند دیابت) بر فشار خون ضروری است
دستگاه هولتر فشار خون چگونه متصل می شود؟
هولتر فشار خون از دو قسمت تشکیل شده است، یک کاف (غلافی که دور بازو می پیچد) و یک دستگاه کنترلی که مقادیر اندازه گیری شده را در حافظه نگه می دارد.
مانند سایر دستگاه‌هایی که فشار خون را اندازه‌گیری می‌کنند، مانند کاف، دور بازوی راست یا چپ بیمار پیچیده می‌شود. دستگاه در یک جیب لباس یا کمربند شلوار آویزان است.
این دستگاه برای اندازه گیری فشار خون به میزان و فرکانس مورد نیاز برنامه ریزی شده است (اندازه گیری در هنگام خواب هر 60 دقیقه در شب و هر 30 دقیقه در طول روز بیدار برنامه ریزی شده است).
در طول یک روز، دستگاه به طور خودکار کاف را در فواصل زمانی مشخص باد کرده، فشار خون را اندازه گیری کرده و آن را در حافظه خود ذخیره می کند.
از آنجایی که در فواصل معینی به بازو فشار وارد می کند، قرمزی و کبودی در پوست حساس و بیمارانی که از رقیق کننده های خون استفاده می کنند، دیده می شود.



هنگام نصب دستگاه هولتر فشار خون چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟
ادامه زندگی روزمره فردی که دستگاه هولتر فشار خون را به تن دارد طبق معمول
به منظور جلوگیری از نادرست بودن اندازه‌گیری در حین اندازه‌گیری، هنگامی که کاف شروع به متورم شدن کرد، در صورتی که کار / حرکتی مربوط به بازو باشد که کاف دور آن پیچیده شده است، باید قطع شود و بازو نگه داشته شود. کاملا باز (از آرنج تا نشده).
استفاده از وسایل الکتریکی یا الکترونیکی، رانندگی با وسیله نقلیه یا استفاده از تلفن همراه برای فردی که دستگاه هولتر فشار خون دارد، هیچ ضرری ندارد.
در حالی که دستگاه متصل است، بیمار دوش یا حمام نمی گیرد.
کاف نباید شل یا برداشته شود.

 اگر در حین ثبت هولتر کاف بازو جدا شود چه باید کرد؟
اندازه گیری سالم را نمی توان با کاف شل انجام داد. به همین دلیل باید کاف را دوباره در همان محل بپیچید، طوری که بازو را کاملاً بگیرد.
شیلنگ کاف باید در جهت باز شدن آرنج باشد.
اگر در پیچیدن مجدد کاف تردید وجود داشته باشد، اگر کاف در فواصل مشخص شده اندازه نگیرد، حتی اگر بسته شده باشد.