امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آش دندوني

#1
آش دندوني

مواد لازم:

گندم پوست كنده 1.5 پيمانه
انواع حبوبات غير از لپه 1 پيمانه
قلم گاو 1 تكه
پياز 2 عدد متوسط
روغن 3 قاشق غذاخوري
زردچوبه 2 قاشق چايخوري
آرد 2 قاشق غذاخوري

طرز تهيه:

گندم را شسته و در قابلمه با 2 ليوان آب روي حرارت بگذاريد. مراقب باشيد كه آب داخل قابلمه نجوشد. ملاحظه مي كنيد كه حباب و كف سفيد رنگي سطح آب را مي پوشاند. قبل از جوشيدن زير گاز را خاموش كنيد، روي درب دمي گذاشته و با همان گاز خاموش 5 الي 6 ساعت بماند. مي توانيد از شب تا صبح روي بخاري با شعله كم بگذاريد. مي بينيد حجم گندم زياد مي شود و تا سطح آب بالا مي آيد.

در قابلمه ديگري پياز داغ كنيد. زردچوبه را اضافه كنيد و تفت دهيد. قلم گاو و حبوبات را همراه آب (ميزان آب قدري باشد كه روي قلم را بپوشاند.) بگذاريد بپزد تا حبوبات كاملاً نرم شود.

بعد از پخته شدن حبوبات، قلم را از قابلمه خارج كنيد، گندم را به آن اضافه كنيد و بگذاريد آش غليظ شود. يك ربع قبل از پايان پخت، آرد را در كمي آب سرد حل كنيد و در قابلمه بريزيد.

اين آش بسيار لذيذ و مقوي است و پخت اين آش در خانواده هاي ايراني در هنگام دندان در آوردن كودكانشان، مرسوم است.
پاسخ
آگهی
#2
سلام

با اجازه شما اینم ی دستور با توضیحات کامل

ابتدا مراحلی که باید از قبل برای از بین رفتن نفخ حبوبات انجام دهیم را اشاره می کنم.از شب قبل هر کدام از حبوبات را یعنی نخود و لوبیا قرمز و لوبیا چیتی را به صورت کاملا جداگانه در کاسه ای می ریزیم و تا روی آن ها آب می ریزیم تا خیس بخورند

و ۲الی ۳ بار در از شب تا صبح اگر امکانش هست آب آن ها را بیرون بریزید و مجددا پر کنید تا نفخ آن ها از بین برود. نخود آبکشی می کنیم و در قابلمه ای می ریزیم و روی آن آب می گیریم و روی حرارت ملایم می گذاریم مغز پخت شود.

لوبیا چیتی وقرمز را نیز آبکش می کنیم و با هم در یک قابلمه ای می ریزم و روی آن ها آب می گیرم و روی حرارت ملایم می گذارم تا پخته شوند. جو و گندم را نیز جداگانه در کاسه می ریزیم و روی هر کدام آب می گیریم تا حداقل ۱ ساعت خیس بخورند.

پیاز را پوست می گیریم و می شوییم و به چهار قسمت تقسیم می کنیم و به همراه گوشت در قابلمه ای می ریزیم و مقداری دارچین و حدودا ۵ الی ۶ لیوان آب روی آن می ریزیم و حرارت را کم می کنیم تا گوشت بپزد و مغز پخت شود.

جو و گندم را در قابلمه ای که آش را در آن می خواهیم تهیه کنیم می ریزیم و روی آن آب می ریزیم و می گذاریم با حرارت ملایم بپزند، حدودا ۱ ساعت که از پخت مواد داخل قابلمه گذشت عدس و برنج را آبکش می کنیم و به مواد اضافه می کنیم

و اگر آب داخل قابلمه کم بود آب داغ به آن اضافه می کنیم.لوبیا ها و نخود پخته شده را نیز به مواد اضافه می کنیم و گوشت پخته شده را می گذاریم تا خنک شود و سپس ریش ریش می کنیم و با آب گوشت به مواد می افزاییم.

اگر می خواهید آش لعابدار تری داشته باشید در این مرحله عصاره قلم را با دست پودر کنید و به مواد اضافه کنید.این کار باعث لعابدار شدن آش و طعم بهتر آن می شود. کمی از پیاز داغ را همراه با کشک به آش اضافه می کنیم و پس از ۵ دقیقه طعم آش را می چشیم

اگر احساس کردیم نیاز به نمک،فلفل سیاه است مجددا به آش اضافه می کنیم و درب آش را می گذاریم و صبر می کنیم تا با حرارت ملایم خوب آش جا بیافتد. آش آماده شده را در ظرف می کشیم و با کشک و نعناع داغ و پیاز داغ تزئین می کنیم.نوش جان
Confused Big Grin
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان