اخطار‌های زیر رخ داد:
Warning [2] count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable - Line: 865 - File: showthread.php PHP 7.4.33 (Linux)
File Line Function
/showthread.php 865 errorHandler->error




 


امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تیروئید در دوران بارداری و راه درمان آن

#1
تیروئید در دوران بارداری و راه درمان آن
پرکاری تیروئید و کم کاری تیروئید در دوران بارداری نسبتا شایع و در درمان مهم می باشد. تیروئید یک عضو واقع در جلوی گردن که تنظیم هورمون های سوخت و ساز بدن ( در راه بدن شما انرژی استفاده می کند )، قلب و سیستم عصبی، وزن، درجه حرارت بدن و بسیاری از فرآیندهای دیگر را در بدن بعهده دارند. در طول دوران بارداری، اگر شما پرکاری تیروئید و یا کمکاری تیروئید دارید شما ممکن است به مراقبت های پزشکی بیشتری برای کنترل این شرایط در دوران بارداری، به ویژه در سه ماهه اول نیاز داشته باشید.گاهی اوقات، بارداری ممکن است علائمی شبیه به پرکاری تیروئید در سه ماهه اول ایجاد کند. اگر شما تجربه تپش قلب، کاهش وزن و استفراغ مداوم دارید باید با پزشک خود تماس بگیرید.
بیماری های درمان نشده تیروئید در دوران بارداری ممکن است به تولد نوزاد نارس، پره اکلامپسی ( افزایش شدید فشار خون )، سقط جنین و وزن کم هنگام تولد در میان سایر مشکلات شود. اگر شما هر گونه سابقه کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید دارید مهم است که با دکتر خود صحبت کنید بنابراین پزشک می تواند از قبل و در دوران بارداری نظارت داشته باشد و درمان خود را در صورت لزوم تنظیم کند.
علائم پرکاری تیروئید و کمکاری تیروئید در بارداری
علل بیماری های تیروئید در بارداری
تشخیص بیماری تیروئید در بارداری
درمان بیماری های تیروئید در بارداری
عواقب کم کاری تیروئید در دوران بارداری چیست؟
علائم پرکاری تیروئید و کمکاری تیروئید در بارداری
پرکاری تیروئید – علائم پرکاری تیروئید مانند افزایش ضربان قلب، حساسیت به گرما و خستگی ممکن است در افراد با حاملگی طبیعی هم دیده شود. دیگر علائم پرکاری تیروئید به شرح زیر است:
ضربان قلب نامنظم

عصبانیت
تهوع و استفراغ شدید

لرزش خفیف
مشکلات خواب
از دست دادن وزن و یا کمی افزایش وزن برای یک حاملگی معمولی

کمکاری تیروئید – علایم کمکاری تیروئید، مانند خستگی بیش از حد و افزایش وزن، ممکن است به آسانی با نشانه های طبیعی از بارداری اشتباه گرفته شود. علایم دیگر عبارتند از:
یبوست
مشکل در تمرکز و یا مشکلات حافظه
حساسیت به هوای سرد

گرفتگی عضله

علل بیماری های تیروئید در بارداری
شایع ترین علت پرکاری تیروئید مادر در دوران بارداری بیماری اختلال خود ایمنی گریوز است. در این اختلال، بدن آنتی بادی ( یک پروتئین تولید شده توسط بدن در زمانی که یک ویروس و یا باکتری ها حمله کند ) به نام ایمونوگلوبولین تحریک کننده تیروئید (TSI) تولید می کند که باعث می شود تیروئید هورمون تیروئید بیش از حد تولید کند.
شایع ترین علت کمکاری تیروئید اختلال خود ایمنی به نام تیروئیدیت هاشیموتو است. در این وضعیت، بدن به اشتباه به سلول های غده تیروئید حمله می کند رها کردن تیروئید بدون سلول ها و آنزیم ها کافی سبب ساخت هورمون تیروئید کافی می شود.
تشخیص بیماری تیروئید در بارداری

پرکاری و کم کاری تیروئید در دوران بارداری با علائم، معاینه فیزیکی و آزمایش خون تشخیص داده می شوند برای اندازه گیری سطح هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH) و هورمون های تیروئید T4 و برای پرکاری تیروئید نیز T3 انجام می شود
درمان بیماری های تیروئید در بارداری
برای زنانی که نیاز به درمان پرکاری تیروئید دارند داروهای ضد تیروئید که با تولید هورمون های تیروئید مداخله می کند استفاده می شود. این دارو معمولا پروپیل تیواوراسیل و یا PTU برای سه ماهه اول و در صورت لزوم، متی مازول را می توان همچنین، پس از سه ماهه اول استفاده کرد. در موارد نادر که زنان را به این داروها پاسخ نمی دهند و یا عوارض جانبی با روش های درمانی رخ می دهد جراحی برای برداشتن بخشی از غده تیروئید ممکن است لازم باشد. پرکاری تیروئید ممکن است در 3 ماه اول بعد از تولد وخیم تر شده و دکتر شما ممکن است دوز دارو افزایش دهد.هیپوتیروئیدی با یک هورمون ترکیبی به نام لووتیروکسین ( شبیه به T4 هورمون ساخته شده غده تیروئید ) درمان می شود. دکتر شما دوز لووتیروکسین را در بارداری تشخیص و تنظیم می نماید و درمان را ادامه خواهد داد برای نظارت بر عملکرد تیروئید در دوران بارداری هر 4-6 هفته تست های عملکرد تیروئید را در خواست می نماید. اگر شما حامله هستید و کم کاری تیروئید دارید و لووتیروکسین مصرف می کنید این مهم است که به زودی به دکتر خود اطلاع دهید تا بر این اساس به جای افزایش در جایگزینی هورمون تیروئید، دوز لووتیروکسین را افزایش دهد زیرا آهن و کلسیم ویتامین های دوران بارداری هستند که ممکن است جذب هورمون تیروئید را در بدن شما مسدود کند باید ویتامین های دوران بارداری را تا 3 – 4 ساعت پس از مصرف لووتیروکسین مصرف نکنید. از بسیاری جهات، درمان کم کاری تیروئید در زنان باردار مشابه زنان غیر باردار است و به جای هورمون های از دست رفته فرم مصنوعی از T4 داده می شود. دوز دارو به صورت منظم با هدف حفظ سطح خون مداوم هورمون تیروئید در محدوده طبیعی است بنابراین، به طور معمول نظارت بر سطح خونی هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH) در دوران بارداری لازم است.
عواقب کم کاری تیروئید در دوران بارداری چیست؟
برای سالها، پزشکان ارتباط بین مادران با کم کاری تیروئید در دوران بارداری و تاخیر در رشد کودکان خود را پس از تولد شناخته اند این به خصوص در مادرانی که از مناطق دچار کمبود ید می آیند ( ید برای تولید هورمون تیروئید لازم است و در حال حاضر یک جزء مشترک از نمک در غذاهای ما است ) و همچنین در مادران با بیماریهای اتوایمیون تیروئید مانند تیروئیدیت هاشیموتو مشاهده می شود.رابطه ای بین سطح تیروئید در مادر و توسعه مغز بچه اش وجود دارد یک مطالعه بزرگ در سال 1999 گزارش می دهد که کم کاری تیروئید تشخیص داده نشده و یا ناقص درمان شده در مادران، با تغییرات IQ در نوزادان این زنان همراه بود نمرات IQ متوسط حدود 4 امتیاز در کودکان مادران مبتلا به کمکاری تیروئید از کودکان از مادران سالم کمتر بود کودکان مادران مبتلا به کمکاری تیروئید نیز به احتمال زیاد در مدرسه مشکل دارند.
این مطالعه نشان می دهد که کم کاری تیروئید کنترل نشده در زنان باردار می تواند اثرات طولانی مدت در کودکان این مادران داشته باشد همچنین، حتی اگر کم کاری تیروئید خفیف باشد و زن هیچ علائم چندانی نداشته باشد با این حال، با کم کاری تیروئید، بیشتر احتمال مشکلات رشدی وجود دارد.
پاسخ
 سپاس شده توسط parisa y
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

پیام‌های داخل این موضوع
تیروئید در دوران بارداری و راه درمان آن - eɴιɢмαтιc - 14-11-2014، 15:13

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Star درمان سرما خوردگی
  درمان و عکس گشادی مقعد + علائم و تشخیص گشاد شدن مقعد
  درمان خانگی کیست مویی دنبالچه + بهترین روشهای تخلیه در خانه
  هزینه درمان شقاق با لیزر چقدر است؟
  سرطان مقعد چیست؟ کشنده است؟ “درمان و علائم”
  درمان آبسه مقعدی با لیزر بدون جراحی
  هزینه درمان شقاق با لیزر و عمل جراحی 1402 + تعرفه بیمه
  انواع توده تناسلی در مردان و زنان + درمان زائده با عکس
  درمان ورم مقعدی چیست؟
  هزینه درمان کیست مویی با لیزر و عمل جراحی – سال 1401

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان