انجمن های تخصصی  فلش خور
انواع مارمولک ها - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum)
+-- انجمن: علم، فرهنگ، هنر (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=40)
+--- انجمن: دانستنیها و موضوعات علمی (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=33)
+--- موضوع: انواع مارمولک ها (/showthread.php?tid=42201)



انواع مارمولک ها - ERF@N - 31-07-2013

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
انواع مارمولک ها 1
انواع مارمولک ها
سوسمار ها(انواع مارمولک ها) در مناطق گرمسیری کره زمین  زیاد یافت می شوند. مارمولک ها به رنگ های مختلف وجود دارند. نوعی  مارمولک که در بوته زار ها  زندگی می کنند. و رنگ آنها سبز است و به همین دلیل مارمولک سبز نامیده می شوند و عادت دارند زیر تخته سنگها  خود را مخفی کنند و دوست دارند زیر آفتاب داغ  دراز بکشند تا بدنشان گرم شود .
راستی تا به حال به یک مارمولک در زیر آفتاب نگاه کرده اید؟
رنگ پوست مارمولک در زیر آفتاب تیره تر می شود. جانور شناسان می گویند دلیل آن  اینست که پوستشان گرمای خورشید را جذب می کند.
مارمولک سبز از حشره های که  به او نزدیک می شوند تغذیه می کند.از قول جانورشناسان  فقط مارمولک سبز نر گردن آبی خوش رنگ دارد. مارمولک خانگی و سبزبیشتر در نواحی استوایی و گرمسیری  زیاد دیده شده اند و در واقع نوعی سوسمار هستند که به عنوان کوچکترین خزنده دنیا شناخنه شده اند.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
انواع مارمولک ها 1
 معمولا بررسی جانور شناسان  مشخص کرده که طول آنها  حدود ۶/۳الی۴ سانتیمتر است. و بیشتر گونه های آنهادر جزایر ویرجین و در غرب هندوچین یافت می شوند. در ضمن نوعی مارمولک  دیگری به نام آ گا مای  معمولی به صورت گروه های دسته جمعی بیش از ۲۰ یا ۲۵ عضو لابه لای علفها زندگی می کنند و دنبال شکار حشره ها مانند ملخ می گردند. توسط جانورشناسان شناسایی شده است.
مارمولک ها ی ماده در فصل بارانی درون خاک گرم تخم می گذارند.
مارمولک دیگری به نام گِکُو  که در مناطق بیابانی دیده شده اند و روی شن های داغ و نرم بیابان حرکت می کنند و مهمترین مشخصه بدنی گکو داشتن پنجه های  پرده دار که ازدو لحاظ  به آنها کمک می کند یکی مانع از فرو رفتن آنها در شن های نرم بیابانی می شود و با کمک پنجه ها سوراخی درون شن های بیابانی حفر می کنند.
و به قول جانور شناسان مثل خاک انداز یا بیل از پنجه خود استفاده می کنند. سو سمار ی به نامهای (هیولای جیلا  یا تنها  بزمچه سمی در دنیاست. ) که نوعی مار مولک است که  در بیابانهای امریکای شمالی و مخصوصا در مکزیک  زیاد یافت می شوند و  بر رسی جانور شناسان نشان می دهد که  پوست بدنشان به رنگ روشن ، درخشان ،خوشرنگ و رنگین و معمولا قرمز یا سیاه  مثل پارچه مهره دوزی شده دارای خالهای به رنگ نارنجی یا صورتی یا قرمز  می باشد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
انواع مارمولک ها 1
رنگ پوست مارمولک است و پرندگان و مارمولک  های کوچکتر را می خورد . نوعی چربی در دم خود جمع و ذخیره می کند  و با ذخیره چربی در دم ، دم آن معمولا کلفتر می گردد. واز چربی در انتهای دم شان بعد ها استفاده می کنند. و سر خود را به اطراف می چرخاند.
اگر انگشت شما را گاز بگیرد به محل گزیدگی مانند انگشت به شدت می چسبد و آویزان می ماند. و سم از طریق دها نش ترشح می شود. ومی گویند سم   این سوسمار قوی هیکل و بزرگ جیلا وبر  قلب اثر می گذارد و اغلب باعث مرگ انسان می شود.
طول بدن جیلا حدود ۵۰ تا ۶۰ سانتیمتر گزارش شده است. نوعی سوسمار می گویند در استرالیا  یافت می شود که یکی از مشخصه مهم آنها این است که هنگام احساس خطر برای دفاع از خود و فراری دادن و ترساندن دشمنان خود طوق بزرگی در اطراف گردن خود  باز و بالا می آورد.
اما معروف ترین سوسمار دنیا که در آمریکا یافت می شود و بدنش حدود ۲ اینج و دمی به طول ۳ اینج دارد آفتاب پرست نامیده می شود. که نوعی مارمولک کوچک است و از بهترین و مهمترین خصوصیت بدنی آن  این است که توانایی تغییر دادن رنگ پوست خود را دارد . و چندین بار می تواند تغییر رنگ دهد. و قادر است به این طریق خود را با محیط اطرافش همرنگ نماید و خود را از دشمنان پنهان کند و راحت تر بتواند حشره ها را به دام بیاندازد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
انواع مارمولک ها 1
جالب ترین مطلب راجع به آنها  این است که در هنگا م رنگهای رنگین  کمان ، خود را با آن رنگها همرنگ  می نماید. و یکی دیگر از  ویژیگیهای مهم و جالب و تماشایی ، مشاهده روش شکار کردن حشره ها و استفاده از زبا نش است. او زبانی بلند و چابکی دارد. و به کمک زبان خود حشره را شکار می کند. سر زبا نش پهن و نسبتا چسبناک و مثل وزنه نسبتا سنگین است. و در حالت عا دی در غلافی که در ته دها نش وجود دارد جمع  می شود. وبا جمع  کردن زبا نش به روی هم در دهانش جا می دهد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
انواع مارمولک ها 1
 وقتی حشره به او نزدیک می گردد ابندا قاعده زبان را در دها نش جمع شده است فشرده و منقبض می کند و بعد غلاف را که مانع حرکت زبانش است مثل در کشویی کنار می زند و آنگاه بر اثر هجوم سریع خون د ر طول زبا نش جریان می یابد بطور ناگهانی به خارج به طرف طعمه (حشره) پرتاب  می کند و سر زبان چسپنا کش و سنگین آن  که بیرون  آورده به  بدن حشره  مانند ملخ برخورد می کند.
  و حشره (ملخ) را در سر جای خود میخکوب می کند و بعد به آن نزدیک می شود و با دهان گشاد خود آن را می بلعد.و بررسی و زحمات زیاد جانورشناسان نشان داده که زبان  این جانور می تواند در مدتی برابر یک شانزدهم ثا نیه به طعمه ای که ۱۳ سانتیمتر  با او فاصله دارد اصابت کند .
 و در مدت خیلی کم حدود یک چهارم ثانیه به دهان باز گرداند . و جانور شناسان می گویند می توان اعتراف کرد که هدف گیری زبان این جانور هرگز به خطا نمی رود .
و حتی مشاهده شده است  حشره ای که در ۲۵ سانتیمتر دور تر از خود را با یک حرکت بسیار سریع پرتاب زبان بلند خود می تواند شکار کند. گزارش شده که در نواحی استوایی بعضی سوسمار ها مانند سوسمار شن زی با تندرو که خیلی کوچکند  زندگی می کنند و نوعی سوسمار در اندونزی یافت می شود که شبیه اژده ها  می ماند و ۱۵ پا طول و ۲۵۰ پوند وزن دارند. بیشتر سوسمار های دنیا دارای ۴ پا می باشند و بعضی تندراه می روند.  شاید اسم سوسمار درختی را شنیده باشید که در نواحی جنگلی در نواحی استوایی معمولا زندگی می کنند .
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
انواع مارمولک ها 1
 و چنان خود را شبیه شاخه در ختان هستند که نمی شود آنها را از شاخه درختان تشخیص داد. یک نوع سوسمار که با مار اشتباه می گیرند و مثل مار دست و پا ندارند و به شیشه مار معروف هستند. و بعضی از سوسمار ها  می توانند دم خود را بیندازند و بعد از مدتی دوباره دارای دم جدید  شوند.
جانور شناسان قورباغه شاخدار را در واقع سوسمار می دانند  که در نواحی غربی امریکا دیده شده اندو بد ن این جانور از پولک های در اندازه مختلف پوشیده شده و همین مسئله باعث می شود که شاخدار دیده شوند  و برخی از آ نها تخم می گذارند و برخی دیگر تخم ها در داخل بدن نگه می دارند و بچه می زایند.
  کوچکترین مارمولک دنیا را «جکو» می دانند که فقط ۳۵ میلی متر طول دارد. نام انگلیسی سوسمار ها را یاداشت کنید و از طریق سایتهای علمی دنیا می توانید آخرین مطالب علمی در باره سوسمار ها و تازه ترین عکس آنها را جستجو و استفاده کنید . اطلاعات خود را در باره این نوع خزندگان افزایش دهید.



RE: انواع مارمولک ها - بچه ابادانی - 31-07-2013

عاشقتم..............HeartHeart