امتیاز موضوع:
  • 2 رأی - میانگین امتیازات: 4.5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

★معرفی کتاب های علمی★

#31
از سری کتاب‌هایی که حتمن باید خوانده شوند



حتی درباره آن فکر نکن، زمین غیرقابل سکونت است




اگر می‌خواهید بدانید معضلاتی چون پناهندگان اقلیمی، بحران پلاستیک‌ها و مخاطرات در سواحل و غیرقابل سکونت بودن زمین پس از گرمایش جهانی، چگونه رخ می‌دهند کتاب‌های معرفی شده در این گزارش را بخوانید.
★معرفی کتاب های علمی★ 4

به گزارش  خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) سایت earthday مجموعه‌ای از جدیدترین کتاب‌ها در زمینه تغییرات اقلیمی را که حتمن باید در سال 2020 خوانده شوند را معرفی کرد.
 
بالا آمدن
الیزابت راش در کتاب «بالا آمدن» خوانندگان را به حاشیه‌های فیزیکی و فرهنگی ایالات متحده آمریکا می‌برد. از شهروندان فراموش‌شده و حاشیه‌نشین و مکان‌هایی مانند لوئیزیانا تا قلعه‌های شیشه‌ای فیسبوک، گوگل و سیلیکون ولی.
 


★معرفی کتاب های علمی★ 4


 

این نویسنده در کتابش به این موضوع اشاره می‌کند که با رخداد طوفان‌های حجیم در نهایت همه چیز به حالت عادی خود برمی‌گردد. وی معتقد است، اما کسانی که با درآمد کمتر کنار سواحل زندگی می‌کنند بیشتر در معرض سیل هستند. در واقع تنها خطوط ساحلی در معرض خطر نیستند؛ تمام جوامع منتظرند که خانه‌ها و شیوه زندگی خود را در برابر تغییرات آب‌وهوا از دست بدهند و به اولین پناهندگان آب و هوا تبدیل شوند.
 
در این اثر این سوال مطرح نیست که ما چه زمانی خانه‌های خود را از دست می‌دهیم؟ در حقیقت نویسنده به بررسی کنار آمدن با این شرایط می‌پردازد.


 



★معرفی کتاب های علمی★ 4


 

چگونه از پلاستیک‌ها رها شویم؟
کتاب «چگونه از پلاستیک‌ها رها شویم؟» نوشته ویل، مک کلوم راهنمایی برای تغییر جهان است. در واقع پلاستیک‌ها یک معضل همگانی هستند. مگر اینکه ما به عنوان افراد، دولت‌ها و شرکت‌ها برای خود مسئولیت مشترک ببینیم؛ اما ما نمی‌خواهیم این معضل را حل کنیم.
 
نویسنده که خود یک اقیانوس‌شناس بریتانیایی است، در کتابش وضعیت فعلی پلاستیک‌های جهان و عواقب زیست‌محیطی آن را نشان می‌دهد. در واقع این کتاب به ما کمک می‌کند تا اعتیاد به پلاستیک را بفهمیم.



medium]
 
طوفانی چون دیوار
«طوفانی چون دیوار» نوشته تاد میلر موضوعاتی درباره تغییرات اقلیمی، مهاجرت و امنیت سرزمین مادری را بیان می‌کند. وقت آن است که چشم خود را به پیامدهای اقتصادی و سیاسی تغییرات آب و هوا باز کنیم.
 
نویسنده در این کتاب به ماجرای پناهجویان در اثر تغییر شرایط محیطی می‌پردازد. وی معتقد است افراد مجبور شده‌اند از خانه‌های خود به صورت اجباری خارج شوند. همچینن وی در کتابش تصویری بزرگتر از چگونگی برخورد كشورهای ثروتمند مانند آمریكا که در حال دیوار كشیدن هستند سخن می‌گوید، نظامی كردن مرزها و امر به مراكز بازداشت برای محدود كردن مهاجرت نمونه‌ای از این موارد است.
 


[align=justify]★معرفی کتاب های علمی★ 4


 

زمین غیرقابل سکونت
کتاب «زمین غیرقابل سکونت» نوشته دیوید والاس به زندگی بعد از جنگ یا همان گرمایش جهانی در زمین می‌پردازد. به طور شگفت‌آور، کتاب والاس قادر است نه تنها اظطراب بحران محیط‌زیست را به ما منتقل کند، بلکه فرصتی است که ما هنوز هم باید راه حل‌ها را به دقت در پیش روی خود بگذاریم و اوضاع را مدیریت کنیم. با خواندن این اثر ابتدا می‌ترسید، اما بعد به راه حل‌های ارزشمندی می‌رسید.


 


پاسخ
 سپاس شده توسط ßяɪcε ، Ɗєя_Mσηɗ ، Medusa ، ρσєѕɪ
آگهی
#32
معرفی کتاب: چگونه آپولو هوا کنیم

دانشندان فضایی برای پول آپولو هوا نمی‌‌کنند. آن‌ها نه تنها از کارشان لذت می‌برند که بزرگترین خیال‌پردازان روی زمین‌اند، زیرا رؤیاهایی در مقیاس کیهانی در سر می‌پرورانند. آن‌ها عاشق فیلم و کتاب‌های علمی تخیلی‌اند. فیلم هرچه احمقانه‌تر باشد، بیشتر از آن لذت می‌برند.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
★معرفی کتاب های علمی★ 4

چگونه آپولو هوا کنیم یا هفت راز درباره‌ی روش تفکر دانشمندان فضایی
The Seven Secrets Of How To Think Like A Rocket Scientist
نوشته‌ی : جیم لانگونسکی (Jim Longuski)
ترجمه: آیدین محمدی
انتشارات: مازیار
موضوع: هوافضا – اندیشه و تفکر خلاق
چاپ اول، ۱۳۹۳
تعداد صفحه: ۱۵۲ ص – مصور



آن‌چه در دست دارید، کتابی است برای نشستن و فکر کردن. در این کتاب، هیچ فرمول، قیاس منطقی یا تمرین‌هایی که راه‌حل‌شان در انتهای کتاب ارائه شده باشد، وجود ندارد. این کتاب برای دانشمندان فضایی نوشته نشده است (هرچند آن‌ها هم می‌توانند از خواندن آن لذت ببرند)، بلکه مخاطب آن عموم مردم است. شناخته‌شده‌ترین قانون در کار فضایی، قانون مورفی است: «« اگر احتمال داشته باشد چیزی خراب شود، حتماً خراب خواهد شد!»». از این رو تاریخ فضا حول تلاش برای خنثی‌کردن قانون مورفی دور می‌زند. در این کتاب به این موضوع پرداخته شده که چطور همه ما می‌توانیم از بعضی تکنیک‌های فکری بهره بگیریم. تکنیک‌هایی که دانشمندان فضایی در مواجهه با چالش‌های اکتشاف در فضا آموخته‌اند.

فهرست مطالب


مقدمه مترجم

درباره‌ی نویسنده

مقدمه

بخش ۱: رویا پردازی


رویا پردازی کن
افق دید داشته باش
بلند پرواز باش
چرند بگو
طوفان مغزی کن
انگیزه بیافرین
داستان‌سرایی کن
به فردا موکول کن
جان کندی‌وار بیندیش


بخش ۲: قضاوت


واقع‌بین باش
کمی بازی کن
شبیه‌سازی کن
آزمایش فکری انجام بده
محدودیت‌هایت را بشناس
ایده‌ها را بسنج


بخش ۳: پرس‌ و جو


بپرس، حتی سوال‌های احمقانه
سوال‌های مهم بپرس
بپرس «چه‌ می‌شد اگر؟»
بیست‌ سوالی طرح کن
فقط یک سوال دیگر بپرس


بخش ۴: بازبینی


به خودت ثابت کن که در اشتباهی
دنبال کاستی‌ها بگرد
برنامه پشتیبان داشته باش
آزمون عقلانیت انجام بده
محاسبات را بازبینی کن
مخاطرات را بشناس
به فرضیات خود شک کن


بخش ۵: ساده‌سازی


ساده‌اش، احمق
تصویری بکش
مدل آزمایشگاهی بساز
برای هیولا اسمی انتخاب کن
موشکافی کن
ریاضیات تمرین کن
از تیغ اوکام استفاده کن


بخش ۶: بهینه‌سازی


هزینه‌ها را کم کن
در زمان صرفه‌جویی کن
تحلیل‌گر باش
سریع‌تر، بهتر و ارزان‌تر بساز (اما نه یک‌جا)
بدان چه وقت بزرگتر بهتر است
شکل باید تابع کارکرد باشد
بهترین افراد را انتخاب کن
اصلاحات کوچک انجام بده


بخش ۷: عمل کردن


در عمل بیاموز
تبرت را تیز نگه دار
در راه اصلاحش کن
دست به کار شو
مسائل هر چند کوچک را نادیده نگیر
با عملکرد متوسط کار کن
به پشت سرت نگاه کن
از اشتباهات خود بیاموز
پاسخ
 سپاس شده توسط Ɗєя_Mσηɗ ، Medusa ، sober ، ρσєѕɪ
#33
معرفی کتاب: نظریه ریسمان

درک مفاهیم نظریه‌ی ریسمان، به معنای درک جنبه‌های اساسی واقعیت در بنیادی‌ترین سطوح است. آیا جهان‌های موازی وجود دارند؟ فقط یک قانون طبیعت وجود دارد یا تعداد بی‌شمار از آن؟ چرا جهان ما از قانون‌‌های کنونی پیروی می‌کند؟ سفر در زمان ممکن است؟ جهان ما واقعاً چند بعد دارد؟

فیزیک‌دانان با اشتیاق به دنبال پاسخ این پرسش‌ها هستند. آنچه دانشمندان را این قدر در مورد این نظریه هیجان‌زده کرده است، این است که نظریه ریسمان محتمل‌ترین کاندید یک نظریه‌ی موفق از گرانش کوانتومی است. گرانش کوانتومی نظریه‌ای است که دانشمندان امیدوارند دو قانون اصلی فیزیک جهان را با هم یکی کنند. قوانینی که در حال حاظر دو نوع رفتار کاملاً متفاوت را به دوشکل کاملاً مختلف توصیف می‌کنند و در حوزه‌ای که هیچ کدام به طور کامل جواب نمی‌دهند، واقعاً نمی‌دانیم چه اتفاقی در حال رخ دادن است.



دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
★معرفی کتاب های علمی★ 4


نام اصلی: String Theory For Dummies
نظریه ریسمان
نوشته‌ی : اندرو زیمرمن جونز (Zimmerman Jones, Andrew)
ترجمه: مریم ذوقی
انتشارات: آوند دانش، ۱۳۹۴
(تحت امتیاز انتشارات وایلی)
موضوع: فیزیک – نظریه ریسمان
چاپ اول، ۱۳۹۴
تعداد صفحه:۳۸۴ ص – مصور


این کتاب شامل نظریاتی است که احتمالاً در سال‌های آتی، کاملاً غلط از آب در می‌آیند. نظریات دیگری هم در کتاب وجود دارد که ممکن است سرانجام ثابت شود قوانین بنیادی جهان ما هستند و شاید هم مبنای کاملاً جدیدی از علم و فناوری شوند. کسی چه می‌داند آینده چه تقدیری را برای نظریه‌ی ریسمان رقم خواهد زد.

در نگارش این کتاب، تلاش شده است که موارد زیر رعایت شود:


اطلاعاتی ارائه گردد که برای درک نظریه‌ی ریسمان لازم است (شامل مفاهیم فیزیکی اثبات‌شده‌ای که از نظریه‌ی ریسمان قدیمی‌تر‌ند).

بازگویی موفقیت‌های نظریه‌ی ریسمان تا به امروز

شرح کانال‌های مطالعاتی که می‌کوشند مدارک بیشتری برای نظریه‌ی ریسمان جمع‌آوری کنند.

بررسی مفاهیم مبهم و حدسی نظریه‌ی ریسمان

مطرح ساختن دیدگاه‌های انتقادی ضد نظریه‌ی ریسمان و برخی از جایگزین‌های به نظر مفید را، در صورت شکست آن.

ایجاد سرگرمی و تفریح همراه با اهداف بالا

اجتناب از مباحث ریاضی نظریه‌ی ریسمان تا آنجا که می‌شد. (نظریه‌ی ریسمان صرفاً نظریه‌ای ریاضیاتی است. یعنی بر مبنای معادلات ریاضیاتی ساخته شده که به روش‌های مشخص می‌توان آن‌ها را معنا کرد. اگر پیش از این هرگز فیزیک نخوانده باشید، شاید عجیب به نظر برسد، اما در حقیقت همه‌ی نظریه‌های فیزیکی به زبان ریاضیات بیان می‌شوند).

این کتاب طوری نوشته شده است که آسانی بتوانید اطلاعات مورد نیازتان را به دست آورید، آن را بخوانید و متوجه شوید. این کتاب طوری طراحی شده است که تا حد ممکن، روند تاریخی پیشرفت نظریه را دنبال کند، اگرچه خیلی از مفاهیم نظریه‌ی ریسمان به هم مربوط‌اند. با این حال سعی بر این شده که هر فصل به تنهایی قابل فهم باشد.


بخش اول: معرفی نظریه‌ی ریسمان


در بخش اول کتاب، مفاهیم اصلی نظریه‌ی ریسمان به صورت خیلی کلی معرفی شده‌اند. در این باره می‌خوانید که چرا دانشمندان برای یافتن نظریه‌ی گرانش کوانتومی تا این اندازه مشتاق‌اند. همچنین نگاهی کوتاه به موفقیت‌ها و شکست‌های نظریه می‌اندازید.

بخش دوم: فیزیکی که نظریه‌ی ریسمان بر آن بنا شده است


نظریه‌ی ریسمان بر مبنای پیشرفت‌های علمی مهم، در تقریباً ۷۰ سال اول قرن بیستم بنا شده است. در این بخش درمی‌یابید که فیزیک‌دانان و به طور کلی دانشمندان، چطور چیزهایی را می‌آموزند و آموخته‌های آن‌ها تا کنون چیست؟ بخش دوم شامل فصل‌هایی در مورد چگونگی تحول علم فیزیک کلاسیک (یعنی قبل از اینشتین)، نظریه‌ی نسبیت اینشتین، فیزیک کوانتوم و یافته‌های جدیدتری از فیزیک ذرات و کیهان‌شناسی است. پرسش‌هایی که در این فصل می‌آید، همان‌هایی هستند که نظریه‌ی ریسمان در تلاش برای پاسخ به آن‌ها است.

بخش سوم: ساختن نظریه‌ی ریسمان: نظریه‌ی همه‌ چیز


در این بخش در مورد تولد و رشد نظریه‌ی ریسمان از ۱۹۶۸ تا ۲۰۰۹ بحث خواهد شد. تحولات جالب نظریه در اینجا قرار دارد. فصل ۱۲ در مورد روش‌هایی است که بتوان به کمک آن‌ها مفاهیم نظریه ریسمان را امتحان کرد.

بخش چهارم: کیهان دیده نشده: نظریه‌ی ریسمان در مرزهای دانش


در اینجا، نظریه‌ی ریسمان در قالب گشت و گذاری در جهان و بررسی مفاهیم مهم با جزئیات بیشتر ارائه می‌شود. فصل ۱۳ روی مفهوم ابعاد اضافه، که محور اصلی اکثر مطالعات نظریه‌ی ریسمان است، تمرکز دارد. فصل ۱۴ به بررسی مفاهیم کیهان‌شناسی می‌پردازد و این‌که نظریه‌ی ریسمان چگونه ممکن است ویژگی‌های خاصی از جهان ما را توضیح دهد. حتی جالب‌تر از آن، در فصل ۱۵ و ۱۶ خواهید دید که نظریه‌ی ریسمان در مورد جهان‌های موازی احتمالی و امکان سفر در زمان چیزهایی برای گفتن دارد.


بخش پنجم: دیگران چه می‌گویند: انتقادات و جایگزین‌ها


در این بخش وقتی در مورد انتقادات وارد بر نظریه‌ی ریسمان می‌خوانید، بحث به اوج خود می‌رسد. نظریه‌ی ریسمان تا به اثبات رسیدن هنوز راهی طولانی در پیش دارد و دانشمندان بسیاری بر این باورند که در جهت اشتباه پیش می‌رود. در این قسمت درمی‌یابید چرا چنین است و می‌بینید آنها جایگزین‌هایی را، از جمله گرانش کوانتومی حلقه‌ای (بزرگ‌ترین رقیب نظریه‌ی ریسمان)، مطرح کرده‌اند. به این ترتیب اگر نظریه‌ی ریسمان غلط باشد، دانشمندان به جستجوی پاسخ برای پرسش‌هایی که در صدد حل آنها هستند، ادامه خواهند داد.

بخش ششم:  بخش ده‌تایی‌ها


به رسم کتاب‌های For Dummies، فصل آخر این کتاب نیز فهرستی از ده موضوع را ارائه کرده است. فصل ۲۰ ده سوال مهم فیزیک را که دانشمندان امیدوارند نظریه‌ی همه چیز (شامل نظریه‌ی ریسمان) به آن پاسخ دهد، جمع‌بندی می‌کند. فصل ۲۱ به ده نظریه‌‌پرداز ریسمان اختصاص دارد که برای پیشبرد این شاخه، چه با تحقیقاتشان و چه با معرفی مفاهیم نظریه‌ی ریسمان به دنیا از طریق کتاب‌های شناخته‌شده‌شان خدمات شایانی ارائه داده‌اند.


باید توجه داشت که در حال حاضر کسی نمی‌داند نسخه‌ی نهایی این نظریه به چه شکل خواهد بود. دانشمندان اطلاعات مبهمی از مفاهیم موجود در نظریه دارند، اما هیچ کس به معادله‌ی نهای آن که معرف کل نظریه‌ی ریسمان در دنیای ما باشد، دست نیافته است و آزمایش‌ها نیز تا کنون قادر به اثبات آن نبوده‌اند. (اگرچه در رد آن هم موفق نبوده‌اند). فیزیک‌دانان نسخه‌های ساده شده‌ای از معادله را به وجود آورده‌اند، اما آن هم هنوز جهان‌مان را کاملاً توصیف نمی‌کند.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
★معرفی کتاب های علمی★ 4


به قسمت‌هایی از متن کتاب توجه فرمایید:


اصل هولوگرافی کاملاً غیر منتظره است. شما حتماً فکر می‌کنید اطلاعاتی که برای توصیف یک فضا لازم است، باید متناسب با حجم آن باشد. (توجه کنید که در مورد فضاهای بیش از سه بعد، حجم عبارت دقیقی نیست. «ابرحجم» ۴ بعدی عبارت است از طول ضرب‌در عرض ضرب‌در ارتفاع ضرب در یک بعد مکانی دیگر. فعلاً بعد زمان را فراموش کنید).

این اصل را به دو طریق می‌توانید در نظر بگیرید:

عالم ما فضایی ۴ بعدی‌ است که با مرزهایی ۳ بعدی هم‌ارز است.
عالم ما مرز ۴ بعدی از یک فضای ۵ بعدی است که همان اطلاعات را دارد.

ما در سناریوی ۱، در فضای درون مرز زندگی می‌کنیم و در سناریوی شماره‌ی ۲، روی مرز هستیم که واقعیتی از مرتبه‌ی بالاتر که مستقیماً درکش نمی‌کنیم، نشان می‌دهد. هر دو نظریه در مورد ماهیت جهانی که در آن زندگی می‌کنیم، مفاهیم عمیقی دارند.

با وجود اینکه اصل هولوگرافی در سال ۱۹۹۳ ارائه شد، حتی لئونارد ساسکیند می‌گوید: « فکر می‌کردم دهه‌ها طول بکشد تا روشی برای تأیید این اصل پیدا شود.» بعد از آن، در سال ۱۹۹۷، فیزیک‌دان آرژانتینی خوان مالدسانا با الهام از اصل هولوگرافی مقاله‌ای منتشر کرد که چیزی با نام تطابق پاد-‌دوسیتر/ نظریه‌ی میدان همدیس (یا تطابق AdS/CFT) را پیشنهاد داد که اصل هولوگرافیک را به مرکز توجه نظریه‌ی ریسمان تبدیل کرد.

در این تطابق مالداسنا دوگانی جدیدی را بین نظریه‌ی پیمانه‌ای تعریف‌شده روی مرزی ۴ بعدی (سه بعد مکانی و یک بعد زمانی) و ناحیه‌ای ۵ بعدی (چهار بعد مکانی و یک بعد زمانی) مطرح کرد. به نوعی او نشان داد شرایطی وجود دارد که تحت آن سناریوی شماره‌ی ۲ اصل هولوگرافی امکان‌پذیر است. طبق معمول نظریه‌ی ریسمان، یکی از این شرایط، ابرتقارن شکسته نشده است. در واقع، جهان نظری‌ای که او مطالعه می‌کرد، بیشترین مقدار ممکن ابرتقارن را داشت، یعنی ابرمتقارن بیشینه بود.

شرط دیگر آن بود که فضای ۵ بعدی، چیزی به نام فضای پاد-‌دومسیتر باشد، یعنی انحنای منفی داشته باشد. جهان ما (حداقل در حال حاضر) بیشتر به فضای دوسیتر شبیه است. به همین علت، هنوز ثابت نشده که تطابق (یا چیزی شبیه به آن) در مورد جهان خودمان صادق باشد. (گرچه، هزاران مقاله در مورد آن نوشته شده باشد).

حتی اگر به نظر برسد که این دوگانگی کاملاً درست نیست، حجم انبوهی از تحقیقات نظری روزافزون این ایده را تأیید می‌کند که نوعی انطباق بین نظریه‌ی ریسمان و نظریه‌ی پیمانه‌ای، ولو در تقریب‌های پایین وجود دارد. محاسبات دشوار در یکی از این نظریه‌ها ممکن است در دیگری واقعاً راحت باشد. این مطلب به تأیید این مسئله کمک کرده است که اصل هولوگرافی سرانجام ممکن است به عنوان اصلی بنیادین از نظریه‌ی ام (M) پذیرفته شود.

همچنین اصل هولوگرافی و به ویژه تطابق (AdS/CFT) ممکن است در درک بیشتر ماهیت سیاه‌چاله‌ها به دانشمندان کمک کند. آنتروپی یا بی‌نظمی سیاه‌چاله‌ها متناسب با سطح آن است نه حجمش. این از مباحثی است که از اصل هولوگرافی حمایت می‌کند. زیرا عقیده بر آن است که توضیحات فیزیکی بیشتری در مورد سیاه‌چاله‌ها به دست خواهد داد.


فهرست مطالب


مقدمه

بخش ۱)  معرفی نظریه‌ی ریسمان


فصل ۱: نظریه‌ی ریسمان واقعاً چیست؟
فصل ۲:  جاده‌ی فیزیک به گرانش کوانتومی منتهی می‌شود
فصل ۳:  موفقیت‌ها و شکست‌های نظریه‌ی ریسمان


بخش ۲)  فیزیکی که نظریه‌ی ریسمان بر آن بنا شده است


فصل ۴: مقدمه‌چینی برای نظریه‌ی ریسمان: آشنایی با روش علمی
فصل ۵:  آنچه باید درباره‌ی فیزیک کلاسیک بدانید
فصل ۶:  متحول‌کردن فضا و زمان: نسبیت اینشتین
فصل ۷:  مروری بر اصول مکانیک کوانتومی
فصل ۸:  مدل استاندارد فیزیک ذرات
فصل ۹:  فیزیک در فضا:  بررسی کیهان‌شناسی و اخترفیزیک


بخش ۳)  ساختن نظریه‌ی ریسمان: نظریه‌ی همه‌چیز


فصل ۱۰:  ریسمان‌های اولیه و ابرریسمان‌ها:  کشف نقطه‌ی آغاز نظریه
فصل ۱۱:  نظریه‌ی M  و فراتر از آن:  گردهم آوردن نظریه‌ی ریسمان
فصل ۱۲:  نظریه‌ی ریسمان به بوته‌ی آزمایش گذاشته می‌شود


بخش ۴)  کیهان دیده‌نشده: نظریه‌ی ریسمان در مرزهای دانش


فصل ۱۳:  جاباز کردن برای ابعاد اضافه
فصل ۱۴:  جهان ما – نظریه‌ی ریسمان، کیهان‌شناسی و اخترشناسی
فصل ۱۵:  جهان‌های موازی:  شاید شما در آنِ واحد بتوانید دو جا باشید
فصل ۱۶:  سفر در زمان


بخش ۵)  دیگران چه می‌گویند:  انتقادها و جایگزین‌ها


فصل ۱۷:  نگاهی دقیق‌تر به مجادلات نظریه‌ی ریسمان
فصل ۱۸:  گرانش کوانتومی حلقه‌ای، بزرگترین رقیب نظریه‌ی ریسمان
فصل ۱۹:  بررسی سایر روش‌ها برای توضیح جهان


بخش ۶)  بخش ده‌تایی‌ها


فصل ۲۰:  ده سوالی که نظریه‌ی همه چیز (در حالت ایده‌آل) باید بتواند به آن پاسخ دهد.
فصل ۲۱:  ده نظریه‌پرداز برجسته‌ی ریسمان
پاسخ
 سپاس شده توسط Medusa ، sober ، ρσєѕɪ ، Ɗєя_Mσηɗ
#34
معرفی کتاب: میان ستاره‌ای به روایت علم

فیلم میان‌ستاره‌ای (Interstellar) که در سال ۲۰۱۴ با کارگردانی کریستوفر نولان بر پرده‌ی سینما‌های جهان به نمایش درآمد، یکی از مهم‌ترین فیلم‌های علمی‌تخیلی سال‌های اخیر بود. این فیلم که داستان خود را در بستر علم و بر لبه‌ی مرزهای آگاهی ما از جهان روایت می‌کرد، سعی کرده بود تا حد امکان به مفاهیم علمی پایبند بماند. یکی از دلایل چنین وفاداری، حضور فعال شخصیتی چون کیپ تورن، فیزیک‌دان برجسته‌ی معاصر در فرایند ساخت این فیلم است.

کیپ تورن در این کتاب، به توضیح عمیق‌تر مفاهیم علمی میان‌ستاره‌ای پرداخته است. او به بهانه‌ی این فیلم، امکانات ما در جهان علم را بازگو می‌کند و توضیح می‌دهد آنچه در این فیلم دیده‌ایم، در جهان واقعیت چه جایگاهی دارد. این کتاب که یکی از بهترین کتاب‌های ترویج علم سال ۲۰۱۴ بود، با مقدمه‌‌ای از کریستوفر نولان منتشر شده است و ترجمه‌ی فارسی آن نیز به همراه مقدمه‌‌ای از دکتر رضا منصوری، کیهان‌شناس و استاد دانشگاه صنعتی شریف منتشر شده است.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
★معرفی کتاب های علمی★ 4

میان‌ ستاره‌ای به روایت علم (The Science Of Interstellar)
همراه با مقدمه‌ی دکتر رضا منصوری بر ترجمه‌ی فارسی
نوشته‌ی : کیپ تورن (Kip Thorne)
ترجمه: پوریا ناظمی – حسین شهرابی
انتشارات: کارگاه
موضوع: کیهان‌شناسی – سیاه‌چاله
چاپ اول، ۱۳۹۴
تعداد صفحه: ۴۳۵ – مصور (بخش رنگی)، جدول (بخش رنگی)، نمودار (بخش رنگی)


قسمتی از متن کتاب:

اگر از فاصله‌ای دور و برای مثال از سطح سیاره‌ی مان به سیاره‌ی میلر نگاه کنید، بر اساس قوانین اینشتین، این سیاره مدار میلیارد کیلومتری خود را در هر ۱/۷ ساعت یک‌بار دور می‌زند. این عدد تقریباً معادل نصف سرعت نور است. اما به دلیل اتساع زمان، خدمه‌ی سفینه‌ی رنجر تناوب مداری سیاره را ۶۰ هزار بار کمتر از این مقدار اندازه‌ می‌گیرند. یعنی چیزی در حدود یک دهم ثانیه. یعنی ده بار گردش به دور سیاه‌چاله‌ی گارگانچوا در هر ثانیه.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
★معرفی کتاب های علمی★ 4

سرعت واقعاً سریعی است. اما آیا از سرعت نور سریع‌تر نیست؟ نه. دلیل آن هم گردابه‌ی فضای ایجاد شده در اثر گردش سریع سیاه‌چاله‌ی گارگانچوا به دور خود است. در مقایسه با گردابه‌ی فضا در محل سیاره و استفاده از زمان اندازه‌گیری‌شده در آن‌جا، سیاره به مراتب آهسته‌تر از سرعت نور در حال حرکت است و همین سرعت است که اهمیت دارد. این صحنه و چارچوبی است که مرز و حد سرعت نور در آن اعمال می‌شود. در برداشت علمی من از فیلم، از آن‌جایی که همیشه یک روی سیاره به سمت گارگانچوا است، این سیاره باید با همان سرعتی که مدار خود را طی می‌کند، به دور خود بچرخد. یعنی ده‌بار در هر ثانیه.

چطور ممکن است که این سیاره بتواند چنین سریع به دور خود بچرخد؟ آیا نیروهای گریز از مرکز آن را از هم نمی‌گسلند؟ خیر. و این بار هم ناجی‌ ما همان گردابه‌ی فضایی است. سیاره هیچ نیروی ویرانگر گریز از مرکزی احساس نخواهد کرد، به شرط آن‌که دقیقاً با همان سرعتی که فضا در اطرافش در حال چرخش است، به دور خود بچرخد و این همان اتفاقی است که درباره‌ی این سیاره تقریباً رخ می‌دهد.

بنابراین نیروهای گریز از مرکز حاصل از دوران سیاره به دور خودش در واقع بسیار کوچک و ضعیف هستند. در عوض اگر نسبت به ستاره‌ای دوردست وضعیتی ناچرخان داشت، در مقایسه با گردابه‌های فضای اطرافش باید ۱۰ بار در ثانیه به دور خود می‌چرخید و چنین چیزی باعث می‌شد تا نیروهای گریز از مرکز سیاره را نابود و متلاشی کنند. این هم از کارهای عجیبی است که نسبیت می‌تواند انجام دهد.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
★معرفی کتاب های علمی★ 4
کیپ تورن


فهرست مطالب:


کیپ ثورن و مدل همکاری او در مؤثرترین رسانه‌ی ترویج علم
مقدمه‌ای بر ترجمه‌ی فارسی
پیشگفتار کریستوفر نولان
دیباچه

دانشمندی در هالیوود: پیدایش میان‌ستاره‌ای
لیندا اوبست، شریک هالیوودی من
استیون اسپیلبرگ، کارگردان اولیه
جاناتان نولان، نویسنده‌ی فیلمنامه
کریستوفر نولان، کارگردان و نویسنده‌ی فیلمنامه
پاول فرانکلین، اولیور جیمز، ایگویین فون تانزلمن: گروه جلوه‌های ویژه‌ی بصری
متیو مک‌ کانهی، ان هَتِوِی، مایکل کین، جسیکا چستین

بخش اول: زیرساخت‌ها

• خلاصه‌ای در باب علم

مِهبانگ
کهکشان‌ها
منظومه‌ی شمسی
مرگ ستاره‌ها: کوتوله‌های سفید، ستاره‌های نوترونی، سیاه‌چاله‌ها
میدان‌های مغناطیسی و الکتریکی و گرانش

• قوانین حاکم بر جهان ما

نقشه‌برداری از عالم و رمز‌گشایی از قوانین فیزیک
حقیقت، حدس‌های علم‌محور، گمانه‌زنی‌ها

• زمان و فضای خمیده و نیروهای کِشندی

قوانین اینشتین درباره‌ی خمیدگی زمان
خمیدگی فضا: توده و شامه‌ی ما
گرانش کشندی

• سیاه‌چاله‌ها

مورچه‌ای روی جَستانه: فضای خمیده‌ی سیاه‌چاله
افق رویداد و زمان خمیده
گردابه‌ی فضایی
نمایش دقیق فضا و زمان خمیده در اطراف سیاه‌چاله
نمای سیاه‌چاله از درون عالم ما
از کجا می‌دانیم این‌ها واقعی است؟

بخش دوم: گارگانچوا

• کالبدشناسی کارگانچوا

جرم کارگانچوا
دَوَران کارگانچوا
کالبدشناسی کارگانچوا
پوسته‌ی آتش

• قلا‌ب‌سنگ گرانشی

فناوری قرن بیست و یک
استفاده از قلاب‌سنگ گرانشی برای سفر به سیاره‌ی میلر
سیاه‌چاله‌های میان‌جرم، در هسته‌ی کهکشانی
ناوبری با کمک تمدن‌های فراپیشرفته: یک راه گریز
استفاده ناسا از قلاب‌سنگ‌های گرانشی در منظومه‌ی شمسی

• به تصویرکشیدن کارگانچوا

سایه و حلقه‌های آتش آن
اثر عدسی ایجاد شده با سیاه‌چاله غیر چرخان
اثر عدسی گرانشی ایجادشده با سیاه‌چاله‌ی چرخان سریع: کارگانچوا
خلق جلوه‌ی بصری سیاه‌چاله و کرم‌چاله‌ی میان ستاره‌ای
تصویرسازی قلاب‌سنگ گرانشی

• قرص‌ها و فوران‌ها

اختروش‌ها
سیاه‌چاله‌ها و قرص‌های برافزایشی
فواره (‌جت)‌ها: گرفتن نیرو از فضای چرخنده
قرص برافزایشی از کجا آمد؟ نیروهای کشندی که ستاره را می‌دَرند
قرص برافزایشی کارگانچوا و فواره‌ی گمشده‌ی آن

• تصادف نخستین آجر در بنای تکامل است


بخش سوم: فاجعه‌ در زمین

• آفت

دنیای کویر
کدام فجایع
آفت

• تمنای اکسیژن

ساختن و ویران‌کردن اکسیژن قابل تنفس
اضمحلال اکسیژن و مسمومیت دی‌اکسید کربن

• سفرهای میان‌ستاره‌ای

فاصله تا نزدیک‌ترین ستاره
زمان سفر با فناوری قرن ۲۱
فناوری آینده‌ی دور
همجوشی گرماهسته‌ای
پرتوهای لیزر و بادبان‌های نوری
قلاب‌سنگ گرانشی در اطراف یک سیاه‌چاله‌ی دوگانه

بخش چهارم: کرم‌چاله

• کرم‌چاله

اسم کرم‌چاله‌ها از کجا آمده است
کرم‌چاله فلام
فروریزش کرم‌چاله
تماس
کرم‌چاله‌ی گریزپذیر چگونه خواهد بود
آیا کرم‌چاله‌ها ممکن است در طبیعت و در مقام جرمی اخترفیزیکی وجود داشته باشند؟
چرا من تا این حد درباره‌ی کرم‌چاله‌های طبیعی بدبینم؟
سرانجام

• تصویرسازی کرم‌چاله‌ی میان‌ستاره‌ای

گرانش کرم‌چاله و خمیدگی زمان
تنظیم‌کننده‌های شکل کرم‌چاله
چگونه تنظیم‌کننده‌ها بر ظاهر کرم‌چاله تأثیر می‌گذارند؟
طول کرم‌چاله
قطر عدسی همگرایی گرانشی کرم‌چاله
کرم‌چاله‌ی میان‌ستاره‌ای
سفر از درون کرم‌چاله

• کشف کرم‌چاله: امواج گرانشی

LIGO و تفکیک درخشش‌های امواج گرانشی
ستاره‌ی نوترونی در مدار یک سیاه‌چاله
کشف کرم‌چاله
سرآغاز این داستان
امواج گرانشی و آشکارسازهای آن‌ها
سوی خمیده‌ی جهان
امواج گرانشی مهبانگ

بخش پنجم: کاوش در همسایگی گارگانچوا

• سیار‌ی میلر

مدار سیاره
اتساع زمان و گرانش کشندی
گردابه‌‌ی فضا
امواج غول‌آسا بر سطح سیاره‌ی میلر
تاریخ گذشته‌ی سیاره‌ی میلر
ظاهر گارگانچوا از سطح سیاره‌ی میلر

• ارتعاشات گارگانچوا

ارتعاش‌های سیاه‌چاله
ارتعاش‌ها تشدید گارگانچوا

• سیاره‌ی مان

مدار سیاره و غیبت خورشید
سفر به سیاره‌ی مان
رسیدن به سیاره‌ی مان: ابرهای یخی
دانه‌های زمین‌شناختی دکتر مان

• اندورانس

گرانش کشندی و طراحی اندورانس
انفجار در مدار بر فراز سیاره‌ی مان
بخش ششم: سرحدات فیزیک

• ابعاد چهارم و پنجم

بعد چهارم: زمان
آیا توده وجود دارد؟
بعد پنجم

• موجودات توده

شامه‌ی دوبعدی و توده‌ی سه‌بعدی
موجود تود‌ه‌ای از بعد پنجم که از میان عالم (شامه‌)‌ سه‌بعدی ما می‌گذرد
ماهیت موجودات توده‌ای و گرانش آن‌ها
موجودات توده‌ای میان‌ستار‌ه‌ای

• گرانش محصور‌کننده

مشکلات با گرانش در ۵ بعد
آیا جهت بیرون‌-‌عقب تاب خورده‌ است؟
بیرون‌-‌عقب: خمیدگی پاد‌ -‌ دسیتر
ساندویچ: AdS فضای کافی درون توده
خطر: ساندویچ ناپایدار است
سفر از میان لایه‌ی AdS

• ناهنجاری‌های گرانشی

نا‌هنجاری‌های تقدیمی در مدار عطارد
ناهنجاری‌های مدارهای کهکشان‌ها به دور یکدیگر
ناهنجاری‌ در شتاب انبساط عالم
ناهنجاری‌های گرانشی میان‌ستاره‌ای

• معادله‌ی پروفسور

دفترچه‌های یادداشت و تخته‌سیاه مورف و پروفسور
منبع ناهنجاری‌- ‌بعدپنجم
میدان‌های توده‌ای که قدرت گرانش را کنترل می‌کنند
باز نگاه ‌داشتن کرم‌چاله
محافظت عالم ما از نابودی
سرانجام، معادله‌ی پروفسور

• تکینگی‌ها و گرانش کوانتومی

برتری قوانین کوانتومی
تکینگی‌ها: قلمرو گرانش کوانتومی
تکینگی‌ عریان‌
تکینگی ب‌.‌خ.‌ل (BKH) درون یک سیاه‌چاله
تکینگی‌های درون‌ریز و برون‌ریز سیاه‌چاله

بخش هفتم: اوج

• طوقه‌ی آتشفشان

گرانش کشندی: دور کردن اندورانس از سیاره‌ی مان
مدار بحرانی و قیاس آتش‌فشان
معمای آتش‌فشان: انرژی گرانشی و پیرامونی
مدار بحرانی: توازن نیروهای گرانشی و مرکز‌گریز
فاجعه در طوقه: بیرون پریدن تارس و کوپر
پرتاب اندورانس به سوی سیاره‌ی ادموند

•درون گارگانچوا

اندکی سرگذشت شخصی
از میان افق رویداد
احاطه‌شده میان تکینگی‌ها
کوپر در میان گارگانچوا چه می‌بیند؟
نجات به دست تسراک

•تسراک

از نقطه تا خط تا مربع تا مکعب تا تسراک
کوپر در تسراک حرکت می‌کند
پهلو‌گیری: نگاه به درون اتاق خواب مورف
تسراک پیچیده‌شده‌ی نولان

•پیغام‌دادن به گذشته

اعلام مجموعه‌ی قوانین به مخاطبان
مجموعه قوانین کریستوفر نولان برای سفر در زمان
پیغام‌رسانی به مورف
سفر در زمان بدون توده: چه‌ها خیال می‌کنم می‌دانم
سفر در زمان با توده
پیغام‌رسانی به مورف: برداشت فیزیک‌دانانه‌ی من
لمس برند از بعد پنجم

•بلندکردن مهاجرنشین‌ها از روی زمین

کمی تصورات دیگر در لحظه‌ی وداع
یادداشت‌های تخصصی
منابعی برای مطالعه‌ی بیشتر

پاسخ
 سپاس شده توسط Medusa ، sober ، ρσєѕɪ ، Ɗєя_Mσηɗ
#35
معرفی کتاب: واقعیت پنهان

زمانی، گیتی به معنای «هرآنچه وجود دارد» بود: هرچه هست و هرچه نیست. مفهوم بیش از یک گیتی، بیش از همه چیز ظاهراً تناقض‌آمیز است. با وجود این، تعدادی پیشرفت‌های نظری به تدریج به تعبیر ««گیتی»» حیات بخشیده‌اند. جهان‌های موازی، گیتی‌های موازی، گیتی‌های متناوب، فراگیتی، کلان‌گیتی یا بسگیتی، همگی با هم مترادف‌اند و به انبوه واژگانی تعلق دارند که برای توصیف گیتی ما، و طیفی از گیتی‌های ممکن دیگر به کار می‌روند.

اکنون، تحلیل‌های نافذ و کشف‌های مرتبط ما را به درک بی‌اندازه‌ جدید می‌رسانند. تفکر درباره‌ی این امکان که گیتی ما تنها گیتی‌ای نیست که وجود دارد. کتاب واقعیت پنهان به بررسی این امکان می‌پردازد. برایان گرین، فیزیک‌دان برجسته و از پیشگامان نظریه‌ی ریسمان با قلم نافذ خود ما را در این سفر شگفت‌انگیز به دنیای جهان‌های موازی، مهبانگ‌ها، بسگیتی‌های شامل بدل‌های بی‌شماری از شما، توهم هولوگرافیک و واقعیت مجازی همراهی می‌کند.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
★معرفی کتاب های علمی★ 4

واقعیت پنهان: جهان‌های موازی و قوانین ژرف کیهان
—————————————————————-
The Hidden Reality Parallel Univers and The Deep Laws Of The Cosmos

نوشته‌ی : برایان گرین (Briane Greene)
ترجمه: محمدعلی جعفری
انتشارات: مازیار
موضوع: فیزیک – جهان‌های موازی
چاپ اول، ۱۳۹۴
تعداد صفحه: ۴۰۶ ص – مصور و جدول و نمودار


قسمت‌هایی از متن کتاب و نوع ترجمه:

از اینشتین به بعد، می‌دانیم که فضا و زمان می‌توانند تاب بردارند، خم شوند و گسترش یابند. اما معمولاً چنین تصور نمی‌کنیم که کل گیتی به این سو و آن سو پراکنده می‌شود. آیا اگر بگوییم کل فضا ۳ متر به سمت راست یا چپ حرکت کرده است، حرف معنی‌داری زده‌ایم؟ معمای جالبی است. اما در سناریوی جهان‌-‌پوسته کسل‌کننده می‌شود. پوسته‌ها نیز مانند ذرات و ریسمان‌ها می‌توانند در محیط اطراف خود، که در آن قرار دارند، حرکت کنند. و بنابراین اگر آن گیتی که مشاهده و تجربه می‌کنیم، یک سه‌پوسته‌ای باشد، به خوبی می‌توانیم در گستره‌ی ابعاد بالاتر بخرامیم. می‌توانین این سوال را نیز بپرسید که آیا کل گستره‌ی فضایی ابعاد بالاتر می‌تواند حرکت کند یا خیر، اگرچه سوال جالبی است، اما در بحث کنونی ما اهمیت ندارد.

اگر ما روی یک پوسته‌ی خرامان قرار داریم، و پوسته‌های دیگری نزدیک ما هستند، چه اتفاقی می‌افتد اگر محکم به یکی از آن‌ها برخورد کنیم؟ اگرچه جزئیات ماجرا چندان مشخص نیست، می‌توانید مطمئن باشید که اگر دو پوسته -‌دوگیتی‌- به هم برخورد کنند، نتایج فاجعه‌باری خواهد داشت. ساده‌ترین احتمال عبارت است نزدیک شدن دو سه‌پوسته‌ای موازی به حدی که شاخ‌ به شاخ به هم برخورد کنند. درست مثل کوبیدن دو عدد سنج به یکدیگر. انرژی عظیمی که در حرکت نسبی آن‌ها وجود دارد، به فوران پرحرارت ذرات و تابش منجر می‌شود، به‌طوری که هر گونه ساختار منظم ساکن در هر کدام از گیتی‌های پوسته‌ای را از میان برمی‌دارد.

از نظر گروهی از پژوهشگران به نام‌های پل استاینهارت، نیل توروک، برت اووروت و جاستین خوری، این فاجعه نه تنها پایان بلکه یک آغاز است. محیطی به شدت داغ و فشرده که جریان ذرات به این سو و آن سو می‌رود، یادآور شرایطی است که درست پس از مه‌بانگ رخ‌ داد. شاید پس از برخورد دو پوسته، تمام ساختارهایی که طی تاریخ‌شان در هم ادغام کرده‌اند (شامل کهکشان‌ها، سیارات و آدمیان) از میان برداشته شوند و کیهان از نو متولد شود. در واقع سه پوسته‌ی‌ مملو از پلاسمای سوزان ذارت و تابش، درست مانند گستره‌ی فضایی سه‌بعدی معمولی عمل می‌کنند: منبسط می‌شود. به این ترتیب محیط سرد می‌شود و ذرات دور هم جمع می‌شوند و نسل دیگری از ستارگان و کهکشان‌ها شکل می‌گیرد. برخی این فرایند مجدد گیتی‌ها را برخورد بزرگ می‌نامند. شاید این نام‌گذاری خاطره‌انگیز باشد، اما از یک جنبه‌ی محوری برخوردهای پوسته‌ای چشم‌پوشی می‌کند. استاینهارت و همکارانش استدلال می‌کنند که پوسته‌ها هنگام برخورد به هم نمی‌چسبند، آن‌ها از هم وامی‌جهند. نیروی گرانشی که به هم وارد می‌کنند به تدریج حرکت نسبی‌شان را کند می‌کند. سرانجام به حد جدایی می‌رسند و …

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
★معرفی کتاب های علمی★ 4

قسمتی از پیش‌گفتار نویسنده:

موضوعی که در آغاز قرن بیستم، تردیدهایی درباره‌ی آن وجود داشت، در آغاز قرن بیست‌ و یکم، دیگر نتیجه‌‌ای مسلم شمرده می‌شود: تجربه‌ی روزمره‌ی ما، هنگام کشف ماهیت راستین واقعیت، گمراه‌کننده است. اما اگر بیشتر تأمل کنیم، چندان شگفت‌زده نخواهیم شد. نیاکان ما در جنگل‌ها گرد هم می‌آمدند و برای شکار به دشت‌ها می‌رفتند، اما استعداد محاسبه‌ی رفتار کوانتومی الکترون‌ها یا تعیین مفاهیم کیهان‌شناختی سیاه‌چاله‌ها تأثیری در بقای آن‌ها نداشت. اما بزرگ‌ تر شدن مغز انسان، مزیت‌هایی داشت و با رشد قوای عقلانی ما، توانایی‌مان برای کندوکاو عمیق دنیای اطرافمان نیز بیشتر شد. برخی از نیاکان ما برای افزایش گستره‌ی حواس‌مان تجهیزاتی ساختند. برخی دیگر با روش نظام‌‌مند آشکارسازی و بیان الگوها، یعنی ریاضیات انس گرفتند. ما با کمک این ابزار با دقت به آن‌سوی ظواهر نظر کردیم.

ما برای کشف‌ قلمرو‌های جدید باید دیدگاه‌مان را درباره‌ی کیهان بسیار تغییر می‌دادیم. ما به کمک بینش فیزیکی و دقت ریاضی و راهنمایی و تأیید و تجربه و آزمایش، اثبات کردیم فضا، زمان، ماده و انرژی گنجینه‌ای از رفتارها را نشان می‌دهند که به هیچ کدام از مشاهده‌های بی‌واسطه‌ی ما شباهت ندارند.

هنگام نگارش واقعیت پنهان، فرض کردم خواننده‌ی کتاب هیچ تخصصی در زمینه‌ی فیزیک یا ریاضیات ندارد. در این کتاب هم، مانند کتاب‌های قبلی‌ام، از استعاره و تمثیل سود جسته‌ام و جای‌جایش مملو از وقایع تاریخی است تا شرحی قابل فهم از برخی عجیب‌ترین و گویاترین بینش‌های فیزیک جدید به دست بدهم که شاید درستی‌شان در آینده اثبات شود. خواننده برای درک مفاهیم کتاب باید روش‌های مرسوم تفکر را کنار بگذارد و سراغ قلمروهای نامترقبه‌ی واقعیت برود. او به سفری می‌رود که بسیار هیجان‌انگیز و قابل فهم است و پیچ‌و‌خم‌های علمی، مسیر را علامت‌گذاری می‌کنند. من با آگاهی این مسیر را برگزیده‌ام تا چشم‌اندازی از ایده‌ها ترسیم کنم که کش و قوس‌ دره‌های آن دنیایی از تجارب روزمره تا تجارب کاملاً ناآشنا را در بر می‌گیرد.

تفاوت رویکرد من در این کتاب با کتاب‌های دیگرم این است که از فصل‌های ابتدایی، که به طور نظام‌مندی به معرفی مقدماتی از قبیل نسبیت خاص و عام و مکانیک کوانتومی اختصاص دارد، صرف‌نظر کرده‌ام. به جای آن، در اغلب موارد، مقدمات مورد نیاز را ارائه کرده‌ام. اگر در مواردی، برای حفظ انسجام کتاب، به مطالب بیشتری نیاز باشد، به خواننده‌ی با تجربه‌تر اطلاع داده‌ام که از خواندن کدام بخش‌ها صرف‌نظر کنند.

در مقابل آخرین صفحات فصول کتاب تنوع رویکرد عمیق‌تری دارند و شاید در نظر برخی خوانندگان چالش‌برانگیز باشند. در این مواقع، خلاصه‌ا برای خواننده‌ی کم‌تجربه‌تر آورده‌ام یا پیشنهاد داده‌ام برای حفظ پیوستگی، هنگام خواندن از این بخش‌ها بگذرد. با وجود این، همه را در حد علاقه و تحمل‌شان به خواندن این بخش‌ها تشویق می‌کنم. در مواردی که بحث توصیفی‌تر است، مخاطبان وسیع‌تری را در نظر داشته‌ام و تنها پیش‌نیاز لازم برای خواندن این مطالب استقامت و پشتکار است.

فهرست مطالب


پیش‌گفتار
فصل اول: مرزهای واقعیت
فصل دوم: همزادهای بی‌پایان
فصل سوم: ابدیت و بی‌نهایت
فصل چهارم: وحدت‌بخشیدن به قوانین طبیعت
فصل پنجم: گیتی‌های سرگردان در بعدهای نزدیک
فصل ششم: تفکر نو درباره‌ی یک ثابت کهنه
فصل هفتم: علم و بسگیتی
فصل هشتم: چندجهانی اندازه‌‌گیری کوانتومی
فصل نهم: سیاه‌چاله‌ها و هولوگرام‌ها
فصل دهم: گیتی‌ها، کامپیوترها و واقعیت ریاضی
فصل یازدهم: محدودیت پژوهش
یادداشت‌ها
پاسخ
 سپاس شده توسط Medusa ، sober ، ρσєѕɪ ، Ɗєя_Mσηɗ
#36
معرفی کتاب: سه دقیقه آخر

با فراگیر شدن نظریه بیگ بنگ در ذهن دانشمندان و طرفداران علم توجه بیشتری به آینده جهان معطوف شد. به خوبی میدانیم که جهان چگونه آغاز شده است اما پرسش این که چگونه پایان خواهد یافت؟ ما چطور؟ آیا بشر یا نوادگانش به شکل ربات یا از جنس گوشت و خون برای ابد نجات خواهند یافت؟

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
★معرفی کتاب های علمی★ 4

سه دقیقه آخر – سرنوشت جهان چه خواهد شد؟
نوشته‌ی : پائول دیویس
ترجمه: عاطفه حاتمی
انتشارات: هورمزد
موضوع: کیهان شناسی
چاپ اول ۱۳۹۴
تعداد صفحه: ۱۷۵


غیر ممکن است که درباره چنین مسائلی کنجکاو نباشیم. کشمکش ما برای بقا بر سیاره زمین، که در حال حاضر بحران مصنوع بشر آن را فرا گرفته است حالا که مجبوریم درباره ابعاد کیهانی وجودمان بیندیشیم، معنی جدیدی پیدا کرده است. این کتاب برای عموم نگاشته شده است و هیچ زمینه اطلاعاتی درباره علوم ریاضیات مورد نیاز نیست البته گهگاه درباره ی اعداد بسیار بزرگ یا کوچک بحث خواهیم کرد و برای این امر از نمادگذاری ریاضی به نام توان های ده شناخته میشود استفاده میکنیم. این کتاب بسیار نظری است و بسیاری از ایده های بیان شده بر اساس دانسته های علمی و نجومی کنونی است.

فهرست مطالب:


فصل ۱ : روز سرنوشت
فصل ۲ : جهان در حال مرگ
فصل ۳ : سه دقیقه اول
فصل ۴ : ستاره سرنوشت
فصل ۵ : تا ابد یک زمان طولانیست
فصل ۶ : مرگ ناگهانی و تولدی دیگر
فصل ۷ : جهان های بدون پایان
پاسخ
 سپاس شده توسط Medusa ، sober ، ρσєѕɪ ، Ɗєя_Mσηɗ
آگهی
#37
*معرفی کتاب: نجوم و مثلثات کروی*


شاید با یک نگاه ساده به فهرست مطالب، فهمید که کتاب در چه زمینه هایی بحث می کند و نیازی به معرفی بیشتر آن نباشد. این کتاب از دو بخش مثلثات و نجوم کروی تشکیل شده است.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
★معرفی کتاب های علمی★ 4

نجوم و مثلثات کروی
نوشته‌ی : کامبیز خالقی
ویراستار: احسان مهرجو
انتشارات: هیمه
موضوع: نجوم – آموزش نجوم کروی
چاپ اول، ۱۳۹۲
تعداد صفحه:۱۸۴ ص – جدول – نمودار


بخش نخست ابتدا پیش نیاز ریاضی لازم برای آشنایی با کره‌ی آسمان را در اختیار خواننده قرار می‌دهد و سپس با تسلط به قواعد ریاضی لازم، به سادگی و گام به گام خواننده را با اصول اندازه‌گیری‌ها و تعیین مختصات بر کره‌ی‌ آسمان آشنا می‌کند.علاوه بر چند نمونه مثال حل شده در میانه‌ی متن این کتاب در انتهای هر فصل تعدادی مثال حل نشده نیز قرار گرفته است که دانش‌پژوه را به واکاوی هر چه بیشتر مفاهیم آموخته شده در آن فصل وا می‌دارد.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
★معرفی کتاب های علمی★ 4

فهرست مطالب:


فصل ۱) دایره‌های عظیمه و صغیره
فصل ۲) مثلث‌های کروی
فصل ۳) هندسه‌ی کروی
فصل ۴) روابط بین اجزاء مثلث کروی
فصل ۵) حل مثلث کروی قائم‌الزاویه
فصل ۶) دایره‌های صغیره و کمان‌های آن‌ها
فصل ۷) یافتن مقدار قطاع و مساحت مثلث‌های کروی


فصل ۸) کره‌ی آسمانی: سیستم مختصات
۸-۱ مختصات روی زمین
۸-۲ دستگاه مختصات افقی (سمت – ارتفاع)
۸-۳ دستگاه مختصات استوایی
۸-۴ کره‌های آسمانی در نیمکره‌ی جنوبی
۸-۵ ستارگان پیراقطبی
۸-۶ اندازه‌گیری عرض جغرافیایی و میل
۸-۷ کره‌ی آسمانی زمین مرکز
۸-۸ تبدیل یک دستگاه مختصات به دستگاه مختصات دیگر
۸-۹ بعد
۸-۱۰ رفتار زمین‌ مرکزی خورشید
۸-۱۱ غروب و طلوع خورشید
۸-۱۲ بشر مگالیتی و خورشید
۸-۱۳ زمان ستارگانی
۸-۱۴ دستگاه مختصات دایره‌البروجی
۸-۱۵ مختصات کهکشانی


فصل ۹) کره‌ی سماوی: سیستم‌های زمان‌سنجی
۹-۱ مقدمه
۹-۲ زمان نجومی
۹-۳ زمان میانگین خورشیدی
۹-۴ رابطه میان زمان خورشیدی میانگین و زمان نجومی
۹-۵ روز رسمی و زمان سنجی
۹-۶ تاریخ گرینویچ و زمان منطقه ای
۹-۷ سال مدارگانی و گاه شماری
۹-۸ تاریخ گذاری ژولیانی
۹-۹ زمان دینامیکی
۹-۱۰ مناطق جغرافیایی زمین
۹-۱۱ فصل ها
۹-۱۲ بین الطلوعین


فصل ۱۰) ساده سازی مشاهدات موضعی: I
۱۰-۱ مقدمه
۱۰-۲ شکست جوی
۱۰-۳ ارتفاع راصد و اصطلاح افق منفی
۱۰-۴ اختلاف منظر زمین مرکزی
۱۰-۵ نیم قطر زاویه ای یک جسم آسمانی
۱۰-۶ اندازه گیری اهله ی در منظومه ی شمسی
۱۰-۷ اختلاف منظر ستاره ای


فصل ۱۱) ساده سازی مشاهدات موضعی: II
۱۱-۱ مقدمه
۱۱-۲ ابیراهی ستاره ای
۱۱-۳ سرعت نور
۱۱-۴ زاویه ابیراهی
۱۱-۵ ثابت ابیراهی
۱۱-۶ ابیراهی روزانه و سیاره ای
۱۱-۷ تقدیم اعتدالین
۱۱-۸ اندازه گیری استوای سماوی
۱۱-۹ اثر تقدیم بر مختصات استوایی ستاره
۱۱-۱۰ علیت تقدیم
۱۱-۱۱ رقص محوری


فصل ۱۲) تبدیل دستگاه های مختصات سماوی به روش ماتریسی
فصل ۱۳) کاربرد مثلثات کروی در قبله یابی
فصل ۱۳) ضمیمه
پاسخ
 سپاس شده توسط sober ، ρσєѕɪ ، Ɗєя_Mσηɗ ، Medusa
#38
از سری تازه‌های علمی


«مکان ما در جهان» کجاست؟


اگر درباره اصول اولیه نجوم و روش کار منجمان باستانی با ابزار ساده و ابتدایی‌شان کنجکاو باشید، کتاب «مکان ما در جهان» یاریتان خواهد کرد. سان‌ کوک در کتاب «مکان ما در جهان» با زبانی روان داستان آسمان و مکان ما در جهان را به شکلی سرگرم‌کننده روایت می‌کند.


خبرگزاری کتاب ایران( ایبنا) آیا شما هم فکر می‌کنید نجوم علمی غیر ضروری است؟ در دنیای امروز برخی تصور می‌کنند نجوم، علمی برای تفریح و گذران اوقات فراغت است؛ اما فارق از بحث گذر زمان و اهمیت نجوم در سده‌های گذشته، باید گفت این گزاره حقیقت ندارد؛ چراکه از هزاران سال پیش نجوم یک موضوع کاربردی بوده است.  کتاب «مکان ما در جهان» نوشته سان کوک با ترجمه جمشید قنبری و سعیده حسابی نه تنها درباره نجوم است، بلکه از توسعه تاریخی این علم برای بیان فرآیند استدلال منطقی و اثر آن بر فلسفه، مذهب و جامعه صحبت می‌کند.
 
جمشید قنبری در گفت‌وگو با ایبنا با اشاره به اهمیت این اثر در دانشگاه‌های کانادا می‌گوید: «این اثر در دانشگاه‌های کانادا برای دانشجویان ترم اول و عموما برای کلیه رشته‌ها اعم از علوم پایه، فنی‌ و مهندسی، پزشکی، فلسفه تدریس می‌شود. تاکنون استقبال زیادی هم  از سئی عموم مردم از آن شده است؛ چراکه بار علمی ریاضیاتی و فیزیک اثر جنبه آموزشی ندارد. در واقع تاریخ نجوم را بررسی کرده و نویسنده ارتباط تاریخ نجوم و فلسفه را در کتابش تشریح کرده است.»


[/size]

★معرفی کتاب های علمی★ 4


 

وی معتقد است: «با توجه به استقبال عموم مردم در کشورهای کانادا و آمریکا دو سال پیش این اثر را خواندم، از طرفی جای خالی آن را جامعه خودمان حس کردم به همین دلیل تصمیم به ترجمه آن گرفتم. به اعتقاد من این اثر در تمام رده‌های سنی که حوصله مطالعه دارند، جذاب خواهد بود.»

 

اگر درباره اصول اولیه نجوم و روش کار منجمان باستانی با ابزار ساده و ابتدایی‌شان کنجکاو باشید، این کتاب یاریتان خواهد کرد. نویسنده با تصاویر گویا که از نقطه گوناگونی بر روی زمین تهیه شده و با ترسیم نقشه و استفاده از ابزار باستانی داستان آسمان و مکان ما در جهان را به شکلی سرگرم‌کننده روایت می‌کند.

 

قنبری در این‌باره می‌گوید: «به طور کلی بنیاد تاریخ نجوم به وجود انسان برمی‌گردد؛ اینکه اولین تلسکوپ انسان چشمان او و همین محل رویت هستی بوده است؛ در نتیجه چندین سده قبل از میلاد مسیح این اطلاعات را از آسمان شب دریافت می‌کرده و برای زندگی روزمره خود مانند کشت و کار و جهت‌یابی همیشه از ستارگان و صورت فلکی بهره می‌جسته است؛ در نتیجه  این فرآیند بر درک و فهم انسان بر هستی تاثیرگذار بوده است. به همین دلیل می‌توان گفت، سیر تحول نجوم همراه با سیر اندیشه انسان بوده است. بنابراین اگر رشدی در نجوم بوده است تاثیر خود را در آرا فلاسفه و نظرات آنان در دوره‌های مختلف تاریخ گذاشته است.»

 

نویسنده در این کتاب، پیشرفت تاریخی نجوم را تقریبا از پانصد سال پیش از میلاد تا انتهای قرن هفدهم دنبال می‌کند و درباره تاثیرات آن بر فلسفه، مذهب و اجتماع صحبت می‌کند؛ وی در پایان تصدیق می‌کند که بشر همواره در حال کشف است و آیندگان می‌توانند درک امروز ما را از جهان تغییر دهند.

 

به گفته قنبری؛ «سان‌ کوک در این اثر تلاش کرده است از طرفی تاثیرگذاری نجوم را بر رشد فلسفه را نشان دهد و از طرف دیگر به تاثیرگذاری همیشگی نجوم و فلسفه بر مذاهب دیگر بپردازد. به همین دلیل حتی در دوره اسلامی تمام مطالعات علوم عقلی با نجوم آشنایی داشتند. در نتیجه سه جنبه نجوم، فلسفه و مذهب در همدیگر بسیار تاثیر گذاشته‌اند و کوک به عنوان نویسنده تلاش کرده است این تحول را به خوبی بیان کند و به اعتقاد من به خوبی و با زبان ساده توانسته آن را تشریح کند.»

 

نویسنده خود استاد دانشگاه بریتیش کلمبیا است که با قلم خود به خوبی توانسته نجوم را برای درک عموم به رشته تحریر دربیاورد. قنبری می‌گوید: «نویسنده در این اثر به تئوری‌ها نپرداخته است. در کل نجوم یک اصل بزرگ برای عموم دارد و آن هم مولفه مشاهده است که از این مشاهدات می‌توان به عنوان حقایق استفاده کنیم؛ به عنوان مثال نویسنده چندان به دنبال توضیح قانون جاذبه یا نظریه نسبیت نبوده است. این اثر برای من بسیار قابل درک بوده و نویسنده از ادبیاتی روان و ساده بهره‌ جسته است.  تلاش من در ترجمه این اثر بر آن بوده است که معادل فارسی دقیق‌‌تری را برای عبارات آن انتخاب کنم.»

 

این مترجم با اشاره به نظر دیگر صاحب‌نظران درباره کتاب می‌گوید: «اغلب صاحب‌نظران در سراسر دنیا از این کتاب به عنوان یک اثری که دارای تاثیرگذاری عمومی هست یاد می‌کنند. در واقع نویسنده تلاش کرده است عموم مردم بتوانند از آن استفاده لازم را ببرند. همانگونه که پیش‌تر هم اشاره شد، در کشور‌هایی مانند کانادا و آمریکا این نوع کتاب‌ها در دانشگاه‌ها برای دانشجویان سال اول تدریس می‌شود؛ این امر به معنای این است که دانشجو در ابتدای راه علم باید یک نگرش کلی و جامع از دانش به دست بیاورد به همین دلیل چندان وارد مباحث دقیق علمی و ریاضیات نمی‌شود چراکه ممکن است اکثر افراد اطلاعات حتی مختصری از این نوع بحث‌ها را نداشته باشند.»

 

در اصل مخاطب اصلی کتاب مخاطبان عام و عموم مردم هستند. این اثر به نوعی تاریخ علم را هم تشریح و تحول تاریخ علم نجوم را بیشتر از هر مولفه دیگری بررسی کرده است.

 

کتاب «مکان ما در جهان» با تیراژ یک‌هزار نسخه و به قیمت 48‌ هزار تومان از سوی انتشارات سبزان راهی کتابفروشی‌ها شد.
پاسخ
 سپاس شده توسط ßяɪcε ، ρσєѕɪ ، Ɗєя_Mσηɗ ، Medusa
#39
معرفی کتاب: بنیانی علمی برای جهان عقلانی

کتاب «بنیانی علمی برای جهان عقلانی» نوشته پل دیویس، یکی از مجموعه کتاب هایی است که از سوی نشر گمان به انتشار رسیده و سعی دارد مباحث فلسفی مطرح برای عموم را به زبان غیرفنی و ساده مطرح کند.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
★معرفی کتاب های علمی★ 4

بنیانی علمی برای جهان عقلانی
نام اصلی: The mind of God: the scientific basis for a rational world
نوشته: پل دیویس (Paul Davise)
ترجمه: محمد ابراهیم محجوب
انتشارات: گمان
موضوع: کیهان شناسی، فلسفه علم
چاپ دوم: ۱۳۹۳
تعداد صفحه: ۴۱۲


پل دیویس در پیشگفتار کتاب می گوید: « در کودکی با «چرا»هایم پدر و مادرم را به ستوه می‌‏آوردم. چرا نباید بروم بیرون بازی کنم؟ ممکن است باران بیاید. چرا ممکن است باران بیاید؟ چون هواشناسی گفته. چرا گفته ممکن است باران بیاید؟ چون توفانی از فرانسه به این‌‏سو می‏‌آید. چرا، چرا، چرا…؟ این بازجویی‏‌های بی‌‏امان، با پاسخی از سر درماندگی پایان می‌‏گرفت: «چون خدا این طور خواسته، ختم کلام!» چنین بود که کشف کردم (البته بیشتر از روی ملال تا موشکافی فلسفی) که تبیین یک حقیقت یا وضعیت، خودش نیازمند تبیین است، و این زنجیره شاید تا بی‏‌نهایت ادامه یابد. من از آن زمان تا کنون گرفتار این کشف کودکانه‌‏ام. آیا به ‏راستی ممکن است زنجیره تبیین، در خدا یا یک اَبَرقانون طبیعی متوقف شود؟ اگر چنین باشد، این اَبَرتبیین خودش بی‌‏نیاز از تبیین خواهد بود؟ در یک کلام، آیا می‌‏شود به این «ختم کلام» رسید؟

در روزگار دانشجویی بسیار شاد شدم وقتی دیدم علم چه قدرتی در دادن پاسخ‏های قاطع به پرسش‏های ما درباره جهان دارد. توانایی علم در تبیین چیزها چنان شگفت‌‏انگیز است که دیدم چه آسان می‌‏توان باور کرد که اگر منابع لازم فراهم باشد، همه اسرار کیهان را می‏‌توان آشکار ساخت. با این‏‌همه، خارخارِ «چرا، چرا، چرا…؟» بار دیگر پیدا شد. در انتهای این طرح تبینی شکوهمند چه چیزی قرار دارد؟ آیا مقامی نهایی وجود دارد؟ اگر چیزی در آن انتها قرار دارد خودش از کجا آمده است؟ »

مضمون محوری که نویسنده در این کتاب کاویده، این است که از رهگذر علم انسان ها می توانند بخشی از راز جهان را دریابند. انسان از طریق علم بخشی از راز جهان را گشوده است. این که چرا باید چنین باشد، این که چرا نوع بشر باید حامل آن نور عقلانیتی باشد که کلید جهان را فراهم می آورد، معمایی است ژرف. با این همه، ما فرزندان کائنات، ما ذرات زنده وار غبار کیهانی، می توانیم درباره سرشت همان کائنات بیندیشیم، حتی تا آنجا که بتوانیم سرکی به قواعدی بکشیم که کائنات براساس آنها می چرخد. این که ما چگونه به این بعد کیهان پیوند خورده ایم، راز درون پرده است. در عین حال، این پیوند قابل انکار نیست.


فهرست مطالب:


فصل ۱: عقل و عقیده
فصل ۲: آیا جهان می تواند خود را بیافریند؟
فصل ۳: قوانین طبیعت چیستند؟
فصل ۴: ریاضیات و واقعیت
فصل ۵: جهان های واقعی و جهان های مجازی
فصل ۶: راز ریاضی
فصل ۷: چرا جهان چنین است که هست؟
فصل ۸: جهان صانع
فصل ۹: رمز و راز در ژرفای جهان
پاسخ
 سپاس شده توسط ρσєѕɪ ، Ɗєя_Mσηɗ ، Medusa
#40
معرفی کتاب: اینشتین به آرایشگرش چه گفت

می دانم چه فکر می کنید، می پرسید که « مگر اینشتین آرایشگر هم داشت؟» عکس هایش را دیده اید؟ درست است؛ و کاملا آشکار است که این دانشمند بزرگ برای پروراندن محتویات درون کله اش وقت بیشتری صرف کرد تا چیزهای بیرون آن.اما درون مایه ی این کتاب درباره ی آرایشگران نیست و حتی مطلب زیادی راجع به اینشتین هم در آن نخواهید یافت. (نام او فقط ۴ بار در این کتاب می آید). این کتابی با مضمون گپ و اختلاط علمی است، از آن نوع چیزهایی که می بایستی اینشتین درباره ی آنها با آرایشگرش گفتگو می کرد- چیزهای ساده ای که ممکن است در نزد این دانشمند بزرگ از بدهیات بوده باشد. اما دیگران در هنگام روبرو شدن با آن به سرگیجه می افتند و شگفت زده می شوند.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
★معرفی کتاب های علمی★ 4

ینشتین به آرایشگرش چه گفت: پاسخ های علمی به بیشتر سوالات روزمره
نام اصلی: What Einstein told his barber: more scientific answers to everyday questions
نوشته: رابرت ل.ولک (Robert L. Wolke)
ترجمه: بهارم معلمی
انتشارات: مازیار
موضوع: علوم، مسائل متفرقه علمی
چاپ سوم: ۱۳۹۰
تعداد صفحه: ۳۲۰


کتاب های علم برای سرگرمی فراوانی برای خوانندگان جوان منتشر می شود. اما فقط آنها نیستند که می خواهند بدانند «چرا» یا «چگونه». کنجکاوی نه با بلوغ خاتمه می یابد و نه شادی و لذت حقیقی فهم علت رویدادها پایانی دارد و با همه ی این احوال، همین که از مطالب علمی و درسی فارغ شدیم با کتاب های اندکی برای مخاطبانی از هر سن و سال روبرو می شویم که این مخاطبان صرفا نسبت به پیرامونشان در زندگی روزمره کنجکاوند و از کسب اطلاعات درباره ی علت رویدادها خشنود می شوند و لذت می برند. این کتاب از آن نوع است.

ممکن است خود را متقاعد کرده باشید که علم ربطی به شما ندارد، که ذاتا چیز سختی است و اگر قرار باشد در این زمینه ها سوالی بپرسید، پاسخ آن خیلی فنی و تخصصی و پیچیده تر از آن خواهد بود که آن را بفهمید؛ از این رو از پرسیدن چشم پوشی می کنید. ممکن است به این علت به این نتایج رسیده باشید که در درس های علوم در مدرسه یا صرفا از داستان های علمی روزنامه ها و مجلات و از مطالب علمی تلویزیون، تجربیات تلخ و ناگواری اندوخته اید. این داستان ها بنا بر ماهیت شان قطعا باید فنی و پیچیده باشند، زیرا در خصوص آخرین کشفیات دانشمندان پیشرو هستند. به هر حال هر چیزی که می بینید، می شنوید و حس می کنید، علم است و لازم نیست که اینشتین یا حتی یک دانش پیشه باشید که بخواهید بدانید چرا این چیزها را می بینید، می شنوید و حس می کنید، زیرا در اکثر موارد توضیحات به نحو شگفت آوری ساده و حتی مایه ی سرگرمی و باعث تفریح هستند.


فهرست مطالب:

۱ – حرکت و تکان
۲- اینجا را نگاه کن
۳- ماده ی داغ
۴- زمین زیر پای ما
۵- آسمان بر فراز سر ما
۶- همه چیز نمناک است
۷- ماده و چیزها
پاسخ
 سپاس شده توسط ρσєѕɪ ، Ɗєя_Mσηɗ ، Medusa


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  پنج ایدۀ علمی که مردم فکر میکردند احمقانه است!
  دانستنی علمی
  در خواست نویسندگی در بخش دانستنیها و موضوعات علمی و زیرشاخه ها
  برترین خبرهای علمی در سال ۲۰۱۷
  دانلود کلیپ دزدی های علمی غرب
  برترین سئوالهای بی پاسخ علمی در جهان
  ~>9نکته جالب علمی که شاید ندانید <~
  حقایق علمی در مورد اختاپوس ها
  مصاحبه‌ی اختصاصی مجله علمی ایلیاد با پدر نجوم آماتوری ایران
  معرفی فرضیه <گ چ پ ژ>

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان