اخطار‌های زیر رخ داد:
Warning [2] count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable - Line: 865 - File: showthread.php PHP 7.4.33 (Linux)
File Line Function
/showthread.php 865 errorHandler->error




 


امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

کارل دوازدهم سوئد

#1
کارل دوازدهم Karl XII ‏(۱۷ ژوئن ۱۶۸۲ – ۳۰ دسامبر ۱۷۱۸) شاه امپراتوری سوئد از ۱۶۹۷ تا ۱۷۱۸ میلادی بود. کارل دوازدهم تنها پسر در قید حیات کارل یازدهم سوئد و اولریکا الیونورا بود. او در سن ۱۵ سالگی به حکومت رسید.
در سال ۱۷۰۰، اتحاد سه گانه دانمارک-نروژ، لهستان-لیتوانی و روسیه حمله‌ای سه جانبه را به ایالات سوئدی هولشتاین-گوتورپ، لیوونی و اینگری آغاز کردند. این فرصت خوبی برای آنها بود؛ زیرا، شاه جوان و بی تجربه‌ای بر سوئد فرمان می‌راند. این هجوم سبب آغاز جنگ بزرگ شمالی شد. تا سال ۱۷۰۶ میلادی، کارل برخلاف انتظار، با قدرت، تمامی دشمنان سوئد به جز روسیه را از میدان به در کرد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
کارل دوازدهم سوئد
این هجوم که به نبرد پلتاوا مشهور است، با شکست کارل دوازدهم به پایان رسید. کارل مجبور شد چند سالی به امپراتوری عثمانی پناه ببرد . کارل بار دیگر در ۱۷۱۴ به سوئد بازگشت. او این بار به نروژ حمله کرد تا سرزمین‌های نروژ را از دانمارک بگیرد. اما دو لشکرکشی ناموفق وی به نروژ، سرانجام به کشته شدن کارل در نبرد فردریکستن در ۱۷۱۸ میلادی انجامید. در این زمان، کلیه متصرفات سوئد به جز سرزمین اصلی آن و بخشی از فنلاند، بدست دیگر کشورها افتاده بود. سرانجام پیمان نیشتاد بین روسیه و سوئد در ۱۷۲۱ میلادی، به جنگ بزرگ شمالی و حیات امپراتوری سوئد پایان داد.
کارل دوازدهم با وجود ناکامی در حفظ امپراتوری سوئد، یک رهبر نظامی برجسته و سیاستمداری ماهر بود. او به علت اشتغال به جنگ، هیچ گاه ازدواج نکرد و فرزندی نیز نداشت. با مرگ او، خواهرش اولریکا الیونورا به فرمانروایی سوئد رسید.
Everything is Temporary(:
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

پیام‌های داخل این موضوع
کارل دوازدهم سوئد - SɪʟᴠᴇʀMɪɴᴅ - 01-12-2020، 21:28


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان