امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نور چرا و چگونه بر خواب تاثیر می گذارد؟

#1
بیگ بنگ: در بسیاری از مطالعات، اثرات نور بر ریتم های شبانه روزی گیاهان و حیوانات به بررسی رسیده است، حتی انسان ها. اما در مطالعات اندکی اثرات مستقیم نور بر خواب تحلیل گشته است.




دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نور چرا و چگونه بر خواب تاثیر می گذارد؟ 1




از آنجا که ماهی های خوش خط و خال ” نور تراوا ” هستند، محققان توانستند نحوه تاثیرگذاری نور و تاریکی را بر نشانگرهای زیستی پروتئین عصبی بررسی کرده و الگوهای خواب را تغییر بدهند.



به گزارش بیگ بنگ، محققان در مؤسسه فناوری کالیفرنیا عزم خود را برای بررسی نحوه تاثیر گذاری مستقیم نور بر خواب جزم کرده اند. دانشمندان میخواستند بدانند چرا تاریکی خواب آور است و چرا نور میتواند بر خواب عمیق اثر منفی بگذارد. آزمایشات مرکز آزمایشگاهی کلتک از یک پروتئین عصبی حساس به نور پرده برداشت که نقشی کلیدی در حفظ تعادل مناسب میان خواب و بیداری ایفا می کند. محققی به نام دیوید پروبر اعلام کرد: محققان قبلا گیرنده های نوری را در چشم شناسایی کرده بودند که برای اثر مستقیم نور بر خواب و بیداری لازم است. ما درصدد پی بردن به این مسئله بودیم که مغز چگونه از این اطلاعات بصری برای تاثیر گذاستن بر خواب استفاده می کند.
محققان در آزمایشگاه ، پروتئین مغزی Prok2 را با نشانگرهای زیست نوری در مدل های ماهی خوش خالدار کنار هم قرار دادند. ماهی خالدار دارای الگوی خواب و بیداری شبیه به انسان می باشد. آنها نور تراوا نیز هستند و این عامل باعث تسهیل در بازبینی فعالیت عصبی می شود. دانشمندان ماهی های خالدار زیادی را به منظور بیان پروتئین Prok2 دستکاری کردند. ماهی هایی با میزان Prok2 زیاد در طول روز خوابیده و شب ها بیدار بودند. این اثرات به نور خارجی بستگی داشت، نه ریتم شبانه روزی. ماهی های خالدار با گیرنده های جهش یافته Prok2 از اثرات برعکس برخوردار بودند. الگوهای خواب و بیداری آنها کمتر تحت تاثیر نور قرار می گرفت.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نور چرا و چگونه بر خواب تاثیر می گذارد؟ 1





پروبر خاطر نشان کرد: اگرچه حیوانات فعال در روز از قبیل ماهی خالدار زمان زیادی را به خواب در شب و بیداری در روز اختصاص می دهند، اما در طول روز هم چرت می زنند و گاها در شب هم بیدار می شوند؛ مشابه با بسیاری از انسان ها. نتایج مطالعات ما نشان می دهد که میزان پروتئین Prok2 نقشی اساسی در ایجاد تعادلی صحیح میان خواب و بیداری در طول روز و شب دارد. محققان در بررسی های بعدی شان دریافتند Prok2 بر سایر پروتئین های مهم برای الگو های خواب مثل پروتئین گالانین نیز تاثیر می گذارد. نور و تاریکی خلل کمتری در الگوهای خواب ماهی های خالدار ایجاد کردند. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
Neuron  
منتشر شده است.

پاسخ
 سپاس شده توسط *Ramesh* ، αԃηєѕ
آگهی
#2
خیلی مفید بود ! من شبا بدون نور خوابم نمی بره ! باید آباژور رو تنظیم کنم تو صورتم تا خوابم ببره!!!!!!
پاسخ
 سپاس شده توسط _Lσѕт_


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  خواب خوب شبانه ذهن را پاک می‌کند !
Lightbulb چگونه صورت خود را استخونی و زیبا کنیم؟
  چگونه استرس را ازبین ببریم؟
  میخوای وارد خواب دیگران بشی؟
  فولاد چیست؟ و چگونه ساخته می شود؟
  چگونه در ایران می توان یک مدل موفق شد؟
  تا به حال شده جایی را ببینید و ناگهان یادتان بیاید قبلا آن را در خواب دیده‌اید؟
  آیا خواب بعد از ظهر مفید است؟
  چیزهای جالبی که درباره خواب نمیدانستید
  چگونه زبان انگلیسی یاد بگیریم؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان