امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نواخته‌های یک استاد موسیقی کتاب شد!

#1
Rainbow 
با نگارش چکاد فشارکی؛

نواخته‌های یک استاد موسیقی کتاب شد!
آوانویسی کارهای محمود تبریزی ..


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نواخته‌های یک استاد موسیقی کتاب شد! 1


کتاب «نواخته‌های محمود تبریزی‌زاده» با نگارش و آوانویسی چکاد فشارکی نوازنده، مدرس و پژوهشگر موسیقی ایرانی در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، کتاب «نواخته‌های محمود تبریزی‌زاده» با نگارش و آوانویسی چکاد فشارکی نوازنده، مدرس و پژوهشگر موسیقی ایرانی از سوی انتشارات «عارف» در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

چکاد فشارکی، نوازنده و مدرس کمانچه، درباره انتشار این کتاب گفت: مهم‌ترین چالش کمانچه‌نوازی در روزگار کنونی، بحث کمبود رپرتوار (کارگان) است. بسیاری از آثار بزرگان موسیقی کلاسیک دستگاهی هنوز برای کمانچه بازنویسی نشده‌اند. تصمیم گرفتم به‌عنوان نوازنده و معلم کمانچه گام‌هایی برای غنی‌ترکردن کارگان کمانچه بردارم.


وی افزود: در گام اول سراغ کمانچه‌نواز چیره‌دست اما کمترشناخته‌شده رفتم. تعداد ضربی‌هایی که از تک‌نوازی‌های این هنرمند به یادگار مانده، تعداد زیای نبود؛ اما سرشار از ایده و تکنیک‌هایی خاص برای دست چپ بود (به خصوص از نظر آرایه‌ها) که نت‌نگاری این اجراها را برایم تبدیل به ضرورت می‌کرد.

این نوازنده بیان کرد: امیدوارم کتاب پیش رو در کنارغنی‌ترکردن کارگان کمانچه، یاد این نوازندۀ بزرگ را هم زنده کند و کمانچه‌نوازان آثار صوتی و تصویری محدود به‌یادگارمانده از ایشان را بشنوند. زندگی در دیار فرنگ و مرگ زودهنگام باعث شد صدای ساز این هنرمند خیلی زود خاموش شود و صد افسوس از لحن و جمله‌بندی زیبای ساز ایشان که خیلی زود خاموش شد.


فشارکی درباره دیگر بخش‌های کتاب توضیح داد: در کنار نت‌نگاری دوازده قطعه از نواخته‌های ایشان در این کتاب، مصاحبه‌ای هم با استاد داریوش طلایی انجام دادم که اطلاعات مفیدی از زندگی ایشان را دربردارد و در کتاب گنجانده شده است. یک آلبوم دونوازی از ایشان به همراه تنبک جمشید شمیرانی توسط انتشارات ماهور در سال ۱۳۹۰ منتشر شده. کتاب پیش رو نت‌نگاری ضربی‌های نواخته‌شده در آن آلبوم است.

چکاد فشارکی متولد ۱۳۶۸ اصفهان، در هنرستان موسیقی اصفهان فراگیری ساز کمانچه را نزد محمد امینی و کاوه معتمدیان آغاز کرد و تحصیلات موسیقی خود را در رشتۀ نوازندگی موسیقی ایرانی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران ادامه داد و از آموزش‌های سعید فرج پوری (به مدت یک سال) و رضا پرویززاده به مدت (هشت سال) بهره گرفت.


رتبۀ نخست نوازندگی در هفتمین و هشتمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان در گروه سنی ج در سال ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ و رتبۀ سوم نوازندگی کمانچه در ششمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان در سال ۱۳۸۶ و انتشار آلبوم تکنوازی کمانچه با نام «برف کُنج» بخشی از کارنامۀ کاری چکاد فشارکی است.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  ملتفت|دیس فدایی به هیچکس|شاگرد به استاد|
  موسیقی تقدیمی
Music اهنگ و موسیقی
  گروه موسیقی نگریتا
  رپ! موسیقی یا موسیخی؟
  نکات مهم قبل از تمرین موسیقی
Music سبک موسیقی مورد علاقت کدومه؟؟ یه تیکه از آهنگ مورد علاقت تو اون سبک رو بنویس ...
  درخواست نویسندگی در بخش آهنگ و موسیقی و زیرشاخه ها
  بهترین قطعات تاریخ موسیقی
  قسمتی از سخنزانی استاد رائفی پور در مورد توپاک و رپ...

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان