امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تابستان کجا برویم؟

#1
تابستان کجا برویم؟ 1


سفرهای تابستانی

اگر این روزها هوای سفر رفتن داشته باشید باید به این نكته توجه كنید كه به سراغ مقاصد جدید و بكرتر رفتن، بهتر از روانه شدن به سوی استان‌های حاشیه دریای خزر است.

شاید بپرسید در این اوج گرما چه مقصدی می‌تواند مورد قبول باشد. پاسخ به این پرسش گزینه‌هایی را پیش رو قرار می‌دهد كه می‌توانند میزبانی خوب برای ما باشند.

كشور ما به لحاظ جغرافیایی مناطق خشك بسیاری دارد و همین موضوع یكی از دلایلی است كه همه مسافران تابستانی را به سوی 3 استان حاشیه دریای خزر می‌كشاند. اما در همین شرایط می‌توان به مقاصدی اندیشید كه اتفاقا نزدیك‌تر و با جذبه‌اند هرچند به اندازه شمال سرسبز نیستند. نكته اینجاست كه مناطق مختلفی كه می‌خواهیم جاذبه آنها را معرفی كنیم به‌دلیل شرایط آب و هوایی و جغرافیایی خود پوشش گیاهی خاص خود را داشته و در این تابستان از هوای مطلوبی هم برخوردارند.


برای نمونه استان‌های چهارمحال و بختیاری، كهگیلویه و بویراحمد، لرستان، اردبیل، آذربایجان غربی و شرقی و كردستان همه این خصوصیات را دارند؛ به‌علاوه اینكه آنها جاذبه‌های تاریخی، تفریحی و طبیعی قابل توجهی هم دارند.

برای مثال 3 استان چهار محال و بختیاری، لرستان و كهگیلویه و بویراحمد 3 استانی هستند كه با داشتن ارتفاعات زاگرس، آبشارهایی جذاب را در خود جای داده‌اند كه همگی با هوایی مطلوب برای تفریح تابستانی می‌توانند زیبایی‌های خود را به رخ بكشانند.

علاوه بر این، جغرافیای استان چهارمحال و بختیاری و مختصات رودخانه‌های آن سبب شده تا فرصتی جدید در آن رقم بخورد و آن فرصت گردشگری ماجراجویانه در رودخانه‌های خروشان این استان است. بستر این رودخانه‌ها همگی از سنگ و قلوه‌سنگ است و حاشیه آنها را نیز پایه‌ كوه‌های زاگرسی رقم زده و عرض باریك آنها سبب شده تا جریان رودخانه حتی در فصل كم آبی بسیار تند و خروشان باشد.

سفرهای تابستانی
این موقعیت بهترین فرصت برای گردشگری ماجراجویانه در آبهای خروشان تحت عنوان «رفتینگ» یا همان قایقرانی در آب‌های خروشان است.

از سال 87 به همت بخش خصوصی و حمایت كمیته ملی طبیعت‌گردی، كار شناسایی موقعیت‌های مناسب رفتینگ در رودخانه‌های استان چهارمحال و بختیاری آغاز شد و رودخانه ارمند به‌عنوان نقطه آغازین اجرای این طرح در نظر گرفته شد.

سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری این استان هم در تدارك بسترسازی برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری این منطقه است. روستای ارمند در منطقه، میان شهرستان‌های لردگان و اردل در جاده ارتباطی چهارمحال و بختیاری به خوزستان قرار گرفته است.

با این حساب می‌توان این منطقه را با این جاذبه جدید مقصدی برای همه دوستداران گردشگری مفرح دانست، اما قطعا استان‌هایی چون خوزستان، فارس، اصفهان، كرمان و یزد به این منطقه نزدیك‌ترند و همین می‌تواند برای آنها با توجه به سفر زمینی به صرفه‌تر باشد.

سفرهای تابستانی
استان لرستان نیز از موقعیتی مشابه در مورد رودخانه‌ها برخوردار است و سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری این استان نیز در تدارك برنامه‌ای برای راه‌اندازی گردشگری ماجراجویانه در رودخانه‌های لرستان است. اما آنچه اینك در لرستان نقد است آبشارهای این منطقه است كه در كنار آب و هوای نسبتا خنك آن می‌تواند فرصتی برای مسافرت‌های تابستانی باشد.

البته باید توجه داشته باشیم كه متاسفانه لرستان، كهگیلویه و بویر احمد و چهارمحال و بختیاری از حداقل‌ها هم برای اقامت برخوردار نیستند. در مورد لرستان حتی اقامتگاه‌های بین‌راهی و آنچه سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قول راه‌اندازی آن را داده بود وجود ملموسی ندارد.

این وضع تا به آنجا پیش می‌رود كه در مسیر زیبای اندیمشك – خرم‌آباد هیچ اقامتگاه و استراحتگاه بین‌راهی نظیر آنچه در اتوبان تهران – قم وجود دارد دیده نمی‌شود و همین، مسافران را واداشته تا سریع از این محور عبور كرده و توقفی نكنند. با این حال شاید بد نباشد شما فرصتی به خودتان بدهید و چند دقیقه ای را در جاده های زیبای این منطقه توقف کرده یا چند ساعتی را در چادر به سر ببرید!


منبع: همشهری آنلاین
پاسخ
 سپاس شده توسط F A R D I N
آگهی
#2
راست گفتی آدم باید جاهای خنک بره
Би садар эм нь бэлгийн хавьталд орсон

Тэр ...  нэртэй байсан
پاسخ
 سپاس شده توسط Navisa.


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان