امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

علائم، درمان و پیشگیری از گل مژه

#1
Wink 
علائم، درمان و پیشگیری از گل مژه 1

گل‌مژه، فولیکول مو یا غدۀ چربیِ ملتهب روی پلک چشم است. این عارضه می‌تواند در امتداد خط چشم (خارجی) یا زیر پلک چشم (داخلی) باشد. در هر دو حالت موضع دردناک، قرمز و متورم می‌شود اما گل‌مژۀ خارجی معمولاً زیاد طول نمی‌کشد…
 
گل‌مژه به دلیل نوعی باکتری ایجاد می‌شود که به طور معمول در پوست چشم هر انسانی وجود دارد. گل‌مژه‌ها اغلب نیاز به درمانی جز کمپرس گرم ندارند اما پزشکان برای درمان آن گاهی آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کنند. گاهی هم برای تخلیۀ گل‌مژه از جراحی استفاده می‌شود. لینک زیر را دنبال کنید تا به پوشش جامع وب‌سایت WebMD در مورد دلایل بروز گل‌مژه، ظاهر آن، روش درمان و اطلاعات بیشتری در مورد این عارضه دسترسی پیدا کنید.
 
درمان گل‌مژه
چه درمان‌هایی برای گل‌مژه مناسب هستند؟
با اینکه گل‌مژه‌ها ضایعاتی دردناک و کریه هستند اما معمولاً طی چند روز به خودی خود یا با درمانی ساده معالجه می‌شوند. گل‌مژۀ مزمن نیست و بیشتر مواقع خودبه‌خود درمان می‌شود اما ممکن است یک ماه یا بیشتر نیز طول بکشد.
 
درمان موضعی برای گل‌مژه شامل استعمال کمپرس گرم به مدت 10 تا 15 دقیقه روی قسمت آسیب‌دیدۀ چشم به دفعات 2 تا 4 مرتبه در روز طی چند روز متوالی است. با این کار، نه تنها درد و التهاب تسکین پیدا می‌کند بلکه گل‌مژه سریع‌تر بهبود پیدا کرده و ناپدید می‌شود. حواستان باشد که هنگام اعمال کمپرس گرم چشمان خود را ببندید. وقتی گل‌مژه سر زد، همان‌طور به کمپرس گرم ادامه دهید تا فشار کم شده و سر آن شکافته شود. گل‌مژه را فشار ندهید. بگذارید به خودیِ خود سر بزند. بیشتر گل‌مژه‌های شدید نیاز به درمان موضعی دارند و گاهی اوقات با آنتی‌بیوتیک خوراکی خوب می‌شوند.
 
اگر گل‌مژه دوباره سرزد، پزشک شما ممکن است پماد آنتی‌بیوتیک موضعی یا خوراکی تجویز کند. آنتی‌بیوتیک را طبق تجویز پزشک مصرف کنید.
گاهی برای تخلیۀ کامل گل‌مژه جراحی‌های کوچکی نیاز است. بعد از بی‌حسی موضعی، چشم‌پزشک گل‌مژه را باز می‌کند و محتوای آن را تخلیه می‌کند. معمولاً پلک به سرعت خوب می‌شود.
 
با اینکه گاهی گل‌مژۀ مزمن به خودیِ خود ناپدید می‌شود، اما کمپرس گرم روند بهبود را سرعت می‌دهد. بیماران خاصی ممکن است از تزریق مستقیم داروی ضدالتهاب در موضع بهره‌مند شوند. گل‌مژه می‌تواند با یک جراحی ساده تحت بی‌حسی موضعی برداشته شود. جراح معمولاً تا 24 ساعت پس از جراحی، چشم شما را تحت پانسمان قرار می‌دهد.
 
 
درمان گل‌مژه
درمان علائم
    بیشتر گل‌مژه‌ها به خودیِ خود طی یک هفته از بین می‌روند.
    طی چند روز به مدت 10 تا 15 دقیقه کمپرس گرم در موضع اعمال کنید. از لیف تمیز یا حوله مرطوب که در آب گرم قرار گرفته استفاده کنید. چشمان خود را هنگام انجام این کار ببندید.
 
پیشگیری از عفونت
    موضع را تمیز نگه دارید و از دست زدن و مالیدن چشم خودداری کنید.
    گل‌مژه را فشار ندهید.
    از آرایش چشم یا لنز گذاشتن خودداری کنید.
 
پیگیری
در بیشتر موارد گل‌مژه نیاز به درمان پزشکی ندارد اما اگر با هر کدام از علائم زیر برخورد کردید با پزشک مشورت کنید:
    پس از گذشت 10 روز، گل‌مژه هنوز خوب نشده است
    پس از چند روز انجام درمان خانگی، گل‌مژه متورم‌تر و دردناک‌تر شده است
    شخص تب و لرز هم دارد
    شخصِ مبتلا مشکلات بینایی پیدا کرد
    گل‌مژه عود کرده است
    سیستم ایمنی بدن شخص ضعیف است (مثلاً افراد دیابتی، بیمارانی که تحت درمان سرطان هستند یا بیمارانی که تحت پیوند عضوی قرار گرفته‌اند)
 
پیشگیری از گل‌مژه
چگونه می‌توانم از گل‌مژه پیشگیری کنم؟
اگرگل‌مژه عود کرد، باید بهداشت بهتری برای گل‌مژه انجام دهید. به این معنی که باید به طور مرتب پلک را تمیز کنید تا جرم‌ها و سلول‌های مردۀ پوست را که باکتری را تغذیه می‌کنند بردارید. چند قطره از شامپو بچۀ ملایم را داخل یک فنجان چای که محتوی آب گرم است ریخته و هم بزنید. در حالی که چشمان خود را بسته‌اید، با یک تکه پنبه یا لیف، به‌آرامی محلول صابونی را روی پلک و مژه بمالید.
 
اگر وقت ندارید شامپو بچه را مخلوط کنید، پلک‌های خود را در حالی که بسته هستند با لیفی که آغشته به شامپو بچه است زیر دوش ماساژ دهید. این کار نباید بیش از 30 ثانیه برای هر چشم طول بکشد.
 
بدون در نظر گرفتن نوع تکنیک، عمل مالش با دست باعث می‌شود پلک از انباشته شدن سلول‌ها تمیز شود. این نکته همیشه مهم است که پلک را از تماس با مواد آرایشی فاسد یا موادی که تاریخ انقضای آنها تمام شده است، حولۀ کثیف یا دستان آلوده دور نگه دارید.
 
ناراحتی و درد در چند تا از مژه‌ها علائم اولیه دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
گل‌مژه  زدن است. اعمال کمپرس گرم به دفعات با دیدن اولین علائم عفونت را پخش می‌کند و از مسدود شدن غدد پلکی پیشگیری می‌کند.
 
گل‌مژه‌هایی که عود می‌کنند ممکن است با بیماری‌های پوستی مزمنِ صورت به نام آکنه روزاسه همراه باشد. پزشک یا مشاور پوست قادر خواهد بود حضور روزاسه را تأیید کرده و درمان پزشکی مؤثر را آغاز کند.
 
 
علائم گل‌مژه
علائم گل‌مژه چه چیزهایی هستند؟
اغلب گل‌مژه‌ها با گل‌مژۀ مزمن اشتباه گرفته می‌شوند. در حالی که هر دو غددی روی پلک هستند، اما دلایل مختلفی دارند. گل‌مژه توسط باکتری ایجاد می‌شود اما گل‌مژۀ مزمن وقتی ایجاد می‌شود که مجرای چربی توسط بقایای پوست مسدود شود.
علائم هر کدام از این بیماری‌ها عبارت‌اند از:
    گل‌مژه: ناحیۀ قرمز، داغ و متورم نزدیک پلک چشم
    گل‌مژۀ مزمن: جوش‌هایی بدون درد، مدور و صاف که معمولاً در وسط پلک چشم ظاهر می‌شوند.
 
اگر در گل‌مژه با هر یک از مشکلات زیر مواجه شدید، حتماً با پزشک تماس بگیرید:
    هر نوع تورم که طی چند روز فروکش نکرد و ظاهراً در حال بدتر شدن بود.
    تورم پلک در بینایی اختلال ایجاد کرد.
    در داخل چشم یا اطراف آن درد داشتید.
    گل‌مژۀ شما عود کرد. این می‌تواند علامت دیگر بیماری‌های مزمن پوستی باشد.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Star درمان سرما خوردگی
  درمان و عکس گشادی مقعد + علائم و تشخیص گشاد شدن مقعد
  درمان خانگی کیست مویی دنبالچه + بهترین روشهای تخلیه در خانه
  هزینه درمان شقاق با لیزر چقدر است؟
  سرطان مقعد چیست؟ کشنده است؟ “درمان و علائم”
  درمان آبسه مقعدی با لیزر بدون جراحی
  هزینه درمان شقاق با لیزر و عمل جراحی 1402 + تعرفه بیمه
  انواع توده تناسلی در مردان و زنان + درمان زائده با عکس
  راههای پیشگیری از ابتلا به هموروئید
  درمان ورم مقعدی چیست؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان