اخطار‌های زیر رخ داد:
Warning [2] count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable - Line: 865 - File: showthread.php PHP 7.4.33 (Linux)
File Line Function
/showthread.php 865 errorHandler->error




 


امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آسیب‌های احتمالی طرح تحول نظام سلامت به آموزش پزشکی

#1
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه در بسته‌های طرح تحول سلامتی توجه چندانی به مسائل آموزشی نشده است، گفت: با توجه به کمرنگ کردن نقش رزیدنت و انترن‌ها در بسته‌های درمانی مطرح تحول می‌تواند به کیفیت آموزشی لطمه وارد کنند.

دکتر جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از طرح تحمل تا امروز به مباحث بهداشتی و درمانی مربوط می شود، اظهار کرد: در این طرح با توجه به کاهش هزینه‌های درمانی از سوی بیمار می‌توان انتظار داشت که حجم بیمار مراجعه کننده به بیمارستان‌های دولتی و آموزشی افزایش پیدا کند و این به معنای افزایش مواد و کیس‌های درمانی برای دانشجویان این بیمارستان‌ها است.

وی با اشاره به اینکه در حاشیه اجرای طرح تحول نظام سلامت به دلیل کمرنگ شدن نقش دانشجویان در بیمارستان‌های آموزشی ممکن است به مباحث آموزش علوم پزشکی لطمه وارد شود، تصریح کرد: با توجه به اینکه در بسته‌های مربوط به طرح تحول، اختیارات زیادی به بیمار داده شده است، تاکید شده که بیماران فقط باید توسط اساتید و پزشکان مورد معاینه قرار گیرند که این امر باعث کم شدن اختیارات دانشجویان می‌شود.

جعفری با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت در جنبه‌های آموزشی خود طرحی ناپخته و کارشناسی نشده است، تصریح کرد: با این حال این طرح موجب هجوم بیماران به بیمارستان‌های آموزشی و دولتی نخواهد شد، چرا که به نظر می‌رسد همچنان عده‌ای از بیماران ترجیح می‌دهند، پزشک خود را انتخاب کنند و هزینه‌های درمانی اهمیت چندانی برای آنان ندارد.

وی افزود: همچنین با توجه به اینکه دربسته‌های طرح تحول نظام سلامت تعداد مراجعینی که هر پزشک می‌تواند در طول روز معاینه کند، محدود شده است، تعداد مراجعین به بیمارستان‌های آموزشی با توجه به امکانات این بیمارستان‌ها کنترل شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به لزوم افزایش نقش انترن‌ها و رزیدنت‌ها در طرح تحول نظام سلامت خاطرنشان کرد: این افراد لازم است اجازه معاینه مستقیم بیماران را داشته باشند، اما کارآموزان می‌توانند زیر نظر اساتید به معاینه و انجام کارهای درمانی بپردازند. به نظر می‌رسد دانشجویانی که در رده‌های بالای تحصیلی هستند، باید استقلال عمل در معاینه بیماران داشته باشند.

به گفته وی، یکی از مشکلات بسته‌های طرح تحول نظام سلامت در زمینه آموزش پزشکی دادن تمام حقوق به بیماران است.

جعفری در این زمینه تصریح کرد: در این بسته‌ها تا جایی به بیماران حق انتخاب داده شده است که در صورتی که توسط دانشجویان مورد معاینه قرار گیرند، می‌توانند اعتراض کنند و این اعتراض از موارد انضباطی است که پزشکان باید آن را رعایت کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تاکید بر اینکه دادن این حق اعتراض به بیماران حرمت دانشجویان را خدشه‌دار می‌کند، گفت: محدود کردن زمینه‌های فعالیت دانشجویان در بیمارستان‌های آموزشی می‌تواند علاوه بر اینکه روی کیفیت آموزشی تاثیرگذار باشد، تمام بار مسوولیت را روی دوش پزشک می‌اندازد.

وی با اشاره به اینکه طرح تحول نظام سلامت در این زمینه با استانداردها مطابقت ندارد، خاطرنشان کرد: لازم است برای اصلاح این طرح، نقش دانشجویان نیز پررنگ‌تر شود.

[ɴᴏᴛ ʀᴇᴀʟ]
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

پیام‌های داخل این موضوع
آسیب‌های احتمالی طرح تحول نظام سلامت به آموزش پزشکی - Mᴏsᴇs - 05-07-2014، 15:58

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  برنامه احتمالی امتحان نهایی ۱۴۰۳
Book ♕ کتاب تیزشیم تاریخ مشاوران آموزش
  لغات احتمالی نهایی ادبیات | درس دوم
Wink سوالات پرتکرار نهایی ( درس ۹ و ۱۰ سلامت و بهداشت)
  سوالات امتحان نهایی ۱۴۰۲ | درس سلامت و بهداشت
  آزمون تشریحی قلمچی ۲ آذر ۱۴۰۲ | سوالات سلامت و بهداشت
  چند تیتر سؤال احتمالی و مهم از حروف زائد باب‌های ثلاثی مزید
  جدول کلاس _شبکه آموزش سیما_چهارشنبه ۱۰ آذر ١۴٠٠
  لیست دانشگاه های پزشکی ایران
  آموزش ورود به کلاسهای مجازی {ویژه دانشجویان}

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان