امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

افزایش قاچاق در سایه ناسازگاری‌ سامانه‌های گمرک و صمت/ تعلل گمرک در تبادل اطلاعات آنل

#1
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
افزایش قاچاق در سایه ناسازگاری‌ سامانه‌های گمرک و صمت/ تعلل گمرک در تبادل اطلاعات آنل 1
مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه نبود یک زبان مشترک تعریف کالا در بین گمرک و صمت، روزنه‌ای برای ورود قاچاق به وجود آورده است، گفت: برخی دستگاه‌ها از دریافت اطلاعات آنلاین سامانه جامع گمرک رضایت ندارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در روزهای گذشته نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور با ارسال نامه‌ای به برخی وزرا، دستور رئیس جمهور برای تکمیل سامانه جامع تجارت و اتصال سریع سازمان‌ها به این سامانه در مهلت یکماهه را ابلاغ کرد. در این نامه آمده است: «کلیه دستگاه های مرتبط با فرآیند تجارت و توزیع (به ویژه سازمان بنادر و دریانوردی، گمرک جمهوری اسلامی ایران و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران) موظف به فوریت و حداکثر ظرف یک ماه، نسبت به رفع نقائص و تاخیر در ارسال اطلاعات به سامانه جامع تجارت طبق نیاز اعلامی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به صورت برخط اقدام نمایند.»
طی روزها و ماه‌های گذشته نهادهای نظارتی متعددی مانند دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور بر ضرورت تکمیل هر چه سریعتر این سامانه تاکید داشته‌اند. رئیس سازمان بازرسی کل کشور در همین باره گفته بود: «سازمان بازرسی پیگیر تکمیل و راه‌اندازی سامانه جامع تجارت است چراکه با تکمیل و فعال شدن این سامانه، جلوی بسیاری از فساد‌ها گرفته می‌شود.»

اما با این حال از 7سال گذشته تا به الان، دولت روحانی به وعده‌‌درمانی درباره سامانه جامع تجارت اکتفا کرده است و وقتی در برهه کنونی با وضع بغرنج تأمین ما‌یحتاج مصرفی مردم و نوسانات قیمتی کالاهای اساسی مواجه شده است، به تازگی به ضرورت توسعه و تکمیل سامانه‌های هوشمند نظارتی آگاهی پیدا کرده است.

نارضایتی برخی دستگاه‌ها در دریافت اطلاعات آنلاین از سامانه جامع گمرک

امیرمحمد پرهام‌فر، مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عنوان کاربر و بهره بردار سامانه جامع تجارت، از آن رضایت نسبی دارد، افزود: این سامانه با رصد سیستمی شبکه توزیع و فروش کالا در کشور مثل حمل و نقل، انبارداری و شناسه کالا بسیاری از تخلفات قاچاق را کشف و ضبط می‌کند.

وی با بیان اینکه نقش گمرک در توسعه تجارت خارجی بسیار برجسته است و بعضا برخی دستگاه‌ها در دریافت اطلاعات آنلاین از سامانه جامع گمرک رضایت ندارند، خاطر نشان کرد: هر چقدر سرعت اتصال و تبادل اطلاعات این سامانه‌ها با یکدیگر بیشتر شود طبیعتا کارایی بیشتری پیدا خواهند کرد.

سرازیر شدن قاچاق در سایه نبود یک زبان مشترک بین گمرک و صمت

پرهام فر با بیان اینکه گمرک مدعی است که زبان تعریف کالا در سامانه جامع گمرک با زبان تعریف کالا در سامانه جامع تجارت وزات صمت (شناسه کالا) متفاوت است و یکسان شدن آنها هزینه‌بر است، عنوان کرد: اختلاف و درگیری‌ها بین سامانه جامع تجارت و سامانه جامع گمرک عمیق است و همین عدم انطباق زبان دو سامانه در فرایند کشف قاچاق مشکل به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه هنوز طرح درج شناسه کالا بر روی اجناس تولید داخل هنوز ابعاد کم و ناقصی دارد، افزود: بهترین راه برای کالای وارداتی این است که قبل از ترخیص از گمرک و در مرحله ثبت سفارش، شناسه کالا آن معین و ثبت شده باشد تا بتوان به محض ورود به کشور کالای قاچاق و غیر قاچاق را به سرعت شناسایی کرد.

مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با عنوان اینکه هر میزان هم سامانه‌ها را تقویت کنیم، بازهم برخی اجناس قاچاق به کشور نفوذ پیدا می‌کنند، گفت: متاسفانه شناسایی کالا‌ها خارج از کنترل و توان نظارتی سامانه‌هاست و به طور کلی سامانه‌ها تجاری در ابتدای مسیر خود هستند و قطعا باید تکمیل و گسترش یابند.

شناسایی 100درصدی قاچاق در صورت تکمیل سامانه جامع تجارت

پرهام فر عنوان کرد: اگر سامانه جامع تجارت تکمیل شود و تمام سازمان‌ها اتصال و همکاری خود را با آن تقویت کنند، شناسایی کالای قاچاق در کشور صد در صد می‌شود اما تمامی منافذ ورود قاچاق به کشور مسدود نخواهد شد.

وی با بیان اینکه قاچاقچیان راههای متنوع و جدیدی برای انجام تخلفات خود کشف می‌کنند، عنوان کرد: ابتدا لازم است ریشه اقتصادی و انگیزه اصلی افزایش کالای قاچاق در کشور شناخته شود و پس از آن می‌توانیم فرآیند قاچاق خارج از حیطه کنترلی سامانه‌ها را کاهش دهیم.

این مقام مسئول در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه سازمان‌ها در مواجه با سامانه جامع تجارت معمولا همکاری می‌کنند، گفت: البته بعضا مقاومت‌هایی نیز وجود دارد و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز سندی تنظیم کرده که تکالیف تمام دستگاه‌هایی که به شکل مستقیم یا غیر مستقیم با سامانه‌های کشوری اتصال دارند، تبیین و تفکیک شده و در اختیار این دستگاه‌ها قرار داده شده است.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
(((:

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
•ناشناس•
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  قاچاق پسته ایران به ترکیه برای فرار از الزام بازگشت ارز صادراتی
  افزایش قیمت بلیت هواپیما منتفی شد
  ادعای افزایش ۱.۸ میلیون بشکه‌ای صادرات نفت ایران در صورت پیروزی بایدن
  زنگنه: دولت و سازمان هواپیمایی هیچ نقشی در افزایش قیمت بلیت هواپیما ندارند!
  سامانی: نیازی به مجوز سازمان هواپیمایی برای افزایش قیمت بلیت نداریم/ نرخ های جدید برا
  افزایش ۳۸ درصدی معاملات مسکن تهران در تیر/ کاهش ۱۳ درصدی قراردادهای اجاره
  بانک مرکزی ابلاغ کرد : لزوم تکمیل اطلاعات در سامانه سمات برای اعطای هرگونه تسهیلات !
Star چرا مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی 50 درصد افزایش نیافت +جزئیات
Thumbs Up احتمال افزایش ۲۰۰هزار تومانی حق مسکن کارگران در سال ۹۹ !
Shocked رکود شدید اقتصادی آلمان در سایه کرونا !

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان