امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

ایران هم اسطوره دارد

#1
فهيمه سادات طباطبايي-به دنبال مطرح شدن حذف نام پادشاهان از کتابهاي تاريخ مدارس و انعکاس وسيع اين خبر با حجت الاسلام محي الدين بهرام محمديان معاون سرپرست آموزش و پرورش در سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي گفت و گو يي شده که بارها در طول گفت وگو مثالهاي متنوع و متفاوتي مي زد تا دلايل تغيير نگارش تاريخ از توصيفي و پادشاه محوري به واقعه محوري را تبيين کند. اين مثالها از کمبوجيه و داريوش و کورش شروع شد و به چهرهاي داخلي چون مصدق و کاشاني و جهاني مثل چه گورا و کاسترو تمام شد. دکتر محمديان معتقد است که اطلاعات تاريخي نوجوانان و جوانان امروزي بيش از گذشته است و بايد آن را در نوشتن تاريخ تاثير گذاشت. گفت وگوي پيش رو چکيده اي از دلايل اين نگرش و رويکرد جديد در نگارش تاريخ آن است.
آقاي محمديان بحث تغيير کتاب تاريخ مطرح شده، از چه زماني تصميم به تغيير کتابهاي تاريخ کرديده ايد و چرا؟
تنها بحث تغيير کتاب تاريخ نيست و کتابهاي درسي همواره به صورت جزئي و کلي تغيير کرده اند. ولي آنچه که در حوزه هاي کارشناسي ما مطرح شده اين است که راهنماي برنامه درس تاريخ را متفاوت از رويکرد کنوني تدوين کنيم.
رويکرد کنوني داراي چه نواقصي است؟
هم اکنون در کتابهاي تاريخ مي خوانيم که کدام پادشاهان در چه سالهاي زندگي مي کردند و شرايط حکومت آنها چگونه بود. چه جنگهايي داشتند و چه زماني سقوط کردند. مثلا مشاهده مي کنيم که دوران پادشاهي سلسله صفوي در چه تاريخي شروع و در چه زماني تمام شد يا پيامبر اسلام در چه سالي متولد و در چه زماني رحلت کردند. عموما آموزشهاي تاريخي به اين شکل نگاشته شده اند.
چطور مي خواهيد در چند کتاب تاريخ و دو ساعت يا چهار ساعت کلاس درس به اين مسائل بپردازيد؟ اين نگاه باعث حذف نام بسياري از افراد و چهره ها و دورانها مي شود.
بايد در گروههاي تاليفي خود کار کارشناسي کنيم و ببينيم که در يک دوره تاريخي مشخص چه اتفاقاتي افتاده و دانستن کدام يک از آنها براي دانش آموزان ضروري است. در راهنماي برنامه درسي تاريخ اولويت بندي کنيم که به طور مثال دانش آموزان ما بايد با کدام بخش از تاريخ قبل از اسلام آشنا شوند؟ آيا بايد با پادشاهان آشنا شوند يا بافت اجتماعي و ساختار سياسي و حکومتي به آنها معرفي شود. هم اکنون صحبت ما اين است که بعضي وقايع تاريخي يا نقاط عطف تاريخي داريم که در سرنوشت ملت و تمدن ايران داراي سهم بالايي هستند که از آنها غفلت شده و بايد به آن اشاره کرد.همواره در طول يکصد سال گذشته مورخان و صاحب نظران تاريخي به شيوه هاي تاريخ نگاري انتقاد مي کردند و مي گفتند چرا هميشه تاريخ پادشاهان را مي نويسيد و يا اينکه چرا تاريخ را به صورت گزارش مي نويسيد و چرا به چگونگي ها و چرايي هاي تاريخ اشاره نمي کنيد تا درس آموزي شود که اينها سئوالهاي جدي هستند که ما نيز آنها را قبول داريم.
در کتابهاي درسي ما به شخصيتهاي بزرگي همچون کوروش توجه چنداني نشده و در حد چند خط به اين شخصيت بزرگ اشاره شده و امروز دانش آموزان ما جومونگ را بيشتر از اين پادشاه مي شناسند. از کجا معلوم که در تاريخ نگاري جديد سليقه اي عمل نشود و دوباره اين شخصيتها در حاشيه قرار نگيرند.
شما از کجا اين قضاوت را مي کنيد؟ مگر تا الان چنين بوده. ما قبول داريم که کتابهاي ما نقص دارند اما اين چيزي که شما مي گوييد هم نيست. کوروش در کتابهاي تاريخ ما تجليل شده و از آن قدرداني شده است. ما معتقديم که بايد به تاريخ ايران تحليلي نگاه کرد که جومونگها و جومونگ نماهايي که وارد حوزه فرهنگي ما مي شود در هويت ما تاثير منفي نگذارد. ما در طول سه هزار سال تمدن ايران دانشمندان، نظاميان، شعرا، فلاسفه و علماي زيادي داريم که ظهور و بروز پيدا کرده اند و مايه قوام ايران شده اند که بايد به آنها اشاره شود.
چه تضميني داريد که در تاريخ نگاري جديد اعمال سليقه نشود؟
تضمين که نمي توانم بکنم. مگر تا الان تضميني وجود داشت که کتابهاي ما علمي باشد. اما اگر تاريخ نگاري براساس يک متد علمي باشد تضمين وجود دارد. اما تنها چيزي که مي توانيم تضمين کنيم اين است که تاريخ نويسي را علمي کنيم و افرادي که در اين زمينه فعاليت مي کنند، انسانهاي با سواد و عالم به حوزه باشند.
آيا در نگارش جديد به تاريخ 30 ساله انقلاب هم اشاره مي کنيد؟
يقينا تاريخ 30 ساله انقلاب هم بخشي از تاريخ ما است که بايد به آن بپردازيم. اما در بين تاريخ نگاران اين بحث مطرح است که تاريخ معاصر را در همان زمان بنويسيم يا اجازه بدهيم که نسلي بگذرد و آن وقت تاريخ را به رشته تحرير در آوريم. اين عده معتقدند که ممکن است افرادي که در تاريخ دوران معاصر نقش داشته اند بخواهند به نحوي در تاريخ نگاري تاثير بگذارند اما اينکه اين نظر تا چه ميزان درست است يا نه محل تامل است. در حال حاضر صحبتهاي زيادي عليه مصدق مي شود که او انگليسي يا روسي بوده آيا با اشاره به وقايع کودتاي 28 مرداد مي توان گفت که مصدق انگليسي است؟ بايد اجازه داد که طرفداران مصدق يا مخالفان و موافقان آيت الله کاشاني سخن بگويند تا نسل هاي بعد از انقلاب واقعيت ها را بشنود.
آنان که با زندگی میسازند زندگی را میبازند
پاسخ
 سپاس شده توسط FARID.SHOMPET ، sp_go ، Lordlas ، 1939 ، آریوبرزن ، .ali.
آگهی
#2
به راستی که کم اسطوره نداره. ولی اخه چرا ما باید با این تاریخ با ارزشون و با این اسطوره ها این جوری باشیم؟؟؟؟ بیاییم به فرزندان خودمون بگیم که چه کسانی در تاریخ ما بودن.
اگر اینجا قدیمی هستی و دوست داری یک گفتگو عجیب 
درباره گذشته و حال داشته باشی، راه‌های ارتباطی رو گذاشتم پروفایل!











پاسخ
 سپاس شده توسط ☭Nicola☭ ، sp_go ، Lordlas ، ...Sara SHZ... ، 1939
#3
پس رستم چیه؟
HARRYHeart
پاسخ
 سپاس شده توسط sp_go ، ...Sara SHZ...
#4
(15-07-2012، 0:10)i love you harry potter نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
پس رستم چیه؟

رستم داستان هست
اسطوره های واقعی داریم که داستان نیستند
من نمیدونم چرا واقعی ها رو ول کردیم چسبیدیم به خیالی ها!!!
همون واقعی ها رو فعلا روش مانور بدیم ان شاء الله رو داستانی ها و خیالی هاش هم میرسیم!
عضو گروه تاریخ انجمن
پاسخ
 سپاس شده توسط ☭Nicola☭ ، ...Sara SHZ... ، 1939 ، FARID.SHOMPET


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  تمام جنگ های ایران از زمان کورش تا حالا .52 جنگ ایران از زمان کورش تا کنون .
  ناگفته های تاریخ ایران زمین(قابل توجه عاشقان ایران )
  اسطوره چیست؟؟
  نوروز چقدر قدمت دارد؟
  اسطوره آتش در ایران باستان
  جسد یک دشمن همواره بوی خوبی دارد!
  تاریخ از دید شما به چه دردی میخورد و چه ارزشی دارد؟
  سالی که 13 ماه دارد!(فلسفه ی ایشالله 120 ساله شی)
  چرامقبره ی بوعلی سینا12ستون دارد..!؟!؟!؟
  یادگارهای اسطوره‌ای گاو در فرهنگ ایران

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان