انجمن های تخصصی  فلش خور
یک گلدان پر از گذشت - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum)
+-- انجمن: علم، فرهنگ، هنر (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=40)
+--- انجمن: پزشکی (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=57)
+---- انجمن: روان شناسی (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=63)
+---- موضوع: یک گلدان پر از گذشت (/showthread.php?tid=55720)



یک گلدان پر از گذشت - ღSηow Princessღ - 07-09-2013

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
یک گلدان پر از گذشت 1
محبت و عشق از یک دشمن ، دوستی همیشگی می‌سازد

با این جمله حضرت علی ( ع ) شروع کنیم که می‌فرمایند : در عفو لذتی است که در انتقام نخواهد بود .

صحبت کردن درباره بخشش زیبا ، اخلاق مدارانه و لذت بخش است اما سختی کار جایی است که می‌بایست بزرگواری خود را ثابت کنیم . صحبت کردن در مورد این موضوع با عمل کردن به آن از زمین تا آسمان تفاوت دارد . جالب است که عموم مردم می‌توانند به خوبی درباره گذشت و بخشش صحبت کنند اما درصد محدودی قدرت عمل به آن را دارند . گذشت یکی از بارزترین صفات خداوند است و ما انسان‌ها معمولا صفات خوب خدا را تقلید می‌کنیم . وقتی از چیزی گذشت می‌کنیم از دارایی خداوند و از آن امتیازی که خداوند با لطف و رحمت خود در اختیارمان قرار داده گذشته ایم . اکثر دادگاههای خانوادگی ، جدایی‌ها ، عدم موفقیت در کار و … ناشی از به دنبال انتقام بودن و یا نشاندن حرف خودمان به کرسی است در حالی که نصف بیشتر مشکلات میان انسانها با مهربانی و رفتار منطقی حل خواهد شد . هرچند این روزها فشار مشکلات زندگی بالاست و همین امر باعث شده است تا افراد کم حوصله باشند و با خلق تنگ و به اصطلاح بی اعصاب باموضوعات برخورد کنند اما نباید این نوع رفتارها گسترش پیدا کند چرا که فرهنگ ما فرهنگ انسان دوستانه و غریب نوازانه است . جالب است اگر بخواهیم از یک در بیرون رویم صد بار بفرمایید می‌گوئیم اما در سر یک چهارراه تاحد مرگ خود و دیگران ، برای به کرسی نشاندن حرف مان جلو می‌رویم .

متاسفانه در سال‌های اخیر ، گذشت و بخشش در میان افراد جامعه کم رنگ شده است و این ویژگی اخلاقی در شرایط اجتماعی موجود و با خلقیات غیر قابل پیش بینی نسل جدید که به آن نسل تکنولوژی و اینترنت می‌گویند به سختی یافت می‌شود .

با این تفاسیر جای واژه‌هایی مانند عفو و گذشت در جامعه بسیار خالی است و بهتر است از نقد خودمان شروع کنیم تا به فرهنگ سازی برسیم . آدم‌ها باید بدانند بخشش و مهربانی با فرد خطاکار تاثیر مستقیمی‌در افزایش کیفیت زندگی شان دارد . بهتر است در مواقع عصبانیت تصمیم نگرفته و صبر پیشه کنیم تا عصبانیت و هیجانات آنی ما فروکش کند و در کمال آرامش به موضوع فکر کرده و بعد تصمیم مناسبی بگیریم . مطمئن باشیم بعدها لذتی که بابت رفتار مملو از تامل و طمانینه خود خواهیم برد بسیاربیشتر از تصمیمی‌است که در لحظه عصبانیت گرفتیم بنابراین لازمه بخشش و گذشت ریا، صبوری است .

افرادی که گذشت بیشتری دارند زندگی موفق تر و شادتری خواهند داشت و راه نجات به هنگام تنگ دستی بخشش است نه خست .و دست آخر به قول بزرگان اینکه : « ببخش تا بزرگ شوی .»