انجمن های تخصصی  فلش خور
درباری سنتور - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن های تخصصی فلش خور (http://www.flashkhor.com/forum)
+-- انجمن: مسائل متفرقه (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=18)
+--- انجمن: آهنگ و موسیقی (http://www.flashkhor.com/forum/forumdisplay.php?fid=26)
+--- موضوع: درباری سنتور (/showthread.php?tid=7023)



درباری سنتور - best~boy - 09-05-2012

«سنتور» در ایران سازی است نسبتا نوظهور که به ‌ویژه در قرن حاضر به دلیل توانمندی‌های‌ ساختاری خود (چون داشتن صدایی غنی، پرطنین و قابلیت در نواختن قطعات ضربی سریع و پیچیده) در همنوازی و تکنوازی موسیقی دستگاهی معاصر ایران رواج و اهمیتی روز افزون یافته و به سازی اصلی و محوری تبدیل شده است.

وی ادامه داد: از این‌رو است که در این روند برخی از سازندگان، نوازندگان و محققان معاصر به بررسی و کنکاش درباره وجوه مختلف آن پرداخته‌اند. برخی از نتایج به‌دست‌ آمده مکتوب شده و طی شش دهه اخیر در قالب یادداشت‌ها و مقالاتی پراکنده در نشریات معاصر منتشر شده و برخی تنها در حافظه سازندگان، نوازندگان و محققان به ‌جای مانده است.

منا این مجموعه را چون دایره‌المعارفی برای ساز سنتور دانست و گفت: برای نخستین‌ بار است که یادداشت‌ها، مقالات نوشته ‌شده و نیز اطلاعات شفاهی استادان و موسیقیدانان معاصر درباره جنبه‌های مختلف ساز سنتور از سال 1325 تاکنون در یک مجموعه گردآوری و شرح شده است.

وی تصریح کرد: این کتاب با کیفیت و کمیت فعلی، نخستین اثر منتشر شده‌ایی است که به شکل اختصاصی به مطالعه و بررسی جنبه‌های مختلف یک ساز ملی می‌پردازد.

منا ادامه داد: در این کتاب یادداشت‌ها، مقالات و اطلاعات شفاهی موسیقیدانان معاصر درباره جنبه‌های مختلف معطوف به ساز سنتور به چهار دسته تقسیم شده است و مجموعه مقالات گستره‌ای53 ساله از حیات سنتور در قرن حاضر را در برمی‌گیرد.

وی افزود: در بخش نخست مقالات چاپ ‌شده در نشریات معاصر توسط سنتورنوازان یا سنتورسازان چون «ابوالحسن صبا»، «حسین صبا»، «داریوش صفوت»، «فرامرز پایور»، «حسین ملک» و «سیروس ساغری» و محققانی یا آهنگسازانی چون «مهدی فروغ»، «امین شهمیری»، «حسین‌علی ملاح»، «حسین دهلوی» و «کامبیز روشن‌روان» ارایه شده است.

منا تصریح کرد: بخشی از مقالات کتاب توسط برخی از دانش‌آموختگان رشته موسیقی نوشته شده است. بر این اساس، در بهار و تابستان سال 1385 به بخش پایان‌نامه‌های موسیقی چهار دانشگاه تهران، هنر، سوره و آزاد اسلامی مراجعه کردم و کلیه پایان‌نامه‌های موجود با موضوع سنتور و سنتورنوازی را مطالعه و فیش‌‌برداری کردم.

وی با بیان اینکه مصاحبه‌های انجام‌شده با سنتورنوازان و سنتورسازان بخش دیگر کتاب است، افزود: جهت تکمیل مطالب و نوشته‌ها به تعداد قابل‌ توجهی از نوازندگان و سازندگان پیشنهاد کردم تا در این‌باره یادداشت یا مقاله‌ای بنویسند.

منا اطلاع‌رسانی و آگاهی‌ از ادبیات موجود درباره سنتور و وجوه مختلف مربوط به آن را از اهداف خود برای نوشتن این کتاب دانست و اظهار داشت: مقالات نوشته‌ و ترجمه‌ شده کتاب حاصل مطالعات کتابخانه‌ای و میدانی در مدت یازده سال است و بیشتر شامل موضوعاتی است که در مقالات پیشین بدان‌ها پرداخته نشده است.

کتاب «مجموعه مقالات درباره سنتور» در هشت فصل تنظیم شده و به بررسی کلیات (تعاریف، تشریح ساختار ظاهری، انواع و غیره)، تاریخچه سنتور در ایران (با ارایه تحقیقات جدید دراین‌باره)، تشریح و تطابق گونه‌های سنتور در دیگر کشورهای شرق و غرب جهان، مبنا و اقسام کوک‌های کلاسیک و ابداعی برای سنتور (به‌ویژه در مرکب‌نوازی) و نحوه تطابق کوک آن با دیگر سازها، بررسی تکنیک‌های نوازندگی و طرز نواخت، نحوه آموزش و مشکلات آموزشی هنرجویان (عادی، چپ‌دست و نابینا)، بررسی علایم نت‌نویسی سنتور و ارایه روش‌های پیشنهادی در این‌باره و تبیین روش‌ها و ظرایف ساخت سنتور می‌پردازد.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
درباری سنتور 1

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
درباری سنتور 1

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
درباری سنتور 1

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
درباری سنتور 1