بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله ربّ العالمین، أحمده و أستعینه و اُومِنُ به و أتوکّل علیه، و أستهدیه و أستنصره، و اُصلّی و اسلّمُ علی خاتم أنبیائه و أفضل سُفرائِه، حبیب أله العالمین ابی القاسم محمد، صلی الله علیه و علی اهل بیته الطیبینَ الطاهرینَ المعصومینَ الهُداهِ المهدیین، سیما بقیهِ الله فی الارضین، ارواحنا لتراب مقدمه الفداء، و العنه الله علی اعدائهم أعداء الله و علی منکری فضائلهم و مناقبهم و مدعی فضائلهم و مناقبهم من الآن الی لقاء یوم الدین.
اعتقادات شیعیان
جایی برای اعتقادات ما شیعیان
جایی برای احقاق حق
جایی برای مباحث علمی
جایی برای پرداختن به کلام
جایی برای پرداختن به اقوال و افعال دینی
روایت هست از امام صادق علیه السلام:
«بادرو احدائکم بالحدیث قبل ان تسبقکم الیهم المرجئه»
جوانان را قبل از اینکه دشمنان اعتقادی به سراغ آنان بروند حدیث بیاموزید.
میزان الحکمه حدیث 22752
«بادرو احدائکم بالحدیث قبل ان تسبقکم الیهم المرجئه»
جوانان را قبل از اینکه دشمنان اعتقادی به سراغ آنان بروند حدیث بیاموزید.
میزان الحکمه حدیث 22752
هر دین کلام خاص خودشو داره
و ما اینجا میپردازیم به علم کلام تشیع
تعریف و موضوع علم کلام
کلام یعنی اصول دین
علم کلام دانشی است که به عقاید و معارف اعتقادی دین اسلام میپردازد و ضمن استخراج این عقاید از منابع اسلامی به توضیح و اثبات آنها پرداخته و به شبهات مربوط به این عقاید پاسخ میدهد. پس به طور کلی، به اعتقادات ما میگن کلام
به کسی که در کلام صاحب نظر است متکلم میگویند
اهمیت علم کلام
علم کلام دارای اهمیتی بسیار زیادی برخورداره طوری که مهتر از هرچیزی میدوننش چرا که افعال و اقوال ما از کلام و اعتقادات سرچشمه میگیره
منابع علم کلام
1. قرآن
خداوند در آیه 64 سوره ی نحل میفرماید:
«وَ مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ إِلَّا لِتُبَيِّنَ لَهُمُ الَّذِي اخْتَلَفُوا فِيهِ وَ هُدًى وَ رَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ»
«و ما این کتاب را بر تو نفرستادیم مگر برای این که حقیقت را در آنچه (از توحید خدا و معاد و رسالت و غیره) مردم اختلاف میکنند روشن کنی و برای اهل ایمان هدایت و رحمت باشد.»
ما هرچه که داریم و تمام دینمون رو با قرآن میسنجیم
«امام صادق عليه السلام: فيهِ خَبَرُكُم وَ خَبَرُ مَنْ قَبلَـكُم وَ خَبَرُ مَنْ بَعْدَكُم وَ خَبَرُ السَّماءِ وَ الاَْرضِ، وَ لَو اَتاكُم مَنْ يُخْبِرُكُمْ عَنْ ذالِكَ لَتَعَجَّبْتُمْ»
اخبار شما و گذشتگان و آيندگان شما و خبرهاى آسمان و زمين، در قرآن آمده است، و اگر كسى نزد شما بيايد و [با تكيه بر قرآن] از آنها خبرتان دهد، حتما تعجب خواهيد نمود. [كافى، ج 2، ص 599، ح 3.]
«عنه عليه السلام : ألا إنَّ فيهِ عِلمَ ما يَأتِي، و الحَديثَ عنِ الماضِي ، و دَواءَ دائكُم ، و نَظمَ ما بينَكُم»
امام على عليه السلام: بدانيد كه در قرآن علوم مربوط به آينده و سخن از گذشته و داروى درد شما و آنچه مايه نظم و سامان ميان شماست، وجود دارد.
[نهج البلاغة الخطبة158]
2. سنت
سنت شامل سه چیزه:
یک: قول معصوم
دو: فعل معصوم
سه: تقریر معصوم
دینی که از سوی خداوند نازل میشه باید خود خداوند شرحش بده
خداوند هم بوسیله پیامبر و وصی پیامبر دین رو شرح میدهد
امام صادق علیه السلام فرمودند:
« قَدْ وَلَدَنِي رَسُولُ اَللَّهِ ص وَ أَنَا أَعْلَمُ كِتَابَ اَللَّهِ وَ فِيهِ بَدْءُ اَلْخَلْقِ وَ مَا هُوَ كَائِنٌ إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ وَ فِيهِ خَبَرُ اَلسَّمَاءِ وَ خَبَرُ اَلْأَرْضِ وَ خَبَرُ اَلْجَنَّةِ وَ خَبَرُ اَلنَّارِ وَ خَبَرُ مَا كَانَ وَ خَبَرُ مَا هُوَ كَائِنٌ أَعْلَمُ ذَلِكَ كَمَا أَنْظُرُ إِلَى كَفِّي إِنَّ اَللَّهَ يَقُولُ فِيهِ تِبْيَانُ كُلِّ شَيْ ءٍ »
من زاده رسول خدايم و بقرآن دانايم، در قرآنست آغاز خلقت و آنچه تا روز قيامت رخ دهد و خبر آسمان و زمين و خبر بهشت و دوزخ و خبر گذشته و خبر آينده تمام اينها را ميدانم چنان كه بكف دست خود مينگرم، همانا خدا ميفرمايد: در قرآنست بيان آشكار هر چيز[الکافی، جلد 1 ش 187]
این بدین معناست که مفسر و مبیّن دین خداوند فقط و فقط رسول الله و وصی رسول الله میباشند و لاغیر
3. عقل
عقل منبع بسیار مهمی در اعتقادات ماست
در این حیطه اینجور گفته شده که: (ما حکم به العقل حکم به الشرع) آنچه که عقل به آن حکم کند دین نیز به همان حکم میکند
امام رضا علیه السلام در مورد عقل این چنین می فرمایند که:
«العقل یعرف به الصادق علی الله فیصدقه و الکاذب علی الله فیکذبه»
«عقل (حجت خدا بر مردم است) که به آن راستگوی بر خدا شناخته شده و تصدیق میشود و دروغ زننده بر خدا نیز شناخته شده و تکذیب می گردد»
4. اجماع
اجماع یعنی اتفاق نظر و یکسان بودن فتوا فقیهان در پذیرش یا رد یک حکم شرعی اتفاق نظر فقیهان كه اتفاق آنها كاشف از رأی معصوم باشد بر امری از امور دينی اعم از اصول دين يا فروع آن يا احكام آن
اجماع تفصیل خاص خودشو داره که ما اینجا نمیخوایم بپردازیم. فقط یه تعریف کوتاه تا جا بیوفته
به اون چیزی که از قبل بوده تا اینجا که به ما رسیده و مخالفتی طی زمان طولانی با اون نبوده رو اجماع میگن
به این چهار منبع ادله اربعه میگویند
..
.
و من الله التوفیق ...