اخطار‌های زیر رخ داد:
Warning [2] count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable - Line: 865 - File: showthread.php PHP 7.4.33 (Linux)
File Line Function
/showthread.php 865 errorHandler->error




 


امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تغییر رنگ دندان ها و 11علت اصلی آن

#1
دلایل تغییر رنگ دندان بی‌شمار هستند. در ادامه به چند مورد از این دلایل اشاره کرده‌ایم. فراموش نکنید برای تعیین دلیل اصلی این تغییر رنگ باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید. این راهنما صرفاً‌ برای آشنایی بیشتر شما تهیه شده است.

۱- ژن‌ها

اولین دلیلی که ممکن است دندان شما به خاطر آن زرد رنگ دیده شود این است که خانواده شما به صورت ژنتیکی (چه از سوی خانواده مادری و چه خانواده پدری) ‌دارای دندان‌های زرد رنگ بوده‌اند.

بنابراین اگر پدر یا مادر شما دارای دندان‌های زرد رنگ است، احتمال اینکه شما هم همین ویژگی را داشته باشید بسیار زیاد خواهد بود.

۲- سیگار کشیدن

سیگار کشیدن همواره جزو دلایل مهم در تغییر رنگ مینای دندان محسوب می‌گردد. امروزه علم به صورت کامل اثبات کرده است که سیگار کشیدن نه تنها برای دستگاه تنفسی شما مضر و عاملی بسیار مهم در ایجاد سرطان محسوب می‌گردد، بلکه آسیب‌های جبران ناپذیری به بهداشت دهان و دندان شما وارد می‌کند.

کشیدن سیگار (از هر نوعی که باشد)‌ و به طور کلی استفاده از تنباکو دلیلی دیگر برای زرد شدن دندان‌ها است. اما خبر خوب برای که افرادی که سیگار می‌کشند این است که تنها با کنار گذاشتن سیگار و استفاده از روش‌های درمانی،‌ می‌توانند طی مدت زمان کوتاهی این تغییر رنگ را درمان کنند.



۳- آنتی بیوتیک‌ها

اگر به دلیل نسخه پزشک و یا بیماری خاصی مجبور به استفاده از مقادیر بالایی از آنتی بیوتیک‌ها هستید و یا در کودکی مادرتان به شما آنتی بیوتیک داده است، ممکن است علت تغییر رنگ دندان شما همین عامل باشد.

بر اساس گزارش سازمان سلامت ملی آمریکا (National Institutes of Health)‌ حتی اگر مادر شما در طول دوران بارداری از آنتی بیوتیک‌ها استفاده کرده باشد احتمالاً‌ به طور دائمی صاحب دندان‌های زرد رنگ خواهید بود.

۴- حوادث خاص

حادثه‌ای که منجر به ترومای فیزیکی دندان شده است ممکن است به شکستگی مینای دندان، خرابی ساختمان داخلی دندان و حتی خونریزی دندان منجر شود. اگر حادثه‌ای همانند تصادفات رانندگی و … در گذشته برای شما رخ داده است، احتمال تغییر رنگ دندان نیز وجود دارد.

۵- بیماری‌های نادر

بعضی از شرایط درمانی خاص نیز از دلایل تغییر رنگ دندان محسوب می‌گردند. بیمارانی که تحت شیمی‌درمانی (به دلیل سرطان)‌ قرار دارند ممکن است این تغییر رنگ را به طور محسوس مشاهده کنند.

استفاده از بعضی داروها نیز علت دیگر تغییر رنگ دندان هستند،‌ به خصوص داروهایی که برای تسکین بیماری آسم و یا فشار خون بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

علاوه بر موارد قبلی بیماری یرقان و همچنین عفونت‌های بهداشتی دندان می‌توانند باعث نازکی مینای دندان شده و در تغییر رنگ دندان موثر باشند.

۶- کمبود فلوراید

احتمالاً بارها نام ماده‌ای به نام فلوراید را چه بر روی خمیردندان و یا چه در برنامه‌های پزشکی شنیده‌اید. فلوراید یک ماده معدنی است که وجود آن برای سلامت دندان‌های شما ضروری به شمار می‌آید.

افزایش سلامت دندان‌ها موجب عدم تغییر رنگ دندان‌ها خواهد شد. خوشبختانه امروزه در اکثر خمیردندان‌ها و همچنین دهان‌شویه‌های موجود در بازار، به میزان کافی فلوراید وجود دارد. تنها کاری که شما باید انجام دهید اطمینان از انتخاب یک خمیردندان دارای فلوراید است.


۷- مواد غذایی

انواع مختلفی از مواد غذایی باعث افزایش جرم دندان‌ها خواهند شد. گوجه فرنگی موجود در سس ماکارونی، ادویه‌جات، انواع ترشی، حتی میوه‌هایی مثل توت دارای موادی هستند که به مینای دندان می‌چسبند و باعث تغییر رنگ مینای دندان شده و در نتیجه باعث تغییر رنگ دندان می‌گردند.

حتی وعده‌های غذایی سالم که به نظر بدون ضرر می‌رسند می‌توانند در تغییر رنگ دندان مؤثر باشند. رنگی ناخوشایند برای دندان‌های شما به ارمغان بیاورد. یک سالاد شاید به تنهایی مضر به نظر نرسد اما بر اساس موادی که در درون آن به کار رفته است، می‌تواند

۸- نوشیدنی‌ها

قهوه و چای معمول‌ترین دلایل تغییر رنگ دندان هستند. کافئین موجود در چای و قهوه ما را معتاد به خود کرده‌اند به نحوی که حتی یک روز هم نمی‌توانیم بدون نوشیدن این دو زندگی کنیم.

فراموش نکنید که بدترین دشمن دندان،‌ نوشیدنی‌هایی هستند که در ترکیبات آن‌ها از شکر فراوان استفاده شده است. نوشابه‌ها و محصولات انرژی‌زا جزئی از این دسته به حساب می‌آیند.

پس از میلیون‌ها سال تکامل انسان، هنوز بهترین نوشیدنی برای حفظ سلامت بدن و دندان شما آب است. آب نه تنها به حفظ سلامت پوست شما کمک خواهد کرد بلکه عاملی مهم برای جلوگیری از تغییر رنگ دندان است.

۹- افزایش سن

همانطور که در ابتدا گفتیم با افزایش سن به طور ناگذیری دندان شروع به تغییر رنگ می‌کند. با گذشت زمان مینای دندان به دلیل قرار گرفتن در معرض اسیدهای موجود در مواد غذایی و نوشیدنی‌ها و همچنین جویدن‌های مورد نیاز برای هضم غذا،‌ کم کم پوسیده شده و از بین می‌رود. در افراد مسن دلیل اصلی تغییر رنگ دندان، نازک شدن مینای دندان شناخته شده است.

۱۰- دنتین در مینای دندان

در درون مینای دندان شما ماده‌ای به نام دنتین (Dentin)‌ وجود دارد. رنگ اصلی دنتین زرد متمایل به قهوه‌ای است. هنگامی که به علت نارک شدن مینای دندان دنتین قابل مشاهده باشد،‌ رنگ دندان به رنگ زرد متمایل خواهد شد.

۱۱- جرم دندان

احتمالاً اولین چیزی که با مشاهده یک ردیف دندان زرد رنگ به ذهنتان می‌رسد افزایش جرم بر روی سطح دندان‌هایتان است.

باید گفت در حقیقت جرم دندان علاوه بر این که می‌تواند به سادگی و در طول مدت زمان کوتاهی باعث پوسیدگی دندان‌های شما و آسیب‌های بسیار به لثه‌ها شود. این نیز یک عامل مهم در تغییر رنگ دندان‌ها است.
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

پیام‌های داخل این موضوع
تغییر رنگ دندان ها و 11علت اصلی آن - شکوفه-یاس - 11-08-2022، 11:13


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان