اخطار‌های زیر رخ داد:
Warning [2] count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable - Line: 865 - File: showthread.php PHP 7.4.33 (Linux)
File Line Function
/showthread.php 865 errorHandler->error




 


امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

مریخ‌نورد “فرصت” همچنان ساکت است!

#1
این روزها، پانزدهمین سالگرد فرود مریخ‌نورد فرصت(Opportunity) ناسا، به مریخ است. سالگردی که البته امسال طعم تلخ دارد. در ۲۴ ژانویه ۲۰۰۴، این ربات کاوشگر خورشیدی ناسا، در منطقه “مریدیانی پلانوم” سیارۀ سرخ فرود آمد تا ماموریت ۹۰ روزه‌ای را آغاز کند، اما این ماموریت یک دهه و نیم طول کشید. متاسفانه، این کاوشگر، از ۱۰ ژوئن ۲۰۱۸، زمانی که در طوفانی از گرد و غبار گرفتار شد، هیچ سیگنال رادیویی به ما ارسال نکرده‌ و این سکوت، همچنان ادامه دارد.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
مریخ‌نورد “فرصت” همچنان ساکت است!

به گزارش بیگ بنگ، فرصت، یکی از دو کاوشگری بود که ناسا به طور جداگانه از پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال در سال ۲۰۰۳، به فضا فرستاد. ابتدا کاوشگر اسپریت، که البته اکنون از کار افتاده، در تاریخ ۴ ژانویه ۲۰۰۴ روی سطح مریخ فرود آمد و سپس مریخ‌نورد فرصت، ۲۱ روز بعد، روی این سیاره فرود آمد. در اصل، برنامه‌ریزی به این صورت بود که ماموریت آنها، ۹۰ روز ِ مریخی، باشد و طول مسافرت آن‌ها در حدود ۱۰۰۶ متر باشد. اما به نظر می‌رسد که این فرصت برای برنامه‌ای بیشتر از این هم مهندسی شده که تا کنون، مسافتی بیش از ۴۵ کیلومتر را طی کرده است.

تعداد روزها، هفته‌ها، ماه‌ها یا سال‌هایی که ماموریت طول خواهد کشید، تبدیل به مساله‌ای در حد حدس و گمان شده‌؛ چرا که ناسا هنوز مطمئن نیست که فرصت از کار افتاده یا صرفا زیر خرواری از خاک و تکه‌های مواد، مدفون شده‌ است. سیاره سرخ، در می ۲۰۱۸ درگیر طوفان گرد و غبار سراسری بود و همین امر موجب شد نور خورشید به پنل‌های خورشیدی فرصت نرسد، و این کاوشگر بدون منبع تغذیه ماند. در ۱۰ ژوئن تمام تماس‌های رادیویی این کاوشگر با زمین قطع شد که ممکن است به دلیل خاموش شدن کاوشگر به علت تمام شدن باطری آن بوده باشد. مهندسان ِ ناسا امیدوار بودند در ماه سپتامبر با تابش نور خورشید، این مریخ‌نورد مجددا شروع به کار کند، اما فرصت همچنان در سکوت ِ رادیویی است.

ناسا از این مساله نگران است که فرصت به حدی از خالی شدن انرژی رسیده باشد که قطعات الکترونیکی بورد آن یخ زده باشد یا باطری آن به حدی خالی شده باشد که نتواند خودش را شارژ کند. با این حال، امید می‌رود که روی پنل‌های خورشیدی خاک نشسته باشد و طوفان بعدی بتوانند آن را پاک کند. متاسفانه، نیمکره شمالی مریخ، از فصل پاک کردن گرد و غبار خارج می‌شود و هیچ نتیجه‌ای برای کاوشگر ما نداشته است. اما ناسا هم‌چنان به طور متناوب دستور راه‌اندازی را برای کاوشگر ارسال می‌کند و منتظر شنیدن سیگنالی از مریخ است. این آژانس فضایی اعلام کرد، اگر در این مرحله ناکام بماند، قبل از تصمیم‌گیری برای اقدام‌ بعدی، ارزیابی جدیدی در مورد وضعیت انجام خواهد داد.

“جان کالاس”، مدیر پروژه فرصت در آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا در پاسادنا کالیفرنیا، گفت: «پانزده سال بودن در سطح مریخ، دستاوردی است که نه‌ تنها متعلق به کاوشگری با شکوه است، بلکه به تیمی متعهد و با استعداد بر می‌گردد که به ما اجازه گسترش اکتشافات در فضای سیاره سرخ داده است.» هرچند این سالگرد نمی‌تواند کمکی کند اما کمی تلخ است که نمی‌دانیم کاوشگر در چه وضعیتی است. ما هرکاری را برای برقراری ارتباط با کاوشگر انجام می‌دهیم، اما هر چقدر که بیشتر زمان می‌گذرد، احتمال برقراری ارتباط موفق با فرصت، کاهش پیدا می‌کند.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

پیام‌های داخل این موضوع
مریخ‌نورد “فرصت” همچنان ساکت است! - ßяɪcε - 12-02-2019، 19:04

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Earth نقشه‌ ي عجیب دانشمندان برای قابل سکونت کردن مریخ
  مریخ مقصدی مهم برای کاوش فضایی
  شانس زنده ماندن موقتی برخی ریزموجودات در مریخ
  آیا حیات اولیه از “مریخ” آغاز شده است؟
  پرسش و پاسخ دربارۀ ماموریت مریخ‌نورد “استقامت”
  ربات کنترل از راه دور چین بر سطح مریخ چه خواهد کرد؟
  ناسا مریخ نورد خود را ژوئیه پرتاب می‌کند .
  زندگی در مریخ
  مریخ در گذشته، مانند زحل دارای حلقه‌هایی بوده است
  مریخ زمانی همانند زمین دریاچه‌های آب شور داشته است

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان